Определение по дело №60/2024 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 283
Дата: 27 февруари 2024 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20247270700060
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 283

Шумен, 27.02.2024 г.

Административният съд - Шумен - , в закрито заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

СНЕЖИНА ЧОЛАКОВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело60/2024 г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), във вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба № 11-00-428/15.02.2024г. по описа на Община Шумен, уточнена с молба рег.№ ДА-01-532/27.02.2024г. по описа на ШАдмС, депозирана от Община Шумен с Булстат *********, представлявана от кмета на общината проф.Х.Х., подадена против Решение за верификация на постъпило плащане и изменение на решение за верификация рег.№ BG05M9OP001-2.061/16 от 02.02.2024г. на ръководителя на УО на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020. С атакуваното решение:

1. На основание чл.99, т.2 от АПК е изменено и допълнено Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане № BG05M9OP001-2.061-0001/4 от дата 25.08.2022г., както следва:

1.1. В точка първа е определен нов размер на верифицираните разходи по постъпилото искане за плащане: 149 332,87 лева.

1.2. Създадена е нова точка трета, с която е определен общ размер на неверифицираните разходи : 212 780,28 лева, поради наличие на следните обстоятелства:

- 198860,07 лева по бюджетен ред „VI.7.1 Разходи за строително-монтажни работи“ на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕФСУ, във вр. с подт. „VI.7.1 Разходи за строително-монтажни работи“ на раздел 12.3 „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05M9OP001-2.061 „Подкрепа на лицата с увреждания“ – Компонент 2, във вр.с чл.7, ал.2, т.2 от ПМС 189/28.07.22016г. по правилата на ЕЕФР.

- 13920,21 лева по бюджетен ред „VII.8.1 Непреки разходи“ на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕФСУ УО верифицира непреки разходи в размер на 7 на сто от отчетените допустими преки разходи на основание чл.55, ал.1, т.4 от от ЗУСЕФСУ, във вр.с чл.8, ал.1, т.1 от ПМС № 189/2016г., във вр. с чл.68, б.а от Регламент 1303/2013 във връзка с подт. „VII.8.1 Непреки разходи“ на раздел 12.3 „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване по процедурата.

2. Определен е общ размер на верифицираните разходи по постъпилото искане за плащане: 130528,39 лева.

3. На основание чл.64, ал.3 от ЗУСЕФСУ е определен общ размер на неверифицираните разходи по ИОП № 4: 934,84 лева, поради наличие на следните обстоятелства:

-934,84 лева по бюджетен ред „VII.8.1 Непреки разходи“ на основание чл.58, ал.1, т.4 от ЗУСЕФСУ.

4. На основание т.3 от Решение за определяне на финансови корекции № BG05M9OP001-2.061-001/15 от 29.01.2024г. и чл.75, ал.1, изр. първо от ЗУСЕФСУ са извършени финансови корекции по ИОП № 4, в размер на 27858,07 лева БФП.

5. На основание т.3.3. от Решение за определяне на финансови корекции № BG05M9OP001-2.061-001/15 от 29.01.2024г. и чл.75, ал.1, изр. първо от ЗУСЕФСУ са извършени финансови корекции по ИП № 2, в размер на 16592,54 лева БФП чрез доброволно изпълнение.

6. Регистрирана е нередност в регистъра на нередностите по ОП РЧР.

7. Определен е общ размер на сума за възстановяване към УО: 281 917,51 лева. На основание чл.9, ал.2 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество, размерът на сумата за възстановяване се изчислява, като от всички общо верифицирани разходи по проекта, финансирани чрез безвъзмездна финансова помощ (279861,26 лева), се приспадат отпуснатите авансово и междинни плащания (561778,77 лева) и се прибави начислените лихви от обслужващата банка за сметката, по която са превеждани средствата от БФП (0,00 лева). На основание чл.3.77 от Административния договор, във вр. с чл.43, ал.1, т.1 и т.2 от Наредба № Н-3/2018г. на МФ конкретният бенефициент Община Шумен е задължен да възстанови на УО платените в повече средства по проекта, в срок от 14 дни от датата на получаване на решението. Посочено е и, че в случай, че средствата не бъдат възстановени в указания срок, на основание чл.3.78 от Административния договор УО има право на обезщетение за забавено плащане в размер на законната лихва за периода на просрочието.

Оспорващият сочи, че решението е незаконосъобразно поради немотивираност на обжалвания ИАА и противоречие с материалния закон – отменителни основания по смисъла на чл.146, т.2 и т. 4 от АПК. Счита, че Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане № BG05M9OP001-2.061-0001/4 от дата 25.08.2022г. е влязъл в сила благоприятен за бенефициента акт, който е породил своето правно действие. В същото време в оспорваното решение е посочена разпоредбата на чл.99, т.2 от АПК, но не е ясно, категорично и мотивирано наличието на някоя от визираните в законовия текст хипотези за възобновяване на административното производство. Чл.99, т.2 от АПК изисква откриване на нови обстоятелства или нови писсмени доказателства, които не са могли да бъдат известни на страната в административното производство. Сочи се и, че административният орган не е страна в административното производство и не може да се позовава на чл.99, т.2 от АПК. Извежда се извод, че атакуваното решение е постановено при несъблюдаване на изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Въз основа на изложените аргументи е отправено искане за отмяна на атакувания ИАА.

След като се запозна със съдържанието на жалбата, оспорвания административен акт и приложените доказателства, съдът намира, че е сезиран с жалба срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице, имащо правен интерес от оспорване на процесния акт пред компетентния съд, поради което същата се явява допустима и делото следва да се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание.

Съдът намира, че като страни в настоящото производство следва да бъдат конституирани, както следва: оспорващ - Община Шумен с Булстат *********, представлявана от кмета на общината проф.ХХ.и ответник – главен директор на ГД „ЕФМПП“ и ръководител на ОУ на ОППЧР 2014-2020.

С оглед задължението за разпределяне на доказателствената тежест, произтичащо от разпоредбата на чл.170, ал.3 от АПК, съдът намира за необходимо да укаже на страните за кои обстоятелства следва да сочат доказателства, а именно:

- на оспорващия да се укаже, че е в негова тежест да докаже обстоятелствата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, като посочи и представи конкретни доказателства в подкрепа на изложените в жалбата твърдения, както и че същите обосновават незаконосъобразност на процесното решение;

- на ответната страна да се укаже, че е в нейна тежест да установи съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, в т.ч., че актът е издаден от компетентен орган, при спазване на процедурата, при наличие на посоченото в него материално правно основание и в съответствие с целта на закона.

Съдът констатира, че ответният орган не е изпълнил задължението си да изпрати на съда заверено копие от цялата административна преписка, доколкото същата е представена в записани файлове на 1 брой флаш памет, поради което следва да задължи същия да я представи на хартиен носител, така както изисква разпоредбата на чл.152, ал.2 от АПК.

С оглед комплектоването на преписката в цялост административният орган следва да представи и: заверено копие от цялата административна преписка по издаване на Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане № BG05M9OP001-2.061-0001/4 от дата 25.08.2022г., ведно с доказателства за факта и датата на влизането му в сила (в т.ч.доказателства за датата на връчването му, както и удостоверяване дали същото е било обжалвано); заверено копие от цялата административна преписка по издаване на Решение за определяне на финансови корекции № BG05M9OP001-2.061-001/15 от 29.01.2024г., ведно с доказателства за факта и датата на влизането му в сила (в т.ч.доказателства за датата на връчването му, както и удостоверяване дали същото е било обжалвано); Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05M9OP001-2.061 „Подкрепа на лицата с увреждания“ – Компонент 2.

Водим от горното съдът

О П Р Е Д Е Л И:

КОНСТИТУИРА като страни в настоящото производство, както следва:

Оспорващ: Община Шумен с Булстат *********, представлявана от кмета на общината;

Ответник: Главен директор главна дирекция “Европейски фондове, международни програми и проекти“ при МТСП и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020.

НАСРОЧВА АД № 60/2024г. по описа на ШАдмС за 26.03.2024г. от 10.00 часа, за която дата да се уведомят страните на посочените по делото адреси.

Указва на оспорващия, че е в негова тежест да докаже обстоятелствата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, като посочи и представи конкретни доказателства в подкрепа на изложените в жалбата твърдения, както и че същите обосновават незаконосъобразност на обжалваното решение.

Указва на оспорващия в седемдневен срок от получаване на препис от определението да посочи доказателствата, които иска да бъдат събрани в съдебното производство.

Указва на ответната страна, че е в нейна тежест да установи съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, в т.ч., че актът е издаден от компетентен орган, при спазване на процедурата и при наличие на посоченото в него материално правно основание, както и в съответствие с целта на закона.

Указва на ответната страна, че следва да ангажира доказателства относно изложените в оспорвания акт фактически и правни основания.

Указва на ответната страна в седемдневен срок от уведомяването да представи по делото надлежно заверени копия на хартиен носител на цялата административна преписка по издаването на обжалвания акт.

Указва на ответната страна в седемдневен срок от уведомяването да представи по делото заверено копие от:

- цялата административна преписка по издаване на Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане № BG05M9OP001-2.061-0001/4 от дата 25.08.2022г., ведно с доказателства за факта и датата на влизането му в сила (в т.ч.доказателства за датата на връчването му, както и удостоверяване дали същото е било обжалвано);

- цялата административна преписка по издаване на Решение за определяне на финансови корекции № BG05M9OP001-2.061-001/15 от 29.01.2024г., ведно с доказателства за факта и датата на влизането му в сила (в т.ч.доказателства за датата на връчването му, както и удостоверяване дали същото е било обжалвано);

- Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05M9OP001-2.061 „Подкрепа на лицата с увреждания“ – Компонент 2.

Дава възможност на страните до датата на съдебното заседание за представят нови доказателства.

Препис от настоящото определение да се изпрати на страните за сведение.

Съдия: