Решение по дело №442/2021 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 11
Дата: 2 февруари 2022 г.
Съдия: Иванка Николова Пенчева
Дело: 20215210200442
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 11
гр. гр.Велинград, 02.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИНГРАД, II - НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесети януари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:ИВАНКА Н. ПЕНЧЕВА
при участието на секретаря ДОНКА ЕМ. ТАБАКОВА
като разгледа докладваното от ИВАНКА Н. ПЕНЧЕВА Административно
наказателно дело № 20215210200442 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН , ред преди изм.
ДВ бр. 109/2020г., в сила от 23.12.2021г.
Образувано е по жалба на „Медицински център Панорама-Велинград“
против Наказателно постановление № 13-002917 от 29.09.2021 г. на
Директора на Дирекция "Инспекция по труда " Пазарджик, с което на
основание чл. 416, ал. 5, във вр. чл. 415, ал.1 КТ на жалбоподателя, за
нарушение на чл. 415, ал.1 КТ е наложена "имуществена санкция" в размер на
1500 лева.
Релевират се доводи за допуснати в хода на
административнонаказателното производство съществени процесуални
нарушения и нарушения на материалния закон и се иска неговата отмяна.
Твърди се, че е опорочена процедурата по даване на задължителните
предписания, за неизпълнението на които е наложена имуществена санкция,
до степен, при която липсват издадени такива в надлежната форма и ред,
които да са връчени на жалбоподателя и които да е и бил длъжен да изпълни.
Сочи се, че незаконосъобразно за неизпълнението на всяко едно от
дадените предписания са съставени отделни актове за установяване не
нарушения, въз основа на които са издадени отделни наказателни
постановления, без да са изложени мотиви за това.
Оспорва да е извършил нарушението, за което е санкциониран, с доводи,
че на определени места в стопанисвания обект имало разлепени заповеди,
графици за работа, вътрешни правила за труд. Освен това в протокола, с
който били дадени задължителните предписания, не било посочено къде е
1
следвало да бъдат поставени тези документи-дали на входа, или на други
места, поради което липсвало пълно описание на административното
нарушение, за което е повдигнато обвинение.
Счита, че е налице маловажен случай, предвид че предписанието било
изпълнено, за което представя доказателства.
Претендира разноски.
Въззиваемата страна, чрез юрисконсулт Шотева, оспорва жалбата и
иска от съда да потвърди оспорваното Наказателно постановление като
правилно и законосъобразно. Счита доводите на жалбоподателя за
неоснователни. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН-препис от
обжалваното наказателно постановление е връчено на жалбоподателя на
05.11.2021г., а жалбата е подадена на 11.11.2021г., /по пощата/, от
легитимирана страна, поради което е процесуално допустима.
Съдът като обсъди доводите и възраженията на страните и събраните по
делото доказателства, намери за установено следното:
При проверка на място на 10.02.2021г. в „Медицински център Панорама
Велинград“ ЕООД, находящ се в гр. Велинград, ул. „Николай Хрелков“ № 32,
стопанисван от жалбоподателя и при проверка по документи, за спазване на
трудовото законодателство и осигуряване на здравословни и безопасни
условия на труд, служителите на ДИТ Пазарджик гл. инспектор Г.С. и гл.
инспектор Г.Й., констатирали, че в обекта на контрол полагат труд лица на
непълно работно време. Към датата на проверката на място, в обекта на
контрол не били налични екземпляр от документи, свързани с
разпределението на работното време и организацията на работа за лицата,
работещи на непълно работно време- график, правилник за вътрешния
трудов ред или друг документ за разпределение на работното време.
Констатациите били обективирани в т. 4 от Протокол № ПР
2105522/10.05.2021г.. С протокола от проверката, на осн. чл. 414, ал.1, т. 1
КТ, било дадено задължително предписание № 4 – работодателят да осигури
в предприятието, във всички негови работни площадки, както и на други
места, на които се полага наемен труд, екземпляр от документи, свързани с
разпределението на работното време и организацията на работа, съгласно
изискванията на чл. 403а, ал. 1 КТ.
Протокол № ПР 2105522/10.05.2021г. за извършена проверка бил
връчен на пълномощник на дружеството-А.Л.-С. на 12.05.2021г.. Срокът за
изпълнение на предписанието предварително бил съгласуван с нея. В
протокола било посочено пред кои органи и в какви срокове подлежат на
обжалване дадените предписания.
Предписанията не били обжалвани по административен или съдебен ред
в указаните срокове.
На 09.06.2021г., преди изтичане на срока за изпълнението им, на
2
посочения на ДИТ Пазарджик електронен адрес постъпило искане за
удължаване на срока за изпълнение на предписанията от „Медицински център
Панорама-Велинград“, подписано от Величка Минева, управител на „Етно
ЕООД, което също извършвало дейност в обекта. Искането било изпратено и
по пощата на адреса на ДИТ Пазарджик на 11.06.2021г., получено на
15.06.2021г.. Същото било оставено без уважение с писмо изх. №
21053074/06.07.2021г., с аргументи, че изхождало от лице, което не било
управител или представител на дружеството.
На 14.06.2021 г. в обекта била извършена последваща проверка за
изпълнение на дадените с Протокол 2105522/10.05.2021г. предписания. В
писмено становище при проверката представителят на дружеството А.Л.-С.,
посочила, че към момента предписаните в протокола нередности не са
отстранени и че се надявали на продължаване на срока за това. Не бил
поискан нов срок за изпълнение на предписанието.
Водещата проверката-гл. инспектор Г.С., предоставила възможност
представител на дружеството да се яви на 18.06.2021г. в сградата на ДИТ
Пазарджик и да представи доказателства, удостоверяващи изпълнение на
предписание № 4 по Протокол № ПР 2105522/10.05.2021г.. На посочената
дата такива не били представени.
На 09.07.2021 г., в присъствието на представител на жалбоподателя, бил
съставен Констативен протокол за извършена проверка № ПР 2119856 за
неизпълнение на задължителните предписания, дадени с протокол № ПР
2105522/10.05.2021 г., включително и цитираното по-горе предписание № 4-
"Работодателят да осигури в предприятието, във всички негови работни
площадки, както и на други места, на които се наемен труд, екземпляр от
документи, свързани с разпределението на работното време и организацията
на работа, съгласно изискванията на чл. 403а, ал. 1 КТ, със срок на
изпълнение 10.06.2021г..“ На същата дата, в присъствието на пълномощника
А.Л.-С., на „Медицински Център Панорама-Велинград“ ЕООД, бил съставен
Акт за установяване на административно нарушение № 13 – 002917, за това
че дружеството, в качеството му на работодател по смисъла на § 1 от ДР на
КТ, не е изпълнил принудителна административна мярка, приложена от гл.
инспектор Г.С. в Протокол № ПР 2105522/10.05.2021г. по т. 4, а именно
„Работодателят да осигури в предприятието, във всички негови работни
площадки, както и на други места, на които се полага наемен труд, екземпляр
от документи, свързани с разпределението на работното време и на
организацията на работа, съгласно изискванията на чл. 403а, ал. 1 КТ.“.
Прието е, че с това е нарушен чл. 415, ал. 1 КТ. Посочено е, че нарушението е
извършено на 11.06.2021г.-един ден след изтичане на принудителната
административна мярка, в гр. Велинград и е установено на 14.06.2021г. при
извършване на проверка на място в „Медицински център Панорама
Велинград“, като не са представени доказателства за изпълнение на
ПАМ..Въз основа на него е издадено и обжалваното Наказателно
постановление № 13-002917/29.09.2021 г., в което обективните признаци от
3
състава на нарушението и неговата правна квалификация са посочени по
идентичен начин с тези в акта за установяване на нарушението.
Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе от събраните по
делото писмени доказателства и показанията на свидетелката Г. Т. С., които
кредитира като логични, последователни непротиворечиви, дадени от
позицията на незаинтересовано от изхода на делото лице. Същите
кореспондират изцяло с останалия събран доказателствен материал.
При така установената фактическа обстановка, са налагат следните
правни изводи:
Актът за установяване на административното нарушение и обжалваното
наказателно постановление са съставени от компетентни органи съобразно,
чл. 21, ал.4, т. 3, чл. 6, ал. 5 от Устройствения правилник на Изпълнителна
агенция „Главна инспекция по труда“ и Заповед № 3-0058 от 11.02.2014 г., в
сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 ЗАНН.
При съставянето им не са допуснати съществени процесуални
нарушения, съставляващи самостоятелни основания за отмяна. Същите
съдържат описание на нарушението и обстоятелствата, при които е
извършено, в степен позволяваща на жалбоподателя да узнае обективните
признаци от неговия състав и да организира защитата си. Индивидуализиран
е нарушителят. Посочени са данните на актосъставителя и
административнонаказващия орган.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за порочност на
обжалвания акт, поради съставяне самостоятелно на отделни актове за
установяване на административни нарушения и издадени въз основа на тях
отделни наказателни постановления за всяко констатирано неизпълнение на
дадените с Констативен протокол № ПР 2105522/10.05.2021г. предписания,
без конкретна обосновка за това. От преценката на актосъставителя и
административнонаказващия орган зависи начинът, по който ще обективират
волята си в хода на производството по ЗАНН, а именно дали за няколко
извършени нарушения да се състави един акт за установяването им и
респективно да се издаде едно наказателно постановление, с което да се
наложат отделни наказания, или това да е с отделни документи. Начинът на
обективиране на тази воля, в един или в няколко документа, е чисто
техническа дейност, поради което не е необходимо да бъде мотивирана.
Релевантно за законосъобразността на наказателното постановление е, че е
спазено изискването на чл. 18 ЗАНН за всяко отделно нарушение да се
наложи предвиденото в закона наказание.
Неоснователни и неотносими към законосъобразността на
наказателното постановление са възраженията за порок на формата на
дадените задължителни за изпълнение предписания. Задължителното за
изпълнение предписание, е принудителна административна мярка,
предвидена в чл. 404, ал. 1, т. 1 КТ, производството по издаването на която не
е част от административнонаказателното производство, поради което не е в
4
правомощията на съда да упражнява контрол за неговата законосъобразност,
ако не е обжалвано по предвидения за това ред и е влязло в сила, както е в
настоящия случай. Законосъобразността му, като индивидуален
административен акт, е следвало да бъде оспорена по административен или
съдебен ред, от която възможност жалбоподателят не се е използвал и
задължителното предписание е влязло в сила. За пълнота обаче следва да се
посочи, че КТ не посочва изрично вида на акта, с който следва да се наложи
тази мярка, т.е. дали това следва да стане с изрична заповед или с някакъв
друг вид акт. Доколкото принудителните административни мерки са
индивидуални административни актове, приложима се явява разпоредбата на
чл. 59, ал. 1 АПК, която е спазена. Предписанието е обективирано в Протокол
№ ПР 2105522/10.05.2021г., т.е. в писмен акт, с посочване на неговия издател
и адресат, на фактическите и правни основания за издаването му. В него по
ясен и недвусмислен начин е изразена волята на административния орган да
възложи на работодателя опреден вид задължение-в случая да държи на
разположение на контролните органи в предприятието, в неговите поделения,
обекти и работни площадки, както и на други места, на които се полага
наемен труд, екземпляр от документи, свързани с разпределението на
работното време и организацията на работа, съгласно от чл. 403а, ал. 1 КТ.
Посочена е правната разпоредба, вменяваща това задължение, както и срок за
изпълнение. Указано е в какъв срок и пред кой орган подлежи на обжалване.
Протоколът е надлежно връчен на упълномощен представител на
жалбоподателя и дадените предписания са му станали известни.
Принудителната административна мярка е издадена в изискуемата от закона
писмена форма, а спорът за незаконосъобразността на изводите на
контролните органи за констатирано нарушение, обусловила издаване на
предписанието, както и неясните указания къде в обекта е следвало да бъдат
съхранявани или поставени тези документи, е следвало да бъде решен в
производството по обжалване на даденото предписание.
Страните по трудовия договор могат да уговарят работа за част от
законоустановеното работно време (непълно работно време). В тези случаи те
определят продължителността и разпределението на работното време, в
писмена форма-заповед или друг документ, екземпляр, от който следва да се
съхранява, там където се полага труд, съгласно чл. 403а, ал. 1 КТ. Тази
разпоредба е посочена в описанието на нарушението и тя съставлява и самото
предписание, което е било дадено с посочения Протокол за извършена
проверка и което не е било изпълнено в указания срок. В случая точно и
конкретно е посочено какво предписание е следвало да се изпълни, срокът в
който е следвало да се изпълни, посочен е и субектът на задължението-
дружеството в качеството му на работодател по смисъла на § 1 т. 1 от ДР на
КТ, посочени са и датата и мястото на нарушението, т.е. даденото описание
на нарушението е пълно и ясно, съдържащо всички елементи от фактическия
състав.
В тази връзка, възражението за допуснато съществено процесуално
5
нарушение, поради непълно и неясно описание на нарушението е
неоснователно.
Видно от представения Протокол № ПР2105522/10.05.2021 г., от
инспектори в Дирекция "ИТ" гр. Пазарджик е извършена проверка относно
спазване на трудовото законодателство и ЗЗБУТ в обект, стопанисван от
"Медицински център-Панорама-Велинград" ЕООД, находящ се в гр.
Велинград, ул. „Николай Хрелков“ № 32. При проверката са дадени
задължителни предписания, като по т. 4: " Работодателят да осигури в обекта
на контрол екземпляр от правилника за вътрешен трудов ред и документи,
свързани с разпределението на работното време и организацията на работата,
съгласно изискванията на чл. 403а, ал. 1 от Кодекса на труда.".
От показанията на свидетелката С. се установява, че при последващата
проверка на същия обект на 14.06.2021 г. не са представени доказателства, че
даденото предписание е изпълнено. Напротив отново, въпреки че са били
поискани, не са представени документи, свързани с разпределението на
работното време. Съдът не кредитира представения от жалбоподателя
протокол от 01.06.2021г. за залепване на съобщение за публично обявяване на
информационното табло на МЦ Панорама на Правилника на вътрешния
трудов ред и Заповед за работното време на служителите на медицинския
център от 01.06.2021г.. Същият е издаден от жалбоподателя частен
свидетелстващ документ, удостоверяващ изгоден за издателя му факт и като
такъв следва да се цени, доколкото не противоречи на останалите събрани по
делото доказателства. В случая обаче, този документ противоречи на
показанията на свидетелката С., на съставения Протокол от № ПР
2119856/09.07.2021г. и на подаденото от жалбоподателя възражение вх. №
21072171/19.07.2021г., които непротиворечиво установяват, че към датата на
съставяне на АУАН № 13-002917/09.07.2021г., принудителната
административна мярка не е била изпълнена.
При тези данни съдът счита, че е осъществен съставът на
административно нарушение по чл. 415, ал. 1 от КТ.
Санкцията на чл. 415, ал. 1 от КТ е предвидена за проявено от страна на
задълженото лице бездействие, водещо до неизпълнение на задължително
предписание на контролен орган за спазване на трудовото законодателство. В
случая, от доказателствата по делото е безспорно установено, че дружеството
жалбоподател, в качеството си на работодател е проявило такова бездействие,
като не е изпълнило в срок даденото предписание по т. 4 от Протокола №
ПР2105552/10.05.2021г.. Този факт обуславя ангажирането на
административно-наказателната му отговорност по чл. 415, ал. 1 от КТ.
Установи се от представените по делото Протокол № 2105522/10.05.2021 г.,
Протокол № ПР 2119856/09.07.2021 г. и от гласните доказателства, че към
датата на проверката и при последващата проверка на 14.06.2021г., на място в
обекта на контрол не са се съхранявали екземпляр от правилника за
вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното
6
време и организацията на работа, заповеди за полагане на извънреден труд, за
дежурство, за времето на разположение, за установяване на непълно работно
време и поименни графици за работа за периода, за който е установено
сумирано изчисляване на работното време. Не е спорно, че на 10.05.2021 на
„Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД са дадени задължителни за
изпълнение предписания в т. 4 от Протокола да осигури в обекта на контрол,
екземпляр от документите, свързани с разпределението на работното време и
организацията на работата. Установи се, че предписанието не е обжалвано,
както и че не е изпълнено в определения срок. Това се потвърждава и от
депозираното дружеството писмено становище до главен инспектор Г.С. при
извършената последяваща проверка на 14.06.2021г., че към тази дата
предписаните в протокола нередности не са отстранени.
Действително по искането на работодателя за удължаване на срока за
изпълнение на предписанията, направено преди изтичането му, издалият ги
орган не се е произнесъл своевременно. Въпреки това обаче, на
жалбоподателя е предоставена допълнителна възможност да представи на
18.06.2021 г. доказателства, удостоверяващи изпълнение на принудителната
административна мярка. На определената допълнително дата, както и до
09.07.2021г.-датата на съставяне на Протокол № ПР 2119856/09.07.2021г.,
финализиращ извършената проверка такива не са представени. Не е поискан
определяне на нов срок за предоставянето им.
Срокът на даденото предписание е до 10.06.2021 г. С неизпълнението
на даденото предписание в указания в Протокол № ПР 2105522 за извършена
проверка срок нарушението по чл. 415, ал. 1 КТ е довършено. В случая
правилно е определено, че това е датата 11.06.2021 г. Същевременно данните
по делото сочат, че това неизпълнение на даденото предписание № 4 е
продължило /било е налично/ и към датата на установяване на нарушението –
14.06.2021г., както и към датата на съставяне на акта за установяването му.
Задължението за изпълнение на предписанието тежи върху
„Медицински център Панорама Велинград ЕООД, в качеството му на
работодател. Административната отговорност на юридическите лица е
безвиновна.
Поради гореизложеното, съдът намира, че в безспорно се установиха
съставомерните признаци от състава на нарушението по чл. 415, ал. 1 КТ,
както и участието на жалбоподателя в извършването му, поради което
законосъобразно е ангажирана неговата отговорност по тези текст.
С обжалваното наказателно постановление на „Медицински център
Панорама Велинград“ ЕООД е наложена "имуществена санкция" в размер на
1500 лева на основание чл. 416, ал. 5, вр. чл. 415, ал.1 КТ, което е в
законоустановения минимум. Не са налице данни, поради които нарушението
да се приеме за маловажен случай по смисъла на чл. 415в, ал. 1 КТ.
Нарушението не може да се счита отстранено с представените от
жалбоподателя доказателства-Правилник за вътрешния трудов ред и Заповед
7
за разпределение на работното време, доколкото в тях не се съдържат данни
за лицата, работещи при непълно работно време на първа и втора смяна,
каквото е изискването на чл. 138, ал. 1 КТ. Поради всичко това съдът счита,
че процесното деяние не представлява маловажен случай. Ето защо
налагането на санкция на дружеството-работодател за конкретното
нарушение е напълно справедливо и адекватно на обществената опасност на
деянието и нарушителя. Само по този начин, според настоящия състав, биха
се изпълнили целите по чл. 12 от ЗАНН, като би се превъзпита работодателя
да полага повече дължима грижа към изискванията на закона, като спазва
трудовото законодателство.
При определяне размера на санкцията наказващият орган е съобразил с
изискванията на чл. 27 ЗАНН за индивидуализацията на административните
наказания, като е отчел, че нарушението е извършено за първи път, поради
което го е наложил в предвидения от закона минимум за съответното
нарушение, а именно 1 500 лева.
По изложените съображения обжалваното постановление е обосновано
и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
При този изход на делото на административнонаказващия орган се
дължат разноски за процесуално представителство, на основание чл. 63д, ал. 3
ЗАНН. Пред въззивната инстанция въззиваемият е представляван от
юрисконсулт, а искането за присъждане на разноски е направено
своевременно. Юрисконсултско възнаграждение следва да бъде присъдено в
полза на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" гр. София,
доколкото Дирекция "Инспекция по труда"- Пазарджик е структурно звено
към ИА и няма статут на самостоятелно юридически лице. Съдът като
съобрази, че делото не се отличава с особена фактическа и правна сложност,
че са проведени две съдебни, на което е разпитан един свидетел, както и
разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ,
счита че на ответника следва да се присъди минималния размер на
юрисконсултско възнаграждение, а именно 80,00 лева, който ще отговоря на
осъщественото процесуално представителство.
По изложените съображения, настоящият състав на Районен съд
Велинград
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 13-002917 от
29.09.2021 г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда " Пазарджик, с
което на основание чл. 416, ал. 5, във вр. чл. 415, ал.1 КТ на „Медицински
център Панорама Велинград“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес
на управление гр. Велинград, ул. „Николай Хрелков“ № 32, за нарушение на
чл. 415, ал.1 КТ е наложена "имуществена санкция" в размер на 1500 лв.
/хиляда и петстотин лева/.
8
ОСЪЖДА „Медицински център Панорама Велинград“ ЕООД, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. „Николай
Хрелков“ № 32, да заплати на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по
труда" гр. София, разноски в размер на 80, 00 лв. /осемдесет лева/ за
юрисконсултско възнаграждение по а.н.дело 442 от 2021г. на Районен съд
Велинград.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд
Пазарджик, в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Велинград: _______________________
9