Определение по дело №321/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 май 2020 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е    № 191

                             

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, V състав в закрито заседание на 07 05 2020 г. в състав:

 

Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА административно дело № 321/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 2в, ал. 1 от ЗОДОВ на ЗОДОВ.

Образувано е по Искова молба на Г.С.М., чрез пълномощник С. С*** М.,*** против Върховен Касационен съд, Софийски градски съд и Софийски районен съд за присъждане на обезщетение за претърпени вреди вследствие на нарушаване на правото на Европейския съюз, последните изброени в Определение на този състав от 10.07.2019 г. /л. 73/    

            С Определение от 04 11 2019 г. производството по делото е прекратено, съответно отменено с Определение № 4434 от 14 04 2020 г. по адм.д. № 318/2020 г. на Трето отделение на ВАС. В мотивите на определението на ВАС са дадени указания за преценка подсъдността на предявената искова претенция с оглед ответниците по иска – ВКС, СРС и СГС и твърдението за нарушение на правото на ЕС.

           

Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ - Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.

Съгласно чл. 2в, ал. 1 от ЗОДОВ /действащ към настоящия момент/ - Когато вредите са причинени от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, исковете се разглеждат от съдилищата по реда на:

1. Административнопроцесуалния кодекс – за вреди по чл. 1, ал. 1, както и за вреди от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния административен съд;

2. Гражданския процесуален кодекс – извън случаите по т. 1, като ответникът по делата се определя по реда на чл. 7.

 

            В случая с исковата молба не се търси обезщетение от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, респ. от отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове, а такова в резултат на причинени вреди от съдебни органи/актове, нарушили правото на Европейския съюз, който спор се разглежда по реда на Гражданския процесуален кодекс.

 

            С оглед на изложеното настоящият състав счита, че са налице визираните от закона предпоставки за възникнал спор за подсъдност, поради което и на основание нормата на чл. 135, ал. 5 от АПК, следва да изпрати делото на смесен състав от ВАС и ВКС, съгласно чл. 135, ал. 4 на АПК, който да определи компетентният съд, който да разгледа предявената искова молба от Г.С.М..

Мотивиран от горното и на основание чл. 135, ал. 5 от АПК

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ИЗПРАЩА административно дело № 321/2019 г. по описа на Административен съд гр. Монтана на съдебен състав по чл. 135, ал. 4 от АПК за определяне на подсъдността по заведена искова молба от Г.С.М., чрез пълномощника й С.М..

ДА СЕ УВЕДОМЯТ страните по делото за повдигнатия спор за подсъдност.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: