Решение по дело №96/2019 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 35
Дата: 22 юли 2019 г. (в сила от 14 август 2019 г.)
Съдия: Иван Стоянов Ченков
Дело: 20192210200096
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  35 , 22. 07.  2019 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД  КОТЕЛ, наказателен състав, на дванадесети юни две хиляди и деветнадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ИВАН ЧЕНКОВ

ЧЛЕНОВЕ : .................……………………

................………...………….

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: ........................…………..

.......................…………..

секретар Нелли Митева.…………………….....................................………....................

прокурор …………………………………………………..................…....................................

като разгледа докладваното от Председателя ИВАН ЧЕННКОВ НАХД № 96 по описа на РС Котел за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.189, ал.8 от ЗДвП вр.чл.63, ал.1 от ЗАНН

Постъпила е жалба от Н.С.К., с ЕГН **********,***, против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство с-я К № 2603676 на ОДМВР – Сливен за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал. 4 във вр. с чл.182, ал.2, т. 3 от същия закон му е наложена глоба в размер на 70 лв., за това, че на 20. 02. 2019 г. в 11,53 ч. в Сливен, Котел, с. Мокрен, път І – 7 разклона на ИОБ Ново село в посока кръстовище Петолъчка при ограничение въведено с пътен знак В – 26 с МПС Шкода Фабия вид лек автомобил регистрационен номер У2647АТ е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TER1-M 583. Посочено е, че при разрешена скорост от 50 км.ч. е установена скорост от 76 км.ч., като е налице превишаване на разрешената скорост с 26.

В жалбата се твърди, че обжалваният електронен фиш не отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, регламентиращ задължителните му реквизити, а именно не е направено точно описание на мястото, където е установено нарушението и по този начин  се ограничават възможностите за защита на наказаното лице. Посочва, че годността на техническото средство при измерване на скоростта е от изключително значение както за определяне на основанието за ангажиране на административнонаказателната отговорност, така и за наказанието. Твърди, че АТСС не е било технически изправно. Твърди, че АТСС не е отчело всички данни подлежащи на зетрологичен контрол и същите не отговарят на посочените в процесния ЕФ. Моли обжалвания електронен фиш да бъде отменен като незаконосъобразен. Позовава се на представените писмени доказателства.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован се явява лично и се представлява от адв. Г.Х., като поддържа изцяло заявените с жалбата доводи за незаконосъобразност на обжалвания фиш. Подчертава отново, че в случая не се установява по безспорен начин местоизвършването на вмененото му нарушение.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител и не заема становище по делото. Изпраща цялата административнонаказателна преписка.

Съдът, като съобрази изложените от страните доводи и възражения и служебно провери законосъобразността и правилността на обжалваното наказателно постановление, с оглед изискванията на чл. 314 НПК вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено от фактическа страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Същата е процесуално допустима, доколкото е подадена от надлежно легитимирана страна – наказаното физическо лице, в преклузивния срок по чл.59 от ЗАНН, както и срещу подлежащ на обжалване административен акт – Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство с-я К № 2603676 на ОДМВР – Сливен, в законоустановения срок.

По основателността на жалбата:

С електронен фиш серия К № 2603676 издаден от ОДМВР – Сливен, , е наложена на основание чл. 189, ал. 4 вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 ЗДвП глоба в размер на 100 лева на Н.С.К., с ЕГН **********, за това, че за това, че на 20. 02. 2019 г. в 11,53 ч. в Сливен, Котел, с. Мокрен, път І – 7 разклона на ИОБ Ново село в посока кръстовище Петолъчка при ограничение въведено с пътен знак В – 26 с МПС Шкода Фабия вид лек автомобил регистрационен номер У2647АТ е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TER1-M 583 със скорост 76 км/ч при разрешена скорост 50 км/ч., превишаване на разрешената скорост от 26 км/ч. е установено и заснето с автоматично техническо средство TER1-M 583 и клип № 4948, което представлява нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

В законоустановения срок по чл. 189, ал. 8 ЗДвП Н.С.К. е подал жалба срещу него, твърдейки че е назаконосъобразен.

От приложения клип към преписката се установява, че мястото на нарушението е посочено чрез използването на GPS система посредством координати (северна ширина и източна дължина в градуси). На клипа е отбелязан рег. № на ватомобила У 264… АТ. Последната цифра на регистрационния номер на автомобила е явно манипулирана и не става ясно дали е 7 или 2.

При тази фактическа установеност съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна, в законоустановения за това срок и съдържа необходимите реквизити. Разгледана по същество жалбата е основателна.

Настоящото производство е от административно-наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в ел.фиш, и дали е извършено от него виновно. В тежест на административно -наказващия орган (по аргумент от чл. 84 ЗАНН, във връзка с чл. 83, ал. 1 НПК), тъй като именно той е субектът на административно-наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител (така и ППВС № 10/1973 г.). Това произтича и от разпоредбата на чл. 84 ЗАНН, който препраща към НПК, а съгласно чл. 14, ал. 2 НПК, обвиняемият (в случая нарушителят) се счита за невиновен до доказване на противното. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно-наказателното преследване. В тази насока, настоящият състав намира за необходимо да очертае разликата между "неправилен" и "незаконосъобразен" ел. фиш. Когато в хода на административно-наказателната процедура са били нарушени установените законови норми относно съставянето и реквизитите на електронния фиш, то той следва да бъде отменен изцяло, като незаконосъобразен, независимо дали има извършено административно нарушение (нещо повече - в този случай съдът не е необходимо да се произнася по същество относно извършването на административно нарушение).

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 изр. второ ЗДвП електронният фиш трябва да съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

В настоящия случай в обжалвания електронен фиш липсват данни за това на кой километър от път І-7 е установено нарушението, пътен знак, който въвежда соченото ограничение на скоростта, разположението на мобилното техническо средство, неговия вид и годност в зависимост от първоначалното му сертифициране и проведения последващ технически преглед, покриващ по време периода на конкретното му ползване. Също така обозначаване на мястото на нарушението при издаването на електронния фиш при нарушения, установени и заснети с мобилно техническо средство, само чрез използването на GPS система и приетото географско обозначение за местоположението (северна ширина и източна дължина в градуси) не е достатъчно за локализирането на мястото на нарушението, каквито са оплакванията и на жалбоподателя.

Следва да се отбележи и обстоятелството, че отразената в електронния фиш фактическа обстановка не се подкрепя и от вещественото доказателство по делото – снимка от клип № 4948 и останалите писмени доказателства по делото. Посочването на път І-7 Раззклона за ИОБ Ново село посока пътен възел Петолъчка като местоизвършване на нарушението не може да се приеме нито за необходимата информация за участъка от пътя където е станало, нито за описание на мястото на извършване на нарушението по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

Липсват доказателства за наличието на идентичност между мястото на нарушението посочено в електронния фиш и това, определено с географски координати в разпечатката от видеоклипа, както и категорични доказателства, че така описаната локация се намира в населеното място, където съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство от категория "В" е забранено да превишава 50 km/h.

В обобщение следва да се посочи, че отсъствието на законово предвидените условия за издаване на електронния фиш води до ограничаване на правото на защита на наказаното лице, тъй като последното е лишено от възможността за оспорване на констатациите още в момента на тяхното установяване, поради което обжалвания електронен фиш следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

С оглед изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН вр.чл.189, ал.8 от ЗДвП, съдът

Р Е Ш  И:

         ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство с-я К № 2603767 на ОДМВР – Сливен, с който на основание чл.189, ал. 4 във вр. с чл.182, ал.2, т. 3 от ЗДвП на Н.С.К., с ЕГН ********** е било наложено административно наказание “Глоба” в размер на 70,00 /седемдесет/ лева, като незаконосъобразен.

Решението подлежи на касационно обжалване пред АС Сливен по реда на глава в 14 дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: