O П Р
Е Д
Е Л Е
Н И Е №
191
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
– МОНТАНА, V
състав в закрито заседание на 07 05 2020 г. в състав:
Председател : РЕНИ ЦВЕТАНОВА
като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА
административно дело № 321/2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 2в, ал. 1 от ЗОДОВ на
ЗОДОВ.
Образувано е по Искова молба на Г.С.М., чрез пълномощник С. С***
М.,*** против Върховен Касационен съд, Софийски градски съд и Софийски районен
съд за присъждане на обезщетение за претърпени вреди вследствие на нарушаване
на правото на Европейския съюз, последните изброени в Определение на този
състав от 10.07.2019 г. /л. 73/
С Определение
от 04 11 2019 г. производството по делото е прекратено, съответно отменено с
Определение № 4434 от 14 04 2020 г. по адм.д. № 318/2020 г. на Трето отделение
на ВАС. В мотивите на определението на ВАС са дадени указания за преценка подсъдността
на предявената искова претенция с оглед ответниците по иска – ВКС, СРС и СГС и
твърдението за нарушение на правото на ЕС.
Съгласно чл. 1, ал.
1 от ЗОДОВ - Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и
юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни
органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна
дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като
незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.
Съгласно чл. 2в, ал.
1 от ЗОДОВ /действащ към настоящия момент/ - Когато вредите са причинени от
достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, исковете се
разглеждат от съдилищата по реда на:
1.
Административнопроцесуалния кодекс – за вреди по чл. 1, ал. 1, както и за вреди
от правораздавателната дейност на административните съдилища и Върховния
административен съд;
2. Гражданския
процесуален кодекс – извън случаите по т. 1, като ответникът по делата се
определя по реда на чл. 7.
В
случая с исковата молба не се търси обезщетение от незаконосъобразни
актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица,
респ. от отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови
нормативни актове, а такова в резултат на причинени вреди от съдебни
органи/актове, нарушили правото на Европейския съюз, който спор се разглежда по
реда на Гражданския процесуален кодекс.
С
оглед на изложеното настоящият състав счита, че са налице визираните от закона
предпоставки за възникнал спор за подсъдност, поради което и на основание
нормата на чл. 135, ал. 5 от АПК, следва да изпрати делото на смесен състав от
ВАС и ВКС, съгласно чл. 135, ал. 4 на АПК, който да определи компетентният съд,
който да разгледа предявената искова молба от Г.С.М..
Мотивиран от горното и на основание чл. 135, ал. 5 от АПК
О П Р Е Д Е Л И:
ИЗПРАЩА
административно дело № 321/2019 г. по описа на Административен съд гр. Монтана
на съдебен състав по чл. 135, ал. 4 от АПК за определяне на подсъдността по
заведена искова молба от Г.С.М., чрез пълномощника й С.М..
ДА СЕ УВЕДОМЯТ страните
по делото за повдигнатия спор за подсъдност.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: