Решение по дело №241/2019 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 18 февруари 2020 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20197190700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 8

 

Гр. Разград, 31 януари 2020 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и първи януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

                                                  при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело №241 по описа за 2019 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. чл.166, ал.2 от ДОПК и във вр. с чл.27, ал.5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Р. Г. П. от с.Р., област Р. срещу Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № 17/06/1/0/00362/2/01/04/01 с изх. № 01-170-6500/315#3 от 27.11.2018 год., издаден от Директора на Областна дирекция Разград  на ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция (ДФЗ-РА), с който е отказано изплащане на финансова помощ, представляваща второ плащане по Договор №17/06/1/0/00362 от 22.01.2016 год. по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани” от мярка „Развитие на стопанства и предприятия” от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. и е  разпоредено на жалбоподателката да възстанови публично държавно вземане в размер на 24 447,50 лв.

В жалбата и по същество се твърди, че административният акт е незаконосъобразен, като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила и норми, в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. С оглед на това се иска от съда да отмени АУПДВ, ведно с произтичащите от това законни последици.  Претендира и за заплащане на разноските по производството.

          Ответникът по жалбата, чрез процесуалния си представител заявява, че тя е неоснователна и недоказана. По същество развива доводи, че оспореният АУПДВ е валиден и законосъобразен административен акт, като постановен в съответствие с процесуалния и материалния закон, при наличието на фактическите и правни основания за това, поради което моли съда да отхвърли предявената жалба,  ведно с произтичащите от това законни последици.        Претендира и за заплащане на разноските по производството.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законосустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Със Заявление УИН 17061000362/08.07.2015г. (л.6-л.15 от пр.) жалбоподателката е кандидатствала за подпомагане по реда и при условията на Наредба №14 от 28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г. (Наредба №14) като е заявила ще отглежда сливи на площ от 41, дка и орехи на площ от 30, 182 дка.  При оценката предложението е получило 15.67 точки за това, че стандартният производствен обем (СПО) на земеделското стопанство на ползвателя към момента на кандидатстване включва овощни насаждения и 6 точки за това, че планираното увеличение на СПО на стопанството е изцяло свързано с отглеждане на култури от сектор „Плодове и зеленчуци“ или общо  по тези показатели  то е получило 21, 67 точки от общия сбор 53, 34, с които е оценено и класирано предложението. При тези данни е прието, че то е допустимо за подпомагане и е сключен Договор №17/16/1/0/00362 от 22.01.2016 год. (л.48- л.69 от пр.) между ДФЗ и Р. П., в качеството на ползвател. По силата на този договор ДФЗ се задължава да предостави на жалбоподателката безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1. „Стартова помощ за млади земеделски стопани” по мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия” от ПРСР за периода 2014-2020 г. за изпълнение на одобрения проект  в размер на 48 895 лв., като първото плащане  в размер на 24 447, 50 лв., съставляващо 50% от помощта, се извършва в срок до два месеца от датата на сключване на договора, а заявката за второ плащане се подава в срок до 28.03.2018 год. Неразделна част от този договор е представеният и одобрен бизнес план (л.70- л.85 от пр.), който е следвало да се изпълни изцяло, пълно и точно до 28.03.2018г. (чл.6, ал.1 от Договора), като реалното изпълнение е трябвало да започне в срок не по-дълъг от 9 месеца от сключването му (чл.6, ал.2 от Договора). В изпълнение на договора е извършено първо плащане в размер на 24 447, 50 лв. Заявката за второ плащане е подадена в регионалната РА на 27.03.2018 г., съобразно утвърдения образец, заедно с изискуемите документи според Приложение №7 (чл.34, ал.1 от Наредба №14). В изпълнение на задължението си по чл.36, ал.1 от Наредба №14 административният орган е разпоредил да се извършат проверки, включително и проверка на място, с цел да се установят фактите и обстоятелствата, свързани с изпълнението на поетите ангажименти. Проверката е извършена от определените служители С. Б. И. и З. Р. С. - експерти в РТИ Разград, които са изготвили Доклад (л.237- л.266 от пр.). В него е посочено, че ползвателят не е спазил залегналите в бизнес плана (БП) срокове за засаждане на отглежданите култури, площи и други условия, както следва:  

Според БП създаването на нови трайни насаждения от сливи  на площ от 14, 5 дка е следвало да се извърши в периода от 01.11.2015г. до 30.11.2015г. А реално насажденията са извършени 24 месеца по-късно, в периода от 01.11.2017 до 30.11.2017 год.

Жалбоподателката отглеждала в стопанството си и култури извън сектор „Плодове и зеленчуци” (люцерна 1,45 ха  през 2016г. и 2017г.  и картофи  0,26 ха през 2017 г.), които не са включени в БП, където е декларирано, че ще отглежда само трайни овощни насаждения (орехи и сливи) и са извън критерия за подбор по чл.13, ал.1, т.2 от Наредба № 14, по който е оценяван проектът.

На парцелите, засадени със сливи е направена детайлна проверка на място при 100 % преброяване на насажденията. При нея е установено, че броят на дръвчетата е 34 на декар, като технологията на засаждане е 5 на 5 метра разстояние между тях, което е в отклонение на поетия ангажимент с БП. Според технологията на отглеждане за сливи броят растения е 50 броя на декар, като минималният праг на гъстота е 35 броя на декар, а посочената технология на засаждане е 4 на 5 метра разстояние.

Наред с това според заявеното в проекта и БП е следвало Р. П. да отглежда трайни насаждения сливи и орехи само в землището на с.Райнино, обл.Разград, а при проверката е установено, че тя е отглеждала сливи в парцел, находящ се в с.Голям Поровец, обл.Разград, който е включен в заявката за второ плащане.

По своя характер този доклад съставлява официален удостоверителен документ по смисъла на чл.179 от ГПК във вр. чл.144 от АПК, като издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, по установените форма и ред. По силата на закона той има материална доказателствена сила относно отразените в него факти. Жалбоподателката не е ангажирала доказателства, които да оборват отразените в доклада констатации както в хода на административното производство, така и в хода на съдебното производство. Тя е била надлежно запозната с резултатите от проверката,  като е даден 14-дневен срок за възражения по тях. В указания срок тя е депозирала писмени обяснения с вх. № 01-172-6500/76# 1 от 12.07.2018г. (л.277 от пр.), в които не оспорва констатациите, а заявява, че разликата в бизнес плана и установеното при проверката на място се дължи на препоръката на агронома А. Х. да засее сливите на разстояние 5 на 5 метра, за да може да се обработват машинно и да има по-голям просек между дръвчетата. След засаждането останали дръвчета, поради което тя наела парцела №46913.120.492 в с. Малък Поровец и ги засадила там. По повод на това възражение е направена допълнителна административна проверка, като видно от приложената Докладна записка с изх. №01- 170-6500/76 от 28.08.2018г. на Директора на дирекция „Технически инспекторат“ (л.279 от пр.) е прието, че констатациите от проверката на място са коректни и са в съответствие с акредитираните процедури за работа в ДФЗ.

С Писмо изх.№ 01-170-6500/315 от 04.09.2018г. (л.280-л.281) на основание чл.26, ал.1  от АПК жалбоподателката е била уведомена, че  ДФЗ открива производство  за издаване на АУПДВ. В него са посочени констатациите от проверките и правните последици от установените нередовности, като е даден 14-дневен срок за представяне на възражения и доказателства. Р. П. е депозирала Разяснение с вх. № 01-170- 6500/2704 от 17.09.2018г. (л.282-л.283), с което по същество не оспорва констатациите, но заявява, че не е знаела за задължението си, че следва да уведоми ДФЗ за промените в срока и схемите на засаждане на дръвчетата. След анализ на събраните доказателства и депозираното възражение (разяснение) е изготвена Докладна записка с изх. № 01-170-6500/315#1 от 19.09.2018г. от Директора на ОД на ДФЗ –Разград (л.284-л.286 от пр.) и Становището на дирекция „Правна“ на ДФЗ (л.287-л.288 от пр.), в които се сочи, че следва да продължи  процедурата за издаване на краен акт, въз основа на който ДФЗ да откаже  заявеното второ плащане и да установи по основание и размер дължимостта на полученото от ползвателя първо плащане. При така установените факти и обстоятелства е издаден оспореният АУПДВ.

Той е валиден административен акт, като постановен в писмена форма от компетентен орган, на който със Заповед № ОЗ-РД/286 от 01.02.2017г. (л.289 от пр.) Изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал правомощия да издава и актове за установяване на публични държавни вземания по чл.166, ал.2 от ДОПК по отношение на ползватели на финансова помощ по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020 година. АУПДВ е издаден при спазване на предвидения за това ред, в който смисъл са мотивите към отменително Решение №13716/15.10.2019г., постановено по дело №6150/2019г. на Върховния административен съд.  В хода на административното производство не са допуснати нарушения на  процесуалните правила и норми, като на жалбоподателката е предоставена възможност в пълен обем да защити своите права, да ангажира доказателства, да заяви своето становище и възражения по констатациите. Спазена е установената от закона форма. АУПДВ е надлежно мотивиран и в него достатъчно пълно, ясно и точно са изложени фактическите и правни основания за издаването му.

Процесният АУПДВ е издаден и в съответствие с материалния закон и преследваната от него цел.

Събраните доказателства установяват по категоричен и безспорен начин, че жалбоподателката не е изпълнила в срок, пълно, точно и коректно поетите от нея ангажименти по сключения договор и одобрения БП. Дори и да се приеме, че са били налице обективни причини за промяна на посочените там срокове за засаждане и на минималния брой на растенията на единица площ, то тя е била длъжна своевременно да уведоми РА за това, като изложи мотивите, които налагат промяната. Това задължение на ползвателя е  нормативно уредено с разпоредбата на чл.15, ал.3 от Наредба №14 и изрично договорено между страните (чл.21 от договора). Липсва правна възможност той едностранно и своеволно да изменя поетите задължения.

Наред с това през договорния период жалбоподателката е отглеждала в стопанството си и култури извън сектор „Плодове и зеленчуци”, които не са включени в одобрения БП, където е декларирано, че ще отглежда само трайни овощни насаждения (орехи и сливи) и които са извън критерия за подбор по чл.13, ал.1, т.2 от Наредба № 14, по който е оценяван нейният проект.

Констатираните нередовности съставляват основания по  чл.38, ал.1, т.2 и т.9 от Наредба №14 да се откаже исканото второ плащане и да се разпореди връщане на първото плащане по договора за отпускане на финансовата помощ. Съгласно цитираните норми ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане и дължи връщане на полученото първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ заедно със законната лихва към него, изчислена за период, посочен в договора, когато бизнес планът не е изпълнен точно, включително и когато не е изпълнен в срока, посочен в договора за предоставяне на финансова помощ (чл.38, ал.1, т.2) и когато проектът му е оценен по някой от критериите за подбор, посочени в чл.13, ал.1, т.1-т.4 от Наредба №14, а той не е поддържал съответствие с всеки от критериите, по които проектът му е бил оценен (чл.38, ал.1, т.9). Аналогични клаузи се съдържат и в сключения между страните договор.

Въз основа на така изложените фактически и правни изводи съдът намира, че оспореният АУПДВ е законосъобразен, като издаден от материално и териториално компетентен орган, надлежно оправомощен, в предписаната от закона форма, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с материалния закон. С оглед на това подадената жалба като неоснователна и недоказана следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.4 от АПК в тежест на жалбоподателката следва да се присъдят направените деловодни разноски от ответната страна, които са своевременно предявени и доказани до размер на 691, 16 лв. съобразно представения Списък на разноските. Те включват 391, 16 лв. заплатена държавна такса във връзка с касационното обжалване пред Върховния административен съд и по 100 лв. дължимо юрисконсултско възнаграждение за процесуално представителство във всяка една инстанция.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И       :

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р. Г. П. от с.Р., област Р. срещу Акт за установяване на публично държавно вземане №17/06/1/0/00362/2/01/04/01 на Директора на Областна дирекция – Разград на ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция, с който е отказано изплащане на финансова помощ, представляваща второ плащане по Договор №17/06/1/0/00362 от 22.01.2016 год. по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани” от мярка „Развитие на стопанства и предприятия” от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. и е  разпоредено на жалбоподателката да възстанови публично държавно вземане в размер на 24 447,50 лв.

ОСЪЖДА Р. Г. П. от с.Р., област Р. да заплати на Държавен фонд „Земеделие” 691,19 лв. (шестстотин деветдесет и един лева и деветнадесет стотинки) - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

 

         СЪДИЯ: /п/