Решение по дело №125/2023 на Районен съд - Исперих

Номер на акта: 54
Дата: 30 септември 2023 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20233310200125
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 54
гр. Исперих, 30.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИСПЕРИХ, VII СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Димитринка Ем. Купринджийска
при участието на секретаря Анна В. Николова
като разгледа докладваното от Димитринка Ем. Купринджийска
Административно наказателно дело № 20233310200125 по описа за 2023
година
и за да се произнесе, съобрази следното:
Административнонаказателно производство по реда на чл.58а-58в от
ЗАНН.
Постъпила е преписка на Регионална дирекция по горите - гр.Р по
съставени АУАН, серия СЦ25 №........... от 02.05.2023 г. и АУАН, серия СЦ25
№ 000332 от 02.05.2023 г. за извършен от Б. К. В., ЕГН-********** от с.К.
обл.Р., административни нарушения по чл. 213, ал. 1, т. 1 и по чл. 213, ал. 1, т.
2 от Закона за горите (ЗГ) и за налагане на административно наказание
„Безвъзмезден труд в полза на обществото“, на основание чл. 266, ал. 3 ЗГ.
За Регионална дирекция по горите - гр.Р се явява юрисконсулт К. К.,
който поддържа предложението.
Нарушителят Б. К. В., редовно призован, не се явява и не депозира
становище, нито е направил някакви възражения или доказателствени
искания.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното: Свидетелят М. М. М. работи като
горски стражар в ТП ДГС „С.“-гр.К.. На 30.04.2023 г., при получен сигнал за
нарушител извършил проверка в отдел 1106 в землището на с.К., при която
установил конска каруца, натоварена с дърва от вида цер. Каруцата се
управлявала от нарушителя Б. В.. Свидетелят му поискал превозен билет, но
В. не му представил. Освен това св.М. констатирал, че превозваните дърва не
били маркирани с контролна горска марка. Измерил ги с ролетка, при което
установил, че дървата били 1 пространствен кубик. Свидетелят поканил
нарушителя в Кметството на с.К. на 02.05.2023 г., където му съставил два
броя АУАН за извършените две административни нарушения по чл. 213, ал.
1
1, т. 1 и по чл. 213, ал. 1, т. 2 ЗГ. Последният подписал АУАН без
възражения. АУАН били съставени в присъствието на свидетел Т. С. К..
За описаните горе обстоятелства горският стражар М. М. изготвил
Доклад от 02.05.2023 г. до Директора на ТП ДГС „С.“- гр.К., с който
представил 2 бр. АУАН, съставени на 02.05.2023 г. по ЗГ.
По делото е представено Наказателно постановление № 20/10.03.2023 г.,
в сила от 06.04.2023 г. и Наказателно постановление № 21/10.03.2023 г., в
сила от 06.04.2023 г., издадени от Директора на РДГ - гр.Р., с които за
констатирани адм.нарушения от същия вид, а именно по чл. 213, ал. 1, т. 1 и
по чл. 213, ал. 1, т. 2 ЗГ, извършени на 27.12.2022 г. в землището на с.К. –
съхраняване на дърва за огрев, немаркирани с контролна горска марка и
непридружени с превозен билет, с обща кубатура 1 пр.куб.м., от Б. В.,
последният е санкциониран на основание чл. 266, ал. 1 от Закона за горите, с
наложени адм.наказания „Глоба” в размер на 100.00 (сто) лева и „Глоба” в
размер на 100.00 (сто) лева.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните в хода на
делото писмени доказателства и от показанията на разпитания свидетел –
горски стражар М. М..
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът приема от
правна страна следното: При извършената служебно проверка за
законосъобразност на производството по установяване на нарушението се
установи, че са спазени всички процесуални изисквания и няма основания за
опорочаване на съставените АУАН. Актовете са издадени от компетентен
орган, съдържат подробно описание на нарушението и са съставени в
предписаната от закона писмена форма, съдържаща необходимите реквизити.
От събраните по делото доказателства се установи по категоричен начин,
че нарушителят Б. В. е транспортирал с конска каруца дървета, немаркирани с
контролна горска марка и без превозен билет. Св. М. М. е категоричен, че при
извършената проверка в отдел 1106 е заварил именно нарушителя Б. В., който
транспортирал дървесина с конската си каруца. Свидетелят уточнява, че
познава нарушителя, тъй като не за първи път го хваща при извършване на
нарушения по ЗГ.
За нарушения при транспортиране на дървесина чл. 266, ал. 1 от ЗГ
предвижда глоба от 500.00 до 5000.00 лв., а съгласно ал. 3 на същия, когато
нарушението е извършено повторно, наказанието е от 1000.00 до 10 000.00 лв.
или безвъзмезден труд в полза на обществото.
Съгласно § 1, ал. 2 от ДР на ЗАНН, „повторност“ е налице когато
нарушението е извършено в едногодишен срок от влизане в сила на акт, с
който е наложено административно наказание за нарушение от същия вид.
Понятието "Нарушение от същия вид" е дефинирано в § 1, ал. 1, т. 6 от
ДР на ЗАНН – когато деянието осъществява признаци на същия основен
състав на административно нарушение, независимо дали осъществява
признаците на квалифициран или привилегирован състав.
По делото са представени Наказателно постановление № 20/10.03.2023 г.,
в сила от 06.04.2023 г. и Наказателно постановление № 21/10.03.2023 г., в
сила от 06.04.2023 г., издадени от Директора на РДГ - гр.Русе, установяващи,
че нарушенията, за които са съставени 2 бр. АУАН на Б. В., извършени на
30.04.2023 г., са осъществени в едногодишния срок от наказване по
предходни административни обвинения за нарушения от същия състав – по
чл. 213, ал. 1, т. 1 и по чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ – транспортиране на дървесина
без превозен билет и немаркирана с КГМ.
2
Предвид изложеното съдът приема, че извършените на 30.04.2023 г.
нарушения по чл. 213, ал. 1, т. 1 и по чл. 213, ал. 1, т. 2 от ЗГ, са нарушения,
извършени при условията на повторност.
Деянията са извършени при условията на пряк умисъл по смисъла на чл.
11, ал. 2 от НК. Деецът е съзнавал, че извършва транспортиране на
немаркирана с контролна горска марка дървесина, която не е придружена с
превозен билет, като е целял общественоопасния резултат – да я транспортира
до дома си въпреки установената забрана за това.
От събраните по делото доказателства съдът установи, че извършеното
нарушение не съставлява престъпление по чл. 235 от НК, доколкото степента
на обществена опасност не е достатъчно висока, за да обуслови използването
на наказателна репресия спрямо нарушителя.
Съгласно чл. 266, ал. 3 ЗГ в този случай следва да се наложи едно от
двете алтернативни наказания - глоба или безвъзмезден труд в полза на
обществото. Съдът намира, че предходно наложените административни
наказания „глоба“ не са въздействали възпиращо и предупредително върху
нарушителя и той само два месеца след санкционирането му за идентични
нарушения, отново е осъществил такива деяния. При това положение
основателно е предложението на административнонаказващия орган –
Директора на Регионална дирекция по горите – Р. за налагане на
административно наказание „безвъзмезден труд в полза на обществото“. Чрез
него се цели засилване на репресията на Държавата спрямо такива прояви,
които се характеризират с трайно и негативно отношение към установения
ред на държавно управление, а именно – деянията, извършени повторно или
на системно извършване. Посочената мярка за въздействие съответства на
тежестта на извършените нарушения и значимостта на охраняваните
обществени отношения.
С оглед целите на административните наказания, посочени в чл. 12 от
ЗАНН, а именно да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на
установения правен ред и се въздейства възпитателно и предупредително
върху останалите граждани, съдът счита, че на Б. В. следва да бъде наложено
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото" над
минималния, предвиден в чл. 16а ЗАНН размер, а именно 80 часа за срок от 1
година, за всяко едно от двете нарушения. Тези наказания са съответни на
тежестта на извършените повторно административни нарушения по чл. 213,
ал. 1, т. 1 и по чл. 213, ал. 1, т. 2 ЗГ и наложени в този вид и размер ще
допринесат най-ефективно за осъществяване на целите, предвидени в чл. 12
от ЗАНН. Относно размера на наложените наказания съдът отчете
обстоятелството, че нарушителят е извършил две нарушения с деянието си, а
и освен това системно е нарушавал разпоредбите на закона за горите през
годините, видно от приложената по преписката справка. Двете наказания
следва да се изтърпят поотделно, съгласно разпоредбата на чл. 18 ЗАНН.
Изпълнението на наказанията следва да се осигури от Пробационната
служба в гр. И. на основание чл. 81а, ал. 1 ЗАНН, която след изпълнението
следва да представи на съда доклада си по чл. 81 г, ал. 2 от ЗАНН.
Съгласно чл. 58в, ал. 2 от ЗАНН в това производство съдът се произнася
и за отнетите в полза на държавата на вещите и предметите по чл. 20 и чл. 21
от ЗАНН. Доколкото по делото няма данни немаркираното количество
дървесина да е иззето, съдът не следва да постановява отнемането й.
Воден от изложеното и на основание чл. 58в, ал. 1, т. 1 ЗАНН, съдът
3
РЕШИ:
НАЛАГА на основание чл. 266, ал. 3, във вр. ал. 1 от Закона за горите на
Б. К. В., ЕГН: **********, от с.К., обл.Р., административно наказание
"Безвъзмезден труд в полза на обществото" в размер на 80 (осемдесет) часа за
1 година за извършено нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 1 Закона за горите, при
условията на повторност, за което му е съставен АУАН, серия СЦ25 №........
от 02.05.2023 г.
НАЛАГА на основание чл. 266, ал. 3, във вр. ал. 1 от Закона за горите на
Б. К. В., ЕГН: **********, от с.К., обл.Р., административно наказание
"Безвъзмезден труд в полза на обществото" в размер на 80 (осемдесет) часа за
1 година за извършено нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 2 Закона за горите, при
условията на повторност, за което му е съставен АУАН, серия СЦ25 №
000332 от 02.05.2023 г.
След влизане на решението в сила, да се изпрати препис от него на
Областна пробационна служба Звено И., за изпълнение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд гр. Разград по реда на глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщението
на страните (чл. 63а, ал. 1 ЗАНН).
Съдия при Районен съд – Исперих: _______________________
4