Решение по дело №71/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 144
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 10 юли 2020 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20207110700071
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта

      Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                              144 от 10.07.2020 г., гр. Кюстендил

 

          В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на десети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                                             АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова и с участието на прокурор Йордан Георгиев, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 71 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от Агенция „Пътна инфраструктура (АПИ) към Министерството на регионалното развитие и благоустройството срещу Решение № 20/10.01.2020 г., постановено по административнонаказателно дело № 1176/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 6438/25.09.2019 г., издадено от началника на отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа при АПИ, упълномощен от председателя на управителния съвет на агенцията. С посоченото наказателно постановление на С.И.С., с ЕГН **********, на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата (ЗП) е наложено административно наказание глоба в размер на 1000,00 лева за нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а от ЗП във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства (Наредба № 11/03.07.2001 г.). В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и потвърждаване на наказателното постановление.

Агенция „Пътна инфраструктура не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото.

Процесуалният представител по пълномощие на С.С. – адвокат Г.М., оспорва касационната жалба.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е НП № 6438/25.09.2019 г., издадено от началника на отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” при АПИ, упълномощен от председателя на управителния съвет на агенцията. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че на 03.09.2019 г. в 12:19 часа, на път I-1, км 322+150, на 300 м след разклона за с. Дяково в посока гр. Перник – гр. Дупница, С.С. е управлявал и осъществявал движение на моторно превозно средство с две оси – зърнокомбайн, модел „CLAAS Lexion 450 Evolution”, с рег. №Е03385. Бил спрян за проверка от служители на АПИ, които извършили измерване с техническо средство ролетка 1305/18 (5 м) и констатирали, че широчината на процесното пътно превозно средство (ППС) е 3.50 m, при максимално допустима широчина 2.55 m съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1, б. „а” от Наредба № 11/03.07.2001 г. При проверката водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно разрешение за движение на извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Наредба № 11/03.07.2001 г. Срещу С. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №0007075/03.09.2019 г. за нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001 г. Въз основа на съставения акт е издадено процесното НП, в което са възпроизведени фактическите констатации по същия. Районният съд е приел, че в административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и вмененото на С. нарушение е недоказано, поради което е отменил наказателното постановление.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното в жалбата касационно основание настоящият касационен състав намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо. Същото следва да бъде оставено в сила по следните съображения:

Настоящият касационен състав намира, че в случая е налице неправилно квалифициране на деянието, което води до незаконосъобразност на обжалваното НП поради неправилното приложение на материалния закон. Извършената от административнонаказващия орган неправилна правна квалификация на установеното административно нарушение е довела и до ограничаване правото на защита на С., тъй като същият е поставен в невъзможност да разбере спрямо кои факти да се защитава в хода на административнонаказателното производство, както и конкретната законова разпоредба, която се твърди, че е нарушил.

Административнонаказателната отговорност на С.С. е ангажирана за това, че към момента на проверката от контролните органи на АПИ е осъществявал движение на извънгабаритно ППС (по смисъла на § 1, т. 1 от Наредба № 11/03.07.2001 г.)зърнокомбайн, без разрешение, издадено по реда на Раздел IV от посочената наредба от администрацията, управляваща пътя (АПИ), за дейност от специалното ползване на пътищата. Така описаното деяние е квалифицирано като нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП и е санкционирано на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП. Разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП предвижда, че за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забранява в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства. Съгласно чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП се наказват с глоба от 1000 до 5000 лева, ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви „в” и „г”, т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъде извършено движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя. Според чл. 18, ал. 1 от ЗП специалното ползване на пътищата се осъществява с разрешение на собственика или на администрацията, управляващ пътя, като разрешението се издава, след заплащане на такси (ал. 2). Съгласно § 1, т. 8, пр. 1 от ДР на ЗП „специално ползване на пътищата” е използването на пътищата за превозване на тежки и извънгабаритни товари. Кои пътни превозни средства са извънгабаритни, респ. тежки е определено с нормите съответно на чл. 2 и чл. 3 във вр. с § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/03.07.2001 г., като допустимите норми за размери, маса и натоварване на ос на ППС, при превишаването на които пътното превозно средство се квалифицира като извънгабаритно и/или тежко, са регламентирани в раздел IIчл. 5 – 7 от наредбата. За да е съставомерно нарушението на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП, е необходимо пътното превозно средство да е „извънгабаритно” по смисъла на чл. 2 от Наредба №11/03.07.2001 г. или „тежко” по смисъла на чл. 3 от същата наредба. За целта трябва да се установят поне един от размерите на ППС или състав от ППС със или без товар, който да е по-голям от стойностите по чл. 5 от Наредбата, както и стойностите на допустимата му максимална маса, която трябва да е по-голяма от тези, регламентирани в нормата на чл. 6, или да се установи натоварването на осите, което трябва да е по-голямо от стойностите, регламентирани в нормата на чл. 7 от същата наредба.

Разрешителният режим за движение на извънгабаритни ППС е уреден в чл. 8 от Наредба № 11/03.07.2001 г., като съгласно ал. 1 от тази норма движението на извънгабаритни ППС се осъществява в рамките на специалното ползване на пътищата и се разрешава в случаите, когато е невъзможно или нецелесъобразно да се използва друг вид транспорт или когато товарите не могат да бъдат разглобени на части и превозени в рамките на общественото ползване на пътищата. Според ал. 2 на чл. 8 от посочената наредба извънгабаритните превозни средства могат да се движат с разрешително, издадено от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със съответната служба за контрол при Министерството на вътрешните работи. Разпоредбата на ал. 3 на чл. 8 от наредбата предвижда, че колесни трактори, тракторни ремаркета и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ), могат да се движат и с едногодишно разрешително, валидно за посочената в заявлението по чл. 15, ал. 3 област и граничещите с нея области, издадено от администрацията, управляваща пътя, съгласувано със съответната служба за контрол при МВР. Разрешителното не важи за автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътищата от първи, втори и трети клас, включени в приложение № 6. Съгласно ал. 4 на цитираната норма разрешителното по ал. 2 и 3 се издава след заплатени пътни такси при условията и по реда на чл. 18, ал. 3 от ЗП. В ал. 5 на чл. 8 от Наредба №11/03.07.2001 г. е уредено изключение от изискването за издаване на разрешение по отношение на извънгабаритните и/или тежки пътни превозни средства в хипотезите по чл. 14, ал. 3 от същата наредба, по отношение на които се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса за превишаване на максимално допустимите норми по раздел ІІ, а именно – онези извънгабаритни и/или тежки ППС, които имат обща маса до 45 тона или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30% допустимите максимални натоварвания на ос по раздел ІІ, както и тези с габаритни размери: широчина – до 3,30 m, височина – до 4,30 m и дължина – до 22 m. Съгласно чл. 8, ал. 6 от Наредба № 11/03.07.2001 г. за колесни трактори, тракторни ремаркета и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство, регистрирана за работа съгласно ЗРКЗГТ, с допустими размери над определените по чл. 5, ал. 1 (широчина – 2,55 m, височина – 4,00 m, и дължина – 12,00 m), но до посочените в чл. 15, ал. 8 размери, маса и натоварване на ос (тези, които със сменяема прикачна техника имат обща маса до 45 тона или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите максимални натоварвания на ос по раздел II, както и тези с габаритни размери: широчина – до 4,50 m, височина – до 4,10 m, и дължина – до 22 m), се издава едногодишно разрешително по ал. 3 след заплатени пътни такси при условията и по реда на чл. 18, ал. 3 от ЗП.

В настоящия случай се касае за извънгабаритно ППС – колесна самоходна техника за земеделското стопанство (зърнокомбайн), регистрирана за работа съгласно ЗРКЗГТ (свидетелство за регистрация № Е 0004338 А). Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 6 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), в приложимата редакция, колесните трактори, тракторните ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно ЗРКЗГТ, могат да се движат по изключение по пътищата, отворени за обществено ползване, по ред, определен с наредба, издадена от министъра на земеделието, храните и горите, министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството. Въз основа на предвидената законова делегация е издадена Наредба № 15 от 07.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (Наредба № 15/07.04.2008 г.). Съгласно чл. 1, ал. 1 от посочената наредба със същата се определя редът за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на предназначени и регистрирани за работа по ЗРКЗГТ колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника с изключение на верижните машини. Разпоредбата на ал. 2 на чл. 1 от наредбата предвижда, че движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва по изключение при липса на селскостопански и/или горски пътища при придвижване до и/или от мястото на работа. Движението по пътищата, отворени за обществено ползване, се извършва при спазване изискванията на ЗДвП, на ЗП, на ЗРКЗГТ и издадените на тяхно основание подзаконови нормативни актове (чл. 1, ал. 3 от наредбата). Съгласно чл. 1, ал. 4 от посочената наредба движението по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи определените норми по реда на чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, се извършва по реда на Наредба № 11/03.07.2001 г. Предвид горепосочните разпоредби на Наредба № 15/07.04.2008 г. настоящият касационен състав намира, че в случая не е налице движение на процесния зърнокомбайн в рамките на специалното ползване на пътищата, за да се квалифицира деянието като нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП, а движение на същия по път, отворен за обществено ползване, по изключение при придвижване до и/или от мястото на работа, при което не е спазен разрешителният режим за движение на извънгабаритни ППС, уреден в чл. 8 от Наредба № 11/03.07.2001 г. Изпълнителното деяние на това нарушение е предвидено в разпоредбата на чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП. Този конкретен състав обаче не предвижда в признаците си посочване на нарушена правна норма от същия закон – в случая чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от ЗП, тъй като самият той съдържа всички съставомерни признаци. Изложените съображения обуславят извод за правилност на въззивното решение, макар и с коригиращи мотиви, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

 

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 20/10.01.2020 г., постановено по административнонаказателно дело № 1176/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница.

Решението е окончателно.

           

 

 

 

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                                                                   2.