Решение по дело №642/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 975
Дата: 30 май 2022 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20227180700642
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 975/30.05.2022 г.

 

гр. Пловдив

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пловдив, І състав, в открито съдебно заседание на трети май, две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря К.Р., като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 642 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 21, ал. 1 и 2 и чл. 20 от Закона за насърчаване на заетостта (ЗНЗ). 

Образувано е по жалба на С.П.Б., против Решение от 26.01.2022г. на директор Дирекция „Бюро по труда“ Пловдив, потвърдено с Решение с рег. № 10-06-104-1/08.02.2022г. директор на „Регионална служба по заетостта“-гр. Пловдив, с което е отхвърлена жалбата на С.Б. срещу решението от 26.01.2022г. на директор ДБТ Пловдив. Жалбоподателят иска отмяна на решението с аргументи, че с подадената пред НАП декларация не се заявява осигуряване; той като инвалид с отпусната пенсия за инвалидност поради общо заболяване не подлежи на задължително осигуряване, а само по собствено желание. Счита, че не е нарушил закона с недекларираните данни.  Иска да бъде отменено решението като незаконосъобразно.

Ответникът по оспорването - директор на дирекция "Бюро по труда"гр. Пловдив, чрез юрк. Ж., представя административната преписка. В писмено становище обосновава законосъобразност на постановения административен акт. Моли жалбата да бъде отхвърлена по съображения за законосъобразност на административния акт. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди релевираните с жалбата основания, доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството пред органите на „Бюро по труда“ Пловдив е започнало по подадено от С.П.Б. Заявление с вх.№ 10124795/03.06.2021 г. /л.56/, с което е заявено желание за регистрация в дирекция „Бюро по труда“ . Попълнена е съответната декларация, съгласно Приложение № 1. Лицето е регистрирано и е изготвен План за действие на безработно търсещо работа лице.

С писмо с вх. № 10-06-84-1/25.01.2022г. директор на ТП на НОИ Пловдив е уведомил директор на дирекция Бюро по труда гр. Пловдив, че С.П.Б. има регистрация като безработно лице, поради което на същия е отпуснато парично обезщетение за безработица за период 01.06.2021г. до 31.01.2022г. При проверка на регистрите на НАП се установява, че С.Б. е подал декларация за започване на дейност като собственик на ЕТ“Тони-С.Б.“, с ЕИК ***(самоосигуряващо се лице) на 13.12.2021г. и дата на прекъсване на дейността 01.01.2022г.

В преписката са налични доказателства от регистрите на НАП, за регистрация на самоосигуряващо се лице с вх. № 16000213681461/14.12.2021г. за възобновяване на дейност от 13.12.2021г.(л. 65) и декларация с вх. № 16000223000238/02.01.2022г. за прекъсване на дейността от 01.01.2022г.

Директор на дирекция „Бюро по труда“гр. Пловдив въз основа на установеното е издал свое Решение от 26.01.2022г., с което е прекратил регистрацията на С.П.Б. с ЕГС **********, рег. № 10124795/03.06.2021 г. от 13.12.2021г., като е посочил, че лицето не се е явило да уведоми ДБТ в 7-дневен срок за промяната в декларираните обстоятелства. За правно основание е посочена разпоредбата на чл. 20, ал. 4, т. 7 от Закона за насърчаване на заетостта.

Решението е съобщено на Б. на 26.01.2022г., за което е оформен протокол за устно уведомяване на посочен от него телефон от съответния служител на дирекцията. Върху самия административен акт е посочено, че същият е връчен на лицето срещу подпис на 27.01.2022г. Жалба пред горестоящия административен орган е подадена на 28.01.2022г. С писмо с рег. № 10-06-11-21-1 от 03.02.2022г. Б. е уведомен, че преписката е изпратена на компетентния орган.

Директор на Регионална служба по заетост Пловдив е разгледал жалбата, приел е същата за неоснователна и се е произнесъл с Решение с рег. № 10-06-104-1/08.02.2022г. Горестоящият административен орган е приел, че с подаване на заявление за възобновяване на дейност като ЕТ“Тони-С.Б.“ от 13.12.2021г. лицето попада в хипотезата на чл. 4 от КСО. Прилагайки чл. 20, ал. 3, т. 4 от ЗНЗ, директор на РСЗ счита, че лицето подлежи на осигуряване по реда на чл. 4 от КСО и е налице промяна в обстоятелствата, които лицето не е декларирало пред ДБТ. Нарушението е в това, че лицето не е уведомило за промяната в срока по чл. 18, ал. 5 от ЗНЗ и правилно е прекратена регистрацията на основание чл. 20, ал. 4, т. 7 от ЗНЗ.

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е допустима - насочена е срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт съгласно чл. 20, ал. 1 и 2 от ЗНЗ, подадена е от лице - адресат на акта, в преклузивния срок за оспорване по чл. 149, ал.1 и 3 от АПК, във връзка с чл. 98, ал. 2 от АПК. 

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна, по следните съображения:

Като извърши дължимата на основание чл. 168, ал.1 АПК, проверка за законосъобразност на оспорения акт, съдът намира, че процесното решение е издадено от компетентен административен орган, в пределите на предоставената му власт, в установената писмена форма, процедура, при правилно приложение на материалният закон и в съответствие на акта с целта на закона.

Решението е издадено от компетентния за това орган, съгласно чл.21, ал. 1 от ЗНЗ, във връзка с чл. 18, ал. 1 от Устройствения правилник на Агенцията по заетостта - от директора на Дирекция „Бюро по труда“- Пловдив. Същото е в предвидената в закона писмена форма.

Съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗНЗ всеки български гражданин(както и всеки гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейско икономическо пространство или на Конфедерация Швейцария), който търси работа, може да се регистрира в териториалното поделение на Агенцията по заетостта. Глаголът „може“ сочи, че регистрацията на лицата не е задължителна и не се извършва служебно, а въпросът дали да се регистрират като безработни подлежи на тяхната преценка, с оглед на това дали желаят да спазват нормативно определения режим и да се ползват от полагащите се на безработните лица социални придобивки.

Жалбоподателят е подал заявление за регистрация и същата е извършена на 03.06.2021г.

В чл. 20, ал. 4, т. 7 от Закона за насърчаване на заетостта е предвидено, че регистрацията на безработните лица се прекратява в случаите, когато не изпълнят изискванията на чл. 18, ал. 5, изречение второ, а именно в срок - 7 работни дни от промяната в декларираните обстоятелства да уведомят някое от поделенията на Агенцията по заетостта.

С.Б. е възобновил дейността си като едноличен търговец, за което е подал заявление пред НАП. С възобновяване на дейността, лицето следва да се осигурява по реда на чл. 4 от КСО - по аргумент и на основание чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО - лицата, които упражняват трудова дейност като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски дружества и физическите лица - членове на неперсонифицирани дружества, подлежат на задължително осигуряване за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт. Лицата по чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО, включително едноличните търговци, са самоосигуряващи се лица по смисъла на чл. 5, ал. 2 във връзка с чл. 6, ал. 7 от КСО. Задължението за осигуряване на самоосигуряващите се лица възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване (чл. 1, ал. 1 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица). Започването, прекъсването, възобновяването и прекратяването на всяка трудова дейност, за която е регистрирано самоосигуряващото се лице, се установява с декларация по утвърден образец от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, подадена до компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите (ТД на НАП) и подписана от самоосигуряващото се лице в 7-дневен срок от настъпване на обстоятелството.

По делото се установява, че лицето е подало декларация за започване на дейност, считано от 13.12.2021г., съответно за прекратяване от 01.01.2022г.

Съгласно разпоредбата на чл. 18, ал. 5 от ЗНЗ при регистрацията лицето декларира статуса си по ал. 2 (безработен; зает; учащ се; лице, придобило право на пенсия).

За всяка промяна в декларираните обстоятелства се уведомява някое от поделенията на Агенцията по заетостта в срок 7 работни дни (изр. 2), а при неизпълнение на това изискване регистрацията се прекратява на основание чл. 20, ал. 4, т. 7 от ЗНЗ.

Дирекция Бюро по труда Пловдив е направило справка в  информационна система и е открила възобновената дейност на лицето като едноличен търговец, съответно прекратяването й. Лицето не е уведомило администрацията за промяна на декларираните обстоятелства. Въз основа на това директор ДБТ Пловдив е издал своето решение за прекратяването на регистрацията на лицето като безработен.

При обжалване на решението пред директор ДРЗС Пловдив, административният орган е споделил като правилни мотивите, неуведомяването по реда на чл. 18, ал. 5 от ЗНЗ е извършено от лицето, поради което са налице основанията за прекратяването на регистрацията му в ДБТ Пловдив, като това е основният мотив за потвърждаване на решението от 26.01.2022г. с Решението с  рег. № № 10-06-104-1/08.02.2022г.

От така установените правни факти и относими правни норми, безспорно се установява, че С.Б., след възобновяване на дейността си като ЕТ от 13.12.2021г., е следвало в срок 7 работни дни от този факт, да уведоми ДБТ за промяната в декларираните обстоятелства.

Жалбопоадтелят не ангажира доказателства да е подал такова уведомление. Заявителят не е изпълнил задължителното изискване по чл. 18, ал. 5 от ЗНЗ.

Задълженията на Дирекция Бюро по труда Пловдив, регламентирани в чл. 20, ал. 4, т. 7 от КСО, за прекратяване на регистрацията на безработните лица и в случаите, когато: не изпълнят изискванията на чл. 18, ал. 5, изречение второ.

След като липсва уведомяване от С.Б., пряко свързани с разпоредбата на чл. 18, ал. 5 от КСО, то няма как административният орган да не изпълни процедурата по прекратяване на регистрацията му като безработен.

Възраженията на лицето, че същият не подлежи на осигуряване, защото е лице, което само по свое желание може да подлежи и съответно не е посочил  суми в декларацията, са неоснователни.

С възобновяване дейността като едноличен търговец, лицето подлежи на осигуряване съгласно чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО. С.Б. получава пенсия за инвалидност поради общо заболяване, по данни от преписката и приложено Разпореждане № 15221035757/01.01.2022г. Същият разполага със субективно право да упражни правото да не се осигурява по чл. 4, ал. 6 от КСО. Възможността на лицето да не се осигурява е възможност, която не изключва приложението на чл. 4, ал. 3, т. 2 от  КСО. Задължителността на осигуряването на едноличен търговец по тази разпоредба и заявяването възобновяване на дейността като собственик на ЕТ, рефлектира върху декларираните обстоятелства по чл. 18, ал. 2 от ЗНЗ.

В резултат на гореизложеното съдът счита, че е налице съответствието на оспореното решение с материалния закон в съответствие и с целта на закона.

Изложеното е основание да се приеме, че административният орган правилно е прекратил регистрацията на жалбоподателя в ДБТ. Жалбата, на посочените основания е неоснователна и следва да се отхвърли.

Разноски не следва да се присъждат в тежест на жалбоподателя, тъй като същите не са своевременно заявени от административния орган. Искането е депозирано след обявяване делото за решаване, в допълнително представено писмено становище.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, Административен съд Пловдив, І-ти състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на С.П.Б., против Решение от 26.01.2022г. на директор дирекция „Бюро по труда“ Пловдив, потвърдено с Решение с рег. № 10-06-104-1/08.02.2022г. директор на „Регионална служба по заетостта“-гр. Пловдив.

Оставя без уважение искането на директор дирекция „Бюро по труда“ Пловдив за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Пловдив пред Върховния административен съд.

 

СЪДИЯ: