Решение по дело №7/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 82
Дата: 9 май 2019 г. (в сила от 5 юли 2019 г.)
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20197270700007
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№.............

 

град Шумен, 09.05.2019г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - град Шумен, в публичното заседание на десети април две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                        Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при участието на секретаря В.Р., като разгледа докладваното от административния съдия АД № 7 по описа за 2019 година на Административен съд - гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.54, ал.6 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), във вр. с чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба вх.№ 27-1/02.01.2019г. по описа на СГКК-гр.Шумен, депозирана от Директора на Областна дирекция“Земеделие“, гр.Шумен като упълномощен представител на Министъра на земеделието, храните и горите, срещу Заповед № 18-10741-11.12.2018г. на Началника на СГКК-гр.Шумен, с която е одобрено изменение в КККР на с.Мадара, в частта относно „нанасяне на нови обекти в КККР – поземлен имот с идентификатор 46053.28.304, площ 1353 кв.м., НТП – За стопански двор, собственост на ДПФ – МЗХГ“.  С допълнителна молба рег.№ ДА-01-343/04.02.2019г. по описа на ШАдмС, подписана от Министъра на земеделието, храните и горите, последният е заявил, че потвърждава действията на директора на Областна дирекция „Земеделие“, гр.Шумен по подаването на жалба вх.№ 27-1/02.01.2019г. по описа на СГКК-гр.Шумен, срещу Заповед № 18-10741-11.12.2018г. на Началника на СГКК-гр.Шумен. В проведеното на 10.04.2019г. открито съдебно заседание Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител Н.В.– началник на Общинска служба „Земеделие“, гр.Каолиново, с юридическа правоспособност, е прецизирал петитума на жалбата, като е уточнил, че доколкото оспорващият не е съгласен с границите на поземлен имот с  ид.№  46053.28.304, по същество се оспорва  Заповед № 18-10741-11.12.2018г. на Началника на СГКК-гр.Шумен в частта й, с която имот с ид.№ 46053.28.219 е разделен на два имота с проектни ид.№№ 46053.28.304 и 46053.28.305. Уточнил е изрично, че жалбата не е насочена срещу заповедта в частта й досежно нанасянето на сграда  с ид.№ 46053.28.304.1 на З.Т.. С оглед направените уточнения по същество предмет на оспорване по делото се явява Заповед № 18-10741-11.12.2018г. на Началника на СГКК-гр.Шумен в частта й, с която имот с ид.№ 46053.28.219 е разделен на два имота с проектни ид.№№ 46053.28.304 и 46053.28.305.

          В жалбата са изложени аргументи за незаконосъобразност на оспорваната заповед в атакуваната й част, по същество свеждащи се до издаването й в нарушение на материалния закон. В тази връзка се твърди, че нанесеният със заповедта нов обект – поземлен имот с ид.№  46053.28.304, е с площ 1353 кв.м., докато според скица № 42/10.05.1994г. на парцел № 1 от кв.105 по плана на землището на с.Мадара, прилежащият към сградата с ид.№  46053.28.304.1 парцел е с площ 1 583 кв.м. и с начин на трайно ползване – селскостопански двор. С оглед на това е прието, че нанесеният в в КККР ПИ с ид.№  46053.28.304 е отразен с различни граници, конфигурация и по-малка площ. Въз основа на наведените доводи е отправено искане за отмяна на атакуваната заповед в оспорваната й част, като незаконосъобразна. В съдебно заседание Министърът на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата, като доразвива изложените в нея доводи за незаконосъобразност на атакувания акт в обжалваната му част.

Ответната страна – Началник на Служба по геодезия, картография и кадастър-гр.Шумен, редовно призован, не се явява и не се представлява. В приложен писмен отговор с рег.№ ДА-01-765/13.03.2019г.  изразява становище за неоснователност на жалбата, като сочи, че административното производство е образувано по заявление на З.Т., който е поискал само нанасяне на притежаваната от него сграда в поземлен имот, а не поправка на граници на поземлен имот. Министърът на земеделието, храните и горите, чрез Директора на ОД“Земеделие“, гр.Шумен е бил уведомен по реда на чл.26 от АПК за започналото производство и е заявил, че не възразява сградата да бъде нанесена, като бъдат поправени и границите на поземления имот, собственост на МЗХГ.  Това обаче е сторено, без заинтересованата страна да е направила искане за такава услуга посредством заявление по установения ред и без да е приложила проект, изготвен от правоспособно лице. Административният орган е изпратил становището на ОД“Земеделие“, гр.Шумен на заявителя З.Т. с указание да бъде изменен представения от него проект съобразно исканията на ОД"Земеделие", гр.Шумен. В изпълнение на дадените указания заявителят е представил проект, изготвен от правоспособно лице, в рамките на заявената услуга за нанасяне на въпросната сграда, т.е.  в обхвата на поземлен имот с ид.№ 46053.28.219. Посочено е, че МЗХГ не е заявител, а само заинтересовано лице, което е дало съгласието си за нанасяне на сградата в поземления имот. Обстоятелството, че парцел № 1 от кв.№ 105 по парцеларния план на с.Мадара попада и в друг поземлен имот – ПИ с ид.№ 46053.28.68, който не е предмет на производството и е съседен на ПИ с ид.№ 46053.28.219, не е основание да се твърди, че границите на парцела са неверни. Разликата в площта на ПИ с ид.№ 46053.28.304 и парцел № 1 от кв.№ 105 се дължи именно на това, че част от парцела попада в ПИ с ид.№ 46053.28.68, който не е предмет на инициираното административно производство, поради което няма как в това производство да се променят границите на ПИ с ид.№ 46053.28.219. От друга страна двата новообразувани ПИ с ид.№ 46053.28.304 и ид.№ 46053.28.305, са собственост на ДПФ – МЗХГ и МЗХГ има възможност да предприеме необходимите действия за защита на държавния интерес, като спази закона и отрази собствеността си по съответния ред. Въз основа на наведените доводи е отправено искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна.

Заинтересованата страна З.С.Т., редовно призован, се явява в първото съдебно заседание и оспорва жалбата. В съдебното заседание, в което е даден ход на делото по същество, не се явява и не се представлява, респективно не изразява становище по съществото на спора.

Шуменският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Кадастралната карта и кадастралните регистри на с.Мадара, община Шумен, са одобрени със Заповед № РД-18-58/01.10.2015г. на Изпълнителния директор на АГКК-гр.София (видно от приложените скици и от СТЕ).

Съгласно приложената извадка от КРНИ от 29.10.2018г., поземлен имот с идентификатор № 46053.28.219 е с площ 2917 кв.м., с трайно предназначение на територията „Земеделска“ и начин на трайно ползване – „За стопански двор“, като същият е държавна частна собственост и е собственост на Държавен поземлен фонд – Министерство на земеделието и горите (понастоящем Министерство на земеделието, храните и горите), без документ за собственост.

Със Заявление вх.№ 01-420303-26.10.2018г. по описа на СГКК-гр.Шумен (л.42) З.С.Т. поискал нанасяне на промени в кадастралната карта за поземлен имот с ид.№ 46053.28.219, държавна частна собственост, вид територия "Земеделска", НТП "За стопански двор", с площ 2917 кв.м., стар № 000172. С въпросното заявление поискал изменение на КККР на с.Мадара в обхвата на стопански двор, състоящо се в нанасяне на сграда – селскостопанска сграда – „селскостопански склад“ в ПИ с идентификатор № 46053.28.219 по КК на с.Мадара, с проектен идентификатор № 46053.28.219.1, като собствеността на сградата да бъде записана на името на З.С.Т.. Към заявлението приложил фактура № 28/21.06.2007г., от която е видно, че лицето Куцар Рачев Куцаров е закупило навес - селскостопански склад в кв.№ 105, парцел № 1; договор за продажба от 05.03.2008г., според който на посочената дата З.С.Т. е закупил от Куцар Рачев Куцаров  селскостопански склад – навес, находящ се в землището на с.Мадара в кв.№105, парцел  № 1, местността до селото; Молба-декларация до Нотариус с район на действие ШРС, съдържаща искане за снабдяването на З.С.Т. на основание чл.587, ал.2 и 3 от ГПК и чл.79 от ЗС с документ за собственост по давност на сграда с площ 193 кв.м. в поземлен имот № 46053.28.219 по КККР на с.Мадара, община Шумен, ДПФ, придружена с удостоверение изх.рег.№ 4 от 26.10.2018г. на нотариус с район на действие ШРС, че З.С.Т. е заявил въпросното искане пред нотариуса с горепосочената молба-декларация, издадено с цел да му послужи за снабдяване със скици, данъчна оценка, удостоверения и други необходими за нотариалното производство документи за поземлен имот № 46053.28.219 по КККР на с.Мадара. Към заявлението заявителят приложил и скица проект от 22.10.2018г. за поисканото изменение на КК, от която е видно, че в ПИ с ид.№ 46053.28.219 по КККР на с.Мадара се нанася едноетажна паянтова стопанска сграда с площ 193 кв.м., с проектен ид.№ 46053.28.219.1, а в КР за описания имот се отразява, че собственик на селскостопанската сграда, частна собственост, ситуирана в ПИ - частна държавна собственост, със собственик ДПФ-МЗГ, е З.С.Т..

С Уведомление изх.№ 20-73439-30.10.2018г. (л.75) Началникът на СГКК-гр.Шумен уведомил Областна дирекция „Земеделие“, гр.Шумен за постъпилото заявление от З.С.Т. и за поисканото с него изменение на КККР, като указал, че адресатът има възможност в 7-дневен срок от уведомяването да се запознае с документите и да представи документи, доказващи претенции на права. Въпросното уведомление било съобщено на Областна дирекция „Земеделие“, гр.Шумен на 02.11.2018г. (видно от известие за доставяне с обратна разписка – л.76).

С писмо изх.№ РД-30-106-1/09.11.2018г. по описа на ОД"Земеделие"-гр.Шумен (л.80), заведено с вх.№ 07-15454-09.11.2018г. в СГКК-гр.Шумен(л.78), Директорът на ОД“Земеделие“, гр.Шумен изразил становище, че при нанасяне на сграда „Селскостопански склад“ с площ 193 кв.м. следва да бъде отстранена непълнотата в КК на с.Мадара по отношение отразяване на прилежащата площ, представляваща Парцел № 1 от кв.№ 105 по Парцеларния план на „Навес за зеленчукова градина“, като прилежащата площ бъде обособена като отделен ПИ с НТП – стопански двор, собственик ДПФ-МЗХГ и вид собственост – частна държавна. Посочено е, че при обособяването на прилежащата площ следва да се запази съществуващата граница между ПИ с ид.№ 46053.28.219 и ПИ с ид.№ 46053.28.68 – имот с придобита право на собственост (частен имот); както и останалата част след нанасяне на парцел № 1 от кв.105 площ да бъде отразена в КК като имот с нов идентификатор, като се запазят собственика, вида собственост, НТП и трайното предназначение на земята на ПИ с ид.№ 46053.28.219.

С Уведомление изх.№ 20-77971-16.11.2018г.(л.87), адресирано до З.С.Т.,*** го уведомил, че за да бъдат изпълнени услугите, заявени със заявление вх.№ 01-420303/26.10.2018г., следва да бъде изработен допълнително нов проект, съобразно изискванията на ОД“Земеделие“, гр.Шумен. Цитираното уведомление било съобщено на адресата му на 26.11.2018г. (видно от известие за доставяне с обратна разписка – л.88).

Със Заявление от 30.11.2018г. (л.89) З.С.Т. *** нов проект за изменение на ПИ с ид.№ 46053.28.219 по КК на с.Мадара, община Шумен. Според обяснителната записка към проекта (л.92), с него се предлага разделяне на ПИ с ид.№ 46053.28.219 на два самостоятелни ПИ с проектни идентификатори № 46053.28.304 и № 46053.28.305, като собствеността и на двата имота е на Държавен поземлен фонд, както и попълване на сграда с ид.№  46053.28.304.1 в новообразувания ПИ с ид. №46053.28.304.

В хода на административното производство е изготвен доклад от ст.експерт "СПК" при СГКК-гр.Шумен (л.109), според който, предмет на искането е нанасяне на сграда в ПИ с ид.№ 46053.28.219 - отстраняване на грешки в КК. Посочено е, че заявителят удостоверява правния си интерес с инициирано от него нотариално производство за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка досежно сграда в ПИ с ид.№ 46053.28.219. В хода на административното производство е установено, че според данните в КРНИ, ПИ с ид.№ 46053.28.219 е държавна частна собственост, вид територия "Земеделска", НТП "За стопански двор", площ 2917 кв.м., стар № 000172, с.Мадара, като КККР на с.Мадара са одобрени със Заповед № РД-18-58/01.10.2015г. на Изпълнителния директор на АГКК и няма данни за изменение на КККР, засягащо поземления имот. Посочено е също, че в изпълнение на чл.26 от АПК е уведомена ОД"Земеделие", гр.Шумен, като е постъпило становище, че не се възразява сградата да бъде нанесена в КК, но да бъде отразена в отделен поземлен имот, представляващ прилежащата към сградата площ - парцел № 1 от кв.№ 105 по парцеларния план на "Навес за зеленчукова градина".  С уведомление от 16.11.2018г. заявителят е уведомен за становището на ОД"Земеделие" и на 30.11.2018г. е представил допълнителни документи и материали за отразяване на прилежащата към сградата площ. Въз основа на изложените аргументи е направено предложение на основание чл.54, ал.1 от ЗКИР да бъде отстранена грешка в КК, като Началникът на СГКК-гр.Шумен да издаде заповед за изменение на КККР, с която: 1. Въз основа на събраните доказателства и материали да бъде извършено изменението в КККР на с.Мадара, общ.Шумен, като се нанесе сграда с проектен ид.№ 46053.28.304.1 - съгласно заявлението на заявителя; както и да бъде отразена прилежащата площ към сградата, при което се образуват два нови ПИ с идентификатори № 46053.28.304 и № 46053.28.305, съгласно становище от ОД"Земеделие", гр.Шумен.

Със Заповед № 18-10741-11.12.2018г. Началникът на СГКК-гр.Шумен одобрил изменение в КККР на с.Мадара, общ.Шумен, одобрена със Заповед № РД-18-58/01.10.2015г. на Изпълнителния директор на АГКК, състоящо се в нанасяне на нови обекти в КККР:

- поземлен имот с идентификатор 46053.28.304: площ : 1353 кв.м., начин на трайно ползване: За стопански двор, собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, въз основа на документ: Няма документ за собственост от 0000г.;

- поземлен имот с идентификатор 46053.28.305: площ : 1563 кв.м., начин на трайно ползване: За стопански двор, собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, въз основа на документ: Няма документ за собственост от 0000г.;

- Сграда с идентификатор 46053.28.304.1: площ: 193 кв.м., предназначение: Селскостопанска сграда, няма данни за собственост;

Заличени обекти от КККР:

- поземлен имот с идентификатор 46053.28.219: площ 2917 кв.м., начин на трайно ползване: За стопански двор, собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, въз основа на документ: Няма документ за собственост от 0000г.

          Въпросната заповед била съобщена на Общинска служба „Земеделие“, гр.Шумен на 13.12.2018г. (видно от известие за доставяне с обратна разписка – л.112) и на З.С.Т. на 18.12.2018г. (видно от известие за доставяне с обратна разписка – л.113).

Несъгласен със същата, на 27.12.2018г. Директорът на Областна дирекция“Земеделие“, гр.Шумен, действащ като упълномощен представител на Министъра на земеделието, горите и храните, съгласно Заповед № РД 46-285/15.06.2018г., оспорил заповедта пред Административен съд-гр.Шумен в частта й досежно нанасянето на поземлен имот с проектен идентификатор № 46053.28.304 и  поземлен имот с идентификатор № 46053.28.305. Извършените от последния действия са потвърдени от Министъра на земеделието, горите и храните със заявление рег.№ ДА-01-343/04.02.2019г. (л.124).

          В хода на съдебното производство по делото са представени писмените доказателства, представляващи административната преписка по издаване на оспорваната заповед.

По делото е изслушана и приета без оспорване съдебно-техническа експертиза, според която, по отношение на територията, на която се намира процесният поземлен имот, са били изготвени: парцеларен план на Стопански двор на с.Мадара - одобрен с Протокол от 12.05.1994г. от Приемателна комисия; План за земеразделяне и Карта на земите в съществуващи и възстановими реални граници и Кадастрална карта и кадастрални регистри за с.Мадара, одобрени със Заповед № РД-18-58/01.10.2015г. на изпълнителния директор на АГКК-гр.София. Посочено е, че имот с ид.№ 46053.28.219 е извън чертите на с.Мадара и досежно същия е налице непълнота, изразяваща се в обстоятелството, че съществуваща сграда не е отразена в КККР на с.Мадара и грешка, състояща се в обстоятелството, че в КККР на с.Мадара имот с ид.№ 46053.28.219 с площ 2917 кв.м. не съответства по очертания и площ на парцел № 1 от кв.№ 105 по плана на землището на с.Мадара с площ 1583 кв.м. Според СТЕ, одобреното с оспорваната заповед изменение в КККР, се изразява в следното: заличава се ПИ с ид.№ 46053.28.219 с площ 2917 кв.м. и НТП "За стопански двор", собственост на Държавен поземлен фонд; нанасят се два нови имота - поземлен имот с идентификатор 46053.28.304 с площ  1353 кв.м., начин на трайно ползване: "За стопански двор", собственост на Държавен поземлен фонд и поземлен имот с идентификатор 46053.28.305, с площ 563 кв.м., с начин на трайно ползване "За стопански двор", собственост на Държавен поземлен фонд; нанася се в нов имот с ид.№ 46053.28.304, селскостопанска  сграда с идентификатор 46053.28.304.1, с площ: 193 кв.м. Според вещото лице, имот с ид.№ 46053.28.219 и с площ 2917 кв.м. е нанесен в КККР по реда на чл.41, ал.1 от ЗКИР - т.е. чрез пренасяне на данните - графични и семантични от КВС в КККР. В КВС, от която е пренесен в КК, същият имот е с идентификатор 0,172, с площ 2917 кв.м., "стопански двор" - собственост на Държавен поземлен фонд, като имотът няма материализирани граници на място. В скица № 42/10.05.1994г. площта на парцел № 1 от кв.№ 105 по плана на землището на с.Мадара  е 1583 кв.м., т.е. е налице разлика в площта му спрямо площта на имот с ид.№ 46053.28.304 в размер на 230 кв.м. Параметрите на парцел № 1, видно от обяснителната записка към парцеларния план, са определени като нормативно необходими площи към отделните съществуващи сгради. Разминаването в очертанията между парцел № 1 от кв.№ 105 по Парцеларен план и имот с идентификатор № 46053.28.219, от който се образува нов - проектен все още имот с ид.№ 46053.28.304, е отразен в комбинирана скица, от която е видно, че границата между новообразуваните ПИ с ид.№ 46053.28.304 и ПИ с ид.№ 46053.28.305 минава по южната граница на парцел № 1, като част от парцел № 1 попада извън границите на имот с идентификатор № 46053.28.219, респ. извън границите на новообразувания  ПИ с ид.№ 46053.28.304. В съдебно заседание вещото лице разяснява, че за да се нанесе Парцел № 1 от кв.№ 105 с неговите граници по приетия парцеларен план, трябва да се направи поправка на границите със съседния имот с ид.№ 46053.28.68 и в общинския път. Сочи, че Парцел № 1 от кв.№ 105 попада в ПИ с проектен ид.№ 46053.28.304 в частта си, с която този парцел попада в ПИ с идентификатор № 46053.28.219. Останалата част, която е извън ПИ с идентификатор № 46053.28.219, попада в ПИ с ид.№ 46053.28.68.

          В хода на съдебното производство е изискана скица на ПИ с ид.№ 46053.28.68, от която е видно, че същият е частна собственост и принадлежи на трето физическо лице.

          При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът съобрази следното:

          Жалбата е подадена в регламентирания в чл.149, ал.1 от АПК, във вр.с чл.54, ал.6 от ЗКИР 14-дневен срок за оспорване на заповедта, доколкото последната е съобщена на оспорващия на 13.12.2018г., а жалбата срещу нея – депозирана на 27.12.2018г. Същата е подадена срещу подлежащ на съдебно оспорване акт, по аргумент от разпоредбата на чл.54, ал.6, във вр.с ал.4 от ЗКИР и от заинтересовано лице, разполагащо с правен интерес от нейното оспорване. Съгласно § 1, т.13 от ДР на ЗКИР, "заинтересовани лица" са собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, а в случаите на предоставени права на управление – ведомствата и общините, на които са предоставени правата.  С обжалвания акт в атакуваната му част е одобрено изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър досежно имот с идентификатор № 46053.28.219, изразяващо се в разделяне на този ПИ на два отделни ПИ с ид.№ 46053.28.304 и ид.№ 46053.28.305 , като в кадастралния регистър както на имот с ид.№ 46053.28.219, така и на новообразуваните имоти е посочено, че са частна държавна собственост и са включени в Държавния поземлен фонд - МЗГ. Според чл.24, ал.12 от ЗСПЗЗ, по дела, които се отнасят до земи от ДПФ, държавата се представлява пред съда от Министъра на земеделието, храните и горите, поради което подателят на жалбата притежава правен интерес от оспорване на заповедта. С оглед изложените съображения, жалбата е процесуално допустима.

          Разгледана по същество, жалбата е и основателна, по следните съображения:

          Съдът, в кръга на правомощията си по чл.168 от АПК констатира, че атакуваната заповед е издадена от материално, териториално и по степен компетентен административен орган, доколкото нейн издател е началникът на СГКК – гр.Шумен, в чиито правомощия е одобряването на изменения в кадастралната карта и кадастралните регистри на недвижимите имоти, находящи се на територията на област Шумен, при отстраняване на непълнота или грешка, съобразно разпоредбата на чл.54, ал.4 от ЗКИР. Освен това, по делото е представена Заповед № ЧР-32-71-179/03.10.2016г. на Изпълнителния директор на АГКК-гр.София, както и последваща Заповед № ЧР-31-5/15.01.2019г. на  Изпълнителния директор на АГКК-гр.София, от които е видно, че към датата на издаване на оспорваната заповед - 11.12.2018г., издателят на заповедта инж.Йовко Йовчев е заемал длъжността "началник на СГКК-гр.Шумен".

          Заповедта е издадена в изискуемата съгласно чл.57, ал.1 от АПК писмена форма и притежава визираните в чл.59, ал.2 от АПК реквизити, в т.ч. съдържа фактически основания за издаването ѝ, които кореспондират с посочените правни основания, поради което не страда от порока, регламентиран в чл.146, т.2 от АПК.

          Съдът приема обаче, че атакуваната заповед е издадена при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

          Съгласно чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри се извършват по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община. В случая заявлението за изменение на КККР, поставило началото на административното производство, е депозирано от физическото лице З.С.Т.. Последният удостоверява правния си интерес от иницииране на производството с факта, че е предприел действия за снабдяването му с нотариален акт по обстоятелствена проверка за сградата, намираща се в ПИ с ид.№ 46053.28.219. Същевременно от приложената извадка от КРНИ (л.74) досежно посочения ПИ е видно, че към момента на подаване на заявлението имотът е частна държавна собственост и е включен в Държавния поземлен фонд- МЗГ. Т.е. заявителят не се легитимира като собственик на поземления имот, предмет на оспорената заповед. При това положение З.С.Т. е активно легитимиран да инициира производство за изменение на КККР само досежно вписването на сградата с проектен идентификатор № 46053.28.219 (в която част заповедта на Началника на СГКК-гр.Шумен не е обжалвана и е влязла в законна сила), но не и да иска  изменение на границите на поземления имот, в който е ситуирана притежаваната от него сграда. В този смисъл подаденото от З.С.Т. заявление в частта му, с която е поискано нанасяне на нови обекти в КК - ПИ с ид.№   46053.28.304 и ПИ с ид.№   46053.28.305, се явява недопустимо поради липсата на положителната процесуална предпоставка по чл.27, ал.2, т.5 от АПК. Впрочем, самият заявител е инициирал административното производство с искане единствено за нанасяне в КККР на притежаваната от него сграда, като промяната на представения от него проект за изменение на КККР, респективно включването в заявлението на искане за обособяване на нови поземлени имоти се дължи на дадените от Началника на СГКК-гр.Шумен указания в тази насока. Последният обаче не е разполагал с правомощие да дава указания досежно предмета на заявената административна услуга, поради факта, че З.Т. не се легитимира като собственик или носител на ограничено вещно право върху ПИ, който е разделен на два отделни ПИ с обжалваната заповед, респективно, като му е указал да разшири предмета на заявеното изменение на КККР, административният орган е сторил това в нарушение на чл.51, ал.3 от ЗКИР.

          На следващо място, обжалваната заповед в оспорената ѝ част е издадена и при несъблюдаване на материалния закон и неговата цел, предвид следното:

          По делото няма спор, а и се установява от приложените доказателства, в т.ч. от СТЕ, че досежно с.Мадара е налице одобрена кадастрална карта и кадастрален регистър със Заповед № РД-18-58/01.10.2015г. на Изпълнителния директор на АГКК. Основанията за изменение на одобрената кадастрална карта и кадастралите регистри са посочени в чл.51, ал.1 от ЗКИР - изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; непълноти или грешки; явна фактическа грешка. В случая, видно от мотивите, изложени в доклада на ст.експерт при СГКК-гр.Шумен и от текста на атакуваната заповед, правното основание за одобреното с нея изменение на КККР е по т.2 от текста - непълнота или грешка.

          Съгласно § 1, т.16 от ДР на ЗКИР, "непълноти или грешки" са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние. В случая съществуването на предпоставките на чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР в обжалваната част от заповедта е изведено от наличието на грешка в КК, изразяваща се в това, че при одобряването на КККР на с.Мадара не е отразена прилежащата към сградата площ.  Видно от СТЕ, действително в случая е налице грешка в КК, състояща се в обстоятелството, че в КККР на с.Мадара имот с ид.№  46053.28.219 с площ 2917 кв.м. не съответства по очертания и по площ на парцел № 1 от кв.№ 105 по плана на землището на с.Мадара с площ 1583 кв.м. Същевременно обаче от експертизата се установява по безспорен начин, че с одобреното със заповедта изменение в частта досежно нанасянето на нови обекти в КККР - ПИ с ид.№ 46053.28.304 и ПИ с ид.№ 46053.28.305, установената в хода на административното производство грешка не е отстранена, доколкото новообразуваният ПИ с ид.№ 46053.28.304 е с площ 1353 кв.м., докато площта на парцел № 1 от кв.№ 105 е с площ 1583 кв.м., т.е. е налице разлика от 230 кв.м. В тази връзка експертът е обяснил, че според обяснителната записка към парцеларния план от 1994г., параметрите на Парцел № 1 са проектирани като нормативно необходими площи към съществуващите сгради. От това следва извода, че с нанасяне на ПИ с ид.№ 46053.28.304 с площ 1353кв.м. по същество посоченото изискване не е спазено.

          Действително, правилно административният орган отбелязва, че площта на парцел № 1 от кв.105 по парцеларния план от 1994г. не попада единствено и само в ПИ с ид.№ 46053.28.219, а частта от него, която не е включена в ПИ с проектен ид.№ 46053.28.304 попада в съседния ПИ с ид.№ 46053.28.68, който е частна собственост и който не е предмет на заявеното от З.Т. изменение на КККР. Това обстоятелство обаче не е представлявало пречка площта на ПИ с проектен ид.№ 46053.28.304 да съответства на площта на парцел № 1 от кв.№ 105, доколкото, видно от разясненията на вещото лице в съдебно заседание, изравняване на площите между ПИ и парцела е възможно и в рамките само на ПИ с ид.№ 46053.28.219, като само в случай, че собственикът на парцела държи границите на ПИ да съвпадат напълно с тези на парцела, би могъл да инициира производство за нанасянето му в тези граници въз основа на проект, включващ и съседния поземлен имот.

Изложените съображения обосновават извода, че не са били налице материалноправните предпоставки за изменението на КККР, изразяващо се в нанасянето на поземлен имот с идентификатор № 46053.28.304 и поземлен имот с идентификатор № 46053.28.305, поради което заповедта в обжалваната ѝ част се явява издадена в нарушение на материалния закон, а оттам и в нарушение на преследваната от него цел, поради което следва да бъде отменена в тази ѝ част като незаконосъобразна.

          Поради изложените съображения съдът намира, че № 18-10741-11.12.2018г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - гр.Шумен в обжалваната ѝ част, с която в КККР са нанесени ПИ с ид.№  46053.28.304 и ПИ с ид.№  46053.28.305, следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

          За пълнота следва да се посочи, че отмяната на заповедта в обжалваната й част не обуславя необходимост от изпращане на административната преписка на административния орган за ново произнасяне, доколкото административното производство е било инициирано от З.С.Т., който не притежава активна легитимация за предприемане изменение границите и площта на поземления имот, държавна частна собственост. В случай, че Министърът на земеделието, горите и храните, желае извършването на изменение границите на поземления имот съобразно парцеларния план от 1994г., разполага с правомощие да сезира СГКК-гр.Шумен с искане в тази насока по реда на чл.51, ал.3 от ЗКИР.

          Водим от горното, съдът

 

Р     Е     Ш     И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Министъра на земеделието, храните и горите, Заповед № 18-10741-11.12.2018г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - гр.Шумен, в обжалваната ѝ част, с която е одобрено изменение в КККР на с.Мадара, общ.Шумен, състоящо се в нанасяне на нови обекти в КККР: поземлен имот с идентификатор 46053.28.304, с площ 1353 кв.м., с начин на трайно ползване "За стопански двор", собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, въз основа на документ "няма документ за собственост от 0000г."; както и поземлен имот с идентификатор 46053.28.305, с площ 1563 кв.м., с начин на трайно ползване "За стопански двор", собственост на Държавен поземлен фонд – МЗГ, въз основа на документ "Няма документ за собственост от 0000г.".

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14 (четиринадесет) дневен срок от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл.138, във вр.с чл.137 от АПК.

 

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: