Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............
град Шумен, 27.09.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – град
Шумен, в публичното заседание на осемнадесети
септември две хиляди и деветнадесета година в състав:
Административен съдия: Христинка Димитрова
при участието на секретаря С.а., като разгледа
докладваното от административния съдия АД № 338 по описа за 2019
година на Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.45,
ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във
връзка с чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по предложение на
Областен управител на област Шумен за отмяна на Решение № 53 по протокол №3 от
заседание на Общински съвет – Хитрино, проведено на 11.06.2019г. С цитираното
решение (Решение № 53/11.06.2019г.) ОбС – Хитрино на основание чл.35, ал.1 от Закона
за общинската собственост (ЗОС) и чл.38, ал.1, т.1; чл.41, ал.1 и чл.43 от Наредбата
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество
(НРПУРОИ), приета от ОбС – Хитрино, решава да се проведе явен търг за продажба
на поземлен имот – частна общинска собственост, представляващ сграда «ловен
кантон», на един етаж със застроена площ от 175 кв.м., неизползваем тавански
етаж с надзид 105 м и изба, актуван с АОС № 2754/22.04.2019г., построен в имот
№ 000427 с площ от 270,016 дка по КВС в землището на село Тервел, община
Хитрино и възлага на кмета на община Хитрино да извърши всички действия за
правилното и законосъобразно изпълнение на настоящото решение.
Областният управител мотивира
предложението си с нарушение на разпоредбите на Закона за общинската
собственост, Закона за държавната собственост и Правилника за прилагане на Закона
за държавната собственост. Твърди, че след извършена проверка в регистрите,
отразяващи всички обстоятелства по държавната собственост в Областна
администрация Шумен се констатира, че Акт за частна общинска собственост №
2744/13.09.2018г. и Акт № 2754/22.04.2019г. за поправка на АЧОС №
2744/13.09.2018г. са съставени при неспазване на разпоредбите на чл.58, ал.5 от ЗОС и чл.114, ал.3 от ППЗДС. С оглед на това счита, че ОбС – Хитрино се
разпорежда с имот, който не е общинска собственост, доколкото процесният имот
не е отписан като държавен по съответния ред. Въз основа на изложените в предложението
аргументи се отправя искане за отмяна на обжалваното решение. В съдебно
заседание чрез процесуалния си представител гл.юрисконсулт Й.К.поддържа жалбата
и искането за отмяна на оспорения акт. Представя нови писмени доказателства
относно процедура по отписване от актовите книги за държавна собственост на упоменатия
в атакуваното решение недвижим имот, инициирана след постановяване на решението.
Ответната страна Общински съвет –
Хитрино, редовно и своевременно призована, не изпраща представител в съдебно
заседание и не изразява становище по оспорването.
Шуменският административен съд след
съвкупна преценка на събраните по делото доказателства намира за установено от
фактическа страна следното:
Административното производство е
образувано по докладна записка изх. № 09-00-52/03.06.2019г. от зам.кмета на
община Хитрино до ОбС – Хитрино с предложение да се вземе следното решение: «1.
Да се проведе явен търг за продажба на поземлен имот – частна общинска
собственост, представляващ сграда «ловен кантон», на един етаж със застроена
площ от 175 кв.м., неизползваем тавански етаж с надзид 105 м и изба, актуван с
АОС № 2754/22.04.2019г., построен в имот № 000427 с площ от 270,016 дка по КВС
в землището на село Тервел, община Хитрино. Изготвена е и пазарна оценка от
лицензиран оценител към м.юни 2019г. на имота в размер на 15000 лева без ДДС.
2.Възлага на кмета на община Хитрино да извърши всички действия за правилното и
законосъобразно изпълнение на настоящото решение».
Към докладната записка е приложен
АЧОС; скица и пазарна оценка.
От представените по делото
доказателства се установява, че за процесния имот е съставен Акт за частна
общинска собственост №2744/13.09.2018г. и Акт за поправка на АЧОС от 22.04.2019г.,
надлежно вписан. В раздел 8 от АЧОС е отразено, че по-рано съставен акт е Акт
за държавна собственост № 155 от 30.03.1990г.
Видно от протокол №3 от заседание
на ОбС – Хитрино, проведено на 11.06.2019г. на заседанието са присъствали 15 от
общо 17 общински съветника. С 14 гласа «за», без «против» и 1 глас «въздържал
се» е прието процесното решение №53 по предложението на зам.кмета на общината.
С настоящото предложение областен
управител на област Шумен сезира Административен съд – Шумен с искане за отмяна
на акта, поради незаконосъобразност.
Областният управител представя по
делото допълнителни писмени доказателства, сочещи че след издаване на
атакуваното решение кметът на община Хитрино е депозирал искане пред Областен
управител Шумен за отписване от актовите книги за държавна собственост на имот,
представляващ масивна сграда – хижа със застроена площ 85,00 кв.м., изградена в
поземлен имот № 000427 в землището на с.Тервел.
Въз основа на доказателствата по
делото съдът приема за безспорно установено, че за посочения в решението имот
няма издадена нарочна заповед на областния управител на област Шумен по чл.78
от ЗДС за отписване на имота - актуван като държавна собственост.
При така установените факти, от
правна страна съдът съобрази следното:
Предмет на оспорване е Решение №
53/11.06.2019г. на ОбС – Хитрино, прието на основание чл.35, ал.1 от ЗОС и
чл.38, ал.1, т.1; чл.41, ал.1 и чл.43 от Наредбата за реда за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество на ОбС – Хитрино, да се проведе
явен търг за продажба на поземлен имот.
Съгласно разпоредбата на чл.32,
ал.2 от Закона за администрацията, областният управител може да оспорва
незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА, а според чл.45,
ал.4 от ЗМСМА, областният управител упражнява контрол за законосъобразност на
актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може
да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да
ги оспорва пред съответния административен съд. Цитираните законови разпоредби
регламентират правомощие на областния управител да оспорва пред съответния
административен съд всички актове на общинския съвет, когато прецени, че те са
незаконосъобразни.
При тази нормативна регламентация съдът намира, че
оспорването се явява процесуално допустимо, като предявено в 14-дневен срок от
датата, на която областният управител е уведомен за решението, срещу акт на
общинския съвет, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност от страна на
областния управител, в изпълнение на правомощието му по чл.32, ал.2 от ЗА.
Разгледано по същество и след проверка на
административния акт, съгласно чл.168, ал.1 от АПК, във
връзка с чл.146 от АПК, съдът приема, че оспорването е
основателено по следните съображения:
Решение № 53/11.06.2019г. на ОбС – Хитрино съставлява
акт на управление на общинско имущество. Решението е взето от компетентен орган
съобразно общото правомощие на общинския съвет да приема решения за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя
конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства,
разписано в чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА.
Не се установяват допуснати
съществени нарушения на процедурните правила при приемане на решението от ОбС. Същото е постановено в предвидената писмена
форма, оформено е като част от протокола от заседанието на ОбС и е мотивирано
от правна страна.
При направената преценка за
съответствие на Решение №53/11.06.2019г. на ОбС Хитрино с материалния закон
съдът приема следното:
Съгласно чл.56 от ЗОС за
общинските имоти се съставят актове за общинска собственост по образци,
утвърдени от министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра
на правосъдието. Според чл.58, ал.1 от ЗОС актът за общинска собственост се
съставя в два екземпляра от длъжностно лице, определено от кмета на общината.
Актът се подписва от съставителя, утвърждава се от кмета на общината и се предоставя
за вписване по реда на Закона за кадастъра и имотния
регистър в 7 - дневен срок от утвърждаването му. Съгласно чл.58,
ал.2 от ЗОС първият екземпляр на акта се съхранява в службата по вписванията, а
вторият - в общината. Препис от акта се изпраща в 7-дневен срок от вписването
му на службата по геодезия, картография и кадастър, на областния управител и на
лицата, на които е предоставен имотът. Ал.3 на чл.58 от ЗОС предвижда, че за
всеки общински имот се съставя досие по образец, утвърден от министъра на
регионалното развитие и благоустройството и министъра на правосъдието, към
което се прилага копие от акта за собственост и документите, удостоверяващи
възникването, изменението и прекратяването на правото на собственост на
общината, предоставените права на трети лица, както и други данни, определени в
наредбата по чл.63, ал.3. По силата на чл.58, ал.4 от ЗОС, актът
за общинска собственост за имот - държавна собственост, прехвърлен безвъзмездно
в собственост на общината от държавата, както и за имот, придобит в собственост
на общината чрез покупко-продажба от държавата или чрез замяна между общината и
държавата, се съставя съгласно изискванията на ал.1 - 3 след отписването му от
актовите книги за държавна собственост по реда на Закона за държавната собственост. Според чл.58,
ал.5 от ЗОС актът за общинска собственост за имот - държавна собственост,
преминал в собственост на общината по силата на закон, се съставя съгласно
изискванията на ал.1 - 3. В 7-дневен срок от получаването на препис от вписания
акт за общинска собственост областният управител отписва имота от актовите
книги за държавна собственост и предава имота на общината. Видно от
представените по делото доказателства, горните процедури не са били спазени за
процесния имот. Няма данни по делото преди постановеното решение имотът да е
бил прехвърлен от държавата на общината, същият да е бил отписан от актовите
книги за държавна собственост и да е бил предаден от областния управител на
общината. По делото не е представена от ответника заповед на областния
управител за деактуване на процесния имот, поради което следва да се приеме за
недоказано, че имотът е бил отписан от актовите книги за държавна собственост с
надлежна заповед на Областния управител, преди за него да бъде съставен АЧОС №
2744/13.09.2018г. Актовете за общинска собственост нямат конститутивно
действие, а само констативен характер. Същите имат удостоверяващ, но не и
правопораждащ характер. Като такива, те не са основание за придобиване на
правото на собственост от общината върху имота, актуван като държавен с АДС №
153 от 30.03.1990г. Настоящият състав намира за основателно становището на
областния управител, че приетото решение на ОбС е незаконосъобразно, поради
нарушение на закона, тъй като видно от представените по делото доказателства,
към момента на приемане на решението имотът, актуван с АДС № 153/30.03.1990г.
не е бил отписан от актовите книги за държавна собственост, въпреки че за същия
е съставен АЧОС № 2744/13.09.2018г.
Следва да се отбележи, че правото
на собственост върху държавните имоти се установява с документ, издаден въз
основа на книги за държавните имоти (аргумент от чл.19 от Закона за собствеността)
и в съответствие с чл.5 от ЗДС държавата удостоверява възникването, изменението
и погасяването на правото си на собственост върху имоти с акт за държавна
собственост, който е официален документ, съставен от длъжностно лице по ред и
форма, определени в закона, но няма правопораждащо действие. Следователно АДС
има констативен, а не конститутивен характер. В съответствие с чл.114, ал.1 от
ППЗДС обстоятелствата, констатирани в акта за държавна собственост, съставен по
надлежния ред, имат доказателствена сила до доказване на противното. В конкретния
случай областният управител се позовава на надлежно съставен АДС № 153 от 30.03.1990г.,
с който процесният имот е определен за държавна собственост. В съдебното
производство този акт не е оспорен и констатираните с него обстоятелства
относно имота като държавна собственост имат доказателствена сила, която не е
оборена.
Предвид на това следва да се
приеме, че процесният имот не е бил общинска собственост към датата на приемане
на оспорваното решение. Прието е решение за управление с имот – държавна
собственост, от ОбС, в чийто правомощията не е включена компетентност приеме
такова решение, поради което същото е незаконосъобразно. ОбС е излязъл извън
кръга на правомощията си по чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА и чл.35, ал.1 от ЗОС за разпореждане
само с имоти, които са частна общинска собственост. Административният орган не
е предприел действия с оглед изясняване данните за собствеността на имота и
неговото деактуване като държавен и актуване като общински имот преди
постановяване на решението. Косвени, но убедителни доказателства в тази насока
са представените в съдебно заседание Заявление за отписване от актовите книги за
държавна собственост от Община Хитрино изх. № 06-00-103/05.07.2019г. до
Областен управител на област Шумен, ведно с приложения към него от т.1 до т.2 и
Заповед № РД-18-19 от 06.08.2019г. на областен управител на област Шумен. Видно
от цитираните писмени доказателства процедура за отписване на въпросния имот от
актовите книги за държвна собственост е отпочнала след издаване на атакуваното
решение на ОбС – Хитрино, като със своя Заповед № РД-18-19/06.08.2019г.
областният управител е постановил отказ да се отпише от актовите книги за
държавна собственост имот, описан в пункт 2 на АДС № 155/30.03.1990г.
Според разпоредбата на чл.114,
ал.2 от ППЗДС общините и или другите лица, които претендират за права върху
имот, за който има съставен акт за държавна собственост, могат да се снабдят с
документ за собственост, ако такъв не е издаван, след като бъде издадена
заповед за отписване на на имота, а при спор за право за собственост - след
влизането в сила на решението на съда, т. е. при наличието на съставени преди това
актове за държавна собственост за горния имот, преди извършването на
процедурата по актуването му за общинска собственост е следвало да се развие
процедурата по отписването от актовите книги за държавна собственост предвидена
в разпоредбите на чл.78, ал.1 от ЗДС и чл.108 и сл. от ППЗДС. Едва след
приключването на тази процедура се съставя акт за общинска собственост за
имота, което е задължително условие за актуването му като общинска собственост.
В конкретния случай, при неизпълнена процедура по отписването на имота от
актовите книги за държавна собственост, съставеният преди това акт за държавна
собственост по отношение на този имот в съответствие с разпоредбата на §4 от
ПЗР на ППЗДС запазва правната си сила, т. е. имотът към момента на приемане на
решението от Общински съвет Хитрино е продължил да бъде държавна собственост,
поради което общината не е могла да предприеме действие по неговото управление,
каквото в случая представлява оспорваното решение.
По гореизложените съображения и с
оглед събраните доказателства, съдът приема, че е решението е постановено в
противоречие с материално правните разпоредби на ЗОС, ЗДС и ЗМСМА. Това определя жалбата на областен управител на област Шумен като основателна,
респективно налага извода, че Решение №53 по протокол № 3/11.06.2019г. от заседание на
Общински съвет – Хитрино е незаконосъобразно –
издадено в противоречие с материалния закон, което съставлява основание за
отмяната на същото по аргумент от чл.146, т.4 от АПК.
Водим от горното
Шуменският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 53 по протокол №3 от заседание
на Общински съвет – Хитрино, проведено на 11.06.2019г., с което ОбС решава да
се проведе явен търг за продажба на поземлен имот – частна общинска
собственост, представляващ сграда «ловен кантон», на един етаж със застроена
площ от 175 кв.м., неизползваем тавански етаж с надзид 105 м и изба, актуван с
АОС № 2754/22.04.2019г., построен в имот № 000427 с площ от 270,016 дка по КВС
в землището на село Тервел, община Хитрино и възлага на кмета на община Хитрино
да извърши всички действия за правилното и законосъобразно изпълнение на
настоящото решение.
Разноски не се присъждат.
Решението подлежи
на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република
България гр.София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис
по реда на чл.137 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: