Решение по дело №447/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2019 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700447
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 510

 

гр. Монтана, 21 октомври 2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 11.10.2019 г. в състав:

                                                                  Председател: Огнян Евгениев

                                                                         Членове: Соня Камарашка

                                                                                        Рени Цветанова

 

при участието на секретаря: Петя Видова и Прокурор: Галя Александрова, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЦВЕТАНОВА, КАНД № 447 по описа за 2018, за да сепроизнесе взе предвид следното:

 

            Производство е по реда на чл.63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.

С решение № 75 от 08.07.2019 г. по АНД № 98/2019 г. на районен съд гр. Лом, е потвърдено Наказателно постановление № 57 от 25.01.2019 г. на Началник отдел „Р*** и контрол – З*** Б***” гр. С*** към ГД „Р*** и к***“ при И***, седалище гр. Б*** , с което на И.Т.Д.,*** е наложено административно наказание „глоба”, затова че извършва стопански риболов със седем броя „кърмаци”, които са забранен уред за риболов.

В законния срок против решението е подадена касационна жалба от административнонаказаното лице, чрез адвокат И.Ш. в която твърди, че решението е постановено при нарушение процесуалните правила и на материалния закон.  Доказателствата по делото са обсъдени от PC - гр. Лом с оглед изясняване на фактическата обстановка, но не са преценени с оглед спазването на процесуалния закон. Съдът не е обсъдил доводите на жалбоподателя, а се е ограничил единствено до изложение, че не приема същите за основателни. Счита, че липсва обстоятелствена част, в която да са изложени фактите, отнасящи се до административното нарушение, като изясняването им едва в съдебната фаза, чрез показанията на разпитаните свидетели, които сочат, че жалбоподателят е видян да „почиства" кърмаците, от една страна е недопустимо, а от друга - „почистването" на кърмаци не е сред изпълнителните деяния изброени в § 26 от ДР на ЗРА или извършеното от жалбоподателя деяние не е съставомерно. От описанието на фактическата обстановка в НП, че „кърмаците" са „под контрола и съзнателните действия на нарушителя" не става ясно, по какъв точно начин се осъществява „контрола" и какви точно са „съзнателните действия" на жалбоподателя. Не са посочени и признаците, въз основа на които е формиран изводът, че намереният уред е „кърмак", който е забранен риболовен уред, съгласно чл.35, ал.1 , т.6 от ЗРА. Моли отмяна на постановеното решение и отмяна на потвърденото с него Наказателно постановление № 57 от 25.01.2019 г. издадено от Началник отдел „Р*** и к***- З*** Б***" гр. С*** към ГД „РК" при И*** гр. Б*** . В с.з. процесуалният представител на касатора, адв. Ш. поддържа жалбата и счита, че НП е издадено извън шестмесечния срок, предвиден в ЗАНН, от съставяне на АУАН. 

            Ответната страна в отговор – възражение по касационната жалба, моли решението на районния съд да остане в сила. 3а да приеме извършването на „стопански риболов", АНО се е позовал на обстоятелството, че жалбоподателят притежава разрешително за извършването на такъв риболов, както и на обстоятелството, че риболовът с „кърмаци" не е любителски риболов, съгласно чл. 24, ал. 1 от ЗРА. По смисъла на т. 28 от Допълнителните разпоредби на ЗРА всеки риболов, извършван с уреди, различни от посочените в чл. 24, ал. 1 на ЗРА, какъвто е установен в случая, е стопански риболов. Тъй като кърмаците са уреди, различни от визираните в чл. 24, ал.1 ЗРА, то и извършваният от И.Т.Д. риболов е „стопански" по смисъла на ЗРА. От събраните по делото доказателства категорично се установява, че на 24.04.2018 г. вечерта, при предприета специализирана полицейска операция от служители на ГПУ при КПП-Б*** и служители на И***, е предприето наблюдение на брега на р. Дунав, при р.км."756", където касационният жалбоподател има фургон за съхранение на лодката му. Същият е наблюдаван 10 дни преди операцията, как системно, в различни периоди на денонощието проверява и почиства заложените от него във водите на реката кармаци. На 24.04.2019г. към 20.30 ч, преди да бъдат предприети съответните действия, И.Т.Д. също е наблюдаван как почиства кърмаците, поставени перпендикулярно на течението на реката, в няколко редици. Така описаната фактическа обстановка е възпроизведена, както в АУАН, така и в НП. С показанията си свидетелите по делото само потвърждават извършеното нарушение, което е по чл.35, ал.1, т.6 ЗРА и което не представлява „маловажен случай", тъй като е налице и друго, утежняващо вината обстоятелство - забраненият риболов с кърмаци, се извършва във водите на р. Дунав, на 24.04.2018 г. през период на забрана за улов на пролетно-лятно размножаващи се риби, който за р. Дунав е с начална дата 15.04.2018г. до 31.05.2018г, съгласно Заповед № РД-09-347/ 11.04.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите.

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на въззивния съд обосновано и мотивирано, поради което и административнонаказателната отговорност се явява правилно ангажирана.

 

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Настоящият касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира от фактическа и правна страна следното.

За да потвърди наказателното постановление районният съд е приел, че в административнонаказателното производство, чийто заключителен акт е атакуваното НП не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила, които да обосноват неговата отмяна. От събраните по делото писмени и гласни доказателства установява, по категоричен и безспорен начин, че на 24.04.2018 г. вечерта административнонаказаното лице е извършвал стопански риболов със забранени за това уреди - кърмаци. Нарушението е установено от служители на И***, които около 19.30 ч., забелязват, че жалбоподателят влиза с лодката си в реката, където около 753км поставя хрилна мрежа, след което се отправя към 756 км, където извършва работа с поставените във водата кърмаци. Действията на лицето - по проверка и почистване на поставените уреди за риболов – кармаци, са наблюдавани в продължение на около 10 дни в различни периоди на денонощието. При подаден от наблюдаващите светлинен и звуков сигнал, жалбоподателят преустановява дейността си и се отправя с лодката си към българския бряг, където е настигнат от граничния катер. За деянието е образувано ДП № 16/18 г., което с Постановление от 11.01.2019 г. е прекратено при условията на чл. 24, ал.1, т. 1 от НПК – липса на престъпление от общ характер. Препис от постановлението е изпратено на Началник отдел „РА" към И*** за преценка наличието на административно-наказателна отговорност. В нормата на чл. 35, ал. 1 от ЗРА законодателят е регламентирал забрана за извършване на риболов с уреди, средства, принадлежности и приспособления, като изрично в т. 6 е посочил "кърмаци". Както в АУАН, така и в наказателното постановление изчерпателно са описани използваните средства за риболов от лицето, сочено като нарушител, а именно - 7бр. кърмаци, потопени във водата при речен км 756, който се намира в българския участък на р. Дунав и които са забранен уред за риболов.

Настоящият състав намира, че при разглеждане на делото районният съд не е допуснал съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените правила, правилно е установил фактическата обстановка и правилно е приложил материалния закон.

Въз основа на правилно възприета фактическата обстановка, въззивният съд в съответствие с доказателствата по делото, поотделно и в тяхната съвкупност е стигнал до правилен правен извод за извършено административно нарушение. Свидетелските показания, на които се позовава този съд, са безпротиворечиви и логически последователни, поради което основателно и правилно са кредитирани.

Неоснователно е възражението на касатора, че НП е издадено извън установения шестмесечен срок от съставяне на АУАН. От значение в случая е текста на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, според който, когато прокурорът е отказал да образува наказателно производство, административнонаказателно производство се образува и без приложен АУАН.

Неоснователно е възражението, че деянието не е съставомерно, тъй като законодателят изрично предвижда наказание, в случаите на извършване на риболов с уреди, забраняващи извършването на такъв – чл. 35 от ЗРА. В тази връзка, как служителите на И*** са установили, че потопените във водата уреди са именно кърмаци, е въпрос, който е от компетентността на тези органи. По делото, касаторът не е искал събирането на доказателства, установяващи нещо различно на това констатирано обстоятелство, поради което това негово възражение остава недоказано. Дали същите тези кърмаци, за които същият е наблюдаван да почиства и проверява, са негова собственост, е въпрос, който е ирелевантен за административнонаказателната отговорност.

Неоснователно е възражението, че в НП липсва описание на извършеното деяние, което в случая се изразява в извършване на стопански риболов със седем броя потопени във водата кърмаци. В тази връзка следва да се има предвид, че след като законодателят дава легална дефиниция на дейността „стопански риболов”, т.е. че това е и риболов, извършван с уреди, различни от въдици (пръчки), то дефинирането му в съставените актове, не е необходимо. От друга страна обстоятелството, че лицето е извършвало работа със забранени от закона уреди за риболов е надлежно установено от въззивната инстанция. Какво точно е извършвало това лице с тези уреди е въпрос ирелевантен за ангажиране на отговорността. От значение е единствено обстоятелството, че същият е имал съприкосновение с тези уреди, което е достатъчно да се определи като контрол и съзнателни действия с тях.  

Настоящият състав споделя и изводите на въззивната инстанция касаещи липсата на основание за приложение на чл. 28 от ЗАНН, който извод е обоснован и следва от белезите на извършеното нарушение, както и от характера и вида на деянието.  

С оглед на изложеното касационната инстанция намира, че решението на въззивния съд е правилно, аискането за неговата отмяна неоснователно.

От гледна точка валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.

 

Мотивиран от горното и на основание чл. 221, ал. 1 и 2, предложение първо от АПК съдът

Р Е Ш И :

                                              

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 75 от 08.07.2019 г. по АНД № 98/2019 г. на районен съд гр. Лом като правилно.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                            ЧЛЕНОВЕ :