Решение по дело №8969/2016 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1559
Дата: 8 март 2017 г. (в сила от 9 януари 2018 г.)
Съдия: Любомир Илиев Василев
Дело: 20161100108969
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 юли 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ …

 

гр. София, 08.03.2017 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД , ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ , I - 22 състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и осми февруари през две хиляди и седемнадесета година в състав :

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИР ВАСИЛЕВ

 

при участието на секретаря И.К. , като разгледа гр.д. №8969 по описа на СГС за 2016 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съгласно правомощията й в чл.186 ал.3 ГПК и правата по чл.379 и сл ГПК Комисията за защита на потребителите е предявила срещу „Ф.Б. „ ЕООД *** ЕИК ******* колективни искове :

-               за прогласяване за нищожна като неравноправна на основание чл.148 ал.1 т.4 ЗЗП във вр.чл.143 ЗЗП на чл.7.2 от Общи условия за предоставяне на услугата Ferbuy ;

-               да се разпореди на основание чл.187 т.2 пр.2 ЗЗП ответникът да отстрани неравноправната клауза от Общите условия и да преустанови прилагането й ;

-               да задължи на основание чл.187 т.1 ЗЗП ответникът да огласи по подходящ начин за своя сметка съдебното решение или част от него .    

Ищецът извежда правния си интерес от качеството си на държавен орган за потребителска защита , който извършва проверки и дава препоръки за отстраняване на неравноправни клаузи в договори с общи условия или други типови договори в определени отрасли или сектори . Твърди , че клаузата на т.7.2 от Общи условия за предоставяне на услугата Ferbuy е неравноправна клауза по чл.143 т.19 ЗЗП , тъй като представлява уговорка във вреда на потребителя , която не отговаря на изискването за добросъвестност и води до неравновесие  в правата между потребителя и ответника-търговец . Съгласно чл.10а ал.2 ЗПК кредиторът не може да изисква заплащане на такси и комисионни за действия свързани с усвояване и управление на кредита вкл.разходи за уведомления .

Ответникът оспорва исковете и твърди , че във връзка с преписката с ищеца е предприел значителни промени в ОУ – дал е възможност на потребителите да изберат – или да плащат навреме , или да се възползват от допълнителната услуга – удължаване на просроченото задължение . Счита , че на основание чл.10а ал.1 от Закона за потребителския кредит може да събира от потребителя такси и комисионни за допълнителни услуги свързани с договора за потребителски кредит . Твърди , че към настоящия момент / т.е. на отговора/ няма сключени договори между него и клиенти за процесната услуга Ferbuy при неравноправните условия .

От фактическа страна съдът приема за установено следното :

С писмо от 08.02.2016 г ответникът представя изменени Общи условия /ОУ/ , като чл.7.2 е променен в следния смисъл :

Чл.7.2 „Ако Клиентът забави плащане , по която и да е Сума по кредита , предоставена при условията на Договора за кредит , Дружеството има право :

Чл.7.2.1 между 1 и 3 ден от закъснението да изпрати на Клиента напомнително писмо за дължимото плащане и уведомление , че в случай , че това плащане не бъде извършено до 8-мия ден от падежа , ще се счита , че клиентът желае удължаване на падежа с 13 дни , за което на 9-тия ден от падежа  ще следва да заплати такса за ползване на допълнителна услуга – Удължаване на просрочено задължение до 13 дни в размер уговорен в Тарифата ;

 Чл.7.2.2 между 9 и 11 ден от закъснението да изпрати на Клиента напомнително писмо за дължимото плащане и уведомление , че в случай , че не извърши това плащане до 13-тия ден от първоначално уговорения падеж , ще се счита , че клиентът желае удължаване на падежа от 14-тия до 19-тия ден на първоначално уговорения падеж  , за което на 14-тия ден от първоначално уговорения падеж и в допълнение на таксата за ползване на допълнителна услуга по „7.2.1“ по-горе , ще следва да заплати такса за ползване на допълнителна услуга – Удължаване на просрочено задължение от 14 до 19 дни в размер уговорен в Тарифата ;

Чл.7.2.3 между 14 и 16 ден от закъснението да изпрати на Клиента напомнително писмо за дължимото плащане и уведомление , че в случай , че не извърши това плащане до 19-тия ден от първоначално уговорения падеж , ще се счита , че клиентът желае удължаване на падежа от 20-тия до 29-тия ден на първоначално уговорения падеж  , за което на 20-тия ден от първоначално уговорения падеж и в допълнение на таксата за ползване на допълнителна услуга по „7.2.1“ и „7.2.2“ по-горе , ще следва да заплати такса за ползване на допълнителна услуга – Удължаване на просрочено задължение от 20 до 29 дни в размер уговорен в Тарифата . „

Съгласно предходната редакция на процесната разпоредба от ОУ ответникът дължи такса за уведомяване за забава съответно на 9,14 и 20 ден от закъснението .

С писмо от 05.04.2016 г ищецът уведомява ответника , че процесната клауза от ОУ продължава да е неравноправна клауза по смисъла на чл.143 т.19 ЗЗП и чл.10а ал.2 от Закона за потребителския кредит .

Ответникът представя разпечатка от електронна система на дружеството , че не са налице потребители ползващи услугата FERBUY, освен тестващи служители.

В становище от 21.10.2016 г ищецът счита , че и измененият текст на т.7.2 от ОУ на ответника представлява неравноправна клауза и именно той е предмет на исковете съгласно протокол №6 от 12.03.2016 г на КЗП .

С молба от 17.01.2017 г ищецът представя доказателства за разгласяване на исковете.

Искания за участие по делото по реда на чл.383 ГПК от потребители , потребителски организации или други заинтересовани лица не са заявени.

При така събраните доказателства съдът приема от правна страна следното :

По допустимостта на исковете

Исковете са допустими като предявени съгласно правомощията на КЗП по чл.186 ал.3 ГПК във вр. чл.379 и сл ГПК /колективен иск/ .

Неоснователен е доводът на ответника , че липсва правен интерес от предявяване на колективните искове . Въпреки дадените указания в определение от 14.02.2017 г ответникът не представи доказателства , че са липсвали , липсват и ще липсват клиенти за услугата Ferbuy. Разпечатката от електронната система на дружеството-ответник , че липсват потребители за въпросната услуга е частен свидетелстващ документ . Същият дори не е подписан , а и да беше подписан не доказва фактите , които са предмет на направеното изявление , нито датата и мястото на съставянето на документа. В този смисъл са решение № 57 от 29.04.2013 г. на ВКС по гр. д. № 354/2012 г., IV г. о., ГК,; решение № 748 от 17.02.2011 г. на ВКС по гр. д. № 801/2009 г., IV г. о., ГК ; решение № 506 от 8.09.10 г. по гр. дело № 705/09 г. на IV г. о. и решение №261 от 22.01.2014 г по гр.д. № 2354/2013 г на ВКС ІІІ г.о.  Отделно , дори към определен момент да са липсвали потребители на въпросната услуга , това не означава , че такива няма да се появят към следващ момент .

Разгледани по същество исковете са основателни 

Налице е противоречие на процесната разпоредба от ОУ с посочените от ищеца чл.143 т.19 ЗЗП във вр.чл.10а ал.2 от Закона за потребителския кредит ; както и с други разпоредби за потребителска защита . При преценка за неравноправни клаузи и прилагане на закона съдът не е ограничен от доводите на ищеца , а и служебно следи за тях - решение №23 от 07.07.2016 г по т.д.№3686/14 г на ВКС , I ТО и решение №237 от 20.01.2017 г по т.д.№2927/15 г на ВКС , I ТО . Правната квалификация на ищеца и доводите му на кои точно разпоредби на ЗЗП и ЗПК противоречи процесната разпоредба не обвързват съда .

Съгласно чл.143 ЗЗП неравноправна клауза в договор, сключен с потребител, е всяка уговорка в негова вреда, която не отговаря на изискването за добросъвестност и води до значително неравновесие между правата и задълженията на търговеца или доставчика и потребителя; а с аргумент от чл.143 т.19 ЗЗП изброяването не е изчерпателно , а примерно / т.нар.“черни“ и „сиви“ списъци  на примерни неравноправни клаузи по Директива 93/13 ЕС/.

Ищецът се позовава освен на ЗЗП , също и на чл.10а ал.2,3,4 от Закона за потребителския кредит , според който кредиторът не може да изисква заплащане на такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита. Кредиторът не може да събира повече от веднъж такса и/или комисиона за едно и също действие. Видът , размерът и действието , за което се събират такси и/или комисиони, трябва да бъдат ясно и точно определени в договора за потребителски кредит.

Ответникът се позовава на чл.10а ал.1 от Закона за потребителския кредит и твърди , че има право да събира такси за допълнителни услуги , свързани с договора за потребителски кредит . На потребителите е дадена възможност да изберат – или да плащат навреме , или да се възползват от допълнителната услуга – удължаване на просроченото задължение.

От двете тълкувания на посочените норми съответства на закона тълкуването на ищеца . „Удължаване на просрочено задължение“ не представлява „допълнителна услуга“ по смисъла на чл.10а ал.1 от Закона за потребителския кредит. „Допълнителни услуги“ по чл.10а ал.1 ЗПК са такива услуги , които нямат пряко отношение към насрещните престации на страните – предоставяне на парична сума и връщане на същата /заедно с възнаградителна лихва/ на определен падеж . Допълнителни услуги са , например , издаването на различни референции , удостоверения и служебни бележки за отпуснатия кредит , за размера на текущото задължение или за добросъвестното поведение на клиента . Не е допълнителна услуга удължаването на сроковете за плащане срещу заплащане на едностранно определена от ответника „такса“. Категорично става въпрос за забранената от чл.10а ал.2 ЗПК такса за действия свързани с управлението на кредита ; или още по-лошо - за скрита наказателна клауза , в произволно определят  от ответника размер .

Съгласно чл.33 ал.1 от ЗПК при забава на потребителя кредиторът има право само на лихва върху неплатената в срок сума за времето на забавата. Недопустимо е под формата на „такса“ да се начисляват и други дължими суми на потребителя .

Налице е противоречие и с чл.143 т.5 ЗЗП , тъй като процесната разпоредба задължава потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо – спрямо срока на забавата -  обезщетение . За период само от 29 дни потребителят се оказва задължен да заплати 3 /три/ различни такси , и то за една и съща забава .

Налице е противоречие с логиката на чл.143 т.8,13 ЗЗП , защото процесната разпоредба фингира мълчаливо съгласие на потребителя за изменение на договора , но при по-тежки условия . В потребителското право е напълно изключен принципа на търговското право , че в определени случаи мълчанието може да е равно на съгласие . По ЗЗП и ЗПК , както и по всички директиви за потребителска защита  на ЕС е абсолютно недопустимо - под каквато и да е форма - от мълчание на потребител да следва неблагоприятна последица и най-вече задължение за плащане. В този смисъл е освен чл.143 т.8 ЗЗП , също така и чл.143 т.8а ЗЗП .

Като цяло с процесната разпоредба са нарушени множество нормативни актове , както и фундаментални принципи на потребителската защита . Поведението на ответника е недобросъвестно - същият цели по всякакъв начин  да събира от потребителите неправомерни такси . Формално се променя „основанието“ на таксата , но не и присъщото й икономическо съдържание. Ако не е такса „за управление“ , ответникът формулира такса „за уведомяване“ ; ако не е такса за уведомяване – то ще е такса „за удължаване „ .

Исковете са основателни и трябва да бъдат уважени ; като се прогласи нищожност на клаузата ; осъди се ответника да я премахне от ОУ и да преустанови за в бъдеще нейното прилагане ; както и да публикува диспозитива на решението .

С оглед изхода на спора в тежест на ответника са деловодни разноски на ищеца от 791,20 лева /разноски за държавна такса , за публикуване в ежедневник и юрисконсултско възнаграждение/.

      

Водим от горното, СЪДЪТ

 

Р Е Ш И :

 

ПРОГЛАСЯВА за нищожна по иск на К.за з.на п. срещу „Ф.Б. „ ЕООД *** ЕИК ******* на основание чл.148 ал.1 т.4 ЗЗП във вр.чл.143 ЗЗП ; клаузата на чл.7.2 от Общи условия за предоставяне на услугата Ferbuy с текст на стр.145 от делото представляващ неразделна част от настоящото решение .

 

ОСЪЖДА „Ф.Б. „ ЕООД *** ЕИК ******* да отстрани на основание чл.187 т.2 пр.2 ЗЗП посочената клауза от ОУ в срок от един месец от влизане на решението в сила , както и да преустанови на основание чл.187 т.3 ЗЗП за в бъдеще нейното прилагане.

 

ЗАДЪЛЖАВА „Ф.Б. „ ЕООД *** ЕИК *******  да огласи на основание чл.187 т.1 ЗЗП за своя сметка диспозитива на решението /включително с възпроизвеждане на пълният текст на прогласената за нищожна клауза / в едномесечен срок от влизане на решението в сила чрез съобщение , публикувано в национален ежедневник , и чрез съобщение на интернет страницата на дружеството. Да не се огласява диспозитива за деловодните разноски .

 

ОСЪЖДА  „Ф.Б. „ ЕООД *** ЕИК ******* да заплати на К. за з. на п. сумата от 791,20 лева деловодни разноски .

 

Решението подлежи на обжалване пред Апелативен съд - София в двуседмичен срок от връчване на страните .

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :