Решение по дело №96/2018 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 83
Дата: 24 април 2018 г. (в сила от 8 октомври 2018 г.)
Съдия: Александра Фьодоровна Коева
Дело: 20182180200096
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

         Р Е Ш Е Н ИE

… ..

                                       24.04-2018г., град Царево

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ЦАРЕВСКИЯТ районен съд                     наказателен състав

На дванадесети април две хиляди и осемнадесета  година

В публичното заседание в следния  състав :

 

                                            Председател :   АЛЕКСАНДРА КОЕВА

                           Съдебни заседатели :      1.

                                                                  2.

Секретар : Нели Стоянова    

прокурор  :………...........................

като разгледа докладваното от съдията Коева

НАХ дело № 96  по описа за 2018 година, и за да се произнесе взе предвид следното:

        Производството по делото е реда на  чл. 59  и сл.  от ЗАНН.

        Образувано по жалба от „Карекс 2003”АД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление : гр.София, район Витоша, бул.”Ал.Пушкин”№ 5, ет.2, представлявано от А.К.А.  против наказателно постановление № 9 от 28.02-2018г.на Е.Е.Д.-директор дирекция „Управление на  морските плажове“ в Министерството на туризма,  с което  за нарушение по чл.10, ал.8 от Закона за устройството на  Черноморското крайбрежие и е осъществило състава на чл. 23 от ЗУЧК и на основание чл. 23, във връзка с чл. 10, ал.8 от Закона за  устройството на Черноморското  крайбрежие е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 10000,00 лв./ десет хиляди лева / .Със жалбата си твърдят, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно , необосновано и  неподкрепено с ясни и неоспорими доказателства.

          В съдебно заседание процесуален представител на жалбоподателя-адвокат Н.А., САК, със съдебен адрес ***, поддържа жалбата на изложените в нея основания  и моли съдът да отмени обжалваното наказателно постановление.

          За ответника по жалбата се явява адвокат К. П. К., АК-Варна, със съдебен адрес ***, *, който моли съдът да остави в сила наказателното постановление, като правилно и законосъобразно.

           За РП-Царево представител не се явява, въпреки редовно призоваване.

         

              Жалбата подадена от легитимирано  да обжалва лице, посочено като нарушител в наказателното постановление, в срок по чл. 59 от ЗАНН, същата е допустима и следва да бъде разгледана.

              Съдът от събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическата страна следното :

               На 08.11-2017г.  длъжностни лица  от дирекция „ Управление на морските плажове „ към Министерство на туризма- инж.Р.С. –Й. – главен експерт в дирекция”Управление на морските плажове „ и инж.Г.М. – главен експерт в дирекция „Управление на морските  плажове „ към Министерство на туризма, на място, извършили  контролно измерване на площи  на морски плаж „Китен –Атлиман „ предоставен  на концесия  на дружеството жалбоподател –„Карекс 2003”АД, ЕИК:  *********, със седалище и адрес на управление : гр.София, район Витоша,  бул.”Ал.Пушкин”№5, ет.2, представлявано от  изпълнителен директор –А.К.А. .Проверката била извършена  във връзка с осъществяване на текущ  контрол по изпълнението на задълженията на концесионерите на морските плажове при поставяне на преместваеми обекти и съоръжения, включително  допълнителните търговски площи върху  активната плажна площ.На място,  проверката  била извършена с електронна рулетка за определяне на площта на преместваеми обекти и допълнителни търговски площи с номера: №№24, № 20, № 19 и № 18  от одобрената на 10.05-2017г. от министъра на туризма, схема на преместваемите обекти и съоръжения, включително допълнителните търговски площи.Комисията установи, че съгласно одобрената схема на морски плаж „Китен-Атлиман „ са поставени 17/седемнадесет / броя преместваеми обекти с обща площ в размер на 670 кв.м. или 1,99 на сто от площта на морския плаж.Като одобрената площ на преместваем обект под № 24 е в размер на 322 кв.м. .Измерената на място площ е в размер на 586 кв.м.,  като от тази площ 264 кв.м.са извън одобрената площ.Като одобрената  допълнителна търговска площ  на преместваеми обекти под № 20  и№ 18 е в размер на 234 кв.м. Измерената на място допълнителна търговска площ за  същите обекти е в размер на 268 кв.м. , като от  тази площ 34 кв.м. са  извън одобрената допълнителна търговска площ , с което се нарушава  допустимата за  разполагане на преместваеми обекти  норма от 2 на сто от площта на морския плаж.При проверката не присъства представител на дружеството-жалбоподател –„–„Карекс 2003”АД.

         На 01.12-2017г.  в гр.София,  бил съставен АУАН № 12 , в присъствието на пълномощник  на жалбоподателя К. К. , за констатираното при проверката на 08.11-2017г., в обстоятелствената част на който  изписано,  „че  преместваеми обекти под №№ 20 и № 18  от одобрената схема са  с допълнителна търговска площи  в общ размер на 268 кв.м. , от които 34 кв.м.  са извън одобрената площ.Измерването е извършено с електронна рулетка.” Актосъставителят изрично изписа в АУАН , че „за резултата от извършената проверка на място  и установените несъответствия между одобрената в схемата площ на обект № 24 и извършеното с измервателна техника замерване на същия обект е съставен констативен протокол  от 08.11-2017г.”.Актосъставителят квалифицира нарушението по чл. 10, ал.8 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие.

         Пълномощникът  на жалбоподателя К. К. подписа АУАН без възражения, като в графа „Възражения „ изписа само” Ще представя възражения в законоустановения срок”, като на място му е връчен и препис от акта.

         В законния срок по чл.44 от ЗАНН  –„Карекс 2003”АД, ЕИК:  ********* представи  възражение вх.№ Т- 26-К- 227 от 04.12-2017г. , с което твърди, че „ в констативно съобразителната част на АУАН е посочено, че проверката и съответно констатираните данни е по отношение на обекти с № 20 и №18, а в диспозитива е посочен обект с № 24”. Това е абсолютно процесуално нарушение в съставения АУАН, което ни пречи да установим и съответно да се  защитим точно по отношение на кой /кои обекти е била извършвана проверката и какви са констатираните  резултати.Следва да вземете  и предвид , че по отношение проверка за обект с № 24 ни бе връчен съставен АУАН № 11 от 01.12-2017г..А правило в административно наказателното право е, че за едно нарушение не могат да се констатират  факти и налагат  две отделни наказания”.

        Актосъставителят е квалифицирал  нарушението по чл.10, ал.8 от Закона за устройството  на Черноморското крайбрежие.

         Въз основа на АУАН № 11/01.12-2017г., административно наказващият орган  е приел , че  нарушението е установено и е  издал атакуваното наказателно постановление №9 от 28.02-2018г., с което за нарушение, констатирано на 08.11-2017г. при извършване на проверка на място по изпълнението на условията на концесиите и на задълженията на концесионерите и въз основа на заснемане, извършено от лица, правоспособни да изпълняват  дейности по геодезия, картография и кадастър , вписани в регистъра на правоспособните лица по кадастъра по чл. 12, т.8, вр. чл. 16 от Закона за кадастъра и имотния регистър , че обекти под № 20 и № 18 от одобрената схема са с допълнителна търговска площи в общ размер на 268 кв.м. , от които 34 кв.м. са извън одобрената площ.Измерването е извършено с електронна рулетка, с което дружеството „Карекс 2003”АД е нарушило  разпоредбата на чл.10, ал.8 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие и е осъществило състава на чл. 23 от  Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, и на основание чл. 23, вр. чл. 10, ал.8 от ЗУЧК на дружеството  е наложено административно наказание – „имуществена санкция „ в размер на  10 000,00лв./ десет хиляди лева /.

          Въз основа на гореизложеното, съдът направи следните правни изводи:

          Съгласно чл.42, ал.1, т.4 и т.5 и чл. 57, ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН, както акта за установяване на административно нарушение, така и наказателното постановление следва да съдържат описание на нарушението и законовите разпоредби, които са били нарушени, като е необходимо да е налице единство между описанието на нарушението и посочените нарушени законни норми.

        В конкретния случай и в АУАН и в Наказателно постановление е описано  нарушение , обаче, в АУАН актосъставителят допуснал техническа грешка и неправилно посочил  обект № 24 вместо  обекти №20 и №18 , поради което в съдебно заседание на 12.04-2018г. по настоящото анх дело № 96 по описа за 2018г. на Районен съд Царево процесуален представител на Министерство на туризма – адвокат К. П.К. желае съдът да допусне  поправка на техническа грешка, допусната в АУАН.Административно наказващият орган в обстоятелствената част на  наказателното постановление  приема , че  жалбоподателят  допуснал нарушение по отношение на обектите  под №20 и №18 , които са с допълнителна търговска площ  в общ размер на 268 кв.м., от които 34 кв.м. са извън одобрената площ и е квалифицирал нарушението по чл. 10, ал.8 от  Закона за устройството на Черноморското крайбрежие.При тези  допуснати  неточности в АУАН и в НП, съдът счита, че за жалбоподателя  не  става ясно кое е вмененото му нарушение, което обстоятелство нарушава правото му на защита, води до  незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление и е основание за неговата отмяна.

             Съдът , след служебна справка, констатира, че по отношение на констатираните нарушения  за  преместваем обект №24 има съставен  др. АУАН и издадено  Наказателно постановление №8 , което също е обжалвано от дружеството „Карекс 2003 „АД  и по  повод на жалбата има образувано АНХ дело № 97 по описа  за 2018г. на РС-Царево.

              От друга страна, настоящият състав счита, че в АУАН и в обжалваното наказателно постановление е  допуснато   нарушение на разпоредбата на чл.57,ал.1, т.5 от ЗАНН, изразяваща се  в непосочване на конкретната дата  на извършване на нарушението, която дата АНО  приема за дата на извършване на  нарушението в АУАН и в НП, което нарушава правото на защита на нарушителя да разбере за какво точно е ангажирана административно наказателната отговорност, така и  евентуална преценка на съда за материалната законосъобразност  на  обжалваното наказателно постановление.

                 Съдът счита, че  при ангажирането на  административно-наказателната отговорност  на дружеството-жалбоподател от АНО  допуснати съществени нарушения на разпоредбите на чл. 22б- чл. 22г на ЗУЧК, които разпоредби  имат императивен характер и в тях  законодателят изрично е посочил как възложителят на концесията/ договора за наем  на плажове следва да извършва текуща проверка по изпълнение на договорите- със нарочна създадена комисия с поименно  посочване на нейните членове, които трябва  да отговарят на определени изисквания, а  самата комисия  следва да приеме свои  правила за  работа, при определен кворум, т.е. само тази  нарочна комисия , формирана по този начин, може да извършва  контрол по спазване на ЗУЧК.По административно наказателната преписка липсват  доказателства за назначаването на тази комисия, нейният състав , протокол от заседанието, което евентуално е  проведено и протокол  с решението на тази комисия, приела тази проверка.

                 При издаване на НП наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл. 53, ал.1, т.1 от ЗАНН, а именно , „когато установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, ако няма основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН , да издаде НП”.В обжалваното НП посочено само „Нарушението е за първи път”.

                    Съгласно ТР № 1 от 12.12-20017г. на ВКС, при извършване на преценка относно наличие на предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, наказващият орган е длъжен  да приложи правилно закона, като отграничи „маловажните „ случаи на административни нарушения от тези, обхванати от чл. 6 от ЗАНН.В процесния случай такава преценка изобщо не е направена, а  посочено само „Нарушението е за първи път”.

               Ето защо в конкретния случай единствената възможност за  настоящия състав е НП да бъде отменено.Това е така, предвид обстоятелството, че преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен контрол.В този обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28  от ЗАНН, която в процесния случай липсва, като съдът не може да я  замести със своя такава.Освен това, „преценката” относно наличието на основания за прилагане разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН , като задължителен елемент от  съдържанието на НП, кореспондира с правото на защита.Нарушителят , освен за какво е наказан има  законното право да узнае , както фактите, така и критериите, по които е определена степента  на неговото нарушение, съответно защо деянието  не е квалифицирано като маловажен случай.Липсата на такава преценка означава липса на мотиви в тази част на НП, което пряко засяга правото на защита   и води до неговата отмяна.В конкретния случай нарушението има обективните белези на маловажно деяние.

              Предвид гореизложеното, съдът  намира, че  са налице  основания за отмяна на наказателното постановление, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

                                                    Р     Е     Ш     И   :

 

ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 9 от 28.02-2018г.  на Е.Е.Д.-Директор дирекция „Управление на  морските плажове“ в Министерството на туризма,  с което  на „Карекс 2003”АД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление : гр.София, район Витоша, бул.”Ал.Пушкин”№ 5, ет.2, представлявано от А.К.А.- управител, за нарушение по чл.10, ал.8 от Закона за  устройството на Черноморското крайбрежие/ЗУЧК / и  на основание чл. 23, във връзка с чл. 10, ал.8 от ЗУЧК е наложено административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 10000,00 лв./ десет хиляди лева / .

          Решението подлежи на обжалване чрез РС-Царево пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :