Решение по дело №820/2021 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 353
Дата: 17 декември 2021 г. (в сила от 21 април 2022 г.)
Съдия: Никола Георгиев Маринов
Дело: 20212230200820
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 353
гр. С., 17.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С., VII СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Никола Г. Маринов
при участието на секретаря Христина П. Панайотова
като разгледа докладваното от Никола Г. Маринов Административно
наказателно дело № 20212230200820 по описа за 2021 година
Производството е образувано по повод жалба против НП №11- 01-
20
839/16.06.2021г., издадено от заместник директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция- гр. С., с което на жалбоподателя за
нарушение на чл.17, ал.1, вр. чл.186, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3, ал.1, т.3 от
Закона за обществените поръчки на основание чл.256, ал.1 от същия закон е
наложено наказание „Глоба” в размер на 534,18 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован
се представлява от упълномощен процесуален представител, който моли съда
за отмяна на наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно. Претендира направените по делото разноски.
В съдебно заседание органът, издал обжалваното наказателно
постановление изпраща свой представител, който не се явява. Изпраща
писмено становище като счита наказателното постановление за
законосъобразно и моли да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.
Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в тяхната
съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на
делото съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
Със заповед №ФК- 10- 588/28.04.2020г. на директора на Агенцията за
1
държавна финансова инспекция е била възложена финансова инспекция на
„Водоснабдяване и канализация- С.“ ООД. Проверката била извършена от
Държавен финансов инспектор, който установил, че жалбоподателят в
качеството си на управител на „Водоснабдяване и канализация- С.“ ООД и
секторен възложител по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от Закона за обществените
поръчки е сключил с „ДЗИ- Животозастраховане“ ЕАД гр. С. рамков договор
РДБ1- 2018 за групова застраховка „Живот“, със срок на действие три години
считано от 12.08.2018г. и с прогнозна стойност на договора за целия период
на неговото действие, изчислена на база средно списъчен състав на целия
персонал на „В и К- С.“ ООД- гр. С.- 44514,75 лева без ДДС без да е
приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка за
предоставяне на застрахователни услуги, въпреки наличието на
законоустановените основания за това (обект, субект и стойност на услугите).
Прогнозната стойност на възложената обществена поръчка попада в
стойностния праг по чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП и задължава възлагане чрез
събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на глава
двадесет и шеста от ЗОП.
„Водоснабдяване и канализация- С.“ ООД- гр. С. е дружество с
ограничена отговорност, юридическо лице с блокираща квота държавно
участие в капитала (51% държавно участие и 49% общинско участие, със
съдружници: Община С., Община Н.З., Община К. и Община Т.) и попада в
обхвата на Държавната финансова инспекция като търговско дружество по
смисъла на чл.4, т.3 от ЗДФИ. „В и К- С.“ ООД е със седалище и адрес на
управление гр. С., кв. „Клуцохор“, бул. „6- ти септември“ №27 и с предмет на
дейност проучване, проектиране, изграждане, поддържане и управление на
водоснабдителни, канализационни, електро и топлоенергийни системи,
включително и пречиствателни станции и всички други услуги и дейности в
страната и чужбина, незабранени със закон. Дружеството извършва дейност
водоснабдяване с питейна вода с „фиксирани мрежи за обществени услуги“,
съгласно параграф 2, т.60, б. „б“ от допълнителните разпоредби на ЗОП чрез
водоснабдителна система и канализационна система по смисъла на параграф
1, ал.1, т.32 и т.33 от допълнителните разпоредби на Закона за водите.
Дружеството се управлява и представлява от управител инж. С. Р. Р., считано
от 23.07.2015г. съгласно договор за управление №РД- 02- 16- Ф- 13 от
23.07.2015г. и към датата на възлагане по време на извършване и
2
приключване на финансовата инспекция.
От 15.04.2016г. управителят на „В и К- С.“ ООД в качеството си на
представляващ дружеството е секторен възложител на обществени поръчки
по смисъла на чл.5, ал.4, т.2, вр. чл.123, т.3 от ЗОП.
При извършената проверка се установило, че за времето от 01.01.2018г.
до 31.12.2019г. жалбоподателят Р.- управител и представляващ юридическото
лице „В и К- С.“ ООД- гр. С. не е определил друго длъжностно лице, на което
да е делегирал правомощия да организира и/или да възлага обществени
поръчки в предприятието по реда на чл.7, ал.1 от ЗОП, включително и да
изпраща информация до Агенцията за обществени поръчки за публикуване в
регистъра на обществените поръчки през 2018г. и 2019г.
На 11.07.2018г. е сключен рамков договор РДБ1- 2018 за Групова
застраховка „Живот“ между „ДЗИ- Животозастраховане“ ЕАД с ЕИК ............
и „В и К- С.“ ООД- гр. С. с ЕИК ............., представлявано от инж. С.Р. като
управител. Предмет на застраховката бил брой застраховани лица- средно
списъчен състав на целия персонал на „В и К- С.“ ООД- гр. С.. Страните са се
договорили към началото на всяка застрахователна година да се представя
справка за средно списъчния състав като неразделна част от договора.
Съгласно чл.3.1 от договора застраховката се сключва за три години с начало
00,00 часа на 12.08.2018г. Застрахователят издава едногодишна полица за
всяка застрахователна година, съобразно актуалния брой на застраховани
лица към началото на застрахователния период.
Съгласно чл.4.3 от подписания договор общата годишна
застрахователна премия за едно лице включително дължим данък за раздел Б
е в размер на 34,75 лева.
Съгласно чл.21, ал.10, т.1 от ЗОП- при обществени поръчки за услуги
основата за изчисляване на прогнозната стойност е следната: При
застрахователни услуги- платимата застрахователна премия и други
възнаграждения.
Прогнозната стойност на целия договор на база средно списъчен състав
на целия персонал на „В и К- С.“ ООД- гр. С. за 2018г. може да бъде
изчислена: (Три години х 427 лица х 34,75 лева обща годишна
застрахователна премия за лице) = 44514,75 лева.
По сключеният рамков договор РДБ1- 2018 за групова застраховка
3
„Живот“ са били издадени три броя полици в това число:
- Застрахователна полица №Б 134 А- Б/18 Групова застраховка „Живот“
от 11.07.2018г. (към три годишен рамков договор РДБ1- 2018) Срок на
застраховката (12.08.2018г.- 11.08.2019г.)- „ДЗИ- Животозастраховане“ ЕАД
на обща стойност: 14838,25 лева.
- Застрахователна полица №Б 175 А- Б/19, Групова застраховка
„Живот“ от 09.08.2019г. (към три годишен рамков договор РДБ1- 2018). Срок
на застраховката (12.08.2019г.- 11.08.2020г.)- „ДЗИ- Животозастраховане“
ЕАД на обща стойност 14768,75 лева.
- Застрахователна полица №Б 158 А- Б/20, Групова застраховка
„Живот“ от 04.08.2020г. (към три годишен рамков договор РДБ1- 2018), срок
на застраховката (12.08.2020г.- 11.08.2021г.)- „ДЗИ-Животозастраховане“
ЕАД на обща стойност 13900,00 лева.
Изплатената сума по целия рамков договор РДБ1- 2018 за Групова
застраховка „Живот“ е в размер на 43507 лева.
За да възникне основание за прилагане на ЗОП следва да са налице
кумулативните изисквания по отношение на обект, субект и стойност на
обществената поръчка. Предоставянето на застрахователни услуги попадат
сред обектите на обществени поръчки съгласно чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП.
Съгласно разпоредбата на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП възложителите
прилагат процедурите по глава двадесет и шеста от ЗОП- „Събиране на
оферти с обява. Покана до определени лица от ЗОП“, когато обществените
поръчки имат прогнозна стойност: при услуги- от 30000 до 70000 лева.
На основание чл.47 от ЗДДС извършването на услуги при условията и
по реда на Кодекса за застраховането от застрахователи и презастрахователи
е освободена доставка.
Видно от гореизложеното прогнозната стойност на целия договор на
база средно списъчен състав на целия период на „В и К- С.“ ООД- гр. С.
възлиза на 44514,75 лева без ДДС и попада в стойностния праг на чл.20, ал.3,
т.2 от ЗОП, изискващ възлагане на обществена поръчка чрез събиране на
оферти с обява или покана до определени лица.
Стойността на отчетените разходи за застрахователни услуги по рамков
договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот“ на база всички издадени
4
застрахователни полици по договора е в размер на 43507 лева без ДДС.
Съгласно изискванията на чл.17, ал.1 от ЗОП възложителите са длъжни
да приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка,
когато са налице основанията за това.
При проверката се установило, че застрахователните услуги са
предоставени без да е провеждана процедура по реда на ЗОП и без да е
приложен предвидения в глава двадесет и шеста от ЗОП законов ред.
В отговор на запитване с вх. №РД- 04- 4826/04.11.2020г. в писмено
обяснение изх. №РД- 04- 1487/05.11.2020г. жалбоподателят Р.- управител на
„В и К- С.“ ООД е посочил, че за застрахователни услуги през 2018г. не е
провеждана процедура за възлагане на обществена поръчка.
Предвид гореизложеното на 11.07.2018г. във „В и К- С.“ ООД инж. С.Р.
в качеството си на управител на „В и К- С.“ ООД и секторен възложител по
смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от ЗОП е сключил с „ДЗИ- Животозастраховане“
ЕАД- гр. С. рамков договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот“ със
срок на действие три години считано от 12.08.2018г. и с прогнозна стойност
на договора за целия период на неговото действие, изчислена на база средно
списъчен състав на целия персонал на „В и К- С.“ ООД- гр. С. 44514,75 лева
без ДДС, без да е приложил предвидения в закона ред за възлагане на
обществена поръчка за предоставяне на застрахователни услуги, въпреки
наличието на законоустановените основания за това (обект, субект и стойност
на услугите). Прогнозната стойност на възложената обществена поръчка
попада в стойностния праг на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП и задължава възлагане
чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на
глава двадесет и шеста от ЗОП.
За извършеното на жалбоподателя бил съставен акт за установяване на
административно нарушение №11- 01- 839/17.12.2020г. от св. К.Д., с който
деянието е било квалифицирано по чл.17, ал.1, вр. чл.186, вр. чл.20, ал.3, т.2,
вр. чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП.
Въз основа на така съставения акт за установяване на административно
нарушение впоследствие заместник директорът на Агенцията за държавна
финансова инспекция- гр. С. издал обжалваното наказателно постановление
като приел същите констатации и наложил на жалбоподателя „Глоба” в
размер на 534,18 лева на основание чл.256, ал.1 от ЗОП.
5
Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът изведе
следните правни изводи:
Жалбата е допустима, подадена в седемдневния преклузивен срок от
лице, имащо правен интерес от обжалването и разгледана по същество е
неоснователна. От събраните по делото доказателства безспорно се установи,
че жалбоподателят инж. С.Р. в качеството си на управител на „В и К- С.“
ООД и секторен възложител по смисъла на чл.5, ал.4, т.2 от Закона за
обществените поръчки е сключил с „ДЗИ- Животозастраховане“ ЕАД- гр. С.
рамков договор РДБ1- 2018 за Групова застраховка „Живот“ със срок на
действие- три години, считано от 12.08.2018г. и с прогнозна стойност на
договора за целия период на неговото действие, изчислена на база средно
списъчен състав на целия персонал на „В и К- С.“ ООД- гр. С.- 44514,75 лева
без ДДС, без да е приложил предвидения в закона ред за възлагане на
обществена поръчка за предоставяне на застрахователни услуги, въпреки
наличието на законоустановените основания за това (обект, субект и стойност
на услугите). Прогнозната стойност на възложената обществена поръчка
попада в стойностния праг по чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП и задължава възлагане
чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица по реда на
глава двадесет и шеста от ЗОП.
Съдът счита, че нарушението не съдържа признаците и няма как да бъде
квалифицирано като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй
като не се отличава с по- ниска степен на обществена опасност в сравнение с
други деяния от същия вид. Самият състав на административно нарушение не
изисква настъпването на каквито и да е вредни последици като функцията на
разпоредбата е превантивна с цел да се осигури защита на обществените
отношения, които са с изключителна важност. Жалбоподателят като
управител на „В и К- С.“ ООД и секторен възложител по смисъла на чл.5,
ал.4, т.2 от ЗОП е следвало да положи необходимите усилия за да съобрази
своето поведение с предписанията на ЗОП, следвало е стриктно да спази
изискването на този законов акт и внимателно следи за наличието на
прилагането му. Като не е сторил това жалбоподателят Р. е осъществил от
обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.17, ал.1 от ЗОП.
В разпоредбата на чл.256, ал.1 от ЗОП е посочено, че възложител, който
възложи поръчката при по- облекчен ред от предвидения в закона съобразно
нейната стойност се наказва с глоба в размер на 1 на 100 от извършения
6
разход или от поетото задължение за извършване на разход, но във всички
случаи не повече от 10000 лева. От обжалваното наказателно постановление
е видно, че наказващият орган е определил наказанието като е наложил
„Глоба“ в размер на 534,18 лева, представляващо 1 на 100 от извършените
разходи в размер на 53417,70 лева с ДДС. Съдът счита, че с това наказание ще
се постигнат целите на генералната и специалната превенция. Съдът счита, че
деянието извършено от жалбоподателя се отличава с относително висока
степен на обществена опасност, тъй като са засегнати значими обществени
отношения, накърнени са принципите за прозрачност и публичност и
провеждане на конкурси по възлагане на обществени поръчки, а тези
принципи са гаранция за правата на всички участници в процедурата, а така
също те са гаранция за обективност и безпристрастност на самия възложител
на процедурата. Ето защо съдът счита, че въпросното нарушение не може да
бъде квалифицирано като маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
При съставяне на акта за установяване на административно нарушение
и издаването на атакуваното наказателно постановление не са допуснати
процесуални нарушения, които да водят до отмяна на наказателното
постановление. Ето защо съдът счита обжалваното наказателно
постановление за законосъобразно и като такова следва да го потвърди.
С оглед правилата на процеса и при направено искане от въззиваемата
страна за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско
възнаграждение съдът счете, че следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 120 лева, определен по реда на чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ предвид обстоятелството, че
делото се отличава с фактическа и правна сложност. Ето защо
жалбоподателят С. Р. Р. следва да се осъди да заплати на Агенцията за
държавна финансова инспекция сума в размер на 120 (сто и двадесет) лева,
представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Ръководен от гореизложеното съдът
РЕШИ:
20
ПОТВЪРЖДАВА НП №11- 01- 839/16.06.2021г., издадено от
заместник директора на Агенцията за държавна финансова инспекция- гр. С.,
с което на С. Р. Р. е наложено наказание „Глоба“ в размер на 534,18 лева на
7
основание на чл.256, ал.1 от Закона за обществените поръчки за нарушение
на чл.17, ал.1, вр. чл.186, вр. чл.20, ал.3, т.2, вр. чл.3 ал.1, т.3 от същия закон
като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА С. Р. Р. с ЕГН ********** да заплати на Агенцията за
държавна финансова инспекция направените по делото разноски в размер на
120 (сто и двадесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- гр. С. в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия при Районен съд – С.: _______________________
8