Решение по дело №1104/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 януари 2022 г. (в сила от 21 януари 2022 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20217260701104
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 318

гр.Хасково, 21.01.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично заседание на двадесет и втори декември, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕНКА КОСТОВА

                        ЧЛЕНОВЕ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА-ИВАНОВА

                      АНТОАНЕТА МУТРУШЕВА

 

при секретаря Мария Койнова и в присъствието на прокурор Валентина Радева - Ранчева от ОП - Хасково, като разгледа докладваното от съдия Костова АНД (К) №1104 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство е по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.63, ал.1, изр.второ от ЗАНН / в приложимата редакция /.

Образувано е по жалба от И.К.Я., ЕГН **********, с посочен адрес ***, подадена чрез адв. А.Г.Г., с посочен съдебен адрес: ***, против Решение №96/20.09.2021 г., постановено по АНД №550 по описа на Районен съд – Свиленград за 2021 година, с което е потвърден Електронен фиш Серия * №******на ОДМВР – Хасково.

Касационният жалбоподател счита обжалваното решение за неправилно, поради противоречие с материалния и процесуалния закон. По същество счита, че в хода на административнонаказателното производство били допуснати съществени процесуални нарушения, както и че при издаване на електронния фиш бил нарушен материалния закон. Цитира разпоредбата на чл.4 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР и сочи, че по делото било представено като доказателство от страна на АНО Удостоверение за одобрен тип средство за измерване с №10.02.4835. Същото било с дата на издаване 24.02.2010г. и със срок на валидност до 24.02.2020г., а в ЕФ било отбелязано, че нарушението е заснето на 19.12.2020г., т.е. десет месеца след като е изтекла валидността на удостоверението за одобрен тип средство за измерване. Ето защо в случая твърдяното нарушение било заснето с АТСС, което не било от одобрен тип, поради което било допуснато съществено процесуално нарушение на правилата на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР. От страна на АНО било представено съобщение до директорите на ОДМВР и СДВР от зам. директора на Главна дирекция „Национална полиция“, с което същите били уведомени, че със системите TRF1-M било възможно да бъде извършван контрол на правилата за движение по пътищата. Твърди се, че с подобно съобщение не можело да бъде разрешавана употребата на АТСС, за които няма одобрен тип, тъй като чл.4 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР изрично изисквала използваните АТСС да притежават удостоверение за одобрен тип. Посочената наредба била акт на Министъра на вътрешните работи и съдържащите се в нея законови правила не можело да бъдат дерогирани от изготвено от зам. директор на ГД „Национална полиция“ съобщение. Наредбата като акт на по-горестоящ административен орган имала примат над съобщението на зам. директора на ГД „НП“ и другите актове на по-долустоящите в йерархията административни органи и същите не следвало да бъдат прилагани в частта си, в която противоречат на наредбата. От друга страна, от представените по делото клип с №15030 и снимка на лекия автомобил, в който се намира АТСС, заснело клипа, не можело да се установи местоизвършването на нарушението. В тази връзка следвало да се отбележи, че обозначаването на мястото на нарушението при издаването на електронния фиш при нарушения, установени и заснети с мобилно техническо средство, само чрез използването на GPS система и приетото географско обозначение за местоположението (северна ширина и източна дължина в градуси), не било достатъчно за локализиране на мястото на нарушението. Също така от представената снимка на полицейския автомобил, освен, че не можело да се установи мястото, на което бил осъществен контрола на скоростта, то снимката по никакъв начин не можела да се свърже с твърдяното в ЕФ нарушение, тъй като на същата липсвала дата и местоположение. Твърди се, че в тежест на издателя на електронния фиш било да установи по недвусмислен начин всички белези и признаци от обективна и субективна страна на нарушението чрез предвидени доказателствени средства. В случая признаците на нарушението не били установени и налагането на наказание по недоказано откъм извършител и изпълнително деяние нарушение било неправилно, несправедливо и противоречало на принципа за разкриване на обективната истина. По изложените съображения се иска отмяна на обжалваното съдебно решение и постановяване на друго, с което да бъде отменен като незаконосъобразен обжалвания електронен фиш. Претендира се присъждане на разноските, направени пред двете съдебни инстанции.

Ответникът по касационната жалба, редовно призован, не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково счита касационната жалба за неоснователна. Предлага да бъде оставено в сила оспореното решение.

Административен съд – Хасково, след проверка на оспорваното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

С оспореното решение състав на Районен съд - Свиленград е потвърдил обжалвания пред него Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия * №*****на ОДМВР – Хасково, с който на касационния жалбоподател И.К.Я., на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50.00 лева, за извършено нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП на дата 19.12.2020 г. в 14.12 часа.

За да постанови решението, въззивният съд е обосновал извода, че обжалваният електронен фиш не противоречи на материалния и процесуалния закон. Приел, че същият отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и съответства на утвърдения образец. Спазена била разпоредбата на чл.10 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР. Представен по делото бил съставеният протокол, съгласно изискването на чл.10 от посочената наредба, който бил доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушението, на това с какво АТСС било заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта и други изисквания по наредбата. Протоколът бил попълнен изцяло, като била налице яснота относно основанието за ограничението на скоростта при движение в населено място. Представена била и снимка за разположението на уреда, неразделна част от протокола, при положение, че в конкретната хипотеза се касаело за работа с временно разположено на участък от пътя автоматизирано техническо средство, респ. система за контрол на скоростта. На следващо място, обоснована била преценката на наказващия орган относно установената скорост на движение на процесния лек автомобил, като в хода на съдебното производство от издателя на електронния фиш били представени протокол от проверка №6-52-20/09.10.2020 г. на използваното в случая техническо средство за измерване. В този смисъл било доказано, че то било годно и към датата на установяване на нарушението отговаряло на метрологичните изисквания, а ползваната мобилна система за видеоконтрол била от одобрен тип, с оглед ангажираните писмени доказателства в тази насока.

По отношение авторството на деянието съдът приел, че при издаване на електронния фиш било известно лицето, собственик на управляваното МПС. Доказателства в тази насока се съдържали в приложената по преписката справка от база данни – КАТ. В случая, управлявайки посочения в ЕФ автомобил, жалбоподателката била извършила нарушение на ЗДвП, като се движела със скорост по-висока от въведеното ограничение от 50 км/ч. в населеното място, поради което правилно била ангажирана административнонаказателната ѝ отговорност по чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП.

Настоящата инстанция счита, че атакуваното съдебно решение е законосъобразно. Същото е постановено при напълно изяснена фактическа обстановка. Относимите факти са възприети от съда въз основа на допустими доказателствени средства, събрани по изискуемия процесуален ред. Предвид правните изводи на съда, фактическите му са направени след съвкупна преценка и анализ на събраните по делото доказателства.

От представените по делото доказателства е видно, че е спазена процедурата по издаване на електронния фиш. Извършването на процесното административно нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е установено и заснето с мобилно по смисъла на §6, т.65, б. „б” от ДР на ЗДвП автоматизирано техническо средство.

Приложимата към датата на извършване на нарушението редакция (ДВ бр.54 от 05.07.2017 г.) на чл.189, ал.4 от ЗДвП гласи следното: „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Настоящата инстанция намира за правилен извода на районния съд, че обжалваният електронен фиш съдържа всички необходими реквизити, съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП. Процесният фиш съдържа данни за териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото на доброволното ѝ заплащане.

На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП от министъра на вътрешните работи е издадена Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обн.ДВ, бр.36 от 2015 г. (Наредбата), с която се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата.

В случая се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл.4, ал.1 от Наредбата, според която за осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология. Спазването на това изискване е удостоверено с представения по административнонаказателната преписка Протокол за проверка №6-52-20 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M от 09.10.2020г. и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835. Тези доказателства не са оспорени и са приети като годни за установяване на посочените в тях факти.

В преписката се съдържа и Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система TFR-1M №656/14, за дата на използване 19.12.2020 г. (задължително изискване на чл.10 от Наредбата), в който изрично е отбелязано обстоятелството, че ограничението на скоростта е 50 км/ч. при въведено общо ограничение на скоростта в населено място. При така попълнени в протокола данни, по несъмнен начин се потвърждава и визираната от органа правна квалификация на нарушението, като такова по чл.21, ал.1 от ЗДвП.

По делото е представен заснетият клип, на който освен автомобила, са отразени локацията, включително с GPS координати, датата и часът на заснемане, посоката и заснетата скорост.

Касационната инстанция приема, че нарушението е безспорно доказано от представените по делото писмени доказателства. Правилен е изводът на районния съд, че при установяване на нарушението и провеждане на особената административнонаказателна процедура по издаване на процесния електронен фиш няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушението, авторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба от 50 лева съответства на нормативно предвидения в чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП вид и размер на наказанието, и на констатираното превишение на скоростта за движение.

При това положение се налага извода, до който е достигнал и въззивният съд, а именно, че административнонаказателната отговорност на нарушителя в случая е била правилно ангажирана.

По изложените съображения настоящата инстанция приема, че решението на районния съд, с което електронният фиш е потвърден, е постановено валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от изложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, съдът

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №96/20.09.2021 г., постановено по АНД №550 по описа на Районен съд - Свиленград за 2021 година.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                           ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

        2.