Решение по дело №474/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 61
Дата: 5 май 2021 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700474
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№……

гр. Ловеч, 05.05.2021 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, шести административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и трети април две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Кръстева    

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм. дело  № 474 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производство по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) и чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№4139/05.11.2020 г. подадена от „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 със седалище гр.Априлци обл.Ловеч ул. Васил Левски № 12, представлявано от управителя Е.М.К., съдебен адрес ****** чрез адв.З.И., против Акт за установяване на публично държавно вземане №11/312/00232/3/01/04/01 от 25.08.2020 г., издаден от Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция, с който на основание чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба №29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г., както и на основание т.8.1 от Договор №11/312/00232/07.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на чл.2 и чл. 16, ал. 2 от Наредба №29/11.08.2008 г., както и т.4.12 и т.4.18 от Договор №11/312/00232/07.10.2014 г., както и на основание чл. 59, ал.1 и 2 от АПК и във вр. с чл. 162 и чл. 166 от ДОПК, чл. 20а, ал.1 от ЗПЗП, съгласно т.30 и т.18 от Приложение към Раздел І “Общи приложения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г., поради неизпълнение на поетите договорни ангажименти от страна на дружеството бенефициент, на „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 е определено по реда на чл. 3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г. подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 390 863,17 лв. /триста и деветдесет хиляди осемстотин шестдесет и три лв. 17 ст./, представляващо окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ.

Иска се отмяна на оспорения АУПДВ като незаконосъобразен поради неспазване на установената форма и съществено нарушение на административно-производствените правила.

Жалбата е подадена чрез административния орган. Към жалбата е приложено копие от административната преписка по издаване на оспорения административен акт.

В съдебно заседание жалбоподателят, представляван от адв. И. поддържа жалбата. Счита, че атакуваният акт е незаконосъобразен. Иска се отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените деловодни разноски.

Ответникът по делото - Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, се представлява от адв.Б., оспорва жалбата, поддържат се всички изложени до момента доводи за законосъобразност на оспорения административен акт, прави се искане за присъждане на разноски и се прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар платен от жалбоподателя.

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок. Разгледана по същество е неоснователна.

Дружеството „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 е кандидатствало за подпомагане по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ по Програмата за развитие на селските райони (2007-2013 г.) за финансиране на проект за създаване и развитие на микропредприятие в гр.Априлци обл.Ловеч „Изграждане на семеен хотел за селски туризъм в община Априлци“, на обща стойност 559633,12 лв., съгласно бизнес-плана, като безвъзмездната финансова помощ е в размер на 70% от одобрените и реално извършени разходи.

На 07.10.2014 г. е сключен Договор № 11/312/00232 между Изпълнителния директор на ДФЗ и ползвателя с УРН 401965 „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 (лист 110), представлявано от управителя Е.М.К., по силата на който ДФЗ предоставя на търговското дружество безвъзмездна финансова помощ в размер на 390 863,17 лева, представляваща 70% от одобрените и реално извършени разходи от ползвателя, свързани с осъществяване на проект № 11/313/00232 (т.1.1 и 2.1 от Договора).

В Договора е отразено, че, когато одобрената сума надхвърля реално направените разходи, ДФЗ изплаща сума в размер до 70 % от реално извършените и доказани разходи. Окончателният размер на помощта се определя от фонда след представяне на всички изискуеми документи за направени инвестиционни разходи.

Ползвателят се задължава да извърши инвестицията в срок до 15.09.2015 г.

В този договор са определени правата и задълженията на страните.

Според т.8.1 от договора /лист 115/, в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и договорни задължения след изплащане на каквато и да е част от договорената финансова помощ, или е представил декларация или документи с невярно съдържание, неистински или подправени такива, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. В този случай РА прилага чл. 46 и чл. 47 от Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“.

Към Договора е сключен Анекс I от 29.12.2014 г. (лист 127) и Анекс ІІ от 27.08.2015 г. (лист 128), с който се определя размер на първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ 390863,17 лв. С този анекс е уговорено Приложение 1 към Договор № 11/312/00232 от 07.10.2014 г. да бъде заменено с Приложение 1 към Анекс ІІ. Това приложение представлява таблица за одобрени разходи по проекта, в което са дадени одобрените разходи, в т.ч. авансово и междинно плащане. Размерът на разходите, за които се кандидатства, е 579417,75 лв. Размерът на одобрените разходи е 558375,95 лв., а размерът на одобрената субсидия е 390863,17 лв., от които от ЕЗФРСР 312690,53  лв., а размерът на одобрената субсидия от НБ е 78172,64 лв.

Проектът на жалбоподателя е за изграждане на обект „Семеен хотел за селски туризъм“ в гр.Априлци кв.Център, строителен полигон „Свинова поляна“, ПИ №52218.533.94 по КККР на гр.Априлци, УПИ І-94.

Строежът е завършен и въведен в експлоатация на 07.10.2015 г. /лист 501/. Категоризиран е на 04.11.2015 г. /лист 617/.

От 30.10.2015 г. до 09.11.2015 г. е извършена проверка на място и по документи от служители на ДФЗ, констатациите са отразени в Контролен лист /лист 564-611/

На 07.12.2015 г. на бенефициента е изплатен цялата сума на безвъзмездната финансова помощ по сключения договор /лист 642-644/. 

Със Заповед № 373988 от 17.06.2019 г. на Началник отдел РТИ гр.Плевен е разпоредено извършването на проверка на място по заявление УИН 11-230309/15247, на кандидат УРН 401965, т.е. проекта за процесния семеен хотел на бенефициента /лист 646/.

Проверката е извършена на 19.06.2019 г./лист 661/. Установеното при проверката на място е отразено в Контролен лист в.01 /лист 648-661/.

В контролния лист са отразени установените от проверяващите служители неизпълнения на задълженията на Ползвателя по сключения Договор:

Предвидените дейности нощувки, атракциони и хранене в ресторант не са реализирали приходите, заложени в бизнес плана /БП/ /лист 659/, представени са справки от НАП за сключените трудови договори и осигурени лица за периода 2016 -2018 г. /лист 665-669, 674-678/.

Въз основа на установеното неизпълнение на заложените в БП стойности на приходите от дейността и брой работни места, на жалбоподателя е изпратено Писмо с изх. № 01-2600/7623 от 10.12.2019 г., с което на осн. чл. 26, ал. 1 от АПК се уведомява дружеството, че се открива производство по издаване на акт за публично държавно вземане и е указана възможността да представи писмени възражения в 14-дневен срок от получаване на писмото. В писмото подробно са описани установените неизпълнения на задължения по одобрения Бизнес план /БП/ по Договор № 11/312/00232 /лист 682 и сл./: установено средно изпълнение на БП за финансовите години 2016 г. – 10,19 %, 2017 г. – 12.56 % и 2018 г. – 8,30 % от заложените приходи, както и неизпълнение на заложените бройки работни места – вместо посоченото в БП разкриване на 5 бр.работни места, при проверката са установени за 2016 г. – 1,5 бр. средногодишно заети лица, за 2017 г. – 2,08 бр. средногодишно заети лица, за 2018 г. – 1,25 бр. средногодишно заети лица, което заедно с управленското място, заемано от управителя на дружеството, прави средногодишно изпълнение на показателите за устойчива заетост от 53,33 % спрямо заложеното в БП.

„Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 е представило възражение в срока /лист 688-691/.

С административната преписка е представен Бизнес-планът за изграждане на семеен хотел за селски туризъм в Община Априлци /лист 19 и сл./.

На 25.08.2020 г. е издаден Акт за установяване на публично държавно вземане № 11/312/00232/3/01/04/01 издадено от Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ) /лист 10 и сл./, обжалван в настоящото производство.

В АУПДВ е описана подробно установената от органа фактическа обстановка при извършените проверка на място и проверка по документи:

Т.1. По представени документи за 3 (три) пълни финансови години - 2016-та финансова година, 2017-та финансова година и 2018-та финансова година, установеното изпълнение на Бизнес плана средно аритметично е в размер на 10,27 % от заложените приходи. За всяка от тях, както следва:

За финансовата 2016 година:

Общо приходи от нощувки, атракциони и хранене в ресторант - 30 000 лв., което е 10,19 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За финансовата 2017 година:

Общо приходи от нощувки, атракциони и хранене в ресторант - 43 000 лв., което е 12,56 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За финансовата 2018 година:

Общо приходи от нощувки, атракциони и хранене в ресторант - 32 000 лв., което е 8,30 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

Т.2. в одобрения БП е залегнало разкриването на 5 работни места – 1 управленски и 4 производствен персонал. При проверката на място и от представените справки от НАП е установено, че Ползвателят е поддържал следните работни места:

За 2016 г. – 1,5 бр.средногодишно заети лица;

За 2017 г. – 2,08 бр.средногодишно заети лица;

За 2018 г. – 1,25 бр.средногодишно заети лица;

При тези данни, като се взема предвид и управленското място, заемано от управителя на дружеството, средногодишно за периода са били заети 53,33 % от работните места, предвидени по БП.

Органът е направил извод, че е налице неизпълнение на сключения Договор и на Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., поради което е определил на „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 санкции в размер на 100 % от предоставената финансова помощ за нарушението по т.1 и 10 % от предоставената финансова помощ за нарушението по т.2 от АУПДВ, и общ размер на подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 390863,17 лв. /лист 14/.

Като правни основания за установяване на публичното държавно вземане са посочени чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятията" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., т. 8.1 от Договор № 11/312/00232 от 07.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на чл. 2, чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., т. 4.12 и т. 4.18 от Договор № 11/312/00232 от 07.10.2014 г., както и чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 165 и чл. 166 от Данъчно- процесуалния кодекс, и чл. 20а, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

Съдът, след анализ на установените факти и приложимите правни норми, счита за установено следното:

Оспореният акт е издаден от материално компетентен орган, съгласно чл. 20а, ал. 5 и чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП във вр. с чл. 46, ал. 1 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., в писмена форма и съдържа необходимите реквизити.

Възстановяването на безвъзмездна финансова помощ от Ползвателите поради неспазване на критериите за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите, извън основанията по чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП, се установява с издаване на АУПДВ по реда на ДОПК, съгласно ал.7 на същия член. Видно от фактическите основания за издаване на акта, той се основава на неизпълнение на финансовите показатели и показателите за устойчива заетост по одобрения бизнес план, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията.

Актът се основава на неспазване критериите за допустимост, и не попада в хипотезата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП. Направените от жалбоподателя твърдения за неправилно прилагане на процедурата по чл. 26, ал. 7 от ЗПЗП са неоснователни, ЗУСЕСИФ не е приложим.

При издаването на АУПДВ не са допуснати нарушения на процесуалните норми, като са спазени всички изисквания на закона, предвидени за защита правата и законните интереси на бенефициентите по договори за предоставяне на безвъзмездна помощ.

По делото са събрани писмени доказателства и е прието заключение по допусната съдебно-икономическа експертиза.

От доказателствата по делото и заключението на вещото лице, което съдът кредитира, се установява по безспорен начин, че приходите от дейността на процесната къща за гости за 2016, 2017 и 2018 г. не съответстват на прогнозните стойности, залегнали в Бизнес плана, въз основа на който е оценен и финансиран проектът.

Процентът на изпълнение на Бизнес-плана по отношение на реализираните приходи от субсидираната дейност по години е както следва :

За 2016 г - 29 715,58 лв. при прогнозни 294 400,00 лв., което е 12,68  %;

За 2017 г - 43 403,12  лв. при прогнозни 342 400,00 лв., което е 11,88 %;

За 2018 г - 32 297,27 лв. при прогнозни 385 600,00 лв., което е 8,38 %;

Средно аритметично за трите финансови години 2016, 2017 и 2018 г е 10,38 % .

Съгласно точка 4.12 от договор № 11/312/00232 от 07.10.2014 г. Ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения проект (лист 113) и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи, а съгласно точка 4.18 (лист 113) Ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. Клаузите от административния договор съответстват на разпоредбите на чл. 16 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. и § 1, т. 6 и т. 19 от ДР на  Наредба № 29 от 11.08.2008 г.

Дефиниция на „одобрен проект“ е дадена и в раздел IX „Други условия", т.9.1. буква „г" от договор № 11/312/00232 от 07.10.2014 г., „Одобрен проект" е подаденото от ползвателя на етапа на кандидатстването по мярката и одобрено от Фонда заявление за подпомагане заедно с всички изискуеми, съгласно Наредба № 29 от 11.08.2008 г. документи (включително и представения от ползвателя и одобрен от Фонда бизнес план), както и съвкупността от материални, нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от ползвателя/и допустими за финансиране по мярка 312.

Т.е. ползвателят е длъжен да изпълнява заложеното в БП по отношение всеки един показател за срок от 5 години. Проектът не е завършен и не приключва с построяването на семейния хотел, той е насочен не към строителство на сгради, а към създаване на икономически жизнеспособно микропредприятие и устойчива трудова заетост в района, затова е налице и договорно и нормативно задължение да се доказва икономическа жизнеспособност и устойчивост за период от 5 години.

С неизпълнението на заложените финансови показатели за приходи в периода 2016 -2018 г., които са първите три пълни финансови години за проекта след изграждането на семейния хотел и окончателното плащане през м.12.2015 г., жалбоподателят не е изпълнил договорното си задължение по т. 4.12 и 4.18 от Договора.

Материалноправните основания за възстановяване на предоставената със средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони помощ за процесния програмен период се съдържат в разпоредбите на приложимите към този програмен период Регламент (ЕО) № 1290/2005 на Съвета от 21 юни 2005 година относно финансирането на Общата селскостопанска политика/ОВ L 209, чл. 33, § 2, във връзка с чл. 72, § 2 от Регламент на Съвета (ЕС) № 1698/2005 от 20 септември 2005 за подкрепа на развитието на селските райони чрез Европейския селскостопански фонд за развитие на селските райони /ЕСФРСР/, като те са детайлизирани в материално-правните разпоредби на чл. 46, ал. 1, 2 и 3,  чл. 16, ал. 1 и ал. 2, чл. 43, ал. 1, т. 1 и чл. 50 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г.

Изводът на административния орган, че са налице основанията по чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата относно описаното в т.1 от АУПДВ нарушение, е правилен.

Посоченото в т.2 от АУПДВ нарушение на Договора, изразяващо се в неизпълнение на заложените в БП показатели за устойчива заетост, съдът счита също за безспорно доказано. От данните в административната преписка, съдържаща и справки но НАП, е видно, че към датата на проверката в семейния хотел не са налице разкрити 5 работни места със сключени трудови договори.

Съгласно легалната дефиниция, дадена с § 1, т. 19 от ДР на Наредба № 29/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (Наредба №29/2008) - „проект" е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР, като кандидатите за финансово подпомагане подават в областната дирекция на фонда заявление за подпомагане по образец приложение № 5 и прилагат документите, указани в същото приложение (чл. 26, ал. 1 от Наредбата). Един от задължителните реквизити към заявлението е изготвен от кандидатите Бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост, водещи до реализиране на целите по чл. 2 от Наредбата /чл. 16, ал. 2/. В Допълнителната разпоредба към Наредбата § 1, т. 6 и т. 26 са описани значенията на понятията „икономическа жизнеспособност" и „устойчива заетост", а именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието и запазване на съществуващите работни места и/или създаване на нови в него за периода на бизнес плана.

Съгласно Бизнес плана /лист 92/ дружеството е заявило, че ще бъдат разкрити и поддържани следните работни места /р.м./ по години:

за 2016 г. – 1 р.м. за управленски, 1,5 р.м за административен и 5,5 р.м. за производствен персонал;

за 2017 г. – 1 р.м. за управленски, 1,5 р.м за административен и 5,5 р.м. за производствен персонал;

за 2018 г. -  1 р.м. за управленски, 1,5 р.м за административен и 5,5 р.м. за производствен персонал;

Към датата на извършване на проверката в туристическия обект 19.06.2019 г. е назначено на трудов договор едно лице на длъжност „Организатор“, на допълнителен трудов договор. Това обстоятелство се установява и от представените по делото справки от НАП /лист 665 и сл./. От заключението на вещото лице е видно, че изпълнението на поетия ангажимент за устойчива заетост за всяка от трите пълни финансови години е било както следва:

След 07.10.2015 г. /датата на въвеждане в експлоатация на семейния хотел/ от „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 са разкрити следните работни места:

1.     организатор, безсрочен трудов договор, от 18.01.2016 г. до 09.10.2017 г.

2.     камериерка, безсрочен трудов договор от 01.07.2016 г. до 09.10.2017 г.

3. организатор, допълнителен трудов договор от 14.08.2017 г. до 10.05.2018 г.

   4. организатор, допълнителен трудов договор, от 28.03.2018 г. до 19.08.2019 г.

5. иконом, безсрочен трудов договор, от 05.08.2019 г. и към датата на проверката.

6. иконом, допълнителен трудов договор, от 11.11.2019 г. и към датата на проверката,

от които относими към процесния период са сключените договори по т. 1-4 от изброените.

   В Бизнес-плана /лист 92/ е предвидено за всяка година от изпълнение на проекта да бъдат наети на работа в семейния хотел по трудов договор, следните бройки и видове персонал:

1 бр. управленски, 1,5 бр. административен и 5,5 производствени.

Очевидно е, че за трите последователни пълни финансови години 2016, 2017 и 2018 г. това не е изпълнено, той като:

През 2016 г. разкритите работни места са били /без управителя на дружеството/: 1 бр. организатор от 18.01.2016 г. на безсрочен трудов договор, и 1 бр. камериерка от 01.07.2016 г. на безсрочен трудов договор.

Средно-списъчен брой заети лица /без управленското място/ за цялата 2016 г. - 1,8 бройки.

През 2017 г. заетите лица са били 2 бр. от 01.01.2017 г. до 09.10.2017 г. с постоянен трудов договор, и 1 бр. по допълнителен трудов договор от 14.08.2017 г. до 31.12.2017 г. Т.е. средно-списъчен брой заети лица за цялата 2017 г. е 2 бр. лица /без управленското място/, които са регистрирани в НАП и за същите са заплащани социалните и здравни осигуровки.

През 2018 г. заетите лица /без управленското място/ са били: 1 бр. от 01.01.2018 г. до 10.05.2018 г. по допълнителен трудов договор на 2 часа, и 1 бр. от 28.03.2018 г. до 31.12.2018 г. по допълнителен трудов договор на 2 часа. Т.е. средно-списъчният брой заети лица за 2018 г. е 1,25 бр. лица, за които са заплащани социалните и здравни осигуровки.

Процентът на изпълнение на заетите лица /без управленското място/ спрямо заложените параметри за брой заети лица в Бизнес-плана за 2016 г. е 36 %, за 2017 г. е 40 %, за 2018 г. е 25 %. Като се вземе предвид и управленското място, средно за трите финансови години заетостта е в размер на 53,67 % спрямо заетостта, заложена в бизнес плана.

Решението за одобряване на заявлението за подпомагане се взема въз основа на съответствието на заявлението с:

1. целите, дейностите и изискванията, определени с Наредба №29/2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (Наредба №29/2008) и

2. критериите за оценка, посочени в приложение № 6.

Т.е. оценката не е само на база критериите в приложението, но и съответствието с целите, дейностите и изискванията, определени с Наредба № 29/2008 г.

Изготвянето на бизнес плана и предвидените в него стойности са дело на кандидата за получаване на подпомагане, като доказаната чрез него жизнеспособност на инвестицията е била основание да бъде одобрен проектът му за финансиране.

Несъмнено в случая е налице нарушение на т. 4.12 от договор № 11/312/00232 от 07.10.2014 г., съгласно които ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения проект (т.е. бизнес-плана) и таблицата за одобрените инвестиционни разходи. Бизнес планът е относим към преценка за постигане на целите на мярка 312, тъй като с него се доказва икономическата жизнеспособност и устойчива заетост на проекта за съответния период. Целите по мярка 312 за отпускане на финансова помощ са посочени в чл. 2 от Наредба № 29/2008 г., като за конкретното дружество целта е насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в микропредприятия за неземеделски дейности в селските райони. Само с построяването на семеен хотел не може да се оправдае отпускането на финансово подпомагане от ПРСР.

Съдът счита, че изводът на административния орган за установено неизпълнение на одобрения бизнес план по отношение на създадени и поддържани работни места е обоснован и правилен.

Относно установените нарушения приложение намира разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Наредба № 29/2008 г., съгласно която, в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта, а съгласно ал. 2 разплащателната агенция определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението.

Правилно административният орган е установил конкретните нарушения на дружеството по т. 1 и т. 2 от АУПДВ, представляващи неизпълнение на одобрения бизнес план, което не съответства на целите, дейностите и изискванията на мярка 312, определени в Наредба №29/2008 година. Административният орган се е позовал на разпоредбата на чл. 46, ал. 1 и ал. 2  от Наредбата, в които са описани неизпълненията на задължения, при които РА има правомощие да поиска връщане на изплатената финансова помощ.

Размерът на подлежащата на възстановяване сума се определя по реда на Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения на чл. 27, ал. 6 и 7 (в случая - нарушения по ал. 7) от ЗПЗП по мерки от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г. (Правилата), докато неспазването на договорните и/или нормативни задължения от страна на ползвателя на помощта са уредени преди това в Наредба №29/11.08.2008 г., регламентираща условията и реда за предоставяне на финансова помощ, издадена от министъра на земеделието, храните и горите по мярка 312 от ПРСР за програмния период 2007 - 2013 г. Правилата не въвеждат конкретна норма на поведение, а се прилагат съгласно чл. 2, ал. 1 в случаи на нарушения, установени от ДФ "Земеделие" - РА, или друг оправомощен да извършва контрол орган, произтичащи от неспазване на критерии за допустимост или нарушения на ангажименти или други задължения, поети от ползвателите на безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР 2007 - 2013 г., произтичащи от предоставена безвъзмездна финансова помощ.

Правилата нямат обратно действие и не преуреждат развилите се вече правоотношения, а се прилагат спрямо юридически факти настъпили преди влизането им в сила, за да им се предаде нова правна оценка. Във всяка една от приетите наредби по прилагане на мерките от ПРСР се съдържат разпоредби, указващи конкретни правила за поведение на ползвателите на съответната помощ и правните последици при установяване неизпълнение на договорни и нормативни задължения, а именно правомощието на РА да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях, и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. По мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. е приета Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, в чийто чл. 46 изрично е регламентирано, че, в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. В тези случаи РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението.

С обжалваното решение на изпълнителен директор на ДФЗ-РА подлежащата на възстановяване финансова помощ за нарушенията по т. 1 и т. 2 от процесния АУПДВ е определена като размер в съответствие с чл. 3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г. /ДВ бр.69 от 2019 г./.

Установените нарушения по чл. 26, ал.7 от ЗПЗП са:

По т.1 от АУПДВ попада в хипотезата по т. 30 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата: „Ползвателят не изпълнява одобрения проект (не са постигнати нивата на финансовите показатели, предвидени в бизнес плана)“, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност са под 20% от предвидените приходи, съгласно одобрения бизнес план, и нарушението е продължило повече от две пълни финансови години. В тази хипотеза размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 100 % от получената финансова помощ.

По т.2 от АУПДВ попада в хипотезата по т. 18 от Приложение към раздел I "Общи положения" от Правилата: „Ползвателят по ….мярка 312 не е спазил параметрите, заложени в одобрения бизнес план по отношение на устойчива заетост – не е разкрил нови и/или не е запазил съществуващите работни места“, когато неизпълнението е по-малко от 50 % спрямо заложените в бизнес плана параметри и времетраенето е над 2 финансови години. В тези случаи предвиденият размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 10 % от получената финансова помощ.

Административният орган не е кумулирал подлежащата на възстановяване помощ, съгласно чл. 3, ал. 1 от Правилата, и след като е определил размера по всяко от двете нарушения, правилно е приложил най-големия определен размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ, в случая 100 %.

Налице са били и материално-правните предпоставки за издаване на процесния АУПДВ, същият съответства и на целта на закона.

Предявената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход от спора следва да бъде уважено искането на ответника за присъждане на направените разноски по делото.

Размерът на разноските за адвокат на ответника е 7726,36 лв., а за депозит за вещо лице е 400 лв., като деловодните разноски общо са 8126,36 лв.

При това положение следва да се осъди жалбоподателят да заплати на ответника сумата от 8126,36 лв. /осем хиляди сто двадесет и шест лв. и 36 ст./. По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, пр.последно от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,

 

                                                 Р  Е Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№4139/05.11.2020 г. подадена от „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 със седалище гр.Априлци обл.Ловеч ул. Васил Левски № 12, представлявано от управителя Е.М.К., съдебен адрес *** чрез адв.З.И., против Акт за установяване на публично държавно вземане №11/312/00232/3/01/04/01 от 25.08.2020 г., издаден от Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция, с който на основание чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба №29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г., както и на основание т.8.1 от Договор №11/312/00232/07.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на чл.2 и чл. 16, ал. 2 от Наредба №29/11.08.2008 г., както и т.4.12 и т.4.18 от Договор №11/312/00232/07.10.2014 г., както и на основание чл. 59, ал.1 и 2 от АПК и във вр. с чл. 162 и чл. 166 от ДОПК, чл. 20а, ал.1 от ЗПЗП, съгласно т.30 и т.18 от Приложение към Раздел І “Общи приложения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г., поради неизпълнение на поетите договорни ангажименти от страна на дружеството бенефициент, на „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 е определено по реда на чл. 3, ал.1 от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г. подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 390 863,17 лв. /триста и деветдесет хиляди осемстотин шестдесет и три лв. 17 ст./, представляващо окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ.

ОСЪЖДА „Априлци 2008“ ЕООД с ЕИК200206851 със седалище гр.Априлци обл.Ловеч ул. Васил Левски № 12, представлявано от управителя Е.М.К., да заплати на Държавен фонд „Земеделие” сумата от 8126,36 лв. /осем хиляди сто двадесет и шест лв. и 36 ст./, представляваща сторени деловодни разноски за адвокат и вещо лице.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: