Решение по дело №2281/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 187
Дата: 29 януари 2021 г. (в сила от 29 януари 2021 г.)
Съдия: Владимир Стоянов Вълчев
Дело: 20207180702281
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 187

гр. Пловдив, 29.01.2021 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА  

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ХXVІІІ състав в открито заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ

 при секретар  Р. П., като разгледа докладваното от председателя административно дело № 2281 по описа на съда за 2020год., за да се произнесе, взе в предвид следното:

         Производство по чл.145 и сл. от АПК  вр. чл.40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба на Сдружение „Българо-европейски съюз на работещите-БЕСР“ ЕИК *********, седалище и адрес на управление: в гр. Пловдив ул. “Славянска“ №38, ет.1 оф.1, представлявано от Н.С., в качеството си на представляващ Управителния съвет и законен представител на сдружението, депозирана чрез адв. А.Д., съдебен адрес: ***, оф.1 против мълчалив отказ на Директора на Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали, да се произнесе по подадено до него заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с изх. № 20А-ЗДОИ-0038 от 31.07.2020 г.  В жалбата се твърди, че мълчаливият отказ е незаконосъобразен, за което се излагат и съответните съображения. В представено писмено становище от процесуалния представител на жалбоподателя се иска отмяна на обжалвания мълчалив отказ като незаконосъобразен и се ангажират писмени доказателства. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък.

Ответникът – Директор на Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали, редовно призован, в съдебно заседание не се представлява. В представено по делото писмено становище се сочи, че в  Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали няма образувана преписка, касаеща заявление по ЗДОИ  с изх. № 20А-ЗДОИ-0038.

Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка съобразно задължението му по чл.168, ал.1 АПК, намира за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят, в качеството си на Сдружение с нестопанска цел, осъществяващо дейност в обществена полза е предявил по електронен път заявление пред ответника на публично посочен единствен за Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик e-mail - *****с искане за предоставяне на достъп до обществена информация относно: 1 Всички длъжности съгласно КИД в длъжностното разписание на предприятието/учреждението за всяка година за периода 2015-2019г. (за периода 2016-2019г., може да се посочат само направените изменения). 2. Колко щатни бройки са предвидени съгласно щатното разписание на предприятието/учреждението за всяка от длъжностите за всяка година за периода 2015-2019г.?  3. Колко щатни бройки са предвидени съгласно щатното разписание на предприятието/учреждението за хора в неравностойно положение за всяка година за периода 2015-2019г.? Колко от предвидените за всяка година от посочения период длъжности са действително заети от лица в неравностойно положение? 4. Колко срочни трудови договора на основание чл. 68, ал.1, т.4 КТ „за работа на длъжност, която се заема с конкурс-за времето, докато бъде заета въз основа на конкурс“ са сключени за всяка година за периода от 2015-2019? 5. Колко конкурса са проведени и за кои длъжности за всяка година за периода 2015-2019г.? По какъв начин са обявени конкурсите? Колко кандидати са се явили на всеки от конкурсите? Ако има декласирани кандидати какви са причините за това? 6. Колко е основното месечно възнаграждение за всяка длъжност през всяка година за периода 2015-2019г.? Какъв е общият размер на разпределения допълнителен материален стимул (ДМС) за всяка година за периода 2015-2019г.? 7. Колко трудови договора са прекратени на основание чл. 328, ал.1, т.2 КТ и кои щатове са съкратени за всяка година за периода 2015-2019г.?

За така изпратеното по електронен път заявление няма обратни електронни информационни данни да не е постъпило на сървъра, ползван от електронната поща на ответника - *****. В законовия 14-дневен срок отговор по електронен път на електронната поща на сдружението- ****** не e бил получен, нито сдружението е било уведомено, че заявлението е препратено на друг орган. Поради това, че Директорът на ОУ “Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали не се е произнесъл в законоустановения срок по постъпилото искане, сдружението е инициирало настоящото съдебно производство.

Горната фактическа обстановка се установява от приобщените в хода на съдебното производство писмени доказателства, касаещи подаденото заявление на 31.07.2020г., както и от представеното извлечение от официалната страница на ОУ “Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали с посочен e-mail адрес за връзка и телефони за контакт, и от разпечатка от официалната електронна поща на сдружението.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че жалбата е предявена от надлежна страна, участник в административното производство, в законоустановения срок, против мълчалив отказ по смисъла на чл.58, ал.1 от АПК, подлежащ на оспорване.

Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 1 ЗДОИ заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране. В настоящия случай подаденото от оспорващия заявление по ЗДОИ е подадено по електронен път на 31.07.2020г. От тази дата започва да тече 14-дневният законово регламентиран срок за произнасянето по него, който изтича на 14.08.2020 г., петък присъствен ден. Страните не спорят, че към тази дата и до настоящия момент по процесното заявление няма произнасяне от компетентния орган. Съответно съгласно чл. 58, ал. 1 АПК е налице формиран мълчалив отказ, който според чл. 149, ал. 2 АПК може да бъде оспорен в едномесечен срок, считано от 14.08.2020 г. или следва жалбата да е подадена най-късно на 14.09.2020 г.-понеделник. В настоящия случай жалбата е подадена по пощата, като видно от известие за доставяне делото това е станало на 04.09.2020 г., т. е. в преклузивния срок по чл. 149, ал. 2 АПК,  поради което е допустима.

Разгледана по същество, същата е и основателна по следните съображения:

Така формирания мълчалив отказ за предоставяне на поисканата информация, касае заявление за достъп до обществена информация е незаконосъобразен, поради неспазване на изискванията за форма на дължимото произнасяне от страна на ответника – основание за отмяна по чл.146, т. 2 от АПК.

В случая адресат на заявлението е ОУ “Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали, което е юридическо лице съгласно чл. 29, ал. 1, във вр. с чл. 2, ал. 3 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ, доколкото учебното заведение е публичноправна организация по смисъла на § 1, т. 4, б. "а" от ДР на ЗДОИ. Училището се представлява и управлява от директор, в качеството му на орган за управление и контрол, съгласно чл. 257, ал. 1 и ал. 2 от ЗПУО. Следователно, директорът е органът, компетентен да разглежда заявленията за достъп до обществена информация, съхранявана от училището в качеството му на субект по чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ и да разрешава, или да отказва достъпа до тази информация. Ето защо и ответник по настоящото дело е именно директорът на училището, в качеството му на такъв орган, без оглед на това кое именно физическо лице изпълнява функцията на директор към момента на получаване и регистриране на заявлението за достъп до обществена информация.

Правото да се търси и получава информация по чл. 41, ал. 1 от Конституцията на Република България обхваща задължението на държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, да осигуряват достъп до общественозначима информация. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информацията от обществения сектор са уредени в ЗДОИ. В разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗДОИ е дадена законова възможност на всеки гражданин да има достъп до обществена информация. Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 ЗДОИ обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закон субекти. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Обществената информация бива официална – информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия /чл. 10 ЗДОИ/ и служебна - която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации /чл. 11 ЗДОИ/. Достъпът до официална обществена информация се осигурява чрез обнародването й, а достъпът до служебна обществена информация се предоставя по реда на този закон, като законът предвижда ограничение – когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение /мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации/ и когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните органи – чл. 13, ал. 2 ЗДОИ.

Съгласно чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ, заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация съдържа описание на исканата информация. В случая в подаденото заявление ясно е посочено достъп до каква информация се иска и тя може безспорно да се определи. В случай, че ответникът е считал, че заявлението се е нуждаело от уточнение, то същият в съответствие с чл. 29 от ЗДОИ е можел да поиска от заявителя да уточни предмета на исканата обществена информация. Доказателства за такива действия не са представени.

Формата и реквизитите на решението, с което административният орган следва да се произнесе при предоставяне на обществена информация и при отказ са посочени в разпоредбите на чл. 34, ал. 1 и чл.38 ЗДОИ. Спазването им от своя страна е функция на спазване на административно – производствените правила, разписани в разпоредбите на чл. 28 - ЗЗ от закона.

Съгласно нормата на чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ, основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес. В нормата на чл. 31 от ЗДОИ е предвиден реда, по който се иска съгласието на третите лица, при подадено заявление за достъп до обществена информация, който в случая не е спазен. Съгласно чл. 31, ал. 2 от ЗДОИ, когато исканата обществена информация се отнася до трето лице и е необходимо неговото съгласие, съответния орган е длъжен да поиска изрично писмено съгласие в 7-дневен срок от регистриране на заявлението, като съгласно ал. 4, при изрично несъгласие от третото лице в срока по ал. 1 съответният орган предоставя исканата обществена информация в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която засяга интересите на третото лице. Следва да се има предвид и нормата на чл. 31, ал. 5 от ЗДОИ, съгласно която не е необходимо съгласието на третото лице когато е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й.

В случая заявлението за достъп до обществена информация е адресирано до компетентния орган, поради което същият дължи изрично произнасяне по това заявление в предписаната в  чл.34, ал. 1 от ЗДОИ форма на акта, който следва да съдържа изрично изброените в закона реквизити, следва да изложи ясни и конкретни мотиви, съгласно изискването на чл.38 ЗДОИ и чл. 59, ал. 2, т. 4 и т. 5 АПК. От заявлението е видно, че жалбоподателят е поискал достъп до обществена информация, като е конкретизирал същата от т.1 до т. 7, а от страна на административният орган неоснователно не е извършено съответното произнасяне, което касае издаване на решение за поискания достъп до обществена информация, като в него се изложат мотиви какъв конкретен достъп му се осигурява и какъв му се отказва.

Изискването за писмено произнасяне представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта, като излаганите от органа мотиви имат двояко значение - довеждат до знанието на страните съображенията на административния орган, което ги подпомага при избора и изграждането на защита, а от друга - улеснява упражняването на съдебния контрол за законосъобразност.

С оглед характера на уредените обществени отношения, целта на приложимия материален закон и предвид императивните разпоредби на ЗДОИ, задължаващи субектите по чл. 3 от този закон да се произнасят с мотивирано решение и в случаите на отказ за предоставяне на поискана информация, сезираният с процесното заявление орган е бил длъжен да се произнесе с нарочен акт по подаденото от сдружението заявление, в законоустановения срок.

Налице е виновно бездействие на ответния орган, свързано с неизпълнение на разпоредбите на чл.34, респ. чл.38 ЗДОИ, като същите изрично регламентират реквизитите на решението, за което се дължи произнасяне от ответника. В този смисъл същите следва да се съдържат в едно постановено решение винаги, когато е подадено заявление за достъп до обществена информация, какъвто е и настоящия случай. След като това не е сторено, обжалваният мълчалив отказ е незаконосъобразен и само на това основание следва да бъде отменен, а преписката - върната на Директора на Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали за произнасяне по заявлението с надлежен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 38 ЗДОИ. В посочения смисъл е и  трайната съдебна практика, изразена последователно в Решение №10739/04.09.2018г. по адм. д. № 8541/2016г. на ВАС -V отд, Решение № 14608/30.10.2019 г. по адм. д. № 6834/2018г. на ВАС- V отд.; Решение № 17565/20.12.2019 г. по адм. д. № 13994/2018 г., на ВАС- V отд; Решение № 13104/04.10.2019 г. по адм. д. № 1588/2018 г., на ВАС- V отд и др..

При този изход на спора на жалбоподателя следва да се присъдят сторените от него разноски в производството в размер на 510.00 /петстотин и десет/ лв., от които 500.00 лева за адвокатско възнаграждение, съгласно представения договор за правна защита и съдействие и 10.00 лева за държавна такса, съгласно квитанция за платена държавна такса.

Водим от изложеното и на основание  чл.172, ал.2 вр.чл.146,т.2  АПК Съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Директора на Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали, да се произнесе по подадено до него заявление за предоставяне на достъп до обществена информация с изх. № 20А-ЗДОИ-0038 от 31.07.2020г. на Сдружение „Българо-европейски съюз на работещите-БЕСР“.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали за ново произнасяне по заявление за достъп до обществена информация с изх. № 20А-ЗДОИ-0038 от 31.07.2020 г., подадено от Сдружение „Българо-европейски съюз на работещите-БЕСР“ ЕИК *********, седалище гр. Пловдив, съгласно мотивите на решението.

Определя срок на изпълнение 14-дни от датата на получаване на  решението.

ОСЪЖДА Основно училище „Максим Горки“, с. Чифлик, Община Кърджали да заплати на Сдружение „Българо-европейски съюз на работещите-БЕСР“ ЕИК *********, седалище в гр. Пловдив направените разноски по делото в общ размер 510.00 /петстотин и десет/ лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

СЪДИЯ: