Определение по дело №391/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 1031
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 18 януари 2021 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700391
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

    №….

 

  гр. Ловеч, 18.11.2020 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в закрито съдебно заседание на осемнадесети ноември  две хиляди и двадесета  година  в състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело № 391/2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 Административното дело е образувано по жалба от С.Б.Б. – изтърпяващ наказание лишаване от свобода в Затворническо общежитие от закрит тип (ЗОЗТ)*** против Заповед № 65/08.06.2020 г. на Началника на това затворническо общежитие с искане същата да бъде обявена за нищожна, поради противоречие с материално правните разпоредби и несъответствие с целта на закона.

Началникът на Затвора Ловеч е представил писмено становище за недопустимост на жалбата, поради което моли тя да бъде оставена без разглеждане и производството по делото да бъде прекратено.

От данните в представената административна преписка се установява, че Началникът на ЗОЗТ „Атлант“ гр. Троян с оспорената Заповед № 65/08.06.2020 г. на основание чл. 101, т.2 от  Закона за изпълнение на наказанията и задържане под стража (ЗИНЗС) е наложил на С.Б. наказание „извънредно дежурство за поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни“ за извършени от него  нарушения на чл. 96,т.3 и т.4 от ЗИНЗС.

Б. е оспорил тази заповед  пред Началника на Затвора Ловеч, който със Заповед № 645/15.06.2020 г. на основание чл. 110, ал.5, т.2 от ЗИНЗС е отхвърлил жалбата  и е потвърдил заповедта на Началника на ЗОЗТ „Атлант“ гр. Троян.

Настоящият съдебен състав намира, че подадената жалба е процесуално недопустима.

Съгласно чл. 110 ал.1 от ЗИНЗС, заповедите за дисциплинарно наказание, издадени от Началниците на затворнически общежития и на поправителни домове, подлежат на обжалване пред Началника на затвора.

По силата на чл. 110, ал.4 и ал.5 от ЗИНЗС, Началникът на затвора се произнася по жалбата в срок един месец от постъпването й с мотивирано решение, с което: 1.отменя заповедта; 2. отхвърля жалбата и потвърждава оспорената заповед; 3.отменя заповедта и връща преписката на органа, издал заповедта с допълнителни указания.

Съгласно чл.111 от ЗИНЗС, съдебният контрол по отношение на наложените дисциплинарни наказания по чл.101 от ЗИНЗС е допустим единствено за наказанието „изолиране в наказателна килия” пред административния съд по местонахождението на затвора или поправителния дом. За останалите  наказания по чл. 101, т. 1-6 от ЗИНЗС , в това число и наложеното с оспорената заповед наказание „извънредно дежурство за поддържане на чистотата и хигиената за срок от седем дни”, което е регламентирано в чл.101 т.2 от ЗИНЗС  се предвижда оспорване единствено по административен ред пред горестоящия административен орган,т.е. за тях законодателят е изключил общия ред за съдебен контрол за законосъобразност на административните актове по реда на чл.145 и следващите от АПК.

В случая Б. е обжалвал заповедта на Началника на ЗОЗТ „Атлант“ гр. Троян пред Началника на Затвора Ловеч, който със Заповед № 645/15.06.2020 г. е отхвърлил жалбата и е потвърдил оспорената Заповед. По този начин регламентираният в чл. 110, ал.4 и ал.5 от ЗИНЗС ред за оспорване на заповедта е изчерпан и същата е влязла в законна сила.

Наличието на годен за обжалване административен акт е  абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на образуваното съдебно производство. Жалба, която е подадена срещу неподлежащ на съдебно обжалване  акт е процесуално недопустима.

Различен от горния извод не се обективира и при съобразяване на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, съгласно който гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон. С така посочената норма възможността за изключване на съдебния контрол върху административните актове е предоставена на законодателя. В практиката си Конституционният съд нееднократно се е произнасял относно границите, в които може да бъде прилагано изключението, предвидено в чл. 120, ал. 2 от Конституцията. В случая волята на законодателя е ясна и не съществува нуждата от тълкуване на разпоредбата на чл. 110 от ЗИНЗС – по-леките по размер дисциплинарни наказания на лишени от свобода се обжалват само по административен ред, докато най-тежкото (изолиране в наказателна килия) като засягащо конституционно признати права и свободи на лицата, подлежи на обжалване пред административния съд и то само на една инстанция. Налице са специални норми на ЗИНЗС, които ограничават съдебния контрол на заповедите за налагане на дисциплинарни наказания, с изключение на тези, с които се налага наказанието "изолиране в наказателна килия".

 Следователно налагането на дисциплинарно наказание от вида на процесното не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност, тъй като специалният закон предвижда оспорване единствено по административен ред и този ред е изчерпан в случая.

 Пред вид изложеното и при съобразяване на предвидената в нормата на чл. 111 от ЗИНЗС възможност за оспорване пред съд единствено на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание "изолиране в наказателна килия", докато по отношение на останалите дисциплинарни наказания е предвидено само административно обжалване на заповедите, но не и съдебно, жалбата на С.Б. е процесуално недопустима като насочена срещу акт, който не подлежи на съдебен контрол.

В този смисъл е и константната практика на Върховния административен съд (ВАС) по идентични случаи - Определение № 1475 от 29.01.2020 г. на ВАС по адм.д. № 905/2020 г., III о.; Определение № 1981 от 07.02.2020 г. на ВАС по адм.д.№ 111/2020 г., III о.; .; Определение № 12408 от 07.10.2020 г. на ВАС по адм.д. № 10228/2020 г., III о.; Определение № 8098 от 30.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 4213/2019 г., III о.; Определение № 13644 от 07.11.2018 г. на ВАС по адм. д. № 13376/2018 г., I о.;  Определение № 10933 от 18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. № 11015/2018 г., I о.;  Определение № 9914 от 19.07.2018 г. на ВАС по адм. д. № 6401/2018 г., III о.,; Определение № 1096 от 25.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 300/2018 г., IV о.;  Определение № 799 от 19.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 568/2018 г., IV о.;  Определение № 3079 от 14.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 2399/2017 г., I о.; Определение № 3276 от 22.03.2016 г. на ВАС по адм. д. № 2338/2016 г., I о.;  Определение № 13107 от 04.11.2014 г. на ВАС по адм. д. № 13355/2014 г., I о. и др.

От изложеното се налага извод, че подадената жалба е процесуално недопустима, което налага същата да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 159, т.1  от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Б.Б. – изтърпяващ наказание лишаване от свобода в затворническо общежитие от закрит тип *** против Заповед № 65/08.06.2020 г. на Началника на това затворническо общежитие.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч  пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на жалбоподателя и на Началника на затворническо общежитие от закрит тип „Атлант“ гр. Троян.

 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: