Решение по дело №129/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 228
Дата: 19 април 2023 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20237150700129
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

             228 / 19.4.2023г.

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ХІI състав в открито заседание на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и третата година в състав:

                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ :  ГЕОРГИ ПЕТРОВ

ЧЛЕНОВЕ :            ЕВА ПЕЛОВА

                                   МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

при секретаря РАДОСЛАВА МАНОВА и участието на прокурора ПАУН САВОВ, като разгледа докладваното от съдия ПЕТРОВ к.н.а. дело № 129 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

 

2. Постъпила е касационна жалба на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Георги Бенковски, № 128, ет. 4, ап. 6 с посочен съдебен адрес ***, адв. Н.Б., срещу Решение № 27 от 10.01.2023г., постановено по а.н.дело № 20225220201506 по описа на Районен съд Пазарджик  за 2022 г.,  в частта му с която е потвърдено Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, съответно с което на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2 и чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“  за размера над 200,00 лв., както и в частта с която са присъдени деловодни разноски.

 

3. Поддържа се, че  за периода м. 10.2021 г. данъкът е самоначислен от дружеството след регистрацията му по ЗДДС в м. 03.2022 г., т.е. в рамките на установения в чл. 180, ал. 3 от ЗДДС  шест месечен срок. Счита се при това положение, че правилният размер на санкция за процесното наказателно постановление за данъчен период м. 10.2021г. е в размер на 5% от дължимия данък, тоест  34.18 лв., но не по-малко от 200 лв.

Възразява се и по отношение на присъдените с първоинстанционното решение разноски по производството. Сочи се, че дружеството е обжалвало само размера на определената санкция, поради което при уважаване на жалбата е следвало в негова полза да се присъдят всички извършени разноски по производството.

Иска се обжалваното съдебно решение да бъде отменено в частта с която административното наказание е потвърдено зае разликата над 200,00 лв., както и в частта относно присъдените разноски. Иска се присъждане на сторените разноски в касационното производство.

 

4. Постъпила е касационна жалба Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, срещу Решение № 27 от 10.01.2023г., постановено по а.н. дело № 20225220201506 по описа на Районен съд Пазарджик  за 2022 г.,  с което е изменено Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, съответно с което на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2 и чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“  в размер на 683,67 лв., като наложеното наказание е намалено до размер на 400,00 лв.

 

5. Счита се, че решението на първоинстанционния съд е неправилно и постановено в нарушение на материалния закон, тоест касационно основание по чл. 348, ал. 1. т. 1 от НПК,  вр. чл. 63 от ЗАНН.

Според жалбоподателя, решаващият съд неправилно е приложил правилото установено в чл. 180, ал. 4 от ЗДДС.

Поддържа се, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно, постановено в съответствие с тежестта на нарушението, при пълно и всестранно изследване на обстоятелствата констатирани по време на проверката, поради което следва да бъде изцяло потвърдено.

Счита се, че нормата на чл. 180, ат. 2 от ЗДДС изрично и безпротиворечиво препраща единствено към текста на чл. 180, ал.  1 от ЗДДС и не предвижда възможност за прилагане на привилегирования състав на чл. 180, ал. 4 от ЗДДС.

Според административния орган „… освен липсата на законова препратка към ал. 4 има и още една причина да не може да се приложи привилегирования състав на чл. 180 от ЗДДС и тя се крие във факта, че привлеченото към отговорност лице, в хипотезата, когато не е начислило дължимия данък за минал период поради неподадено своевременно заявление за регистрация по ЗДДС няма право да начисли този данък след регистрацията си. Дори и да е направило нещо такова, то това не легализира неговите действия, нито преодолява законовата разпоредба дължимия данък в тази хипотеза да се установява с ревизия, а не чрез деклариране от лицето, още по-малко едно второ неизпълнение на закона, му дава правото да черпи права за себе си и да се възползва от намалената санкция по този ред….“.

Иска се решението на районния съд да бъде отменено в обжалваната част, като в полза на администрацията се присъди юрисконсулско възнаграждение.

 

5. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК ********* е основателна. Счита се, че в случая е приложимо правилото, възведено в чл. 180, ал. 3 от ЗДДС.

 

ІІ. За допустимостта :

 

6. Касационните жалби са подадени в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същите се явяват ДОПУСТИМИ.

 

ІІІ. За фактите :

 

7. Районния съд е бил сезиран с жалба, заявена от „Спейс Лифт" ООД, ЕИК *********, срещу Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, с което на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, в частта  с която, за нарушение на чл. 180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2 и чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“, за разликата над 200,00лв. до определения от административно наказващия орган размер от 683,67лв.

 

8. Наказателното постановление е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение F648569 от 13.04.2022г., съставен от В. Д. Д., на длъжност главен инспектор по приходите в ТД на НАП, Пловдив. Според констатациите обективирани в акта, данъчнозадълженото по ЗДДС лице „Спейс Лифт“ ООД, не е начислило ДДС в размер на 683,67лв. по облагаеми доставки на обща стойност 4102,00лв., извършени за периода от 01.10.2021г. до 31.10.2021г., през който дружеството не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок , въпреки че е било длъжно.

Срокът за подаване на заявление от страна на „ Спейс Лифт“ ООД е бил до 07.04.2021г., а дружеството е подало заявление на 07.01.2022г. Регистрацията на дружеството е извършена с Акт за регистрация по ЗДДС № 130422200260196 от 21.01.2022г., като акта е връчен на неговия адресат на 27.01.2022г., от която дата дружеството се смята за регистрирано по ЗДДС.

Облагаемият оборот в размер на 4102,00лв. за периода от 01.10.2021г. до 31.10.2021г. е установен от аналитичен регистър на счетоводна сметка 703„Приходи от продажба на услуги“ , формиран от касови и банкови плащания по издадени фактури на клиенти. Посочено е, че при това положение, ако дружеството е било регистрирано по реда на ЗДДС, то е следвало да начисли косвен данък в размер на 683,67лв., като отрази издадените документи в дневника за продажби и справката-декларация за месец 10.2021г., на основание чл. 125 от ЗДДС. Справката-декларация и дневника за продажби е следвало да се подадат в ТД на НАП, Пловдив, офис Пазарджик в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, тоест в случая до 14.11.2021г. (включително). Това според административния орган е дата на която в случая е извършено нарушението.

Посочено е, че нарушението е установено на 14.01.2022г. в офис на НАП гр. Пазарджик, когато от страна на „Спейс Лифт“ ООД са подадени документи за регистрация по ЗДДС с Вх.№ 220#2 от 14.01.2022г.

Констатирано е също така, че косвения данък е начислен от страна „Спейс Лифт“ ООД с протокол по чл.117от ЗДДС № 7 от 31.03.2022г., в размер на 683,67лв. и е включен в дневника за продажби и в СД по ЗДДС № 13001869988 от 11.04.2022г. за м. март 2022г.

Съобразено е, че според чл. 67, ал. 2 от ЗДДС, когато при договаряне на доставката не е изрично посочено, че данъкът се дължи отделно, приема се, че той е включен в договорената цена, поради което размерът на данъка е определен по формулата в чл. 53, ал. 2 от ППЗДДС.

Посочено е, че акта е съставен в отсъствие на нарушителя, по реда на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН.

Според административния орган, с деянието си дружеството е нарушили разпоредбата на чл. 180, ал. 2, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2  и чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС.

Акта е връчен на неговия адресат, без да са направени възражения или резерви.

 

9. Описаните в акта факти и обстоятелства, както и правните изводи са изцяло и дословно възпроизведени в Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г., като на основание чл. 180, ал. 2 във връзка с ал. 1, на дружеството е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 683,67 лв.

 

10. В качеството на свидетел е бил разпитан контролния орган, съставил акта за установяване на административно нарушение. В показанията си, Д. е пресъздала обстоятелствата при които е бил съставен констативния акт.

Представени в първоинстанционното производство са Ревизионен доклад № Р-16001322000579-092-001 от 23.05.2022 г. и Ревизионен акт № Р-16001322000579-091-001 от 17.06.2022 г., в които е констатирано, че дължимият ДДС за отчетен период м. октомври 2021 г. е начислен от страна на „Спейс Лифт“ ООД с Протокол № 7 от 31.03.2022 г. по чл.117 от ЗДДС. Протокола е включен в дневника за продажби и справката декларация за м. март 2022 г. и е внесен в приход на бюджета на 13.04.2022 г.

 

11. За да постанови оспорения в настоящото производство резултат, първоинстанционния съд е приел, че описаните факти в наказателното постановление са действително проявени.

Счетено е обаче, че административно наказващия орган, неправилно  е ангажирал обективната отговорност на дружеството, като е санкционирал същото на основание разпоредбата на чл. 180 ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗДДС, доколкото не са били отчетени всички предпоставки за приложение на привилегирования състав, предвиден в нормата на чл. 180, ал. 4 от ЗДДС.

Според решаващия съд, в случая дължимият ДДС в размер на 683.67 лева е следвало да бъде начислен за данъчния период от 01.10.2021 г. до 31.10.2021 г. и отразен в Дневника за продажби и справката-декларация за данъчен период м. 10.2021г., които да се подадат в срок до 14.11.2021г. Същият обаче е бил начислен от дружеството със закъснение, с протокол по чл.117 ЗДДС и отразен в Дневника за продажби и СД по ЗДДС № 13001869988 от 11.04.2022г. за данъчен период м.03.2022г., т.е. извън рамките на 6-месечния срок по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, но в срока по чл. 180 ал.4 от ЗДДС, тоест не по-късно от 18 месена от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен. Счетено е, че при наличие на всички предпоставки, приложима в случая е нормата на чл. 180, ал. 4 от ЗДДС, която се явява и по-благоприятна за дружеството нарушител. Определено е, че десет процента от неначисления данък в случая се равнява на 68.37 лева, като сумата е под минимално определения с посочената санкционна норма размер от 400 лева. Поради това, съдът е намерил, че в случая имуществената санкция следва да бъде определена в законоустановения минимум, като наложената с обжалваното НП такава в размер на 683.67 лева, следва да бъде намалена до размера от 400 лева. В този смисъл, наказателното постановление е изменено в частта, с която е определен размера на наложената на дружеството жалбоподател имуществена санкция. Съразмерно са присъдени и направените от страните разноски за производството.

 

ІV. За правото :

 

12. Според чл. 86, ал. 1, т. 2 от ЗДДС, регистрирано лице, за което данъкът е станал изискуем, е длъжно да го начисли, като: включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл. 125 за този данъчен период.

В чл. 125, ал. 1 от ЗДДС е предвидено, че за всеки данъчен период регистрираното лице подава справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри по чл. 124, с изключение на случаите по чл. 159б от закона, а в чл. 125, ал. 3 от ЗДДС, че заедно със справка-декларацията по ал. 1 регистрираното лице подава и отчетните регистри по чл. 124 за съответния данъчен период.

Съобразно чл. 125, ал. 5 от ЗДДС, декларациите по ал. 1 и 2 и отчетните регистри по ал. 3 се подават до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят.

 

13. Бездействието относно неизпълнение на задължението за подаване на справка декларация е възведено като административно нарушение в разпоредбата на чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, според която регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.

С оглед конкретиката на текущия казус, трябва да се посочи, че според чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок.

Предвидени в закона са и привилегировани състави, както следва :

Според чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, при нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка в срок до 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 5 на сто от данъка, но не по-малко от 200 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 400лв.

Съобразно чл. 180, ал. 4 от ЗДДС пък, при нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка след срока по ал. 3, но не по-късно от 18 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 10 на сто от данъка, но не по-малко от 400 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 800 лв.

 

14. В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба и с оглед установените по делото факти, които не са спорни между страните, следва да се посочи, че по смисъла на чл. 86, ал. 1 от ЗДДС, във връзка с чл. 125, ал. 5 от ЗДДС, начисляването на косвения данък, като осъществен фактически състав, ще следва да се счита за завършен при подаването на декларациите  по чл. 125, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС и отчетните регистри по чл. 125, ал. 3 от ЗДДС до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят.

Сиреч, в конкретния казус „начисляване“ на дължимия от дружеството косвен данък, би било факт, който проявен в рамките на установения в

закона срок, ако това е било сторено до 14.11.2011г. Неспорно е, че дружеството е сторило това като е начислило данъка с Протокол по чл. 117 от ЗДДС, отразило е същия в Дневника за продажби и СД по ЗДДС № 13001869988 от 11.04.2022г. Сиреч, това е сторено в рамките на шест месечния срок предвиден в чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, който в случая изтича на 14.05.2022 г.

Това ще рече, че по отношение на процесното противоправно деяние е следвало да бъде приложен привилегирования състав по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, като размера на имуществената санкция бъде определен на стойност 200,00лв.

 

15. Всичко това не е съобразено нито от административно наказващия орган, нито от първоинстанционния съд. Казано с други думи, предявената от „Спейс Лифт" ООД, ЕИК ********* жалба срещу Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив е била основателна, така както е била заявена.

При това положение, ще следва решението на първоинстанционния съд да бъде отменено, а размера на наложената имуществена санкция изменен до сумата от 200,00лв.

 

16. По отношение на поддържаните касационни доводи, трябва да се отбележи следното :

Възражението на административния орган, че разпоредбата на чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, препращала единствено към чл. 180, ал. 1 от ЗДДС и това изключвало приложението на чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС в случая, показва единствено еклектичните разбирания на жалбоподателя по отношение на тълкуването и прилагането на закона.

Посредством правилото установено в чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, законодателя е приравнил случаите в които данъчно задълженото лице, не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок и поради тази причина не е начисли косвен данък в предвидените в ЗДДС срокове,  на случаите когато същото бездействие и неизпълнение на задълженията за начисляване на данъка в установения в закона срок е предприето от регистрирано по ЗДДС лице.

Това по никакъв начин не означава, че при неизпълнение на задължението за начисляване на данъка в хипотезата на чл. 180, ал. 2, не следва да се прилагат привилегированите състави по чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС.

 

17. Напълно объркано и неясно е и разбирането на административния орган по отношение на начисляването на дължимия косвен данък, в случаите когато задълженото лице не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало в рамките на срока установен в ЗДДС. Никъде в закона или в подзаконовите актове по неговото прилагане, не е установено правило, че в тази хипотеза, начисляването на данъка е възможно да стане само и единствено посредством издаването на ревизионен акт. Действително, според чл. 102, ал. 5 от ЗДДС, задълженията по ал. 3 и 4 се определят с ревизионен акт по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, но от това не следва, че данъчния субект не може само да декларира сам и да разчете с бюджета дължимия косвен данък, като по този начин охрани своите интереси, включително посредством възможността да се ползва от привилегированите състави по чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС, респективно като избегне заплащането на лихви за просрочие при разчитането на задължението към бюджета, което всъщност не оспорва или като ползва други правни възможности, които са установени в закона или в нормативните актове по прилагането му.

Разбирането, че в случаите, когато задълженото лице не е подало заявление за регистрация в срок, задълженията му за косвен данък могат да бъдат определени единствено и само с ревизионен акт, повече от очевидно би лишило данъчния субект от възможността да осъществи всички свои нормативно установени права и правни възможности.

 

V. За разноските:

 

18. С оглед констатираната основателност, както на жалбата предявена пред първоинстанционния съд, така и на жалбата по повод на която е сложено в ход настоящото касационно производство, съдът намира, че на дружеството следва да се присъдят в пълен размер разноските направени и пред двете съдебни инстанции, които се констатираха в размер на по 300,00лв. или общо в размер на 600,00лв.

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 27 от 10.01.2023г., постановено по а.н.дело № 20225220201506 по описа на Районен съд Пазарджик  за 2022 г.,  в частта му с която е потвърдено Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, съответно с което на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2 и чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“  за размера над 200,00 лв., както и в частта с която са присъдени деловодни разноски.

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 27 от 10.01.2023г., постановено по а.н.дело № 20225220201506 по описа на Районен съд Пазарджик  за 2022 г.,  в частта му с която е потвърдено Наказателно постановление №666099-F648569 от 05.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Контрол“ в Териториална дирекция на Национална агенция за приходите Пловдив, съответно с което на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, за нарушение на чл. 180, ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност, във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1, чл. 86, ал. 1 и ал. 2 и чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, на основание чл. 180, ал. 2, във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание „имуществена санкция“  в размера на 200,00 лв.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите, гр. София, да заплати на „СПЕЙС ЛИФТ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Георги Бенковски, № 128, ет. 4, ап. 6, сумата от 600,00лв.(шестстотин лева), представляваща сторени от дружеството разноски по производството.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                      

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1.

 

                                    

                                     2.