Р Е
Ш Е Н
И Е № 52
гр. Силистра, 10.06.2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Силистренският административен съд, в
публично заседание на десети май, две хиляди и деветнадесета година в състав:
Председател: Павлина Георгиева-Железова
при
секретаря Румяна Пенева, при участието на прокурор от ОП - Силистра С.Г.,
разгледа докладваното от съдията адм. дело № 52 по описа за 2019 г. и, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 203 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/, във
връзка с чл. 1, ал. 2 от Закона за отговорността на държавата и общините за
вреди (ЗОДОВ).
С обективно съединени жалба и искова
молба/въззивна жалба С.Н.И. е оспорил Решение № 1040-18-10 / 30.01.2019 г. на
Директора на ТП на НОИ - Силистра, с което е отменено Разпореждане № 7 /
18.04.2018 г. на ръководителя „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Силистра (адм. дело № 45 / 2019 г. по описа на
АС - Силистра)
и е претендирал неимуществени вреди в размер на 10 000 лева под форма на
безпокойство вследствие на психически тормоз, „кражба на трудов стаж“,
“укриване на документи“ и лъжи, извършени от администрацията на ТП на НОИ -
Силистра в производството по определяне на лична пенсия за осигурителен стаж и
възраст по цитираното разпореждане.
В писмени бележки заявява допълнителна
претенция за присъждане на „законовите мораторни лихви на разликата в размера
на пенсията от датата на отпускането й до пълното й изплащане“, която не следва
да се обсъжда поради несвоевременното й заявяване – след приключване на устните
състезания по делото.
Съдебните производства по жалбата
против Решение № 1040-18-10 / 30.01.2019 г. на Директора на ТП на НОИ –
Силистра и по исковата молба са разделени. Съответно съдебното производство по
жалбата, развило се по адм. дело № 45 / 2019 г. по описа на АС - Силистра,
приложено към настоящото дело, е било прекратено поради липса на правен интерес
от оспорване на административен акт, с който материално-правният въпрос за
определяне на пенсия за ОСВ не е приключил по същество.
Ответната
страна, чрез юрисконсулт К., оспорва иска като неоснователен и недоказан и моли за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Не е налице осъществен фактически
състав на правото на обезщетяване по ЗОДОВ, тъй като липсва вреда по повод на
административна дейност и причинна връзка между вредата и отменения акт.
Представя проект на разпореждане за определяне на пенсия за ОСВ, предназначено
да финализира административното производство по отмененото Разпореждане № 7 /
18.04.2018 г. като акцентира, че разликата в размера на дължимата пенсия следва
да се възстанови от датата на възникване на правото на пенсия, поради което не
е нелице вреда за ищеца. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.
Прокурорът
поддържа заключение за неоснователност и недоказаност на предявения иск.
След
обсъждане на събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът
намира за установено следното:
Обхватът
на правно-значимите факти по иска за обезвреда вследствие твърдян незаконосъобразен
акт, респ. действие на администрацията, изразяващо се в квалифициран от ищеца
тормоз, кражба на стаж и укриване на документи, се определя от материалните
предпоставки, включени във фактическия състав на претенцията за обезщетение по
чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ)
и чл. 250 и сл. от АПК. Съгласно посочените разпоредби държавата отговаря за
вредите, причинени на граждани от незаконосъобразни актове и фактически
действия по смисъла на чл. 250 – чл. 255 от АПК на административни органи или
длъжностни лица при или по повод на изпълнение на административна дейност.
Съгласно чл. 4 от посочения закон дължи се обезщетение за всички неимуществени
вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането. Защитата по
чл. 250 и сл. от АПК изисква установяване в съдебното производство на следните
кумулативни предпоставки: действие на длъжностно лице в администрацията или
административен орган, което действие да е фактическо, а не правно; действието
следва да е висящо, т.е. да продължава във времето, включително към момента на
предявяване на иска и постановяване на решението, по начин, който да оправдае и
предпостави съдебна намеса чрез разпореждане за незабавното му преустановяване;
фактическото действие следва да засяга неблагоприятно правната сфера на ищеца и
да не се основава на закона или на административен акт; действието не следва да
е административно-производствено като част от предвидено в закон производство,
при което на съдебен контрол подлежи финалния акт.
От фактическа страна по делото се
установява следното:
С Разпореждане
№ 5 / 14.10.2014 г. на ръководителя „ПО“ при ТП на НОИ-Силистра на ищеца е
определена инвалидна пенсия поради общо заболяване. В това производство като
осигурителен стаж е зачетен период от 24 г., 04 месеца и 20 дни.
Със
заявление от 19.02.2017 г. е ищецът е инициирал процедура по определяне на
лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, в хода на което е постановено
Разпореждане № 7 / 18.04.2018 г. на ръководителя „Пенсионно осигуряване“ при ТП
на НОИ – Силистра. Поисканата пенсия е отпусната със зачетен осигурителен стаж
от 23 г.,05 месеца и 03 дни.
Разпореждането
е било оспорено от ищеца,но поради неизправени нередовности, изразяващи се в
неуточнение на обстоятелствата /л. 118 от адм. дело № 45 / 2019 г./ и липса на
конкретизация на оплакванията, както и поради просрочие жалбата е била оставена
без разглеждане.
На
28.12.2018 г. ищецът е представил удостоверителни документи за осигурителен
стаж, приложени към заявление за отпускане на пенсия /л. 68/.
С Решение №
1040-18-10 / 30.01.2019 г. на Директора на ТП на НОИ - Силистра, по реда на
административния контрол и на основание чл. 99, т. 1 от АПК производството по Разпореждане
№ 7 / 18.04.2018 г. на ръководителя „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ –
Силистра е възобновено, разпореждането е отменено и преписката е върната за
ново разглеждане. Като мотив за отмяната е посочена необходимостта от
прецизиране на осигурителния стаж на ищеца, който в двете административни
производства е зачетен с различна продължителност. При определянето на пенсия
за инвалидност поради общо заболяване на ищеца той е 24 г.,04 м. и 18 дни (Разпореждане № 7 / 29.07.2016 г.), а при определяне на пенсия за
осигурителен стаж и възраст с отмененото Разпореждане № 7 / 18.04.2018 г. е 23
г.,5 м и 03 дни.
Отмененият
административен акт, от който ищецът черпи основания за процесната претенция,
не е бил обект на съдебен контрол по същество на спора, поради преценена липса
на правен интерес от оспорването. С отменителното решение на горестоящия орган
преписката е върната за ново разглеждане, въпросът за преценка на заявеното
субективно право е висящ и до финализирането му не е ясно дали решаването му ще
засегне или не законни интереси на ищеца. В този смисъл правото на жалба не е
възникнало поради липса на засегнат правен интерес.
От
представения в съдебно заседание от 10.05.2019 г. проект на разпореждане и от
изявленията на процесуалния представител на ответника е видно, че и към момента
на приключване на устните състезания по настоящото дело не е постановен финален
акт.
В хода на
административното производство по заявление от 19.12.2017 г. (л. 38) са били изисквани от ищеца конкретно
посочени в писмо с изх. № 2113-18-10 34 #1 от 16.01.2018 г. документи (л. 43), приобщавана е и служебно събирана
информация. Административният акт по заявлението е постановен на 18.04.2018 г.,
т.е. 4 месеца след иницииране на производството.
След
указание за разпределение на доказателствената тежест от 27.02.2019 г. ищецът
не сочи гласни доказателства. Позовава се на писмените, събрани по приложеното
адм. дело № 45 / 2019 г. по описа на АС - Силистра, по което предмет на
оспорване е било Решение № 1040-18-10 / 30.01.2019 г., като е представял и
допълнителни документи.
От събраните
доказателства се установява, че между страните се е развила активна
кореспонденция по повод на висящото производство за определяне на ПОСВ. Ищецът
е заявявал и желание за спиране на пенсията, която според молба от 31.12.2018
г. „не заслужава и получава неоснователно“ /л. 114 от адм. дело № 45 / 2019
г./.
Въз основа на така установените факти, съдът извежда следните
правни изводи:
Законът за
отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/ г. урежда обществени
отношения по повод на непозволеното увреждане. Легално се забранява да не се
вреди другиму /чл.45 от закона за задълженията и договорите ЗЗД/ като
отговорността на държавата е обективна/ чл. 49 от ЗЗД/, без съставомерност на
елемента „вина”.
Неимуществените
вреди съставляват морални страдания, които следва да са действително настъпило
при конкретни обстоятелства и които са строго субективни. Не съществува
презумпция за възникването им. Последните следва да се установят и докажат от
ищеца, който черпи благоприятни последици от поддържането им.
Понасянето
на неимуществени вреди подлежи на пълно и главно доказване, като размерът им се
определя по справедливост /чл. 52 от ЗЗД/.
Както бе
споменато по-горе, уважаването на иска за обезвреда по ЗОДОВ изисква
кумулативно наличие на няколко предпоставки, като липсата на която и да е тях е
препятстваща уважаването му - незаконосъобразен акт, респ. незаконосъобразно
действие на длъжностно лице при или по повод на административна дейност,
причинили неимуществени вреди, които от своя страна са пряка и непосредствена
последица от увреждането.
По делото е установено, че е налице
незаконосъобразен административен акт, отменен по административен ред - Разпореждане
№ 7 / 18.04.2018 г. на Ръководителя на „ПО“ при ТП на НОИ-Силистра. Отмяната на
този акт обаче е обвързана от подлежащ на издаване финален акт, с който ще бъде
регулирано материално правоотношение за определяне на пенсия за осигурителен
стаж и възраст. Това производство е все още висящо. Подлежащият на издаване акт
може да удовлетвори ищеца, а може и да засегне негови права. Подлежащият на
издаване финален акт е призван да замести отмененото разпореждане, поради което
към момента на подаване на иска, включително и към момента на постановяване на
решението, не е установена вреда./ Решение
№ 12 336 от 18.11.2015 г. по адм.дело № 419 / 2015 г. III отд.“ Обосновано съдът е приел, че не
е налице отменен като незаконосъобразен административен акт, от който да са
последвали претендираните неимуществени вреди..Първоначално постановените
административни актове – разпореждания..по КСО …са били отменени, но преписката
е била върната за ново разглеждане..В този смисъл това не са административни
актове, с които окончателно спорът да е решен по същество във вреда на ищците“.
В аналогичен смисъл –
Р № 7 468 / 19.06.2008 г. по адм. дело № 10 209 / 2007 г.на ВАС.
Отмяната на първоначалния акт е
извършена в рамките на законовите правомощия на администрацията по чл. 99, т. 1
от АПК, а отмененото разпореждане не е засегнало необезщетени, респ. неподлежащи
на обезщетяване по реда на КСО блага на ищеца. Дори и при определена по-ниска
пенсия по отмененото разпореждане, разликата подлежи на изплащане,
респ.обезщетяване със задна дата, поради което не е налице установена и
доказана вреда за ищеца.
По делото не е установено просрочие
при воденето на производството, надхвърлящо разумния срок. Административното
производство е възобновено с решение от 30.01.2019 г., т.е. един месец след
представяне на доказателства за осигурителен стаж от ищеца /молба от 28.12.2018
г. /л. 68/ и 9 месеца след постановяване на отмененото разпореждане.
Ищецът претендира, че
административното производство по повод на негова жалба, при което по реда на
административния контрол е отменено посоченото по-горе Разпореждане № 7 / 2018
г. за определяне на пенсия за ОСВ му е причинило безпокойство, тъй като за 15
месеца е получавал с 3,38 лева месечно по-малка пенсия предвид получаваната
пенсия за инвалидност поради общо заболяване. По делото не са установени факти
за връзка между физиологичния статус на ищеца и отменения акт, за промяна в
обичайните условия на живот.
Не е налице
доказване, че ищецът е претърпял заявената неимуществена вреда. Следва да се
отбележи, че претенцията не е за имуществени вреди. Не е налице и опитно
правило, ноторно известен факт или някаква призната от закона зависимост между
воденето на административно производство и понасянето на правно-значимото
безпокойство.
По делото липсват доказателства за
незаконосъобразни фактически действия на администрацията. Твърдените „кражби на
документи“ и на „осигурителен стаж“ не са обективирани в конкретни проявления
от обективната действителност. Преценката за наличието или липсата на
осигурителния стаж е предмет на разглеждане във висящото административно
производство по определянето на пенсия за ОСВ и при преценени нарушени права,
ищецът следва да оспорва съответния административен акт.
В обобщение съдът намира,
че по делото не са налице изискуемите се материални предпоставка, за да се
активира задължението на държавата за обезвреда по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, поради
което предявеният иск, като неоснователен и недоказан, следва да се отхвърли.
По повод на заявеното искане за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение и предвид изхода на спора, ищецът
следва да бъде осъден да заплати на ответната страна юрисконсултско
възнаграждение в размер на 150 лева съгласно чл. 78, ал. 8 от
Гражданскопроцесуалния кодекс (ГПК)
във вр. с чл. 37, ал. 1 Закона за правната помощ
(ЗПП)
и чл. 24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ.
Водим
от горното Административен съд-гр.Силистра
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ иска по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ на С.Н.И.
против Националния осигурителен институт за неимуществени вреди в размер на
10 000 лева, заявени по повод на производство по издаване на отменено Разпореждане
№ 7 от 18.04.2018 г. на ръководителя „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ –
Силистра.
ОСЪЖДА С.Н.И.,
ЕГН: ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на НОИ гр. София разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 (сто и петдесет) лева.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на
Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: