Решение по дело №465/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 900
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 10 януари 2020 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20197150700465
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 900/9.12.2019г..

 

гр. Пазарджик,

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик, VI състав, в открито съдебно заседание на седми ноември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                        СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 465 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава десета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП). Образувано е по жалба на А.И.И., ЕГН **********, с посочен адрес ***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за Развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2017 с изх.№ 02-130-6500/927/15.02.2019 г., издадено от заместник - изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Жалбоподателят оспорва акта с възражения за незаконосъобразност поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила – неуведомяване за извършени теренни  проверки, нарушение на материалния закон, необоснованост.

Ответникът – заместник - изпълнителния директор на Държавен фонд земеделие, чрез процесуалния си представител - старши юрисконсулт Н., оспорва жалбата и моли същата да се отхвърли като неоснователна. Представя административната преписка и ангажира доказателства, с оглед разпределената доказателствена тежест. Претендира юрисконсултско възнаграждение и разноски в производството.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните по делото и след преценка на доказателствата по приложената административна преписка, намери за установено следното: 

 

 

 

 

Жалбоподателят е бил одобрен кандидат за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за „Развитие на селските райони за периода 2014-2020г.(ПРСР), за кампания 2017г. Същият е подал заявление УИН № 13/030717/94035 от 26.05.2017г.(л. 35), като е заявил следните схеми за подпомагане: Схема за единно плащане на площ, Зелени директни плащания, Схема за преразпределително плащане, Схема за обвързано подпомагане за плодове, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар, Агроекологични плащания – мярка 214 от ПРСР 2007-2013г., Компесаторни плащания в планински райони и Мярка 11“Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020г., направление „Биологично растениевъдство“.

По мярка 11 „Биологично земеделие“ А.И. е заявил парцели: 05459-48-4-11, в землището на с. Боримечково, площ 0, 34 ха, заявена култура(трайни насаждения) – орехи; 05459-334-1-1 в землището на с. Боримечково, площ 0,16 ха, заявена култура(трайни насаждения) – орехи; 05459-435-2-1 в землището на с. Боримечково, площ 0, 48 ха, заявена култура(трайни насаждения) – орехи. Видно и от таблицата по Заявлението, общата декларирана площ за кампания 2017г. за Биологично растениевъдство е 0, 98 ха.

Във формуляра на Заявлението на бенифициера И. е посочено, че с оглед направлението, за което се изисква сертификат за биологично производство, то той трябва да е издаден до 30.09.2017г. За изпълнение на този ангажимент е напомнено с Писмо с изх. № 01-6500/6187/09.07.2017г. на зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ до А.И.. С писмо с изх. № 01-6500/6187/18.09.2017г. зам.-изпънителният директор на ДФЗ уведомява А.И., че неспазването на изискванията по ч 37, ал. 1, т. 3 и чл. 58, т. 1, буква Д, ще доведе до възможността ДФЗ-РА да прекрати агроекологичния ангажимент, съгласно чл. 18, ал. 2, т. 2 от Наредба № 11/06.04.2009г.

С Уведомление от 17.10.2017г. ДФ „Земеделие“-РА е уведомил кандидатстващите по мярка “Директни плащания 2017г.“ за декларирани от повече от един кандидат, за да се явят за получаване на уведомителните си писма. Съобщението е поставено на 17.10.2017г.,  като е свалено на 15.11.2017г., съгласно представен констативен протокол.

По делото е допусната по доказателствено искане на ответника в съдебното производство, съдебно-техническа експертиза. Видно от заключението на вещото лице, парцелите, декларирани от А.И. по мярка 11 „Биологично растениевъдство“ код БРП3, са с площ 0, 98 ха, като установената площ за подпомагане – 0, 63 ха. Разликата между декларирана и установена площ – 0, 35 ха, която не попада в допустимия за подпомагане слой. След прилагане на окончателния специализиран слой „Площи, недопоустими за подпомагане“ за кампания 2017г., по заявлението на жалбоподателя е отпаднала площ с 0, 35 ха, която е приета за наддекларирана.

Както от оспорения административен акт, така и в заключението на вещото лице, е посочено, че приетата за наддекларирана площ е съответно:  от 05459-48-4-1, в землището на с. Боримечково, отпаднала площ 0, 18 ха; от 05459-334-1-1 в землището на с. Боримечково е отпаднала площ 0,16 ха; от 05459-435-2-1 в землището на с. Боримечково е отпаднала площ в размер на 0, 01 ха. По отношение БЗС 05459-334 няма допустима площ за подпомагане, тъй като площите са неземеделски, непригодни за извършване на земеделски дейности, а допустимата площ на БЗС 05459-48-4 е непроменена.

Процентното съотношение на наддекларираната площ от 0, 35 ха към установената за подпомагане площ 0, 63 ха, е 55, 56 %.

Административният орган е възприел в мотивите на оспорения административен акт, че съгласно декларираните данни, след извършените проверки, са налице предпоставките за отказ за финансово подпомагане за описаните площи по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“. Определена е санкция за наддеклариране в размер на 1410, 68 лева. Административният орган е приел, че следва да се наложи санкция за бъдещ период, тъй като е установил надвишаването с повече от 50% на разликата между декларираните площи и установените, съгласно чл. 19 от Делегиран регламент 640/2014г.. Определена е санкция за бъдещ период в размер на 503,81 лева

Въз основа на установеното съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок, видно от отбелязването върху административния акт – датата на съобщаване е 08.04.2019г., жалбата е депозирана на 19.04.2019г., и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Оспореното уведомително писмо е издадено от заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Компетентността на издателя на акта е въз основа на Заповед № 03-РД/715/27.06.2017г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която се делегират права на заместник-изпълнителния директор, включващи и тези за издаване на Уведомителни писма по мярка 11“Биологично земеделие“. Съгласно чл. 20 от ЗПЗП, правомощията на Изпълнителния директор на ДФЗ(който е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция) са да организира и ръководи дейността на фонда и следователно той е компетентният орган да издава административните актове, свързани с прилагане на схеми и мерки по Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. Законът предвижда възможност изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ да делегира правомощията си по организацията и дейността на ДФЗ. С оглед гореизложеното съдът счита, че оспореният административен акт е издаден от  компетентен орган.

Спазена е нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, тъй като административният акт съдържа фактическите и правни основания за издаването му.

Спазени са административнопроизводствените правила, преди издаване на уведомителното писмо е предоставен срок на оспорващия за разрешаване на въпроси с декларираните имоти, за които е установено двойно заявяване/недопустима за подпомагане.

Съгласно чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4/24.02.2015г. Плащания за преминаване към биологично земеделие се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, ал. 1чл. 37, ал. 1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.).

В изпълнение на правомощията си служители от Разплащателна агенция при проверки на място и по заявление са установили, че физическите блокове по заявлението на А.И. са изключени от специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. Това са парцелите: 05459-48-4-11, в землището на с. Боримечково, площ 0,34 ха; 05459-334-1-1 в землището на с. Боримечково, площ 0,16 ха; 05459-435-2-1 в землището на с. Боримечково, площ 0, 48 ха;

Назначеното по делото вещо лице сочи в своето заключение, че от теренната проверка и на ортофотокартата се вижда, че парцел 05459-48-4-1 е с изключена площ в северната част на парцела, представляваща  скални участъци и наличие на дървета и храсти. Парцел 05459-334-1-1 е изцяло зает от дървета и храсти. Налице е и извадка, от ортофотокартата, където вещото лице е представило установеното.

От заключението на вещото лице, се потвърждава, констатираното с оспорения административен акт, че от парцели 05459-48-4-1, в землището на с. Боримечково, е отпаднала площ 0, 18 ха; от 05459-334-1-1 в землището на с. Боримечково е отпаднала площ 0,16 ха; от 05459-435-2-1 в землището на с. Боримечково е отпаднала площ в размер на 0, 01 ха.

Декларирана и установена площ са с разлика, която е определена в размер на 0, 35 ха, която не попада в допустимия за подпомагане слой.

Член 19 на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие, регламентира административните санкции при свръхдеклариране.

Съгласно т. 2 на чл. 19 от Делегирания регламент № 640/2014г. ако разликата превишава 50 %, за съответната група култури не се отпуска помощ или подпомагане за площ. Освен това на бенефициера се налага допълнителна санкция, равна на размера на помощта или подпомагането, отговарящи на разликата между декларираната площ и площта, установена в съответствие с член 18.

С оглед на нормата заявената площ от 0,98 ха по мярката 11 „Биологично земеделие“ помощта следва да се определи в размер на 1410, 68 лева. Тази сума, като размер, е посочена като административна санкция, тъй като се установява, че заявената площ е недопустима за подпомагане.

Административният орган е определил и допълнителна санкция по чл. 19, т. 2 от Делегирания регламент № 640/2014г. В този случай установената площ в размер на 0, 35 ха, определената за санкциониране площ(не попада в допустимия слой) съотнесена към ставката за биологична  дейност са послужили за определяне на размера санкцията за бъдещ период в размер на 503, 81 лева (0, 35 ха х 1439,4688)

         Предвид гореизложените съображения, Съдът намира, че оспореният акт е законосъобразен, издаден от  компетентен орган, съобразен с материалния закон, при спазване на административнопроизводствените правила.

С оглед изхода от спора и поради своевременното искане за присъждане на разноски, направено от процесуалния представител на ответника, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК , жалбоподателят дължи заплащане на разноските по делото – 300 лева за съдебно - техническа експертиза и 100 лева юрисконсултско възнаграждение, определено по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. с чл. 144 от АПК.

Водим от горното и на основание чл. 172,ал. 1 от АПК, Административният съд  Пазарджик, VІ състав

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.И.И., ЕГН **********, с посочен адрес ***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за Развитие на селските райони 2014-2020 за кампания 2017 с изх.№ 02-130-6500/927/15.02.2019 г., издадена от заместник - изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ:/п/