Решение по дело №251/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 271
Дата: 29 ноември 2019 г. (в сила от 20 декември 2019 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700251
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  271/29.11.2019г.

 

гр. Ямбол, 29.11.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на тринадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

СЪДИЯ: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 251 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „***“ ООД със седалище и адрес на управление гр.**, ЕИК ***, представлявано от управителя Е.М.Ю.със съдебен адрес ***, адв.Н.К., конкретизирана с молба вх.№ 1672/15.07.2019 г. против Заповед № РД - 398/06.06.2019 г. на кмета на община Елхово в частта на раздел І, в който са отменени Заповед №РД-219/20.03.2019 г. за откриване на процедура за провеждане на публичен търг с явно наддаване и Заповед №РД-275/15.04.2019 г. на П.К.- Кмет на Община Елхово, с която е определено лице спечелило публичния търг за продажба на недвижим имот, частна общинска собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на село Лесово, одобрени със заповед №РД-18-78/24.07.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК, адрес на поземления имот: с.Лесово, ГКПП Л.-к.з., площ: 10264 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг обществен обект, комплекс, стар идентификатор : няма, номер по предходен план кв.2, парцел I, при съседи: поземлени имоти с идентификатор 43459.53.660, 43459.53.578,         43459.502.13, 43459.53.636, 43459.502.33, 43459.1.157 и раздел ІІ, в който е прекратена тръжна процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване, открита със Заповед №РД-219/20.03.2019 г. на П.К.-Кмет на Община Елхово.

В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна и незаконосъобразна, постановена при съществено нарушение на административно-производствените правила, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона, поради което се претендира да бъде отменена и се присъдят направените в производството разноски.

В съдебно заседание  за жалбоподателя се явява упълномощения му процесуален представител адв.К.-С., която подържа жалбата на изложените в същата основания, като претендира за отмяна на атакуваната заповед и за присъждане на направените по делото разходи.

За ответната страна–Кмета на Община Ямбол се явява адв.Ч., който оспорва жалбата като неоснователна с искане за отхвърлянето й, т.к. оспорената заповед е правилна и законосъобразна. Претендира за присъждане на адвокатско възнаграждение, като прави възражение за прекомерност на същото на насрещната страна.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

По предложение на кмета на община Елхово, Общински съвет-Елхово с Решение 360/30/10/  по протокол 30/26.04.2018 г. по т.10 от дневния ред на основание чл.21, ал.1, т.8 ЗМСМА, чл.35, ал.1 ЗОбС и чл.27, ал.1 от Наредба № 5 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинското имущество, Общински съвет-Елхово (Наредба №5) е разрешил продажба чрез публичен търг по реда на глава седма от Наредба №5 на недвижим имот частна общинска собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Лесово, одобрени със заповед № РД-18-78/24.07.2008 г. на изпълнителния директор на АГКК, адрес на поземления имот: с.Лесово, ГКПП Лесово - контактна зона, площ: 10264 кв. м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг обществен обект, комплекс, стар идентификатор: няма, номер по предходен план кв. 2, парцел I, при съседи: поземлени имоти с идентификатор 43459.53.660, 43459.53.578, 43459.502.13, 43459.53.636, 43459.502.33,43459.1.157.

Със същото решение на основание чл.26, ал.4 от Наредба № 5 Общински съвет–Елхово е упълномощил кмета на общината да възложи изготвяне на пазарна оценка на имота на оценител, отговарящ на изискванията на Закона за независимите оценители.

За въпросния имот са представени удостоверение изх.№ Д0000165/14.02.2019 г. на отдел „Местни данъци и такси“ при община Елхово, акт № 4102/26.03.2018 г. за частна общинска собственост, скица на поземлен имот № 15-258752-26.04.2018 г., счетоводна справка от 13.04.2017 г., удостоверение изх. № 88/2018 от 11.07.2018 г. на Агенция по вписванията и удостоверение № ОУ-02251/09.07.2018 г. на Областна администрация Ямбол, касаещи правото на собственост, извършените за имота вписвания, отбелязвания и заличавания, данъчна оценка и счетоводно записване.

На ПИ с идентификатор *** по КККР на с.Лесово, Община Елхово, Област Ямбол е извършено Експертно определяне на пазарната стойност към февруари 2018 г., изготвено от „**“ ЕООД, представлявано от инж.Н.Х.Х. със сертификат за оценителска правоспособност рег.№ *********/08.06.2016 г.

Към оценката е приложена Декларация по чл.21 от Закона за независимите оценители, с която инж. Н.Х.Х., като оценител на недвижим имот частна общинска собственост представляващ поземлен имот с идентификатор *** по КККР на с.Лесово декларира, че не е свързано лице с възложителя по смисъла на §1, т.3 ДОПК; не е свързано лице със собственика или ползвателя на обекта на оценка по смисъла на §1, т.3 ДОПК; той или свързано с него лице по смисъла на §1, т.3 ДОПК няма имуществен или друг интерес, свързан с обекта на оценката; към момента на извършване на оценката няма задължения към собственика или ползвателя на обекта на оценка или към възложителя на оценката.

С Решение 458/39/17/  по протокол 39/28.02.2019 г. по т.17 от дневния ред Общински съвет-Елхово нa основание чл.21, ал.1, т.8 ЗМСМА, чл.41, ал.2 ЗОбС и чл.26, ал.5 от Наредба № 5 е определил пазарната цена за продажба на поземлен имот с идентификатор *** по кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Лесово на 82000 лв. без ДДС въз основа на Експертното определяне на пазарната стойност на имота към февруари 2018 г., изготвено от „**“ ЕООД, представлявано от инж.Н.Х.Х..

С посоченото решение Общински съвет-Елхово е  възложил на кмета на общината след провеждане на търг за този имот да издаде заповед за определяне на купувач и сключи договор за покупко-продажба.

Със Заповед № 219/20.03.2019 г. кметът на община Елхово е открил процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на недвижим имот частна общинска собственост представляващ поземлен имот с идентификатор *** по КККР на с.Лесово, определил е дата, час, място и условия на провеждането му, утвърдил е тръжната документация и е назначил поименно комисията, която да проведе публичния търг.

За участие в публичния търг са постъпили следните заявления : Зявление вх. № 94-01-55/08.04.2019 г.  от „***” ООД със седалище и адрес на управление обл.Хасково, общ.Хасково, гр.Хасково ул.“*“ №1, представлявано от управителя Е.М. Ю., чрез Н.Х.Х. упълномощен с пълномощно per. № 3703, 3704 от 16.08.2018 г. на Нотариус с per. № 420 на Нотариалната камара в района на Районен съд Свиленград; Заявление вх. № 94-01-56/08.04.2019 г. от **” ЕООД със седалище и адрес на управление обл.София, общ.Ботевград, с.Врачеш ул.“*“ № 3, представлявано от управителя П.И.Б.; Заявление вх. № 94-01-57/08.04.2019 г. от „С.М. И С.” ООД със седалище и адрес на управление обл.Ямбол, общ.Елхово, гр.Елхово, ул.“*“ № 26, представлявано от управителя С.М.Г. и Заявление вх. № Д- 94-01-99/09.04.2019 г. от „*” ЕООД със седалище и адрес на управление обл. Варна, общ. Варна, гр.Варна, р-н *, ж.к. * бл.134, вх.3, ет.2, ап.43, представлявано от управителя Г.А.А..

Видно от съставения Протокол на 11.04.2019 г. от 14.00 часа в залата на административната сграда на община Елхово комисията назначена със заповед № РД-219/20.03.2019 г. на кмета на общината е провела публичен търг с явно наддаване за продажба на имот частна общинска собственост, намиращ се в с.Лесово и представляващ поземлен имот с идентификатор *** по КККР на с.Лесово.

Председателят на комисията е извършил проверка на самоличността на кандидатите за участие в търга и съдържанието на подадените заявления при което се  е установило, че са приложени всички документи, които следва да бъдат представени от кандидатите при участие в публичния търг с явно наддаване посочени в тръжната документация, внесени са депозита и таксата за участие и е установил, че е извършен оглед на обекта, при което не са декласирани кандидати за участие в търга.

В протокола е отразено, че началната тръжна цена е била потвърдена устно от всички допуснати участници в публичния търг – „***” ООД-гр.Хасково, представлявано от управителя Е.М. Ю., чрез Н.Х.Х., **” ЕООД-с.Врачеш, представлявано от управителя П.И.Б.; „С.М. И С.” ООД-гр.Елхово, представлявано от управителя С.М.Г. и „*” ЕООД-гр.Варна, представлявано от управителя Г.А.А., след което е започнало наддаването.

След извършено наддаване комисията е класирала на първо място „***” ООД-гр.Хасково, представлявано от управителя Е.М.Ю.при обявена от него сума в размер на 90200 лв., която не е по-ниска от началната тръжна цена. Комисията не е класирала участник на второ място, поради липса на наддавателни предложения от останалите участници в наддаването, потвърдили само началната тръжна цена.

Със Заповед № РД-275/15.04.2019 г. кметът на община Елхово на основание чл.44, ал.2 ЗМСМА, чл.35, ал.6 ЗОбС, чл.55, ал.1 от Наредба № 5 и Протокол от 11.04.2019 г. на комисията назначена с негова заповед № РД-219/20.03.2019 г., е определил „***“ ООД със седалище и адрес на управление обл.Хасково, общ.Хасково, гр.Хасково ул.“*“ №1, представлявано от управителя Е.М.Ю.за спечелило публичния търг за продажба на имот частна общинска собственост намиращ се в с.Лесово и представляващ поземлен имот с *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на село Лесово, одобрени със заповед №РД-18-78/24.07.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК, адрес на поземления имот: с.Лесово, ГКПП Л.-к.з., площ: 10264 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг обществен обект, комплекс, стар идентификатор : няма, номер по предходен план кв.2, парцел I, при съседи: поземлени имоти с идентификатор 43459.53.660, 43459.53.578, 43459.502.13, 43459.53.636, 43459.502.33,43459.1.157,         за сумата от 90 200,00 лв. /деветдесет хиляди и двеста лева/ и 20 % ДДС равен на 18 040,00 лв. /осемнадесет хиляди и четиридесет лева/. Заповедта е връчена с разписка на пълномощника Н.Х.Х. на 16.04.2019 г. На заповедта е направено отбелязване, че е обявена на информационното табло на община Елхово на 16.04.2019 г. Видно от представената разпечатка заповедта е публикувана на сайта на общината на 15.04.2019 г.

По делото е представено дневно извлечение от 28.05.2019 г. на Банка ДСК ЕАД клон Елхово за внесената от „***“ ООД продажна цена с ДДС на имота, спечелен на търга приключил със Заповед № РД-275/15.04.2019 г. на кмета на община Елхово.

Със Заповед № РД-398/06.06.2019 г. кметът на община Елхово, на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА и §1, т.3, бук.„м“ от Допълнителните разпоредби на ДОПК, в раздел І е отмененил Заповед №РД-219/20.03.2019 г. за откриване на процедура за провеждане на публичен търг с явно наддаване и Заповед №РД-275/15.04.2019 г. на П.К.- Кмет на Община Елхово, с която е определено лице спечелило публичния търг за продажба на недвижим имот, частна общинска собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на село Лесово, одобрени със заповед №РД-18-78/24.07.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК, адрес на поземления имот: с.Лесово, ГКПП Л.-к.з., площ: 10264 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг обществен обект, комплекс, стар идентификатор : няма, номер по предходен план кв.2, парцел I, при съседи: поземлени имоти с идентификатор 43459.53.660, 43459.53.578, 43459.502.13, 43459.53.636, 43459.502.33, 43459.1.157 и в раздел ІІ е прекратил тръжната процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване, открита със Заповед №РД-219/20.03.2019 г. на П.К.-Кмет на Община Елхово.

Заповедта е доставена чрез куриер „*“ АД и получена от адресата на 14.06.2019 г.

Разпитаните като свидетели по делото Н.Х. и М. А. твърдят, че на 11.04.2019 г. в залата на административната сграда на община Елхово на проведения публичен търг с явно наддаване за продажба на имот частна общинска собственост намиращ се в с.Лесово и представляващ поземлен имот с идентификатор *** по КККР на с.Лесово, е присъствал лично Е.М. Ю.–управител на „***“ ООД-гр.Хасково, но т.к. не знаел български език официално участие в търга е взел и е бил вписан в протокола пълномощника Н.Х., но всички извършване от последния действия в т.ч. и по наддаването и предлагането на цена са бил извършвани по решение на управителя на дружеството.

Разпитаните като свидетели по делото П.К. и Д.К., съответно председател и член на комисията провела търга, твърдят че не могат да кажат дали на търга са присъствали М. А. и Е.М. Ю., т.к. не ги познават, а в залата е имало и други хора, но в самата процедура от името на „***“ ООД-гр.Хасково е участвал пълномощника Н.Х., който се е легитимирал, бил е вписан в протокола и е направил лично и гласно наддавателното предложение, въз основа на което е извършено класирането.

По искане на оспорващата страна на основание чл.193 от ГПК е открито производство по оспорване истинността на документ, а именно Протокол от 11.04.2019 г. на комисията, назначена със Заповед № РД-219 от 20.03.2019 г. на Кмета на Община Елхово, за провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на имот частна общинска собственост, намиращ се в с.Лесово и представляващ поземлен имот с идентификатор *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на с. Лесово в частта относно записаното в протокола обстоятелство, че в търга е участвал Н.Х.Х. в качеството си на пълномощник на „***“ ООД, както и относно обстоятелството, че в същия протокол не е било записано присъствието и участието в търга на управителя на дружеството Е.М. Ю., който е извършвал от свое име действия по наддаване на самия търг.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № РД - 398/06.06.2019 г. на кмета на община Елхово в частта на раздел І, в който са отменени Заповед №РД-219/20.03.2019 г. за откриване на процедура за провеждане на публичен търг с явно наддаване и Заповед №РД-275/15.04.2019 г. на П.К.- Кмет на Община Елхово, с която е определено лице спечелило публичния търг за продажба на недвижим имот, частна общинска собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на село Лесово, одобрени със заповед №РД-18-78/24.07.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК, адрес на поземления имот: с.Лесово, ГКПП Л.-к.з., площ: 10264 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг обществен обект, комплекс, стар идентификатор : няма, номер по предходен план кв.2, парцел I, при съседи: поземлени имоти с идентификатор 43459.53.660, 43459.53.578,         43459.502.13, 43459.53.636, 43459.502.33, 43459.1.157 и раздел ІІ, в който е прекратена тръжна процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване, открита със Заповед №РД-219/20.03.2019 г. на П.К.-Кмет на Община Елхово.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорената заповед е издадена от Кмета на Община Ямбол в изискуемата писмена форма, но в нарушение на процедурата визирана в закона и в противоречие с материалноправните норми.

Придобиването и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост е уредено в Глава четвърта от Закона за общинската собственост и Глава четвърта от Наредба № 5 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинското имущество приета от Общински съвет-Елхово, където са посочени конкретните правомощия на кмета на общината във всеки от етапите на развитие на процедурата от вземане на решението за разпореждане до сключване на финализиращия договор.

По силата на чл.35, ал.1 ЗОбС продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, като чл.45, ал.1 и ал.2 от Наредба №5 предвиждат, че след решение на общинския съвет, кметът на общината открива процедурата по провеждането на публичен търг със заповед, която съдържа визираните в ал.1, т.1-9 реквизити, както и утвърждава тръжна документация, условията за оглед на обектите, състава на комисията по провеждане на публичния търг и крайния срок за приемане на заявления за участие.

От друга страна съгласно чл.35, ал.6 ЗОбС въз основа на резултатите от търга или конкурса кметът на общината издава заповед и сключва договор, респ. като чл.55, ал.1 от Наредба №5 регламентира, че въз основа на резултатите от публичния търг, кметът на общината издава заповед, с която определя лицето, спечелило публичния търг, цената и условията на плащането, както и вида, размера и условията за извършване на други престации, ако са предвидени такива.

И в двата случая цитираните норми предвиждат, че кмета на общината действа в условията на обвързана компетентност и при настъпване на посочените предпоставки – решение на общинския съвет, съответно резултатите от публичния търг, е длъжен да открие процедурата по провеждането на публичен търг или да издаде заповед, с която определя лицето, спечелило търга.

В посочените хипотези извън преценката на кмета на общината е дали да предприеме посочените в нормативната уредба действия и да издаде предвидените административни актове. В този смисъл единствено в компетентността на общинския съвет е да отмени решението си за продажба на имот общинска собственост, като това решение е необходимото задължително условие, което би дало основание на кмета на общината да прекрати процедурата по провеждането на публичен търг.

Аналогично, при надлежно проведен публичен търг и обявени от назначената комисия резултати, е извън преценката на кмета на общината както дали да издаде следващата се заповед, така и да отмени вече издадената заповед за определяне на лицето спечелило търга.

Доколкото понастоящем липсва решение на Общински съвет-Елхово, с което да е отменено решението за продажба на въпросния имот общинска собственост, както и няма промяна в резултатите от търга, то за кмета на общината не е възникнало основание да издаде процесната заповед, с която да отмени заповедта си за определяне на спечелилото търга лице, а още по-малко да прекрати тръжната процедура, което както беше посочено е в изключтелната компетентност на общинския съвет.

Съгласно чл.55, ал.2 от Налредба № 5 заповедта, с която кметът определя лицето, спечелило публичния търг, се връчва  на лицето и се обявява на публично място в сградата на общинската администрация, достъпно за всички заинтересовани лица и се публикува на електронната страница на община Елхово.

Поради това, след като е връчена на пълномощника Н.Х.Х. на 16.04.2019 г., обявена на информационното табло на община Елхово на 16.04.2019 г. и публикувана на сайта на общината на 15.04.2019 г., то Заповед № РД-275/15.04.2019 г. на кмета на община Елхово е влязла в сила на 01.05.2019 г., което е налице и по отношение на Заповед № РД-219/20.03.2019 г. на същия.

В тази връзка не са налице предпоставките на чл.91, ал.1 АПК за преразглеждане на акта, т.к. административният орган може да преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или измени в 7-дневен срок от получаване на жалбата, докато в случая се касае за влязли в сила актове, против които не е постъпила жалба.

Не са налице и предпоставките за възобновяване на производството по издаване на административни актове досежно отменените заповеди на кмета на община Елхово.

Нормата на чл.99 АПК дава възможност влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред - от органа, който го е издал, когато са налице условията посочени в т.1-7, каквито в случая не са осъществени.

Кметът на общината мотивира атакуваната заповед с това, че при извършване на проверка по законосъобразност преди сключване на договор с определеното със Заповед № РД-275/15.04.2019 г. на кмета на община Елхово, лице спечелило публичния търг за продажба на гореописания имот частна общинска собственост е установено наличието на „свързано лице“ по смисъла на §1, т.3, бук.„м“ от Допълнителните разпоредби на ДОПК. Сочи, че в изпълнение на задължения по Договор от 18.02.2019 г. между община Елхово и „**“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от управителя инж. Н.Х.Х., притежаващ сертификат за оценителска правоспособност с per. № *********/14.12.2009 г. на Камарата на независимите оценители в България за оценка на недвижими имоти, е изготвено Експертно определяне на пазарната стойност на ПИ с идентификатор *** по КККР на с.Лесово, към същото е приложена Декларация по чл.21 от Закона за независимите оценители, с която лицето изготвило оценката инж. Н.Х.Х. декларира, че не е свързано лице по смисъла на §1, т.3 от ДОПК и няма имуществен или друг интерес, свързан с обекта на оценката към 19.02.2019 г. Отбелязал е, че при провеждане на процедурата е подадено Заявление за участие с вх. № 94-01 - 55/08.04.2019 г. от инж. Н.Х.Х., упълномощен представител на „***“ ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: обл.Хасково, общ.Хасково, гр.Хасково, ул. „*“ № 1, с пълномощно от управителя Е.М.Ю.с per. №3703 и №3704 от 16.08.2018 г. на М.М., нотариус в район Районен съд - Свиленград, per. № 420 на Нотариалната камара, като към заявлението за участие в търга са приложени операционна бележка № 2802 512 60 от 05.04.2019 г. в размер на 8 200 лв. - платен депозит за участие в търг и операционна бележка № 2802 512 59 от 05.04.2019г. в размер на 30 лв. - такса за участие в търг с наредител инж. Н.Х.Х., както и че същото лице е участвало и в проведеното наддаване видно от Протокол от 11.04.2019 г. от работата на комисията, назначена за провеждане на публичния търг.

На първо място посоченото в мотивите обстоятелство, че е установено наличието на „свързано лице“ по смисъла на §1, т.3, бук.„м“ от Допълнителните разпоредби на ДОПК не е, по смисъла на чл.99, ал.1, т.2 АПК открито ново обстоятелство, което при решаването на въпроса от административния орган да не е могло да бъде известно на страната в административното производство.

В случая въпросното обстоятелство не е ново т.к. декларацията на инж.Н.Х.Х. по чл.21 от Закона за независимите оценители е приложена към изготвената оценка, а пълномощното да представлява „***“ ООД е представено със заявлението за участие на дружеството в търга, поради което са били известни на кмета на общината преди извадане на отменената заповед Заповед № РД-275/15.04.2019 г., а освен това се изисква обстоятелството да не е било известно на страната, а не на административния орган.

На второ място декларацията на инж.Н.Х.Х. по чл.21 от Закона за независимите оценители е приложена към изготвената оценка, която е приета с решение на общинския съвет, поради което посочването на неверни обстоятелства би било основание да се поиска изготвянето на оценка от друг експерт, но не и да даде основание за отмяна на заповедта за определяне на лицето спечелило търга, т.к. декларираните обстоятелства нито изхождат от последното, нито се отнасят за него.

На трето място в утвърдената тръжна документация не е предвидено, че при наличие на „свързани лица“ по отношение на някой от кандидатите, същия няма да бъде допуснат до участие, нито между кои лица трябва да е налице свързаност, поради което и това не може да бъде основание за отстраняване на лицето спечелило търга.

На четвърто място подадената от инж.Н.Х.Х. декларацията е по чл.21 от Закона за независимите оценители, които изрично препраща §1, т.3 от ДОПК, поради което и изброените в ДОПК случаи на „свързани лица“ са относими при хипотези, в които са приложими ДОПК или закони, които препращат към него, така както понятието „свързани лица“ по смисъла на § 1, т.45 от ДР на ЗОП или на § 1 от ДР на ТЗ се отнасят за урежданите от тях обществени отношения.

Ето защо и доколкото в ЗОбС няма изрично препращане към §1, т.3 от ДОПК, то в разглежданата хипотеза не може да се прилага разширително и по аналогия понятието „свързани лица“ по смисъла на кодекса или на друг закон.

Независимо от това на пето място не са налице „свързани лица“ по смисъла на към §1, т.3, б.“м“ от ДР на ДОПК, т.к. такива са лицата, които участват пряко или косвено в управлението, контрола или капитала на друго лице или лица, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.

В настоящия случай Н.Х.Х., за който се твърди да е „свързано лице“, е пълномощник с права да представлява Е.М.Ю.в качеството му на управител на „***“ООД-гр.Хасково при участие на дружеството в търгове за покупка на недвижими имоти, конкретно пред Община Елхово, както и пред всички Общини и организации институции в страната, които организират такива търгове, както и да представлява дружеството при покупка на недвижими имоти чрез публични търгове насрочени и организирани от съдебни изпълнители и публични изпълнители, както и да представя книжа и документи от името на фирмата му и от негово име, да се подписва вместо него и заради него, където стане нужда и изобщо да извършва всякакви действия в кръга на настоящото пълномощно.

В този аспект от една страна пълномощното не дава права или възможности на Н.Х.Х. да участва пряко или косвено в управлението, контрола или капитала на „***“ ООД-гр.Хасково, нито да взема самостоятелни решения в тази насока. От друга страна между Н.Х.Х. и „***“ООД-гр.Хасково не се уговарят условия, които могат да са различни от обичайните, т.к. двете лице не действат като различни правни субекти, влизащи в някакви договорки помежду си.

Що се касае до изготвената от „**“ ЕООД, представлявано от управителя Н.Х.Х. оценка на продавания имот следва да се посочи, че същата е валидна по отношение на всеки от участниците в търга, а не се отнася или ползва единствено от „***“ ООД-гр.Хасково.

На шесто място съдът приема, че в настоящия процес не се установи неистиността на Протокол от 11.04.2019 г. на комисията, назначена със Заповед № РД-219 от 20.03.2019 г. на Кмета на Община Елхово, за провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на имот частна общинска собственост, намиращ се в с.Лесово и представляващ поземлен имот с идентификатор *** по КККР на с.Лесово в частта му за която беше открито производство по чл.193 ГПК, т.к. не се събраха доказателства управителя на „***“ ООД Е.М.Ю.да е участвал лично в търга, за да е било необходимо същия да се впише в протокола, поради което искането на страната в тази насока следва да бъде отхвърлено.

Същевременно обаче от разпита на свидетелите, чиито показания не бяха оборени с други доказателства, се установява че управителя на дружеството Е.М.Ю.е присъствал в залата при провеждане на търга и лично е вземал решение за извършваните от пълномощника действия, което е в подкрепа на тезата, че Х. не е участвал в управлението на „***“ ООД, за да е свързано лице по смисъла на ДОПК.

Предвид посоченото съдът приема, че оспорената заповед на Кмета на Община Елхово е издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон, поради което като незаконосъобразна следва да бъде отменена.

При този изход на делото и с оглед направеното искане ответната страна на основание чл.143, ал.1 АПК следва да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 1050 (хиляда и петдесет) лева, като приема за неоснователно възражението за прекомерност на адвокатския хонорар, който при наличие на материален интерес от 108240 лева – заплатената цена на имота, е под минимума предвиден в чл.8, ал.1, т.5 от Наредба № 1/ 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-398/06.06.2019 г. на кмета на община Елхово в частта на раздел І, в който са отменени Заповед №РД-219/20.03.2019 г. за откриване на процедура за провеждане на публичен търг с явно наддаване и Заповед №РД-275/15.04.2019 г. на П.К.- Кмет на Община Елхово, с която е определено лице спечелило публичния търг за продажба на недвижим имот, частна общинска собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на село Лесово, одобрени със заповед №РД-18-78/24.07.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК, адрес на поземления имот: с.Лесово, ГКПП Л.-к.з., площ: 10264 кв.м., трайно предназначение на територията: урбанизирана, начин на трайно ползване: за друг обществен обект, комплекс, стар идентификатор: няма, номер по предходен план кв.2, парцел I, при съседи: поземлени имоти с идентификатор 43459.53.660, 43459.53.578,   43459.502.13, 43459.53.636, 43459.502.33, 43459.1.157 и на раздел ІІ, в който е прекратена тръжна процедура по провеждане на публичен търг с явно наддаване, открита със Заповед №РД-219/20.03.2019 г. на П.К.-Кмет на Община Елхово.

ОТХВЪРЛЯ като неоснователно направеното от „***“ ООД със седалище и адрес на управление гр.**, ЕИК ***, представлявано от управителя Е.М.Ю.със съдебен адрес ***, адв.Н.К. оспорване истинността на документ, а именно Протокол от 11.04.2019 г. на комисията, назначена със Заповед № РД-219 от 20.03.2019 г. на Кмета на Община Елхово, за провеждане на публичен търг с явно наддаване за продажба на имот частна общинска собственост, намиращ се в с. Лесово и представляващ поземлен имот с идентификатор *** по Кадастралната карта и Кадастралните регистри на с. Лесово в частта относно записаното в протокола обстоятелство, че в търга е участвал Н.Х.Х. в качеството си на пълномощник на „***“ ООД, както и относно обстоятелството, че в същия протокол не е било записано присъствието и участието в търга на управителя на дружеството Е.М. Ю., който е извършвал от свое име действия по наддаване на самия търг.

 ОСЪЖДА Община Елхово да заплати на „***“ ООД със седалище и адрес на управление гр.**, ЕИК ***, представлявано от управителя Е.М.Ю.със съдебен адрес ***, адв.Н.К. направените по делото разноски в размер на 1050 (хиляда и петдесет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

СЪДИЯ:/п/ не се чете