Решение по дело №2539/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1706
Дата: 25 септември 2019 г. (в сила от 19 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110202539
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер.................                 Година 2019                             Град Варна

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                  двадесет и девети състав

На деветнадесети септември                 Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                     Съдия  Мария Бончева

Секретар Калинка Димитрова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД №2539 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на Община Варна против Наказателно Постановление  № 7112/16.04.2019г. на Зам.министъра на културата с което на  Община Варна за нарушение на чл.97 ал.1 т.4а от ЗАПСП е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 7000 лева на основание чл. 98в ал.1 от ЗАПСП.

            Жалбоподателят моли за отмяна на НП, тъй като било незаконосъобразно и издадено в противоречие с материалния и процесуалния закони. Сочи се че не било извършено цитираното в обжалвания акт нарушение.

            В съдебната фаза, редовно призовано, жалбоподателят изпраща представител и поддържа жалбата.

           Административнонаказващият орган – редовно призован изпраща представител, който оспорва жалбата.

           Съдът, след като прецени поотделно и в тяхната съвкупност събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следното от фактическа страна:

         На 12.08.2018 г. ОБЩИНА ВАРНА, като съорганизатор на музикално събитие „MTV Varna Beach Present 2018" е организирала публично изпълнение на живо на 10 /десет/ музикални произведения, изпълнени от певицата Рита Ора - Young song, Poison, I will never let you down, Body on me, Girls, Lonely together, Black Widow, Hot right now, For you, Anywhere, и 5 /пет/ музикални произведения, изпълнени от група Years & Years - Desire, Palo Santo, Hallelujah, All for you, King, в нарушение на ЗАПСП - без необходимото по закон разрешение на авторите (композитори на музика и автори на свързан с музиката текст, представлявани на територията на България от Сдружение „Музикаутор"), съгласно чл. 18, ал. 2, т. 3, чл. 35, чл. 36, чл. 58, ал. 1, изр. първо, хип. първа, алт. 1 от ЗАПСП, с което е осъществен съставът на административно нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 4а от ЗАПСП.

Съгласно АУАН и материалите по случая е установена следната фактическа обстановка:

АУАН № 7112/09.11.2018 г. е съставен във връзка с извършена проверка след постъпило сигнално писмо с вх. № 62-00-340/09.08.2018 г. от Сдружение за колективно управление на авторски права в областта на музиката - „Музикаутор". С писмото се уведомява Министерство на културата за предстоящо музикално събитие - „MTV Varna Beach Present 2018", планирано за 12.08.2018 г. на Южен плаж, гр. Варна. За събитието, според сдружението, към момента на подаване на сигнала няма уредени авторски права с правоносителите по отношение на музиката. В писмото се твърди, че от страна на сдружение „Музикаутор" са положени усилия за своевременно уреждане на правата чрез подавани сигнали до различни институции, имащи отношение към организацията на събитието, включително Община Варна, но без да е постигнат резултат.

С писмо изх. № 62-00-340/10.08.2018 г. до кмета на ОБЩИНА ВАРНА Министерство на културата информира общината за подадения сигнал от сдружение „Музикаутор", като обръща внимание на относимите разпоредби в ЗАПСП, касаещи задълженията и отговорностите при провеждането на подобни музикални събития. Писмото е изпратено в същия ден по електронната поща на кмета на ОБЩИНА ВАРНА - Иван Портних (***********@*****.**) и на началник-отдел „Фестивали и проекти" в общината - Десислава Георгиева (*******************@***.**).

С писмо вх. № 62-00-340/11.09.2018 г. до МК сдружение „Музикаутор" препотвърждава, че авторските права върху използваните музикални произведения и свързаните с тях литературни произведения не са уредени.

С писмо вх. № 62-00-340/14.09.2018 г. до МК сдружение „Музикаутор" прилага подробно описание на част от музикалните произведения, изпълнени по време на „MTV Varna Beach Present * 2018", като описанието включва: заглавие на всяко произведение, име на изпълнителя, както и имената на композиторите и авторите на текста, вкл. съответните чуждестранни дружества за колективно управление на авторски права, в които тези автори членуват. Сдружението посочва и присъствал на събитието свидетел със закупен входен билет - Андрей Юриев Павлов от гр. Варна, който е заснел и част от публично изпълнените музикални произведения.

С допълнително писмо вх. № 62-00-340/28.09.2018 г. от сдружение „Музикаутор" до МК са предоставени и 2 бр. CD носители, съдържащи направените с мобилно устройство от свидетеля Павлов видеозаписи на 16 /шестнадесет/ чуждестранни музикални произведения, изпълнени по време на „MTV Varna Beach Present 2018". След преглед на тяхното съдържание е установено, че видеозаписите са заснети в рамките на „MTV Varna Beach Present 2018" и съответстват на следните 15 /петнадесет/ музикални произведения, подробно описани в писмото.

Имената на посочените автори на цитираните произведения и съответното им качество се препотвърждават при направена справка през сайта www.iswc.org, където е налична публично достъпна онлайн база данни с музикални произведения ISWC-Net на Международната конфедерация CISAC (http://iswcnet.cisac.org).

Към 17.09.2018 г. на сайтовете на някои интернет медии (www.vesti.bg, www.elle.bg и др.) е била все още налична информация за състоялия се „MTV Varna Beach Present 2018", като същата включвала снимки на британската певица от албански произход Рита Ора, взела участие в музикалното събитие, с посочени някои от изпълнените от нея популярни нейни хитове ГИ Never Let You Down, Black Widow, Hot Right Now (според www.elle.bg'). Body on me, Poison, Girls, I'll Never Let You Down (според www.vesti.bg). В материала на www.elle.bg е било посочено още, че над 20 000 души са се забавлявали с хитовете на Рита Ора, Years & Years и много от звездите на българската музика. В хода на проверката, са направени и приложени към преписката разпечатки от цитираните интернет сайтове.

Паралелно е установено, че сред общодостъпната информация, публикувана на официалния сайт на ОБЩИНА ВАРНА, е налично Споразумение между ОБЩИНА ВАРНА и „Рокю Медиа България" ЕООД (ЕИК: *********), сключено за първоначален срок от 12 месеца, чийто текст е одобрен с Решение № 1074-4(26)/31.01.2018 г. на Общински съвет-Варна и се отнася до реализацията на проекта „MTV Varna Beach Present 2018". В Споразумението ОБЩИНА ВАРНА е представена като съорганизатор на събитието по смисъла на чл. 58, ал. 2 и ал. 6 от ЗАПСП, доколкото участва във финансирането му, осигурявайки т. нар. „други средства" (с дял от 150 000 евро), както и в процеса на подбора на изпълнителите за участието им в „MTV Varna Beach Present 2018", които „следва да могат да представят града със силно положителен образ в международен план" (според Споразумението) „независимо за чия сметка става това" (чл. 58, ал. 2 от ЗАПСП). Гербът на ОБЩИНА ВАРНА фигурира и върху продаваните концертни билети, осигуряващи достъп до публично изпълнените на живо музикални произведения в рамките на „MTV Varna Beach Present 2018" на 12.08.2018 г.

С писмо изх. № 62-00-340/17.09.2018 г. до кмета на ОБЩИНА ВАРНА МК напомня за изпратеното по-рано до общината писмо изх. № 62-00-340/10.08.2018 г. като подчертава, че авторските права за публично изпълнените на живо музикални произведения, използвани на „MTV Varna Beach Present 2018", все още остават неуредени и заявява, че очаква становище на ОБЩИНА ВАРНА по случая. Писмено становище от ОБЩИНА ВАРНА не било предоставено.

С писмо изх. №. 62-00-340/29.10.2018 г. до кмета на ОБЩИНА ВАРНА е отправена покана същият да се яви в МК (лично или чрез изрично упълномощено лице) на посочена дата -09.11.2018 г., за съставяне на Акт за установяване на административно нарушение по ЗАПСП. Писмото е получено на 31.10.2018 г. в ОБЩИНА ВАРНА, видно от приложена към него обратна разписка.

С писмо вх. №. 62-00-340/02.11.2018 г. на ОБЩИНА ВАРНА до МК, подписано от юрисконсулт Силвия Иоргакиева (приложено пълномощно от Иван Портних - кмет на общината) е предоставено писмено становище по получената покана за съставяне на Акт за установяване на административно нарушение по ЗАПСП. Към писмото са приложени: Споразумение между ОБЩИНА ВАРНА и „Рокю Медиа България" ЕООД, Споразумение между „Рокю Медиа България" ЕООД и „Рокю Медиа Интернешънъл" (представлявани от едно и също лице Робърт Куърк), издадени две фактури (респ. от 25.03.2018 г. и от 05.06.2018 г.) от английската компания The Bouncy Ball Company Ltd. към трето юридическо лице - регистрираната в Ирландия компания „Рокю Венчърс Лимитед", последната - с неясна връзка спрямо „MTV Varna Beach Present 2018" и касаещи плащане на хонорари на артистите изпълнители Рита Ора и Years & Years, както и два договора за спонсорство на „Рокю Медиа България" ЕООД с българско и с чуждестранно юридическо лице.

В писмото на ОБЩИНА ВАРНА се твърди, че Споразумението между ОБЩИНА ВАРНА и „Рокю Медиа България" ЕООД касае реклама на общината чрез събитието „MTV Varna Beach Present 2018" и че последното представлява телевизионна продукция по смисъла на чл. 13, ал. 1, т. 5, предложение второ от Закона за обществените поръчки /ЗОП/, създадена специално за излъчване по телевизия с цел популяризиране по този начин на град Варна. Изключва се възможността за разширително тълкуване на текста на чл. 58, ал. 2 от ЗАПСП по отношение на формулировката „и други средства" и в тази връзка се отрича наличие на качество на общината като (съ)организатор на събитието, следствие на което същата да има ангажимент за уреждане на авторски права върху използваните музикални произведения. Твърди се, че ОБЩИНА ВАРНА не се е афиширала от първо лице публично в медии като организатор на публичното изпълнение на музикални произведения по време на концертното им изпълнение на живо на 12.08.2018 г. на Южен плаж, гр. Варна.

Във връзка с гореизложеното, на 09.11.2018 г., на ОБЩИНА ВАРНА, със седалище и адрес на управление гр. Варна, ул. „Осми приморски полк" № 43, представлявана от Иван Николаев Портних - кмет, е съставен в отсъствие поради неявяване АУАН № 7112/09.11.2018 г. от Й.З.А. на длъжност главен експерт в ДАПСП към МК.

 

След преценка на изложената фактическа обстановка, установена чрез анализ на събраните и приложени материали по АУАН № 7112/09.11.2018 г. намирам за установено следното:

        На 12.08.2018 г. на територията на гр. Варна, Южен плаж, ОБЩИНА ВАРНА, като съорганизатор на музикално събитие „MTV Varna Beach Present 2018", е организирала публично изпълнение на живо на 10 /десет/ музикални произведения, изпълнени от певицата Рита Ора и 5 /пет/ музикални произведения, изпълнени от групата Years & Years в нарушение на ЗАПСП - без необходимото по закон разрешение на авторите (композитори на музика и автори на свързан с музиката текст, представлявани на територията на Република България от Сдружение „Музикаутор")» съгласно чл. 18, ал. 2, т. 3, чл. 35, чл. 36, чл. 58, ал. 1, изр. първо, хип. първа, алт. 1 от ЗАПСП, като по този начин е осъществила състава на административно нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 4а от ЗАПСП.

За извършеното нарушение е съставен АУАН № 7112/09.11.2018 г. срещу ОБЩИНА ВАРНА, БУЛСТАТ: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „Осми приморски полк" № 43, представлявана от Иван Николаев Портних - кмет.

Публичното изпълнение на произведения е форма на използване по смисъла на ЗАПСП и следва да се извършва с разрешението на съответния автор или упълномощена от него организация за колективно управление на авторски права съгласно чл. 18, ал. 2, т. 3 от ЗАПСП. Видно от разпоредбата на чл. 58, ал. 2 от ЗАПСП е вменено задължение договорите, с които се отстъпва правото за публично изпълнение на произведения на живо по време на концерти, да се сключват с лицата - организатори на концерти. Съгласно същата разпоредба организатори на концерти са лицата, които осигуряват мястото на провеждането, технически и други средства, участието на изпълнителите и разгласяването на концертите, независимо за чия сметка става това. От анализа на приложеното по преписката Споразумение между ОБЩИНА ВАРНА и „Рокю Медиа България" ЕООД, както и след направена справка относно съдържанието на Решение на Общински съвет-Варна № 1074-4/26 от 31.01.2018 г., се установява по безспорен начин, че ОБЩИНА ВАРНА е дала съгласие да бъде реализиран проект „MTV Presents Varna Beach 2018" („MTV представя Варна Бийч" 2018), при условия и финансови параметри, описани в споразумението, като отпуска финансови средства в размер на 150 000 евро в тяхната левова равностойност. Още повече, по силата на сключеното Споразумение ОБЩИНА ВАРНА участва в процеса на подбор на изпълнители за събитието на живо, поради което същата се явява субект на вмененото нарушение в качеството си на организатор.

             Видно от приложените писма от Сдружение „Музикаутор" до МК, ОБЩИНА ВАРНА към момента на събитието и след него не е уредила авторските права върху използваните музикални произведения. Сдружение „Музикаутор" в качеството си на организация за колективно управление на права е дружество на композитори, автори на литературни произведения и музикални издатели, вписано в регистъра, воден в Министерството на културата, съгласно чл. 94г от ЗАПСП /предишен чл. 40г от ЗАПСП /ДВ, бр. 14 от 20.02.2015 г./. Видно от приложеното по преписката писмо, изходящо от „Музикаутор", авторите са членове на чуждестранни авторски дружества, като техните репертоари се представляват на територията на Република България от сдружение „Музикаутор" по силата на сключени помежду им договори, депозирани от сдружението във връзка с регистрацията му като организация за колективно управление и приложени към преписката в заверени копия.

 

         Въз основа на съставеният акт било издадено и атакуваното наказателно постановление, в което административно-наказващият орган изцяло е възприел описаната в акта фактическа обстановка. Прието било, че е нарушена  разпоредбата на чл.97 ал.1 т.4а от ЗАПСП.  Било посочено, че нарушението е извършено за първи път. Поради това, административно-наказващият орган на основание чл.98в ал.1 от ЗАПСП наложил на   жалбоподателя наказание “ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ” в размер на 7000лева.

              Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка, събраните в хода на съдебното производство писмени доказателства, които са последователни, взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

            При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, съдът прави следните правни изводи:  

           Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект,  поради което е процесуално допустима.

           Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Зам. министъра на културата, съгласно заповед № РД 09-893/14.11.2014г. на Министъра на културата.

 Съдът счита, че административнонаказателното производство, образувано по отношение на жалбоподателят е проведено правилно и законосъобразно. В хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Съдът намира, че АНО е изпълнил задълженията си по ЗАНН, като в наказателното постановление е дал описание на нарушението, посочил е доказателствата, на които се позовава. Наказателното постановление е издадено в шестмесечният преклузивен срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН. Спазени са нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, като съставеният АУАН и издаденото наказателно постановление съдържат всички реквизити, посочени в тези норми. Въззивникът е бил поканен за съставяне на АУАН но не се е явил и АУАН е бил съставен в негово отсъствие съгласно прредвидения в ЗАНН ред. Отказът да бъде получен АУАН е бил удостоверен с помощта на свидетели предвид разпоредбата на чл.43 ал.2 от ЗАНН. В тази връзка съдът не приема становището изразено в жалбата, че били нарушени изискванията на чл.42 и чл. 57 от ЗАНН.

       Съдът намира, че правилно АНО е приложил материалния закон, като  е съотнесъл установеното към хипотезата на правната норма. Разпоредбата на чл.97 ал.1 т.4а от ЗАПСП предвижда, че който в нарушение разпоредбите на този закон организира публично изпълнение на произведения на живо се наказва с глоба или имуществена санкция в размер от две хиляди до двадесет хиляди лева, ако не подлежи на по-тежко наказание. От обективна страна, разрешението за публичното излъчване на тези музикални произведения по време на събитието организирано от жалбоподателя, е можело да бъде дадено единствено от „Музикаутор”, с която организациите за колективно управление на авторски права, в които членували авторите на произведенията, имали договори за това, за територията на Република България. Безспорно, жалбоподателят е нямал лиценз или договор за представянето на произведенията с „Музикаутор”. Съгласно разпоредбата на чл.18, ал.1 и ал.2, т.3 от ЗАПСП, авторът има изключително право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица, като под използване се смятат и действия като публично изпълнение на произведението. Нормата на чл.35 от ЗАПСП пък предвижда, произведението да се използва само след предварителното съгласие на автора, а чл.58 от ЗАПСП указва, че съгласието за публично изпълнение на живо се дава предварително и писмено от автора или упълномощена от него организация за колективно управление на авторските права, която договаря, събира и изплаща дължимите възнаграждения. Така констатираното правилно е било квалифицирано като нарушение на разпоредбата на чл.97, ал.1, т.4а от ЗАПСП, тъй като в нарушение на разпоредбите на чл.18, ал.1 и ал.2, т.3, във връзка с чл.35 и чл.58 от ЗАПСП, жалбоподателят е организирал публично изпълнение на живо на посочените в НП музикални произведения без необходимото по закон разрешение. Съдът приема, че Община Варна се явява съорганизатор на събитието. Видно от представено споразумение между Община Варна и ROQU Media, Община Варна  участва във финансовата рамка на събитието, с процетентен дял участие 7,5 % обезпечителен депозит, както  и участва в подбора на изпълнителите. Никъде в цитираното споразумение не се говори затова, че обезпечителния депозит на Община Варна е парична сума дадена за реклама от Община Варна. Точно обратното цитирано е че общите разходи по провеждането на събитието са 2000000 евро, като Община Варна ще поеме 7,5 % от тези разходи. Описано е че изпълнители няма да бъдат ангажирани докато ROQU Media не получи първия депозит от Община Варна. От споразумението в графа „плащания и фактуриране“ е видно, че единствения финансов ангажимент на Община Варна за финансиране на проекта е обезпечителния депозит в размер на 150000 евро. Предвид гореизложеното съдът намира, че Община Варна се явява съорганизатор на събитието и правилно е била санкционирана. Причините за извършване на деянието съдът намира за ирелевантни.

        Правилно е било определена и санкционната норма – чл.98в ал.1 от ЗАПСП. Правилно според съда е определено едно наказание за извършеното нарушение. Съдът намира, че не следва за всяко от посочените в НП музикални произведения изпълнени без разрешение да се налага отделно наказание.  Музикалните произведения са изпълнени заедно в рамките на едно събитие. Що се отнася до размера на имуществената санкция, то съдът намира, че наказание определено към минималния предвиден от закона размер, би било по-справедливо и съответстващо на извършеното нарушение и ще изпълни целите на чл.12 от ЗАНН. Жалбоподателят няма други нарушения от този вид и извършеното е първо за него. В тази връзка съдът намира, че следва да намали размера на наложената имуществена санкция.

    Съдът намира, че в случая не би могла да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че е налице маловажен случай на административно нарушение. Следвало е въззивникът да има дължимото законосъобразно поведение за спазване  на принципите, условията и реда ЗАПСП. Извършеното нарушение по нищо не се отличава от други нарушения от същия вид. Поради изложеното до тук, съдът намира че извършеното нарушение не следва да се приема като маловажно.

          Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                       Р Е Ш И:

        ИЗМЕНЯ Наказателно Постановление  № 7112/16.04.2019г. на Зам.министъра на културата с което на  Община Варна за нарушение на чл.97 ал.1 т.4а от ЗАПСП е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 7000 лева на основание чл. 98в ал.1 от ЗАПСП, КАТО  НАМАЛЯВА размера на наложеното наказание „Имуществена санкция” на 2000 лева.

       Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите към решението са изготвени пред Административен съд-Варна по реда наАПК.

        След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.    

 

                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: