РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 934
/ 25.6.2020г.
гр. Пазарджик 25 юни 2020 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р
О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в закрито заседание на двадесет и
пети юни през две хиляди и двадесетата година в състав:
СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ
като разгледа адм. дело № 683 по описа на съда за 2020 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
1. Производството е по чл. 159 от АПК.
Постъпила е
жалба от К.Х.– Кмет на Община Ракитово, ул. „Иван Клинчаров“, № 57, срещу
Удостоверение за търпимост № 19 от 09.06.2020г., издадено от Главния архитект
на Община Ракитово на Г.С.Т., от гр. Ракитово, ул. „Георги Бенковски“, № 5а, за
това, че за сграда с идентификатор 62004.7.404.1, представляваща двуетажна
жилищна сграда със застроена площ от 84,00кв.м., намираща се в УПИ
ХХ$$-909/ПИ-62004.7.404/ от кв. 45, по плана на гр. Ракитово са налице
условията по § 127, ал. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ, съгласно което, същата не
подлежи на премахване и забрана за ползването.
2. Според § 127, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ(ДВ, бр. 1 от 3.01.2019 г., в сила
от 1.01.2019 г.), строежи, изградени до 31 март 2001
г., за които няма строителни книжа, но са били допустими по разпоредбите, които
са действали по времето, когато са извършени, или по действащите разпоредби
съгласно този закон, са търпими строежи и не подлежат на премахване или забрана
за ползване. Те могат да бъдат предмет на прехвърлителна сделка след
представяне на удостоверение от органите, които са овластени да одобряват
съответните инвестиционни проекти, че строежите са търпими.
Съобразно
чл. 214 от ЗУТ пък, Индивидуални административни актове по смисъла на този
закон са:
1. актовете
за устройство на територията по чл. 1, отказите за издаване на такива актове и
административните актове за отмяна или оставане в сила на актове, издадени по
административен ред, с които се създават права или задължения или се засягат
права или законни интереси на отделни физически или юридически лица, независимо
дали изрично са посочени като адресати;
2. актовете
по т. 1, издадени от Дирекцията за национален строителен контрол, от кметовете на
райони и кметства, от главните архитекти и други овластени длъжностни лица в
областните, общинските и районните администрации;
3. актовете
за спиране, за забрана на ползването и за премахване на незаконни строежи.
3. Съотнасянето на цитираните нормативни текстове,
налага извода, че удостоверението за търпимост, което се издава по реда на §
127, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ, не съставлява индивидуален административен акт
по смисъла на чл. 21 от АПК, респективно по смисъла на чл. 214 от ЗУТ, с който се
създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или
законни интереси на отделни граждани или организации.
По правното
си естество, удостоверението за търпимост представлява констативен акт, с който
се удостоверява определен факт с правно значение. Този акт, обективира извода
на главния архитект относно статуса на един строеж като търпим и не подлежащ на
премахване или забрана за ползване, който извод е формиран въз основа на преценка на данните относно това, дали
строежа е бил допустим по разпоредбите, които са действали по времето, когато е
извършен, или по действащите разпоредби съгласно ЗУТ.
В този
смисъл, издаването на удостоверение за търпимост е административна услуга,
поради което на обжалване подлежи единствено отказа, тя да бъде извършена.
Подобна на нея е например административната услуга по издаване на скица за
определен имот или имоти, която отразява
техния кадастрален и устройствен статус.
Производството
по издаване на удостоверение за търпимост на строеж се развива единствено между
молителя и главния архитект на общината.
В това производство, поради естеството на констативния акт, който се
издава, няма трети заинтересовани лица. Удостоверението, което констатира
статуса на един строеж като търпим по смисъла на ЗУТ и може да бъде използвано
единствено при извършването на правна сделка с предмет същият този строеж, не
създава задължения и не засяга права и правно защитени интереси на трети лица,
поради което такива не разполагат с право на жалба, било срещу издадено вече
удостоверение, било срещу отказа това да бъде сторено.
Това е
причината, удостоверението за търпимост да не е включено сред индивидуалните
административни актове посочени в чл. 214 от ЗУТ.
Крайният
извод е че акта, който е обжалван от К.Х.– Кмет на Община Ракитово, не подлежи
на оспорване.
Ето защо, на
основание чл. 159, т. 1 от АПК, Съдът
ОПРЕДЕЛИ :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от К.Х.– Кмет на Община
Ракитово, ул. „Иван Клинчаров“, № 57, срещу Удостоверение за търпимост № 19 от
09.06.2020г., издадено от Главния архитект на Община Ракитово на Г.С.Т., от гр.
Ракитово, ул. „Георги Бенковски“, № 5а, за това, че за сграда с идентификатор
62004.7.404.1, представляваща двуетажна жилищна сграда със застроена площ от
84,00кв.м., намираща се в УПИ ХХ$$-909/ПИ-62004.7.404/ от кв. 45, по плана на
гр. Ракитово са налице условията по § 127, ал. 1 от ПЗР към ЗИД на ЗУТ,
съгласно което, същата не подлежи на премахване и забрана за ползването..
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 683 по
описа на Административен съд Пазарджик за 2020г.
Определението
не подлежи на обжалване с частна жалба в седем дневен срок от съобщаването му,
пред Върховния административен съд на Република България.
Административен
съдия : /п/
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№12070/29.09.2020 Г. ПО АД№9723/2020 Г.
ОСТАВЯ В СИЛА Определение № 934/25.06.2020 г.,
постановено по адм. д. № 683/2020 г. по описа на Административен съд –
Пазарджик.
Определението е окончателно.