Решение по дело №2723/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 244
Дата: 14 февруари 2022 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20217180702723
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 244

 

гр. Пловдив, 14 февруари 2022 год.

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на десети януари през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 2723 по описа за 2021 г. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

2. Образувано е по жалба, предявена от МБАЛ - Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Васил Левски“ № 144А-А, представлявано от управителя д-р Н.С., против Заповед за налагане на санкция № РД-253С-328/08.09.2021 г. на Управителя на НЗОК, с която за девет нарушения на чл. 287, ал. 1 и ал. 3 от Националния рамков договор (НРД) № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 – 2022 г., във връзка чл. 55, ал. 2, т. 3 от ЗЗО, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г., на МБАЛ Медицински комплекс „Свети Иван Рилски“ ЕООД, са наложени девет финансови неустойки в обща размер на 4500,00 лв., всяка от които по 500 лв.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на административния акт и се иска неговата отмяна в обжалваната му част. Сочи се, че административният орган не е изложил самостоятелни и подробни мотиви относно размера на наложените на лечебното заведение финансови неустойки, което обосновава тяхната отмяна. Твърди се на следващо място, че не е съобразена извънредната епидемична обстановка и изключително завишения брой хоспитализирани болни с Ковид – 19, което е довело до обективна и независеща от лечебното заведение и неговите служители невъзможност да изпълнят всички разпоредби на НРД за МД в пълна изрядност и пълнота, както обикновено, тъй като са преследвали далеч по-голяма и общественозначима цел, а именно съхраняване живота и здравето на хиляди хора от заболяване, за което все още няма създаден алгоритъм за лечение. Твърди се също, че проверяващите органи изобщо не са изследвали въпроса дали самите пациенти не са проявили желание да си закупят сами съответното медицинско изделие. Според жалбоподателя, тези факти водят и до нарушение на принципите за истинност, за служебно начало и за достъпност, публичност и прозрачност, поради неизяснени в достатъчна степен факти и обстоятелства релевантни за случая.

Допълнителни съображения се излагат в писмена защита, приложена по делото. Възразява се, че в случая не е налице нарушение на чл. 55, ал. 2, т. 3 от ЗЗО, поради което процесната заповед е издадена на неправилно и неотносимо основание, което прави индивидуалния административен акт изначално недействителен.

Претендира се присъждане на сторените по делото разноски.

3. Ответникът по жалбата – Директорът на Районна здравноосигурителна каса (РЗОК) гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Съображения в тази насока са изложени в писмена защита, приложена по делото.

Претендира се присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

5. По силата на Договор № 241469 от 25.02.2020 г., сключен между Националната здравно осигурителна каса, като възложител и „МБАЛ – Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, клон Стара Загора, като изпълнител, дружеството се е задължило да оказва болнична медицинска помощ по клинични пътеки, посочени в Приложение № 17 към НРД 2020 – 2022 за медицински дейности, включително по клинична пътека (КП) № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник“ (л. 130).

6. Със заповед № РД-25-458 от 14.07.2021 г., Управителят на НЗОК е наредил извършването на проверка на изпълнител на медицинска помощ „МБАЛ – Медицински комплекс Свети Иван Рилски” ЕООД, със задача контрол по изпълнение на договора на лечебното заведение за оказване на болнична медицинска помощ в съответствие с НРД за МД за 2020-2022 г. Проверката е възложена на д-р Н.П.Б.и Б.С.С., главни експерти в Дирекция КАПДЗЗО.

7. В хода на проверката е установено следното:

7.1. ИЗ № 3120 (22.06.2021 г. - 28.06.2021 г.) на И.А.К., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 401 от 23.06.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациента са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложено преводно платежно нареждане за кредитен превод от дата 24.06.2021 г. на стойност 1680 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациента директно от „Екос Медика" ООД. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.2. ИЗ № 3187 (24.06.2021 г. - 30.06.2021 г.) на В.М.И., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 404 от 25.06.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациента са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложен „Фиш за консумативи, вложени при лечението на пациенти в МБАЛ, които НЗОК не заплаща", с посочена стойност па вложените медицински изделия в размер на 1600 лв., закупени от пациента директно от „Електро Мед България" ЕООД. От „Декларация за информираност и съгласие на пациента по отношение източника на заплащане за диагностиката и лечението на неговото заболяване" е установено, че пациентът не е заплатил сумата за вложените при оперативното лечение медицински изделия на лечебното заведение. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е констатирано, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.3.     ИЗ № 3070 (18.06.2021 г. - 25.06.2021 г.) на С.В.П., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 392 от 21.06.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациента са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложена вносна бележка от дата 22.06.2021 г. на стойност 1600,20 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациента директно от „Електро Мед България" ЕООД. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.4.     ИЗ № 2929 (10.06.2021 г. - 16.06.2021 г.) на Д.В.И., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 379 от 11.06.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациента са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложена вносна бележка от 11.06.2021 г. на стойност 760 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациента директно от „КОО ЛЛ" ООД. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.5.     ИЗ № 2289 (09.05.2021 г. - 15.05.2021 г.) на Д.С.Д., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 284 от 11.05.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациентката са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложена фактура № **********/17.05.2021 г. на стойност 1380 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациентката директно от „Електро Мед България'" ЕООД. както и платежно нареждане за кредитен превод от дата 12.05.2021 г. и приемо-предавателен протокол от 17.05.2021 г. В ИЗ е приложено и платежно нареждане за кредитен превод директно на фирма „Екос Медика'" ООД на стойност 1490 лв. за тибиален пирон. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.6.     ИЗ № 2424 (16.05.2021 г. - 22.05.2021 г.) на А.С.М., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 296 от 17.05.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациентката са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложено преводно нареждане за кредитен превод от дата 19.05.2021 г. на стойност 1520 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациентката директно от „КОО ЛЛ" ООД. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено й отпуснато от болничната аптека.

7.7.     ИЗ № 2277 (07.05.2021 г. - 14.05.2021 г.) на Ю.П.К., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 278 от 10.05.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациентката са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаша. В ИЗ е приложена вносна бележка от дата 07.05.2021 г. на стойност 1700 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациентката директно от фирма „Екос Медика" ООД. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.8.     ИЗ № 2353 (12.05.2021 г. - 18.05.2021 г.) на А.Х.Т., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 288 от 13.05.2021 г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациента са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложена вносна бележка от дата 17.05.2021 г. на стойност 1850 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациента директно от „Артлика" ЕООД. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.9.     ИЗ № 2266 (06.05.2021 г. - 12.05.2021 г.) на С.Б.М., хоспитализиран по КП № 217.1 „Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник". В оперативен протокол № 270 от 07.05.2021г. и в епикриза е отразено, че при оперативното лечение на пациента са вложени медицински изделия, които НЗОК не заплаща. В ИЗ е приложена фактура № **********/17.05.2021 г. на стойност 1380 лв. за закупуване на медицинско изделие от пациента директно от „Електро Мед България" ЕООД, както и приемо-предавателен протокол от 17.05.2021 г. При извършената проверка за разход на пациента по електронни табели е установено, че посоченото медицинско изделие не е заприходено и отпуснато от болничната аптека.

7.10. Във връзка с всяка една от изброените по-горе констатации (описани в т. 7.1. до т. 7.9. от настоящото решение) е посочено, че всички медицински изделия, използвани за осъществяването на основни диагностични и оперативни процедури, посочени в диагностично-лечебния алгоритъм на КП/КПр/АПр, които НЗОК не заплаща извън стойността на КП/КПр/АПр, се доставят от лечебното заведение, занриходяват се и се отпускат от болничната аптека. Осигуряването на медицинските изделия от лечебните заведения, изпълнители на КП/КПр/АПр, както и заприходяването и отпускането на същите от болничната аптека, се доказва със съответните документи.

С оглед изложеното е направен извод, че всяко едно от описаните деяния (описани в т. 7.1. до т. 7.9. от настоящото решение) представлява нарушение на чл. 287, ал. 1 и ал. З от НРД за МД 2020 - 2022 г. във връзка с чл. 55, ал. 2, т. З от ЗЗО.

8. Резултатите от проверката са обективирани в Протокол № РД-25-458-1 от 23.07.2021 г., съставен по реда на чл. 74, ал. 3 от ЗЗО, препис от който е връчен на представител на лечебното заведение на същата дата. От страна на лечебното заведение – обект на проверката, не е изразено становище по чл. 74, ал. 4 ЗЗО.

9. В тази последователност е издадена процесната Заповед за налагане на санкции № РД-253С-328/08.09.2021 г. на Управителя на НЗОК, с която за констатираните девет нарушения на чл. 287, ал. 1 и ал. З от Националния рамков договор № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 – 2022 г., във връзка с чл. 55, ал. 2, т. 3 от ЗЗО, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г., на „МБАЛ - Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД са наложени девет финансови неустойки, всяка от които в размер на 500,00 лв.

В обстоятелствената част на същата са възпроизведени констатациите описани в Протокол № РД-25-458-1 от 23.07.2021 г., като относно размера на наложените санкции е посочено, че при определяне на техния размер е съобразено, че „…констатираното нарушение на разпоредбите на ЗЗО и НРД за МД за 2020 - 2022 г. е извършено за първи път от ЛЗ при изпълнение на Договор № 010622/26.02.2020 г., но броят на случаите по това нарушение е значителен, което повишава тежестта на нарушението. Освен това се касае за нарушаване на императивните разпоредби на НРД за 2020 - 2022 г., които ЛЗ се е задължило да спазва със сключването на цитирания ИД.“

ІV. За правото:

10. В случая, релевантните за разрешаването на административноправния въпрос факти и обстоятелства, са установени от материално компетентни органи на НЗОК в хода на проверка, осъществена по реда на глава втора, раздел Х от ЗЗО. В тази насока е необходимо да се отбележи, че съгласно чл. 72, ал. 2 от ЗЗО контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, като управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК.

Според чл. 72, ал. 3 от ЗЗО, служителите на РЗОК – Служителите на НЗОК по ал. 2 могат да извършват проверки на територията на цялата страна по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице. Служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор или на оправомощено от него длъжностно лице, както и проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице. За издаване на заповедта на управителя на НЗОК за извършване на проверка на територията на друга РЗОК контрольорите се определят по предложение на директора на РЗОК, на която са служители..

От представената по делото Заповед № РД-25-458/14.07.2021 г. се установява, че д-р Н.П.Б.и Б.С.С., главни експерти в Дирекция КАПДЗЗО, които са извършили проверката, са надлежно овластени по смисъла на чл. 72, ал. 3 във вр. с ал. 2 от ЗЗО, именно от Управителя на НЗОК. Определените със заповедта органи на националната  здравноосигурителна каса, са издали горецитирания протокол от 23.07.2021 г., въз основа на който е издадена и оспорената Заповед. Компетентен да издаде последната е Управителят на НЗОК, съобразно чл. 74, ал. 5 от ЗЗО.

Самата заповед е постановена в изискваната от закона форма, съобразно разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК.

11. За разрешаването на настоящия административноправен спор е необходимо да се съобрази следното:

Както вече бе казано, с оспорената в настоящото производството Заповед за налагане на санкция № РД-253С-328/08.09.2021 г. на Управителя на НЗОК, за девет нарушения на чл. 287, ал. 1 и ал. 3 от НРД за МД за 2020 – 2022 г., във връзка чл. 55, ал. 2, т. 3 от ЗЗО, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г., на „МБАЛ - Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, са наложени девет финансови неустойки в обща размер на 4500,00 лв., всяка от които по 500 лв.

Съобразно чл. 287, ал. 1 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности за 2020 - 2022 г., всички медицински изделия, използвани за осъществяването на основни диагностични и оперативни процедури, посочени в диагностично-лечебния алгоритъм на КП/КПр/АПр, които НЗОК не заплаща извън стойността на КП/КПр/АПр, се доставят от лечебното заведение, заприходяват се и се отпускат от болничната аптека. Разпоредбата на чл. 287, ал. 2 предвижда, че в случаите, когато няма открита аптека в структурата си, лечебното заведение се снабдява от аптека на друго лечебно заведение по чл. 222, ал. 4 от ЗЛПХМ, с което е сключило договор, при условия и по ред, определени с Наредба № 28 от 9.12.2008 г. за устройството, реда и организацията на работата на аптеките и номенклатурата на лекарствените продукти. Според ал. 3 осигуряването на медицинските изделия от лечебните заведения, изпълнители на КП/КПр/АПр, както и заприходяването и отпускането на същите от болничната аптека, се доказва със съответните документи.

Не е спорно по делото, че лечебното заведение разполага със собствена болнична аптека – в тази насока са и изричните констатации на проверяващи органи, обективирани в Протокол № РД-25-458-1/23.07.2021 г. (л. 20 и л. 21) , които няма да бъдат преповтаряни. Не е спорно също така, че процесните медицински изделия са вложени при операциите извършени по КП № 217.1 "Оперативни процедури с голям обем и сложност на таза и долния крайник" и че са закупени от конкретния пациент директно от посочените в оспорената заповед търговци. В тази връзка за всяко закупено медицинско изделие по делото са представени съответните платежни документи, подробно описани в раздела за фактите (т. 7.1. до т. 7.9 от настоящото решение).

Независимо от това, при проверката изрично е констатирано, че въпросните медицински изделия не са заприходени и отпуснати от болничната аптека.

Доказателства, които да подложат на съмнение, така установените от здравноосигурителните органи факти и обстоятелства, не се ангажираха от страна на жалбоподателя в хода на съдебното производство. 

При това положение следва да се приеме, че лечебното заведение, като изпълнител по индивидуален договор за оказване на болнична медицинска помощ на здравноосигурени лица, е допуснало посочените нарушения.

12. Това обаче все още не е достатъчно да бъде ангажирана отговорността на лечебното заведение чрез налагането на финансови неустойки по реда на Глава двадесет и първа от НРД за МД за 2020 - 2022 г. За да бъде сторено това, извършените деяния (нарушенията) следва да са обявени за наказуеми с финансова неустойка. Нарушенията подлежащи на санкциониране с налагането на финансова неустойка са изчерпателно изброени в Раздел II на Глава двадесет и първа от НРД, като съдържащите се в този раздел разпоредби, доколкото имат административнонаказателен характер, не могат да бъдат тълкувани и прилагани разширително.

В случая, според ответния административен орган извършените от лечебното заведение нарушения на чл. 287 от НРД за МД за 2020 - 2022 г. следва да се квалифицират като такива по чл. 414, ал. 3 от договора, нарушаващи условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, за които управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лв.,

13. Така дадената правна квалификация е неправилна.

Условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2, препращащ към чл. 45 от ЗЗО, касае видовете медицинска помощ, които НЗОК заплаща в рамките на бюджета, с който разполага (арг. чл. 45, ал. 1 ЗЗО), включващи и предписването и отпускането на медицинските изделия, прилагани в болничната медицинска помощ (чл. 45, ал. 1, т. 12 ЗЗО).

В настоящия случай обаче, констатираните нарушения са свързани с влагане (при оперативно лечение на пациенти) на медицински изделия, които НЗОК не заплаща. Това само е достатъчно предписването на процесните медицински изделия да бъде изключено от приложното поле на чл. 45, ал. 1, т. 12, съответно от приложното поле на чл. 55, ал. 2, т. 2 и т. 3 от ЗЗО и чл. 414, ал. 3 от НРД за МД за 2020 – 2022 г.

Обстоятелството, че нарушението на чл. 287 от НРД за МД за 2020 – 2022 г. не е обявено за наказуемо по реда предвиден в договора (НРД), не е нито пропуск, нито случайност, а е продиктувано от факта, че за нарушения от категорията на процесните е предвиден друг ред за налагане на наказание – този по ЗАНН. В тази връзка е необходимо да се съобрази следното:

Съгласно чл. 82б, ал. 1 от ЗЗ, лечебните заведения за болнична помощ са длъжни да осигурят на пациентите необходимите за лечението им медицински изделия. Последните се осигуряват чрез болничните аптеки на лечебните заведения за болнична помощ (чл. 82б, ал. 2 от ЗЗ). Когато медицинските изделия по ал. 1 не се заплащат от Националната здравноосигурителна каса или от държавния бюджет, пациентите ги заплащат по цените, на които ги е закупило лечебното заведение.

Според чл. 86, ал. 2, т. 2 от Закона за здравето (ЗЗ), при хоспитализация пациентът има право на осигуряване от лечебното заведение за болнична помощ на необходимите за лечението му медицински изделия, когато те не се заплащат от НЗОК или от държавния бюджет. В ал. 3 на чл. 86 от закона е предвидено, че в случаите по ал. 2, т. 2 медицинските изделия се осигуряват и заплащат по реда на чл. 82б.

Очевидно, задължението на лечебните заведения за болнична помощ за осигуряване на медицински изделия необходими за лечението на пациенти, независимо дали се заплащат или не от НЗОК или от държавния бюджет, единствено чрез болничните си аптеки, е вменено със чл. 82б от ЗЗ. Съответно, неспазването на това задължение е обявено за наказуемо с административно наказание, съгласно чл. 229, ал. 1 - 3 от ЗЗ (предвиждащи, че: ал. 1 -  Който наруши разпоредбите на този закон или нормативните актове по прилагането му извън случаите по чл. 209 - 228в, се наказва с глоба от 100 до 600 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - от 500 до 3000 лв.; ал. 2 - Когато нарушението по ал. 1 е извършено от едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 200 до 600 лв., а при повторно нарушение - от 600 до 2000 лв.; ал. 3 - Когато нарушението по ал. 1 е извършено от юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 5000 лв.), налагано по реда на ЗАНН (чл. 236 ЗЗ).

Според чл. 235 от ЗЗ, нарушенията по чл. 229 се установяват с актове, съставени от държавни здравни инспектори или от длъжностни лица, определени от директора на регионалната здравна инспекция или от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Медицински надзор", а наказателните постановления се издават от директора на регионалната здравна инспекция или от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Медицински надзор".

Следователно контролът по изпълнение на обсъжданото задължение на лечебните заведения не е възложен на органите на НЗОК. Ако бъде прието противното, би могло да се стигне до едновременното налагане на санкции (имуществена и финансова неустойка) за едно и също нарушение, но от различни контролни органи.

14. Тези именно съображения обосновават крайния извод за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Той ще следва да бъде отменен.

V. За разноските:

15. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 АПК, съобразно уважената част от жалбата, на жалбоподателя се дължат разноски, които се констатираха в размер на 650 лв. – заплатените държавна такса и адвокатско възнаграждение.

 

Така мотивиран, на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

Р    Е    Ш   И :

 

ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкция № РД-253С-328/08.09.2021 г. на Управителя на НЗОК, с която за девет нарушения на чл. 287, ал. 1 и ал. 3 от Националния рамков договор № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020 – 2022 г., във връзка чл. 55, ал. 2, т. 3 от ЗЗО, на основание чл. 414, ал. 3 от НРД № РД-НС-01-4 от 23.12.2019 г., на „МБАЛ - Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, са наложени девет финансови неустойки в обща размер на 4500,00 лв., всяка от които по 500 лв.

ОСЪЖДА Национална здравноосигурителна каса - София, да заплати на „МБАЛ - Медицински комплекс Свети Иван Рилски“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, бул. „Васил Левски“ № 144А-А, представлявано от управителя д-р Н.С., сумата от 650,00 лева, представляваща съответната част от заплатените държавна такса и възнаграждение за един адвокат.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: