АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 94 |
||||||||||
Гр.
Видин, 25.05.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
четвърти административен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
двадесет и седми април |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в
състав: |
||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
|||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Административно дело № |
74 |
по описа за |
2023 |
Година |
||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано по жалба на Сдружение
„Активно общество“-гр.Видин, против Отказ за връчване на Заповед №
РД-09-945/18.11.2022г. и Заповед № РД-09-1030/15.12.2022г., материализиран в
писмо изх.№ 25-00-34/14/20.02.2023г. на Заместник-министъра на младежта и
спорта.
Твърди се от жалбоподателя , че има
сключен договор с Министерството на младежта и спорта за реализиране на проект
с наименование „Не!Зависим!“ по Националната програма за изпълнение на младежки
дейности по чл.10а от Закона за хазарта , във връзка с който с КП от
22.12.2022г. ММС уведомило сдружението , че не се признават средства в общ
размер на 2408,05 лв , които сдружението и не е получало. Сочи се , че от
сдружението е депозирано възражение , във връзка с което ММС уведомило
сдружението , че възражението е разгледано на заседание на експертната комисия
и че няма основание за корекция , като е потвърдила решението. Твърди се , че с
писмо изх.№ АО-2023-003/31.01.2023г.
сдружението е поискало да му бъдат връчени цитираните в писмо изх.№
25-00-34/12/24.01.2023г. на ММС Заповед № РД-09-945/18.11.2022г. и Заповед №
РД-09-1030/15.12.2022г. , но с обжалваното писмо изх.№ 25-00-34/14/20.02.2023г.
ММС отказало да им предостави поисканите заповеди. Сочи се , че отказът е
незаконосъобразен и се иска от съда за задължи ММС да им ги връчи.
Ответникът по делото-Заместник-министъра на младежта и
спорта, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като недопустима и неоснователна.Сочи
се , че с административната преписка по делото са предоставени исканите актове
, поради което не е налице годен за оспорване акт и оспорващият няма правен
интерес вече от оспорването. Претендира се ю.к. възнаграждение. Прави се
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
След като обсъди доводите на страните и прецени събраните
по делото доказателства, съдът намира за установено следното от фактическа страна:
Между ММС и Сдружение „Активно общество“-гр.Видин , като бенефициер , след подаден формуляр за кандидатстване с проектно предложение и проведена административна процедура , е сключен административен договор № 25-0034/21.07.2022г. на основание §.5 от ПЗР на Наредба №1 от 10.06.2022г. за условията и реда за финансиране на проекти по национални програми за младежта за предоставяне на средства в размер на 49728 лв за реализиране на проект вх.№ 41-00-60/14.06.2022г. с наименование „Не!Зависим!“.
Във връзка с представен окончателен
отчет за изпълнение на проекта и Протокол №2/09.12.2021г. от заседание на Експертната
комисия за разглеждане и приемане на окончателните отчети на реализирани проекти
по Националната програма за изпълнение на младежки дейности по чл.10а от ЗХ за 2022г.,
е съставен КП от 22.12.2022г., съобразно който окончателният отчет е приет с посочените
в КП констатации. В т.2 от КП са посочени одобрените средства, признатите и непризнатите
разходи, окончателното плащане, което следва да се извърши по проекта. Протоколът
е подписан от представляващия сдружението с особено мнение и несъгласие с така приетите
констатации. От същия е депозирано и писмено възражение вх.№ 14-00-1289/22.12.2022г.
С писмо изх.№ 25-00-34/12/24.01.2023г. Заместник-министърът на младежта и спорта
е уведомил сдружението, че Експертната комисия, назначена със Заповед № РД-09-945/18.11.2022г.
на Министъра на младежта и спорта, е разгледала възражението, но няма основание
за корекция в констатациите, направени от Експертната комисия, обективирани в протокола,
утвърден със Заповед № РД-09-1030/15.12.2022г. С писмо изх.№ АО-2023-003 от сдружението
са поискани посочените в писмото заповеди, а именно Заповед № РД-09-945/18.11.2022г.
и Заповед № РД-09-1030/15.12.2022г. С обжалваното писмо с изх. № 25-00-34/14/20.02.2023г.
Заместник-министърът на младежта и спорта е уведомил сдружението, че посочените
заповеди не могат да бъдат предоставени поради спазване изискванията за конфиденциалност
относно членовете на комисията и другите участници .
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима, като подадена против подлежащ на оспорване
административен акт, с който се засягат права и интереси на жалбоподателя като адресат
на акта.
С оспореното писмо е постановен отказ по отношение на бенефициера за предоставяне
на поисканите от него документи от административното производство- отказ за извършване
на фактическо действие, материализиран в изричен административен акт, който именно
в случая подлежи на съдебен контрол. Издаденият акт е
индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 4 от АПК .
Неоснователно е направеното
възражение за недопустимост на жалбата с оглед обстоятелството , че тези
заповеди са представени по делото като част от административната преписка. Не
се установяват предпоставките на чл.156,ал.1 от АПК. Липсва изрично
волеизявление за предоставяне на посочените заповеди , нито фактическо такова
действие , извършено от органа. Обстоятелството , че заповедите са предоставени
като част от административната преписка по искане на съда, не представлява
извършване на поисканите действията от самия административен орган .
Разгледана по същество, жалбата
е основателна.
Оспореният отказ е издаден
от компетентен орган с оглед представената заповед за оправомощавмане /л.1303
от делото/ и предвидената в гл. Трета от Наредба №1 от 10.06.2022г. за
условията и реда за финансиране на проекти по национални програми за младежта
възможност за оправомощаване.
Същият обаче е
незаконосъобразен като постановен в нарушение на административно-производствените
правила и целта на закона, основание за неговата отмяна по чл.146,т.3 и т.5 от АПК.
Видно от данните по делото е
, че жалбоподателят е страна в административното производство , в което са
постановени и поисканите заповеди. Това обстоятелство е и безспорно. Съобразно
чл.34 ,ал.1 от АПК административният орган осигурява на страните възможност да
преглеждат документите по преписката, както и да си правят бележки и извадки
или - според техническите възможности - копия за тяхна сметка по всяко време на
производството, включително и след приключването му с издаване на индивидуален
административен акт съгласно Закона за Националния архивен фонд. Съобразно ал.4
административният орган може да не приложи ал. 1, 2 и 3 само в случай че
решаването на въпроса не търпи отлагане, за да се осигури животът или здравето
на гражданите или да се защитят важни държавни или обществени интереси, като административният
орган отразява в мотивите на издадения акт причините за неприлагане на ал. 1, 2
и 3.
Видно от горните разпоредби,
предоставянето на достъп до документи, част от административната преписка, на
страна в производството е задължение на административния орган, което пряко
произтича от нормата на чл. 34, ал. 1 от АПК и прогласените от чл. 12 от АПК
принципи на достъпност, публичност и прозрачност. Съобразно чл.12,ал.1 от АПК
органите са длъжни да осигуряват откритост, достоверност и пълнота на
информацията в административното производство. В случая дори едната от
поисканите заповеди е приключваща административното производство.
Предвид горните разпоредби
отказът на административния орган-Зам. министъра на младежта и спорта да
предостави копия от посканите заповеди е изцяло незаконосъобразен. Не е
посочено нормативно изискване за конфиденциалност , нито се установяват предпоставките
на чл.34,ал.4 от АПК , нито са изложени такива съображения. Правомощията си
заместник-министърът на младежта и спорта е упражнил превратно в нарушение на
основни принципи в административното производство.
Предвид горното жалбата е основателна.Обжалваният
отказ е незаконосъобразен , поради което
следва да бъде отменен.
По делото не са представени
доказателства, че достъп на лицето до копия от исканите документи са му
осигурени от задължения за това орган /а не съда/, поради което следва да бъде
уважена жалбата относно отправеното искане за предоставяне на копия от посочените
заповеди. Съобразно изложеното по-горе на страната в административното
производство следва да бъде предоставен пълен и навременен достъп до всички
документи от преписката във всеки един момент от хода на производството пред
административния органи дори след нейното приключване. За реално извършени
действия в тази посока от административния орган доказателства по делото не са
представени.
С оглед изхода от спора и направено
от жалбоподателя искане на основание чл. 143, ал. 1 АПК на същия се дължат
направените за производството разноски , които следва да бъдат заплатени от ЮЛ
, в чиято структура е органът , издал акта , а имено от Министерство на
младежта и спорта. По делото от жалбоподателя са направени разноски в размер на
10 лв за Д.Т. и 1000 лв за адвокатско възнаграждение, което съобразно
представения договор за правна помощ е реално заплатено. Направеното възражение
за прекомерност е неоснователно , тъй като размерът е съобразно минимума ,
предвиден в разпоредбата на чл.8,ал.3 от Наредба №1 за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
Водим от горното и на основание
чл.172, ал.2 от АПК във вр. с чл.173 от АПК във вр. с чл. 256, ал. 2 от АПК, Административен
съд Видин
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Отказ за връчване на
Заповед № РД-09-945/18.11.2022г. и Заповед № РД-09-1030/15.12.2022г.,
материализиран в писмо изх.№ 25-00-34/14/20.02.2023г. на Заместник-министъра на
младежта и спорта, поискани от Сдружение „Активно общество“-гр.Видин.
ЗАДЪЛЖАВА Заместник-министърът
на младежта и спорта в 7-дневен срок от съобщаването за влязлото в сила съдебно
решение да предостави на Сдружение „Активно общество“-гр.Видин поисканите от него
копия от Заповед № РД-09-945/18.11.2022г. и Заповед № РД-09-1030/15.12.2022г.
ОСЪЖДА Министерство на
младежта и спорта-гр.София, да заплати на Сдружение „Активно общество“-гр.Видин
, представлявано от Р.Г.Г., разноски по делото в общ размер на 1010лв , от
които 10 лв , заплатени за държавна такса , и 1000 лв, заплатени за адвокатско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: