Решение по дело №131/2020 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 109
Дата: 28 юли 2020 г. (в сила от 14 декември 2020 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20205310200131
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

                               Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 109

 

 гр. Асеновград, 28.07.2020 година

 

 В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

        АСЕНОВГРАДСКИ  РАЙОНЕН СЪД, втори наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесет  и девети май през две хиляди и двадесета  година, в състав:

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

      с участието на секретаря Ася Иванова, като разгледа АНД № 131 по описа на Асеновградския  районен съд – ІІ н.с. за 2020 година, докладвано от съдията, за да се произнесе взе предвид следното:

      Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

      Обжалвано е наказателно постановление № 19-1030-009324/02.10.2019 г.,  издадено от Началника на група към ОДМВР –Пловдив, с-р „Пътна полиция“- Матей Василев Матов, с което на З.Д.К., ЕГН:**********,  адрес: *** са наложени следните административни наказания:

           1. На основание чл. 175 ал.3  пр.1  от ЗДвП  е наложено административно наказание - “Глоба” в размер на 200 лв. и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 140 ал.1 от ЗДвП.

          2. На основание чл. 183 ал.1 т.1 пр.1 и 2 от ЗДвП  е наложено административно наказание - “Глоба” в размер на 10 лв. за нарушение по чл. 100 ал.1 т.1  от ЗДвП.

           Жалбоподателят З.К. в депозираната жалба и лично в съдебно заседание чрез процесуалния си представител – адв. Николов оспорва НП, като неправилно и незаконосъобразно, без да отрича факта на нарушенията, навежда твърдения за неправилно приложение на материалния закон. Моли за приложението на чл. 28 от ЗАНН и респективно за пълната отмяна на НП.

          Въззиваемата страна сектор ОДМВР-Пловдив с-р Пътна полиция, редовно призована не изпраща представител ,но в писмено становище моли за потвърждаване на НП.

          Съдът, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе в предвид доводите, изложени в жалбата и в съдебно заседание намери за установено следното:

       Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

       С акт за установяване на административно нарушение от 07.04.2019г. е било констатирано, че на същата дата  около 10.10  часа в с.Болярци  на ул. „24-та “ до № 3, жалбоподателят З.К.  е управлявал МПС- Трактор 425  рама.№ 663610 с прикачено товарно ремарке, което не е имало регистрационна табела и не е било регистрирано по надлежния ред. Освен това, при проверката се установило,че водачът К.  не носи и съответно не представил на проверяващите СУМПС за съответната категория и контролен талон към него. За така констатираните нарушения, на водача К.  в негово присъствие бил съставен АУАН. Актът бил връчен на нарушителя за подпис, като същият го подписал, без  възражения. Допълнителни писмени възражения не са били подадени в тридневния срок по 44 ал.1 от ЗАНН. По случая е била образувана предварителна проверка с оглед данни за извършено престъпление по чл. 345 ал.2 от НК, по която няма данни да е възбудено наказателно преследване срещу нарушителя към момента на издаване на НП.

       АУАН е съставен от компетентния за това орган и съобразно изискванията на чл. 42 от ЗАНН и съдържа, посочените там реквизити. Въз основа на съставеният АУАН по-късно било издадено и обжалваното наказателно постановление, в което са преповторени констатациите от АУАН и на горепосочените основания са му наложени съответните административни наказания – глоби, в общ размер на 210 лв. и лишаване от право да управлява МПС  за срок от шест  месеца.  Наказателното постановление  е постановено от компетентния за това орган и е подписано от него, в изискуемата от закона форма е.

       По отношение на описаните в НП нарушения, съдът намира, че извършването им е надлежно установено, като от събраните доказателства по несъмнен начин се установява авторството на нарушителя и неговата вина. На първо място горните обстоятелства се установяват от презумптивната доказателствена сила на АУАН, въведена по изключение с разпоредбата на чл. 189 ал.2 от ЗДвП. В конкретния случай, фактическите констатации в АУАН не се опровергават, а напротив - подкрепят се и от събраните гласни доказателства - показанията на актосъставителя Р.А.. Извършването на нарушението не се отрича и от жалбоподателя.  При проверката на законосъобразността на наказателното постановление по отношение на правните основания, въз основа на които са наложени административните наказания, съдът констатира, че са спазени изискванията на чл. 57 от ЗАНН относно задължителните му реквизити.

        По отношение на нарушението по т.1 от НП, нормата на чл. 140      ал. 1 от ЗДвП въвежда правилото, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Правилно в НП е описано нарушението, като са посочени всички елементи от неговия състав и правилно е съотнесено същото към съответстващата му санкционна разпоредба. Административно-наказателната разпоредба на чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП предвижда, че се  наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. И двете кумулативни санкции са оразмерени в минималния  размер на предвидения в закона диапазон, който размер съответства на критериите по чл. 27 от ЗАНН, основният сред които е тежестта на нарушението, поради което и наказанията са правилно определени и справедливи. Неоснователно е възражението на жалбоподателя за маловажност на нарушението и съответно за приложението на нормата на чл. 28 от ЗАНН, което по своята същност представлява освобождаване на нарушителя от административно-наказателна отговорност. Конкретното нарушение е формално и състава му се реализира с осъществяването на управление на нерегистрирано МПС, за което не е проведена задължителната процедура по регистрация. Същото с оглед на обективните си и субективни характеристики не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от типичните нарушения от същия вид. Следва да се отчете и факта, че вече по отношение на него с настоящото НП вече е приложен много по-благоприятния режим на санкциониране по административен ред, като е отчетена правилно степента на обществена опасност. Строго формално погледнато, същото деяние е съставомерно по чл. 345 ал.2 от НК и представлява престъпление по този член от НК, за което е предвидена много по-тежка наказателна отговорност. Разграничителният критерий при пълно съвпадение на фактическия състав  е единствено степента на обществена опасност и тежестта на нарушението и същата вече правилно е отчетена като невисока, поради което и същото е третирано като административно нарушение.           

По отношение на нарушението по т.2 от НП, същото правилно е описано с всички елементи на неговия състав и правилно е посочена нарушената  материално – правна  разпоредба. Нормата на чл. 100 ал.1 т.1 от ЗДвП, по която е квалифицирано нарушението въвежда задължение за водачите на пътни превозни средства да носят свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него. Нарушението  правилно е съотнесено  към съответстващата  му  санкционна разпоредба, а именно – чл. 183 ал.1 т.1 пр.2  от ЗДвП, която предвижда санкция за водач, който не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство. Наложеното наказание глоба в размер на 10 лева е правилно определено. Санкцията е предвидена в закона в абсолютен размер и оразмеряването на глобата не подлежи на преценката на административно-наказващия орган. Следователно като е наложил глобата,  именно в този  размер, същият  правилно е съобразил критериите за оразмеряване на наказанията по     чл. 27 от ЗАНН и правилно е приложил закона.    

  

         Мотивиран от горното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

                                                  Р  Е  Ш  И :

 

           ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-1030-009324/02.10.2019 г.,  издадено от Началника на група към ОДМВР –Пловдив, с-р „Пътна полиция“- Матей Василев Матов, с което на З.Д.К., ЕГН:**********,  адрес: ***, са наложени следните административни наказания:

           1. На основание  чл. 175 ал.3  пр.1  от ЗДвП  е наложено административно наказание - “Глоба” в размер на 200 лв. и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца за нарушение по чл. 140 ал.1 от ЗДвП.

          2. На основание чл. 183 ал.1 т.1 пр.1 и 2 от ЗДвП  е наложено административно наказание - “Глоба” в размер на 10 лв. за нарушение по чл. 100 ал.1 т.1  от ЗДвП.

 

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните  пред Административен съд – Пловдив.

 

 

 

 

                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: