Определение по дело №901/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1290
Дата: 23 август 2022 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20227180700901
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 1290

гр. Пловдив, 23.08.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Пловдив, ХХ касационен състав, в закрито заседание на 23 август 2022 г. в състав:

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

                 ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

          ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

като разгледа к. административно дело № 901 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.248 ГПК във връзка с чл.144 АПК.

Образувано е по молби с вх. № 11465/10.06.2022 г. и № 11478/13.06.2022 г., депозирани от адв. К. Г. в лично качество и като пълномощник на Ч.В.Д., с които се иска изменение на Решение № 1051/10.06.2022 г., постановено по настоящото дело, в частта му за разноските.

В молбите се излагат съображения, че решаващият състав е уважил касационната жалба, предявена от Д. *** да заплати на жалбоподателя разноски в размер на 10 лева, представляващи заплатената държавна такса, както и на адв. Г. сумата в размер на 1000 лева, представляваща адвокатско възнаграждение за осъществената правна защита,  същевременно е пропуснал да присъди на касатора заплатената по сметка на Административен съд – Пловдив държавна такса в размер на 70 лева, ведно със сумата в размер на 1 лев – такса за банков превод, съгласно списък на разноските по чл.80 ГПК и приложените в тази връзка доказателства. На следващо място се твърди, че от адв. Г. е претендирано адвокатско възнаграждение по реда на чл.38 от Закона за адвокатурата/ЗА/ за осъществената от него безплатна правна помощ, което за двете съдебни инстанции е в общ размер от 1800 лева (800  лева пред ПРС и 1000 лева пред ПАС), съгласно представен списък на разноските по чл.80 ГПК и приложените в тази връзка доказателства, а не 1000  лева, колкото му е присъдено. В тази насока се посочва, че от ответната страна не е направено възражение, поради което и се иска изменение на решението в частта за разноските, като бъде осъдено Министерството на вътрешните работи/МВР/, а не ОД на МВР – Пловдив, да заплати на Ч.В.Д. сумата в размер на 71 лева, представляваща извършените по делото разноски, а на адв. Г. сумата в размер на 800 лева, представляваща разликата до присъденото възнаграждение от 1000 лева за осъществената безплатна правна помощ.

Ответникът по молбата – А.Г.С. в дадения за становище срок, не изразява такова.

Настоящият съдебен състав намира, че молбата е подадена от надлежна страна в предвидения за това срок, поради което и е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество същата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. А съгласно §1, т.6 от ДР на АПК, „поемане на разноски от административен орган“ е поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. В случая юридическото лице, в чиято структура е органът, издал оспорения административен акт, е МВР, а не ОД на МВР – Пловдив, в този смисъл молбата се явява основателна по отношение задължената за разноски страна. Основателна се явява и молбата за присъждане на разноски в размер на 70 лева, представляваща заплатена държавна такса за производството пред ПАС, или общо 80,00 /осемдесет/ лв.,  представляваща внесени държавни такси за две инстанции.

Неоснователна се явява обаче претенцията за присъждане на разноски в размер на 1 лев, изразяващи се в заплатени комисионни за банкови преводи и като такава същата не следва да бъде уважена, тъй като разходите за извършване на фактическите действия на страните и техните процесуални представители не представляват разноски по смисъла на чл.143 АПК и чл.78 и сл. ГПК. Жалбоподателят има възможност да внесе държавната такса чрез ПОС терминал и тогава няма да заплаща банкова комисионна. Самият жалбоподател е избрал начинът за заплащане на държавните такси, ето защо внесената банкова комисионна не представлява разход пред съда.

Що се касае до предявеното от адв. Г. искане за изменение, е необходимо да се посочи, че с решението, чието изменение се иска, съдът се е произнесъл, като е осъдил ОД на МВР – Пловдив да заплати на адв. К. Г., сумата в размер на 1000 лв., представляваща адвокатско възнаграждение по чл.38 ЗА за две инстанции. Присъждането на разноски в посочения размер е мотивирано в съдебното решение, чието изменение се иска, като към настоящия момент не са настъпили нови обстоятелства, нито са ангажирани доказателства, които биха могли да доведат до промяна на така постановения резултат. В тази връзка следва да се посочи, че от приложените по делото договори за правна защита и съдействие от 26.05.2021 г. (л. 9 по гр. дело № 8928/2021 г. по описа на ПРС) и от 27.01.2022 г. (л. 29 от настоящото дело) се установява, че  адв. Г. е осъществил процесуалното представителство на жалбоподателя Ч.В.Д. по реда на чл.38, ал.1, т.2, пр. второ от ЗА. А съобразно чл.38, ал.2 от ЗА, в случаите по ал.1, ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът има право на адвокатско възнаграждение, като съдът определя възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл.36, ал.2 и осъжда другата страна да го заплати. Според чл.8, ал.2, т.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, за процесуално представителство, защита и съдействие в производства по Закона за Министерството на вътрешните работи, минималното възнаграждение е 400 лева и това е възнаграждение за една инстанция, независимо от броя на проведените съдебни заседания - аргумент в тази насока е систематичното място на цитираната разпоредба в Раздел V „Възнаграждения за участие в специално уредени със закон производства за една инстанция“, което я прави специална спрямо общата разпоредба на чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1/2004 г. (Така Определение № 843 от 22.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 567/2021 г., VI о. и др.). В конкретния случай, съдът е определил на адв. Г. адвокатско възнаграждение в размер на общо 1000 лева, т.е. по 500 лева за всяка една съдебна инстанция, който размер очевидно е над минималния такъв в наредбата по чл.36, ал.2. От друга страна, само за пълнота е необходимо да се добави, че в случаи от категорията на процесния, насрещната страна не може да бъде поставена в по-неизгодно положение от това, което би имала, ако по отношение на другата страна в процеса не бе осъществена безплатна правна помощ по чл.38, ал.1 от ЗА. Това налага искането на адв. Г. за изменение на решението в частта за разноските  в посочения смисъл да бъде оставено без уважение.

Мотивиран от изложеното, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ИЗМЕНЯ Решение № 1051/10.06.2022 г., постановено по КАД № 901/2022 г. по описа на Административен съд – Пловдив, в частта му за разноските, КАКТО СЛЕДВА:

ОСЪЖДА Министерство на вътрешните работи да заплати на Ч.В.Д. сумата от общо 80,00 /осемдесет/ лв.,  представляваща внесени държавни такси за две инстанции.

ОСЪЖДА Министерство на вътрешните работи да заплати на адв. К.Г. сумата от 1 000.00 /хиляда/ лв., представляваща адвокатско възнаграждение за осъществена правна защита. 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за изменение на решението в частта за разноските в останалата му част.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                             2.