Решение по дело №358/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 януари 2020 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700358
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 277

 

гр. Сливен, 08. 01. 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на дванадесети  декември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря РАДОСТИНА ЖЕЛЕВА, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 358 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 118, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

            Образувано е по жалба от Д.Д.Д. с ЕГН: **********,***, подадена против Решение № 1012-19-71#1 от 26.07.2019 г. на Директора на Териториално поделение /ТП/ на Националния осигурителен институт /НОИ/– Сливен, с което е отхвърлена жалбата му против Разпореждане № 2113-19-143#17 от 18.06.2019 г. на Ръководител “Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ– Сливен, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО на Д.Д.Д..

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Излага съображения, че: неправилно не е зачетен като осигурителен стаж периодът от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г., през който е заемал длъжността л.; необоснован е изводът, че Удостоверение Обр. УП-3 № 1 от 01.02.2019 г. е издадено без наличие на първични документи; неправилно не е признат като осигурителен стаж периодът от 01.10.1973 г. до 30.09.1975 г., през който е бил на наборна военна служба; общият му осигурителен стаж възлиза на 40 години и 5 месеца. Моли оспореното решение и потвърденото с него разпореждане да бъдат отменени.

            В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

            Административният орган, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. В представена писмена защита излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорения административен акт.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление – Вх. № 2113-19-143 от 18.02.2019 г. по описа на ТП на  НОИ – Сливен, оспорващият Д. е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО.

С Разпореждане № 2113-19-143#17 от 18.06.2019 г. на Ръководител “Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Сливен, на оспорващия е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО. Длъжностното лице се е позовало на извършена проверка от контролен орган на НОИ и съставен констативен протокол, в който е отразено, че за периода от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г. няма данни за довършени текущи сделки, за събрани вземания и за превръщане на останало имущество в пари за удовлетворяване на кредитори, съгласно подадени нулеви справки-декларации по Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, отчети за приходи и разходи и годишни финансови отчети, в които са посочени само разходи за възнаграждения и осигурителни вноски на л.а. Длъжностното лице е приело, че оспорващият към датата на подаване на заявлението има навършена възраст 63 години 5 месеца и 2 дни, поради което отговаря на изискването за навършена възраст до една година по-рано от възрастта по чл. 68, ал. 1 – 2 от КСО, но няма необходимия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2 от КСО за 2019 г. от 38 години и 8 месеца, тъй като до 18.02.2019 г. има придобит осигурителен стаж от трета категория труд в размер на 32 години 8 месеца и 2 дни.

Разпореждането е обжалвано от Д. по административен ред в срока по чл. 117, ал. 2 от КСО. С Решение № 1012-19-71#1 от 26.07.2019 г. на Директора на ТП на НОИ – Сливен, издадено на основание чл. 117, ал. 3 от КСО, Директорът на ТП на НОИ – Сливен, се е произнесъл по жалбата и я е отхвърлил като неоснователна. За да постанови акта си, административният орган е приел, че: общият осигурителен стаж на Д. правилно е зачетен до 31.05.2011 г.; през периода от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г. оспорващият не е осъществявал трудова дейност като л. на “Р.“ АД в ликвидация, поради което не му се дължи възнаграждение за труд, не са дължими осигурителни вноски и за този период лицето не е осигурено.

Горепосоченото решение на Директора на ТП на НОИ – Сливен, е съобщено на оспорващия на 01.08.2019 г., а жалбата срещу него е подадена чрез изпращане по пощата на 15.08.2019 г.

Общата продължителност на зачетения на Д. осигурителен стаж с издаденото разпореждане от 18.06.2019 г. е 32 години 8 месеца и 2 дни осигурителен стаж от трета категория труд, и включва периодите от 01.10.1973 г. до 30.09.1975 г. и от 01.09.1980 г. до 31.05.2011 г.

Не е спорен между страните размерът на осигурителния доход при пенсиониране, определен от пенсионния орган за периодите, за които на Д. е зачетен осигурителен стаж.

Основният спорен въпрос между страните е следва ли да бъде зачетен за осигурителен стаж периодът от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г.

Във връзка с този период, в преписката се съдържа Удостоверение Обр. УП-3 Изх. № 1 от 01.02.2019 г. по описа на “Р.“ АД – в ликвидация. Съгласно удостоверението, Д. е заемал длъжността л. за периода от 18.12.2003 г. до 31.01.2019 г., като за този период осигурителният му стаж е с продължителност 15 години 1 месец и 14 дни.

Истинността на горепосоченото удостоверение е оспорена от административния орган и с Определение, постановено в открито съдебно заседание на 17.10.2019 г., е открита процедура по извършване проверка истинността на оспорения документ.

С Решение № 1984 от 17.12.2003 г. по ф. д. № 1894 / 1994 г. по описа на Окръжен съд – Сливен, в търговския регистър на Окръжен съд – Сливен, е вписано прекратяване на “Р.“ АД гр. Нова Загора, открито е производство по ликвидация, вписан е за л. Д.Д.Д., определен е срок за извършване на ликвидацията 3 години, считано от датата на решението за прекратяване. С Решение № 1324 от 22.08.2007 г. по ф. д. № 1894 / 1994 г. по описа на Окръжен съд – Сливен, постановено на основание чл. 266 и сл. от Търговския закон /ТЗ/, в търговския регистър на Окръжен съд – Сливен, са вписани следните промени по партидата на “Р.“ АД – гр. Нова Загора: удължаване на срока за извършване на ликвидацията на “Р.“ АД гр. Нова Загора, считано от 18.12.2006 г. до 18.12.2009 г.; удължаване на мандата на л. на дружеството Д.Д.Д. за срок от 18.12.2006 г. до 18.12.2009 г., с месечно възнаграждение в размер на 4 минимални работни заплати, установени за страната.

По делото няма данни за продължаване с нарочен акт на определения с горепосоченото решение срок на ликвидацията. Видно от Търговския регистър, воден от Агенцията по вписванията, дружеството е с прекратена търговска дейност, в ликвидация е, л. на дружеството е оспорващият Д..

За изясняване на основния спорен въпрос, по делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице П.Й.С. с в. и. образование, със специалност „и. т.“, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице дава заключение, че: В общия размер на зачетения от пенсионния орган осигурителен стаж е включено времето от 01.10.1973 г. до 30.09.1975 г., през което Д. е отбивал редовната си военна служба; Съгласно изплащателните ведомости на “Р.“ АД – в ликвидация, намиращи се в сектор ОА на ТП на НОИ – Сливен, от 18.12.2003 г. до 31.05.2011 г. Д. е на длъжност л. при “Р.“ АД – в ликвидация, с продължителност 7 години, 5 месеца и 14 дни, а за периода от 01.06.2011 г. до 31.12.2012 г. Д. е вписан на длъжност л. с начислено, но неизплатено възнаграждение, с продължителност 1 година и 7 месеца; Съгласно платежни ведомости, представени на вещото лице от оспорващия Д., за периода от 01.01.2013 г. до 31.01.2019 г. Д. е вписан на длъжност л. с начислено, но неизплатено възнаграждение, с продължителност 6 години и 1 месец; Съобразно изплащателните ведомости на “Р.“ АД – в ликвидация, оспорващият Д. е заемал длъжността л., както следва: за периода от 18.12.2003 г. до 31.05.2011 г. – 7 години 5 месеца и 14 дни трудов и осигурителен стаж, и за периода от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г. – 7 години и 8 месеца, за който период е начислено, но неизплатено възнаграждение, съответстващо на подадените данни за осигурителен доход по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО; След 19.12.2009 г. Д. като л. на дружеството е подавал годишни данъчни декларации по чл. 92 от Закона за корпоративното подоходно облагане /ЗКПО/, както следва: за данъчна година– 2009 г., 2010 г., 2011 г., 2012 г., 2013 г., 2014 г., 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г.; Редовно са подавани месечни справки – декларации по ЗДДС; Последната подадена от дружеството справка – декларация по ЗДДС с данни за наличие на облагаем оборот е за м. май 2011 г.; Подаваните след тази дата месечни справки– декларации по ЗДДС са с нулеви обороти; С подадени ГДД по чл. 92 от ЗКПО от 2013 г. до 2018 г. Д. е декларирал, че за всички години е формирана счетоводна загуба на “Р.“ АД – в ликвидация, поради декларирани само разходи, свързани с начислени възнаграждения и осигурителни вноски за л.; Изготвяни са и отчети за приходи и разходи /ОПР/ за периода 2009 г. – 2018 г.; Д. е изпълнявал задълженията си в края на всяка година да извършва годишно приключване и да представя годишен финансов отчет и баланс за дейността пред ръководния орган, изготвял е отчет за приходите и разходите от 2009 г. до 2018 г., подавал е годишни данъчни декларации по чл. 92 от ЗКПО от 2010 г. до 2018 г. в ТД на НАП, редовно са подавани месечни справки - декларации по ЗДДС от 2010 г. до 2016 г., представял е годишен отчет за предприятията, извършвал е подготвяне, архивиране и предаване на изплащателните ведомости на дружеството в сектор ОА на ТП на НОИ през периода 2013 г. – 2014 г. и се е явявал по дела на дружеството до м. юни 2013 г.; За периода след 01.06.2011 г. няма данни за довършени текущи сделки, за събрани вземания и за превръщане на останало имущество в пари за удовлетворяване на кредитори, съгласно подадени нулеви справки – декларации по ЗДДС, ОПР и ГФО, в които са посочени само разходи за възнаграждения и осигурителни вноски на л.; За осигурителните периоди от 18.12.2009 г. до 31.01.2019 г. за Д. са начислени, но неизплатени възнаграждения в посочен от вещото лице размер; За периода от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г. Д. е осъществявал дейност като л. на “Р.“ АД – в ликвидация.

Към датата на подаване на заявлението за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст – 18.02.2019 г., оспорващият е на възраст *********.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в разпоредбата на чл. 118, ал. 1 от КСО 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна. 

Оспореното решение е издадено от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия по смисъла на чл. 117, ал. 3 от КСО. Спазена е установената от закона форма – оспореният акт е писмен и е мотивиран, като са посочени фактическите и правни основания за издаването му. Не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореното решение е издадено при наличие на компетентност, в установената форма и при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но е постановено в противоречие с материалноправните разпоредби, което обуславя неговата незаконосъобразност и е отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК, въз основа на следните съображения:

Съгласно чл. 68а, ал. 1, изр. 1 от КСО, лицата, които имат изискуемия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2, могат по тяхно желание да се пенсионират до една година по-рано от възрастта им по чл. 68, ал. 1.

От 01.01.2019 г., правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 и ал. 2 от КСО за мъжете се придобива при възраст 64 години и 2 месеца и осигурителен стаж 38 години и 8 месеца.

За оспорващия Д. е налице първото кумулативно предвидено в чл. 68а, ал. 1, изр. 1 от КСО условие за навършена възраст. Към датата на подаване на заявлението за отпускане на пенсия – 18.02.2019 г., Д. е на възраст 63 години 5 месеца и 2 дни, и следователно е изпълнено условието за пенсиониране до една година по-рано от възрастта по чл. 68, ал. 1 от КСО.

За оспорващия Д. е налице и второто кумулативно предвидено в чл. 68а, ал. 1, изр. 1 от КСО условие за изискуем осигурителен стаж от 38 години и 8 месеца.

Наред със зачетения от пенсионния орган осигурителен стаж от трета категория труд в размер на 32 години 8 месеца и 2 дни за периодите от 01.10.1973 г. до 30.09.1975 г. и от 01.09.1980 г. до 31.05.2011 г., на оспорващия Д. следва да бъде зачетен и осигурителен стаж за периода от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г., през който период е заемал длъжността л. на “Р.“ АД – в ликвидация.

За този период: от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г., по делото няма данни за продължаване с нарочен акт на определения с решение на съда срок на ликвидация на “Р.“ АД. В чл. 266, ал. 2 от ТЗ е предвидено, че срокът, в който трябва да завърши ликвидацията на търговското дружество, се определя от общото събрание на акционерното дружество, като при необходимост определеният срок може да се продължи. А съгласно чл. 273, ал. 1 от ТЗ, когато са уредени всички задължения и остатъкът от имуществото е разпределен, л. искат заличаване на дружеството. Следователно приключването на ликвидацията следва да стане с изрично волеизявление. Ето защо, макар и в разглеждания случай да е определен срок на извършване на ликвидацията на “Р.“ АД до 18.12.2009 г., изтичането на този срок не е основание за автоматично приключване на ликвидацията и заличаване на търговското дружество. Предвид възможността при необходимост срокът да може да се продължава /чл. 266, ал. 2, изр.последно от ТЗ/, следва да се приеме, че същият има инструктивен характер и неговото изтичане не води до приключване на ликвидацията, заличаване на дружеството и прекратяване правомощията на л. Отделно от това, срокът по чл. 266 от ТЗ е за извършване на ликвидацията, а не срок, през който назначеният л. може да осъществява правомощията си на такъв. Приключването на ликвидацията е обвързано единствено с изпълнение на задълженията по чл. 273, ал. 1 от ТЗ. л., веднъж назначен и вписан в Търговския регистър, има правомощията на такъв или до приключване на ликвидацията и заличаване на дружеството, или ако в процеса на ликвидация бъде заменен с друг.

От събраните по делото писмени доказателства и от заключението на вещото лице, е установено, че за посочения /спорен/ период Д. е осъществявал дейност като л. на “Р.“ АД – в ликвидация. Съгласно чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО, л. на търговски дружества са задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица по този кодекс. В чл. 40, ал. 1 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж /НПОС/ е предвидено, че осигурителният стаж се установява с данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, с трудови, служебни, осигурителни книжки и с документ по утвърден образец. За спорния период, когато оспорващият е работил като л., за него са подавани данни в НАП по реда на чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО. Представено е и удостоверение по утвърден образец, издадено въз основа на изплащателните ведомости за периода. От заключението на вещото лице е установено, че съобразно тези изплащателни ведомости Д. е заемал длъжността л., както и е установено, че за периода е начислено, но неизплатено възнаграждение, съответстващо на подадените данни за осигурителен доход по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО. Във връзка с изложеното, незаконосъобразен е изводът на административния орган, че оспорващият Д. не е осигурено лице. Д. има качеството на осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО, тъй като е физическо лице, което е извършвало трудова дейност за периода, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО, и за което са дължими осигурителни вноски. Не се подкрепя от доказателствения материал по делото приетото от административния орган, че Д. не е осъществявал трудова дейност като л. Напротив, по делото са събрани множество документи, видно от които Д. е осъществявал дейност като л.. В тази връзка, в заключението на вещото лице са изброени подробно и обстоятелствено извършваните през годините дейности от л. Фактът, че за спорния период няма данни за довършени текущи сделки, за събрани вземания и за превръщане на останало имущество в пари за удовлетворяване на кредитори, не променя качеството на л. на осигурено лице по смисъла на КСО, тъй като конкретното изпълнение на различните задължения на л., уредени в ТЗ, не е и не може да бъде предмет на настоящия съдебен спор.

С оглед на изложеното и след извършена проверка в откритото по чл. 193 от ГПК производство, съдът счита, че следва на основание чл. 194, ал. 3 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, да признае за недоказано оспорването на истинността на Удостоверение Обр. УП-3 Изх. № 1 от 01.02.2019 г. по описа на “Р.“ АД – в ликвидация.

По изложените съображения, съдът счита, че общият осигурителен стаж, който следва да бъде зачетен от пенсионния орган, е 40 години 4 месеца и 2 дни, от които: 32 години 8 месеца и 2 дни за периодите от 01.10.1973 г. до 30.09.1975 г. и от 01.09.1980 г. до 31.05.2011 г., и 7 години и 8 месеца за периода от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г. Поради което незаконосъобразно с оспорените административни актове е отказано да бъде зачетен за осигурителен стаж периодът от 01.06.2011 г. до 31.01.2019 г. и неправилно административният орган е приел, че Д. няма необходимия осигурителен стаж по чл. 68, ал. 2 от КСО.

По изложените съображения, оспореното решение и потвърденото с него разпореждане следва да се отменят и делото да се върне като преписка на ръководителя на “Пенсионно осигуряване” в ТП на НОИ – Сливен, за ново произнасяне по заявлението на Д.Д. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО, с оглед мотивите на съда за зачитане на процесния осигурителен стаж и определяне на правилен размер на общата продължителност на осигурителния стаж на Д..

 С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ТП на НОИ – Сливен, следва да бъде осъдено да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 640 лева, от които: 500 лева – договорено и внесено адвокатско възнаграждение, 10 лева – платена държавна такса, и 130 лева – внесен депозит за вещо лице.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ПРИЗНАВА за недоказано оспорването истинността на Удостоверение Обр. УП-3 Изх. № 1 от 01.02.2019 г. по описа на “Р.“ АД – в ликвидация.

ОТМЕНЯ Решение № 1012-19-71#1 от 26.07.2019 г. на Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт – Сливен, с което е отхвърлена жалбата на Д.Д.Д. против Разпореждане № 2113-19-143#17 от 18.06.2019 г. на Ръководителя на Пенсионното осигуряване, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО.

ОТМЕНЯ Разпореждане № 2113-19-143#17 от 18.06.2019 г. на Ръководителя на “Пенсионно осигуряване” в Териториално поделение на Националния осигурителен институт – Сливен, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО на Д.Д.Д..

ВРЪЩА делото като преписка на Ръководителя на “Пенсионно осигуряване” в Териториално поделение на Националния осигурителен институт– Сливен, за ново произнасяне по заявление Вх. № 2113-19-143 от 18.02.2019 г., подадено от Д.Д.Д. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а от КСО, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

 ОСЪЖДА Териториално поделение на Националния осигурителен институт – Сливен, да заплати на Д.Д.Д. с ЕГН: **********,***, сумата от 640 /шестстотин и четиридесет/ лева, представляваща разноски по делото.

 Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

              

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: