Решение по дело №550/2019 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 394
Дата: 5 юли 2019 г. (в сила от 5 юли 2019 г.)
Съдия: Росица Тодорова Кюртова
Дело: 20195300900550
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 2 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 394

 

гр.Пловдив, 05.07.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, ХVІ състав, в закрито съдебно заседание на пети юли две хиляди и деветнадесета година, в състав

СЪДИЯ: Росица Кюртова

 

като разгледа докладваното от съдията т.дело №550 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.25, ал.4 ЗТР.

Образувано е по жалба на КООПЕРАЦИЯ „РАЙОНЕН КООПЕРАТИВЕН СЪЮЗ-ПЛОВДИВ“, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Опълченска“ №4, представлявана от Л.Н.Ф., против отказ на длъжностно лице по регистрация при Агенция по вписванията №20190513144425-2/24.06.2019 г. за обявяване на годишния финансов отчет, на консолидирания финансов отчет на кооперацията за 2018 г. и на годишни доклади за дейността за същата година.

Жалбоподателят счита отказa за незаконосъобразен и по изложените в жалбата съображения моли същият да бъде отменен.

Съдът, след като прецени материалите по делото и взе предвид възраженията в жалбата, намира следното:

Обжалваният отказ датира от 24.06.2019 г., а жалбата е подадена на 26.06.2019 г., видно от придружителното писмо, с което е изпратена в съда, ето защо следва да се приеме, че същата е подадена в срока по чл.25, ал.1 ЗТР. Държавна такса не се изисква съгласно разпоредбите на чл.35 от Закона за кооперациите и чл.5, б.к) от Закона за държавните такси. Жалбата изхожда от легитимирана страна и е процесуално допустима, а по същество е основателна по следните съображения:

Подадено е заявление за обявяване в търговския регистър на годишен финансов отчет и на консолидиран финансов отчет за 2018 г. на КООПЕРАЦИЯ „РАЙОНЕН КООПЕРАТИВЕН СЪЮЗ-ПЛОВДИВ“, ЕИК *********, с вх.№20190513144425. Към заявлението е приложен годишен финансов отчет, включващ доклад на независим одитор, счетоводен баланс към 31.12.2018 г., отчет за приходите и разходите за 2018 г., отчет за собствения капитал за 2018 г., отчет за паричните потоци за 2018 г. и приложение. Отчетът е придружен с годишен доклад за дейността за 2018 г. Представен е и консолидиран финансов отчет за 2018 г. със съответните приложения, както и годишен консолидиран доклад за дейността за 2018 г. Отчетите и приложенията са подписани от съставител, от представляващия кооперацията и от независимия одитор.

Представен е препис-извлечение от протокол от редовно общо събрание на кооперацията, проведено на 04.04.2019 г., с т.3 и т.4 от дневния ред – приемане на годишните финансови отчети за 2018 г. и приемане доклада на одитора по годишния финансов отчет за същата година. От протокола се установява, че с единодушие от присъстващите общото събрание е приело годишните финансови отчет на кооперацията и на дружествата на съюза за 2018 г.

Обжалваният отказ е мотивиран с аргумент, че не са представени от заявителя доказателства за надлежно свикване на общото събрание от 04.04.2019 г. и за законност на провеждането му, в това число не е представен списък на присъствалите на събранието, за да се установи мнозинството при приемане на решението за приемане на ГФО. Вторият аргумент е липсата на внесена по сметка на Агенция по вписванията държавна такса. Установява се, че документите не са представени и след като са дадени указания за това от длъжностното лице по регистрация (л.101).

Съдът намира, че отказът е незаконосъобразен.

На първо място, кооперациите са освободени от заплащане на държавни такси съгласно чл.35 от Закона за кооперациите и чл.5, б.к) от Закона за държавните такси, поради което не е било необходимо заявителят да представя документ за внесена по сметка на АВ такса в какъвто и да е било размер.

На следващо място – съгласно чл.21, т.2, т.4 и т.5 ЗТР длъжностното лице по регистрация следва да извърши проверка за това дали е представен подлежащият на обявяване акт, дали същият подлежи на обявяване и отговаря по външните си белези на изискванията на закона, както и за това дали същият акт не е вече обявен в търговския регистър. Съгласно чл.38, ал.1 от Закона за счетоводството, предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, чрез представяне за обявяване в търговския регистър.

В аспекта на горните разпоредби и с оглед приложените към заявлението документи, следва да се заключи, че пред длъжностното лице по регистрация са представени подлежащи на обявяване актове. Подлежащите на обявяване актове отговарят по външни белези на изискванията на закона, тъй като съдържат изискуемите съгласно чл.29, ал.1 ЗСч реквизити, годишният финансов отчет и консолидирания финансов отчет за 2018 г. са подписани от съставител, от представляващия кооперацията и от одитор, придружени са с одиторски доклад и отчетите не са вече обявени в търговския регистър. Същото се отнася и до годишните доклади за дейността.

Редовността на свикване и провеждане на общото събрание, на което е приет ГФО, не се включва в обхвата на проверката, извършвана от длъжностното лице по регистрация, тъй като по характера си това е преценка за законосъобразност на взетото решение и е извън компетентността на органа в хипотеза на обявяване на акт в търговския регистър. Ето защо единственото доказателство, което следва да се представи, за да бъде уважено заявеното искане за обявяване на ГФО (освен подлежащия на обявяване акт) е решението на върховния орган за приемане на отчета, в който смисъл трябва да се разбира и разпоредбата на чл.62а, ал.2, т.2 от Наредба №1/14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

Представеният със заявлението протокол от общо събрание на кооперацията от 04.04.2019 г. установява, че подлежащите на обявяване годишен и консолидиран финансов отчет за 2018 г. са приети от върховния орган на кооперацията съобразно правомощията му по чл.15, ал.4, т.5 ЗК. Ето защо съдът намира, че постановеният отказ не съответства на изискванията на закона и следва да бъде отменен, като на длъжностното лице се дадат задължителни указания.

По изложените съображения, съдът  

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ отказ №20190513144425-2/24.06.2019 г. на длъжностно лице по регистрация към Агенция по вписванията, постановен по заявление №20190513144425, подадено от КООПЕРАЦИЯ „РАЙОНЕН КООПЕРАТИВЕН СЪЮЗ-ПЛОВДИВ“, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.Пловдив, ул.“Опълченска“ №4, представлявана от Л.Н.Ф., за обявяване на годишния финансов отчет, на консолидирания финансов отчет на кооперацията за 2018 г. и на годишни доклади за дейността за същата година.

ЗАДЪЛЖАВА Агенцията по вписвания да извърши исканото със заявление вх.№20190513144425 обявяване.

 

Решението не подлежи на обжалване. 

Препис от същото да се изпрати на Агенция по вписвания за сведение и изпълнение.               

 

СЪДИЯ: