Р Е Ш Е Н И Е
№ 739
гр. Пловдив 15.04.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ – ХVІІ н. с., в
публично заседание на първи февруари две хиляди и деветнадесета година в състав
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ИВАН МИНЧЕВ
при участието на секретаря МАРИЯНА РУДЕВА като
разгледа докладваното от съдията АНД № 7844/2018 г. по описа на РС Пловдив –
ХVІІ н. с., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл.
от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №
К–0047703/09.08.2018 г. на *** Регионална дирекция за областите Пловдив,
Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр. Пловдив
при Комисия за защита на потребителите, с което на „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД с ЕИК *********,
със седалище гр. Пловдив, адрес на управление гр. Пловдив ул. „Васил Левски” №
99, ет.11, ап.94, представлявано от управителя М.К.Т. с ЕГН **********, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1100 /хиляда
и сто/ лв. за нарушение на чл.114 т.1 от Закона за туризма /ЗТ/ на основание
чл.206 от ЗТ.
Жалбоподателят „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД гр.
Пловдив чрез *** си М.Т. и по съображения, изложени в жалбата, се прави искане
до съда да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно. Излагат
се доводи за допуснати в хода на административното производство съществени
процесуални нарушения – непълно и неясно описание на обстоятелствата на
нарушението, оспорва се наличието на задължение за категоризиране на обекта.
Въззиваемата страна КЗП РД гр. Пловдив чрез
процесуалния си представител прави искане до съда да потвърди наказателното
постановление изцяло.
Съдът като съобрази доказателствата по делото по
отделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:
Жалбата е подадена в срок и изхожда от
лицето, което е било санкционирано, поради което се явява ДОПУСТИМА, а
разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Дружеството жалбоподател „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД
гр. Пловдив, представлявано от *** М.К.Т., стопанисвало търговски обект – заведение
за хранене и развлечение, намиращо се в гр. Пловдив ж. к. „Тракия” ул. „Васил
Атанасов” № 10.
На 13.06.2018 г. служители на КЗП РД
Пловдив след сигнал, изпратен на електронен адрес, на потребител за неосигурен
достъп до санитарен възел и неиздадена касова бележка за закупена стока,
извършили проверка в ж. к. „Тракия” на гр. Пловдив по спазване на изискванията
на Закона за туризма. По време на проверката търговският обект бил в работен
режим, с наличие на консумиращи напитки клиенти, като в зала с разположени 20
/двадесет/ седящи места се предлагали пакетирани изделия, минерална вода,
натурални сокове, бира. В обекта в тази зала имало две хладилни витрини,
въведен в експлоатация бил и фискален апарат. Служителите на РД Пловдив
извършили контролни покупки на стока – на сок, кафе и друга безалкохолна
напитка, за които били издадени фискални бонове. От същия *** „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД
се стопанисвала и друга зала, съседна на тази, в която се предлагали напитки и
пакетирани изделия, и която била част от общия обект, в която друга зала се
извършвали спортни залози и в която имало 34 седящи места.
Обслужването на клиенти с предлагане на
място за консумация на топли и студени напитки от страна на *** „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД
дало основание на проверяващите служители да изискат да им бъде предоставено удостоверение
за категоризиране на обекта или временно удостоверение за открита процедура по
категоризиране – доколкото обектът функционирал в случая като заведение за
хранене и развлечение с осъществявана ресторантьорска дейност. Такива изискани удостоверение
за категоризиране на обекта или временно удостоверение за открита процедура по
категоризиране не били представени, тъй като нямало издадени. Констатирана била
и липса на информация за стопанисващ търговския обект, ***, работно време,
която информация да е и на английски език.
Констатациите по проверката били обобщени в
констативен протокол от същата дата, с който било наредено на *** дружеството
жалбоподател или упълномощено лице да се яви в РД Пловдив при КЗП на 26.06.2018
г. и да представи актуален документ за открита процедура по категоризиране или
временно удостоверение. В констативния протокол не били вписани каквито и да
било възражения или несъгласия спрямо констатациите по него от представителя на
*** присъствал на проверката.
На 11.07.2018 г. от „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД гр. Пловдив било
подадено до Община Пловдив Район „Тракия” заявление – с вх. № 6-7000-773/11.07.2018
г., за категоризиране на търговския обект намиращ се в гр. Пловдив ж. к. Тракия
ул. „Васил Атанасов” № 10.
На 11.07.2018 г. *** „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД М.Т. се явила в
РД Пловдив при КЗП и представила копие на регистъровата бележка за подаденото
заявление за издаване на удостоверение за категоризиране на търговския обект,
копие на фактура и на фискален бон за платена такса за издаване на такова
удостоверение.
За констатираната липса на удостоверение за
категоризиране на обекта или временно удостоверение за открита процедура по
категоризиране към 13.06.2018 г. и предоставянето на туристическа услуга –
ресторантьорство, в некатегоризиран обект, св. Х. – *** при РД Пловдив при КЗП,
счела, че от страна на „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД гр. Пловдив е налице осъществен състав
на административно нарушение по см. на чл.114 ал.1 от ЗТ и на 11.07.2018 г. в
присъствието на *** на юридическото лице нарушител съставила акт – с № К-0047703/11.07.2018
г. При предявяването на акта *** вписала, че е запозната с правото си на възражения,
но не изложила такива, а в срока за възражения по чл.44 ал.1 от ЗАНН също не
били направени възражения.
За констатираните други нарушения извън това по чл.114
ал.1 от ЗТ било изготвено предписание до *** за отстраняването им.
Въз основа на АУАН и останалите материали по
административната преписка било издадено атакуваното наказателно постановление,
с което на „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД гр. Пловдив било наложено за приетото за извършено
към 13.06.2018 г. административно нарушение по см. на чл.114 ал.1 от ЗТ
административно наказание имуществена санкция в размер на 1100 лв. – близък до
минимално предвидения в санкционната разпоредба на чл.206 ал.1 от ЗТ – 1000 лв.
Така изложената фактическа обстановка
съдът прие за безспорно установена въз основа на: показанията на св. Х., АУАН,
известия за доставяне, протокол за проверка на документи, копия на
регистъровата бележка, на фактура, на фискален бон, констативни протоколи,
фискални бонове, сигнал, писма, покани, докладна записка, оправомощителни
заповеди.
Съдът кредитира показанията на св. Х. като
последователни и логични, съответстващи на писмените доказателства по делото.
При така възприетата и изложена
фактическа обстановка съдът прие, че дружеството жалбоподател „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД
гр. Пловдив към 13.06.2018 г. в гр. Пловдив е осъществило елементите от състава
на административно нарушение по см. на чл.114 т.1 от ЗТ. Съгласно чл.114 т.1 от
ЗТ лицето, извършващо ресторантьорство в туристически обект, е длъжно да
предоставя туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект,
на който е издадено временно удостоверение за открита процедура за
категоризиране. Съгласно чл.3 ал.1 т.3 ЗТ „ресторантьорство” е туристическа
дейност, а на основание чл.3 ал.2 т.2 към туристическите обекти се отнасят и
заведенията за хранене и развлечения /самостоятелни и прилежащи към места за
настаняване/ - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения,
кафе-сладкарници и барове. В този смисъл съдът намира, че безспорно се установи
извършено от страна на жалбоподателя „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД нарушение по чл.114 т.1
от ЗТ, тъй като като предоставящо туристически услуги „ресторантьорство” /с
предлагане на клиенти за консумация на място на топли и студени напитки, на
пакетирани изделия на обособени общо 62 места за сядане, от които 20 в едната
зала, в която е разположен щанд, хладилни витрини и в която се намират
изложените за предлагане напитки и други изделия и въведеното в експлоатация
фискално устройство, и 34 вътре в в друга зала и още 8 пред другата зала/ в
туристически обект /представляващ с оглед на предлаганите услуги заведение за
хранене и развлечения/ – действащ според въведеното в експлоатация фискално
устройство като кафетерия, намиращ се в гр. Пловдив ж. к. „Тракия” на ул.
„Васил Атанасов” № 10, към момента на проверката не е изпълнило задължението,
това да се осъществява в категоризиран обект или в обект, на който е издадено
временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Липсата на
категоризация на конкретния обект, както и временно удостоверение за открита
процедура по категоризиране към момента на проверката се доказва категорично от
доказателствата по делото – и гласни, и писмени, а и не се и оспорва и с
жалбата против НП. Заявлението за категоризация до Община Пловдив Район
„Тракия” е подадено един месец след извършената в обекта проверка – на 11.07.2018
г. с вх. № 6-7000-773/11.07.2018 г.
Изцяло неоснователни са доводите на ***
на дружеството жалбоподател, че проверявания обект не е следвало да попада в
обхвата на ЗТ, заради това, че не е предлагало туристическа услуга в едната
зала – тази с установени 34 места вътре и 8 отпред и която била за спортни
залагания, а и не било категорично доказано, че местата не били само 12. Доказателствата по делото – както гласните –
показанията на св. Х., така и писмените – и констативният протокол, и издадения
фискален бон, са все в подкрепа на административното обвинение, очертаващо при
излагане на обстоятелствата по проверката като обстоятелства на административното
нарушение по см. на чл.114 ал.1 от ЗЗП. Пред служителите на РД Пловдив не е
било изложено от работещото в обекта лице, присъствало на проверката и
подписало констативния протокол от 13.06.2018 г., че местата са различни от
вписаните – съответно 20 седящи за едната зала и 34 + 8 за другата, нито пък че
другата зала - тази за спортни залагания, не се стопанисва от същия ***, не са
били направени възражения по констатациите по акта от страна на наказаното лице,
а и не се и ангажираха никакви доказателства в подкрепа на застъпваната от
жалбоподателя позиция.
Следва да се посочи, че съгласно чл.120
т.2 от ЗТ „Не подлежат на категоризиране по този закон: заведения за бързо
обслужване, чийто капацитет е до 12 места за сядане, или обособени с до 12 места
за сядане части от търговски обекти.”. В конкретния случай е безспорно
доказано, че в обекта на „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД в гр. Пловдив ж. к. „Тракия” на ул.
„Васил Атанасов” № 10 са били констатирани повече от 12 места за сядане /дори
само в едната зала е имало 20 места/, което и въвежда задължението за
предоставящия туристическата услуга *** да категоризира обекта по ЗТ, като е
без значение за обективната съставомерност с оглед състава на нарушението по
чл.114 т.1 от ЗТ дали в залата за спортни залагания към момента на проверката е
било доказано потреблението на предлагана от търговеца стока.
Това нарушение по чл.114 ал.1 от ЗТ е подведено
правилно от актосъставителя в АУАН и от административно – наказващия орган в НП
към уреждащата състава му съответна правна норма, изложени са при описание на
обстоятелствата на нарушението всички такива, така че дружеството нарушител да
е наясно за какво точно му се търси административна отговорност.
И АУАН, и НП са изготвени в съответствие с
изискванията на чл.42 и на чл.57 от ЗАНН, като не намира опора в материалите по
делото доводът на жалбоподателя за допуснати в хода на административното
производство съществени процесуални нарушения, състоящи се в непълно излагане
на обстоятелствата на нарушението в АУАН.
В хода на
административното производство съдът не констатира допуснати съществени
процесуални нарушения, които да опорочават наказателното постановление и да
налагат неговата отмяна като незаконосъобразно.
Правилно е определена санкционната разпоредба по чл.206
от ЗТ, като наложеното наказание по вид съответства на субекта на
административната отговорност – имуществена санкция. Относно размерът на
наложеното наказание – имуществена санкция в размер на 1100 лв., съдът прие, че
същият като определен до минимално предвидения от законодателя размер в чл.206
ал.1 от ЗТ, е съответен на обществената опасност на нарушението и нарушителя, а
и целесъобразен. Настоящата инстанция счете, че наказващият орган правилно е
извършил преценката на всички смекчаващи и отегчаващи административната
отговорност обстоятелства и законосъобразно е определил този размер на
имуществената санкция от 1100 лв. като не е счел случая за маловажен по см. на
чл.28 от ЗАНН. Отчетени са липсата на други налагани административни наказания
за други административни нарушения извършени от същия ***, както и подаването
след месец след проверката на заявление за издаване на удостоверение за
категоризиране на туристически обект – от една страна като смекчаващи
административната отговорност обстоятелства, но е отчетено и констатираното пак
при проверката на място в обекта друго неизпълнение от страна на търговеца на
негови задължения по ЗТ, за които лицето нарушител не е наказано, а само му е
издадено предписание - като отегчаващо административната отговорност
обстоятелство. Случаят не е маловажен, доколкото същият не разкрива по – ниска степен
на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от
посочения вид.
По изложените съображения съдът прие, че атакуваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено изцяло като правилно и
законосъобразно.
Мотивиран от горното РС Пловдив ХVІІ н. с.
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
К–0047703/09.08.2018 г. на *** Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян,
Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище гр. Пловдив при
Комисия за защита на потребителите, с което на „ЕВРОСУИЙТ” ЕООД с ЕИК *********,
със седалище гр. Пловдив, адрес на управление гр. Пловдив ул. „Васил Левски” №
99, ет.11, ап.94, представлявано от управителя М.К.Т. с ЕГН **********, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1100 /хиляда
и сто/ лв. за нарушение на чл.114 т.1 от Закона за туризма /ЗТ/ на основание
чл.206 от ЗТ.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от
съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по
реда на АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
ВЯРНО
С ОРИГИНАЛА!
М.Р.