О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 741
гр. Габрово, 07.08.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в
закрито съдебно заседание седми август, две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА
като разгледа материалите по
адм. дело № 229 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството
по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството
на Административен съд Габрово /АСГ/ Жалба с вх. № СДА-01-1393 от 24.07.2020
г., подадена от Община Габрово, чрез кмета на същата Община Таня Христова,
против Решение № РД-02-36-1047 от 16.07.2020 г. на зам. министъра и ръководител
на УО на ОПР.
Жалбата е
изпратена директно в съда, а не е депозирана чрез органа, издал оспорения акт,
поради което по делото не е постъпила преписка по издаването му, нито ответната
страна е била известена за стартиралия процес по оспорване. По тази причина и
на основание чл. 152, ал. 4, във вр. с ал. 1-3 от АПК съдът е изпратил копие от
жалбата до зам. министъра на Министерство на регионалното развитие и
благоустройство /МРРБ/, явяващ се ръководител УО на ОПР и е изискал атакувания
административен акт и цялата преписка по издаването му.
С процесното
Решение е приключен сигнал за нередност рег. № 990 в Регистъра за сигнали и
нередности в Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално
развитие“, МРРБ, във връзка с обществена поръчка с предмет: „Упражняване на
строителен надзор на обекти от транспортната схема на гр. Габрово по три
обособени позиции“, финансирана с Договор за предоставяне на БФП № BG16RFOP001-1.016-0003-C02. Установява се допуснато нарушение от бенефициента
Община Габрово на чл. 2, ал. 1,т. 1 и т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, във вр. с
чл. 65, ал. 1 от ЗОП. Определя се финансова корекция в размер на 5% от
допустимите разходи по три посочени договора /в общ размер на 17 920.20 лв. с
ДДС/, всеки един от тях – по една от трите обособени позиции на ОП. Общият
размер на ФК е 1 126.01 лв. с ДДС. Като сумата от 188.82 лв. с ДДС е
верифицирана и платена безвъзмездна финансова помощ по договор с изпълнител и
следва да се възстанови доброволно от бенефициента, а сумата от 937.19 лв.
следва да не се верифицира при процедиране на последващи искания за плащане.
Нарушението се
изразява в това, че са допуснати ограничителни и непропорционални критерии за
подбор на участниците, като от тях се изисква да са изпълнили поне една услуга
с предмет и обем, идентични или сходни с тези, на поръчката, през последните 3
години, считано от подаване на офертата. Под такива услуги за трите позиции са
посочени съответните пояснения:
1.ОбП № 1 –
услуги поупражняване на строителен надзор на инфраструктурни обекти,
рехабилитация / реконструкция / ново строителство на улици / тротоари /
площади, вкл. изграждане на подпорни стени, отговарящи на обекти втора група,
съгласно Правилника зареда за вписване и водене на Централния професионален
регистър на строителя и трета категория, съгласно чл. 137 от ЗУТ.
2.ОбП № 2 – услуги поупражняване на строителен
надзор на инфраструктурни обекти рехабилитация / реконструкция / ново
строителство на улици и тротоари / площади, отговарящи на обекти втора
категория, съгласно горепосочения правилник и нормативна уредба.
3.ОбП № 3 –
същото изискване, като в позиция № 1.
Посочването на
категорията на строежите съгласно ЗУТ е ограничително и непропорционално
условие спрямо чуждестранните потенциални участници, които е възможно да са
изпълнили строителен надзор на обекти, които са категоризирани съгласно
съответното национално законодателство, а не по горецитирания Правилник и
закон.
Поставено е и
изискване към всички експерти да са вписани в списъка на правоспособните
физически лица към лиценза / удостоверението по чл. 166, ал. 2 от ЗУТ и Наредба
№ РД-02-20-25 от 3.12.2012 г., според която лицензът се актуализира на всеки 5
години. Поставеното изискване на практика означава, че участникът следва да докаже
годността си само с експерти, които е ползвал като такива за издаване на
лиценза, с който доказва правото си да осъществява дейността по строителен
надзор. Ограничено е правото му да
докаже своята годност чрез позоваване на трети физически или юридически лица,
което право е установено законодателно в чл. 65 от ЗОП.
В депозираната
Жалба на първо място се сочи, че Решението е нищожно, т. к. въз основа на същия сигнал е издадено предходен на
оспорваното с настоящата жалба ИАА – Решение № РД-02-36-644 от 22.05.2019 г. на
зам.-министъра и ръководител УО. Този предходен ИАА е отменен с Решение № 119
от 20.09.2019 г. по адм. д. № 132 от 2019 г. на АСГ, потвърдено с Решение №
3492 от 6.03.2020 г. по к.а.д. № 14604/2019 г. на ВАС. При постановяване на
спорното решение са използвани същите фактически основания, като тези при
отмененото такова от предходната година. Така административният орган е
пререшил спора, без да е налице основание за това, извършвайки друга правна
квалификация, което пререшаване е недопустимо и което влече до нищожност на
процесното второ Решение, на основание чл. 177, ал. 2 от АПК.
На основание
чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ при оспорването на индивидуалните
административни актове по този закон държавните такси, които се събират за
съдебните производства, са пропорционални и са в размер 0,8 на сто от
материалния интерес, но не повече от 1700 лв. В случая материалният интерес е посочен на стойност 1
126.01 лв., като 0.8 % от тази сума се
равнява на 9.00 лв. дължима държавна такса, която се явява дължима от
жалбоподателя.
В тази връзка
и на така посоченото нормативно основание, Административен съд Габрово
ОПРЕДЕЛИ:
КОНСТИУИРА
страни в производството:
1.Жалбоподател
– Община Габрово, с адрес за призоваване: гр. Габрово, пл. „Възраждане“ № 3;
2.Ответник - Заместник-министър
на Министерство на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на УО
на ОПРР, с адрес за призоваване: гр. София, ул. „Св. св. Кирил и Методий“ №
17-19.
НАСРОЧВА делото
за открито съдебно заседание за 30.09.2020 г. от 11.00 часа, за когато на
страните да се изпратят призовки.
УКАЗВА на
ответника да приложи доказателства, от които да е видно от какви фондове се финансира
проекта, дали финансирането е изцяло със средства на европейските структурни
фондове или има и национално съфинансиране. Да се приложат и доказателства, от
които да е видно какви плащания са извършени до момента от финансиращите органи
във връзка със сключените три процесни договора за Обществени поръчки с
изпълнителите по проекта, както и договора за финансиране, посочен в процесното
Решение - № BG16RFOP001-1.016-0003-C02. В тежест на същата страна е да установи съществуването
на фактическите основания, посочени в процесното Решение, както и изпълнението
на законовите изисквания при издаването му, вкл. че са налице визираните
нарушения, че с тях се причинява вреда на бюджета на ЕС или е налице
потенциална възможност за причиняването на такава, че авторът на процесния ИАА
притежава съответната компетентност за неговото издаване по смисъла на чл. 73,
ал. 1 от ЗУСЕСИФ, че са спазени всички изисквания по процедурата за издаването
му, както и че авторът на процесния ИАА е оправамощен да издава актове от типа
на процесния.
Повторно
ЗАДЪЛЖАВА ответната страна да приложи в цялост административната преписка по
издаването на процесния ИАА в 3-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвяне на настоящия съдебен акт.
ДА СЕ ПРИЛОЖИ служебно
адм. д. № 132 от 2019 г. на АСГ.
ЗАДЪЛЖАВА
Община Габрово да внесе в 7-дневен срок от получаване на съобщението за
изготвяне на настоящия съдебен акт по сметката на съда държавна такса в размер
на 9.00 лв. и да приложи по делото платежния документ в оригинал, в противен
случай жалбата ще се остави без разглеждане и делото ще бъде прекратено.
Препис от
определението да се изпрати на страните в едно с призовките.
Определението
не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ:
/ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/