Решение по дело №148/2018 на Районен съд - Костинброд

Номер на акта: 138
Дата: 15 октомври 2018 г.
Съдия: Аксиния Борисова Атанасова
Дело: 20181850200148
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……..

 

Гр. Костинброд, 15.10.2018 година

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

         Районен съд – гр. Костинброд, II - ри състав в проведено публично съдебно заседание на седемнадесети септември през две хиляди и осемнадесета година, в състав :

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ : АКСИНИЯ АТАНАСОВА 

При секретаря                Десислава Митова                          и в присъствието

на прокурора                                                                   разгледа докладваното

от съдията                             Атанасова                      н.а.х.д. № 148  по описа

за 2018 година, за да се произнесе, съдът взе предвид следното :

 

         Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания / ЗАНН /.

И.П.Т., ЕГН ********** ***, чрез адв. А. – САК е подал жалба до Районен съд - гр. Костинброд, чрез административнонаказващия орган срещу наказателно постановление № 24 / 15.05.2018 г., в която се сочат съображения на НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНОСТ И  НЕОБОСНОВАНОСТ на атакуваното наказателно постановление. Жалбоподателят  моли  съда  да  постанови  решение,  с  което  да  отмени  същото  изцяло.

На съдебно заседание пред настоящата инстанция жалбоподателят редовно призован  се явява лично и с упълномощеният му защитник – адв. А. - САК, който поддържа жалбата и моли съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно постановление, като прилага и писмени бележки.

Въззиваемата страна редовно призована на съдебно заседание пред настоящата инстанция, се представлява от старши юрк. С., който оспорва така подадената жалба и моли съдът да постанови решение, с което да потвърди издаденото наказателно постановление.

         Съдът, след като обсъди доводите на страните и ги прецени във връзка със събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа страна : 

         Въз основа на констативен протокол серия ЮЗДП № 6013562 / 11.12.2017 г. и акт за установяване на административно нарушение сериен № 6001053 от 19.12.2017 година е издадено обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 1 000.00 / хиляда /  лева, на основание чл. 265, ал. 1 от Закона за горите, за това, че на 12.10.2017 година е извършена проверка от служители на РДГ – С.в отдел 297 подотдел „а1“ в землището на с. Г., във вр. с писмо вх. № 14 – 9595 / 06.10.2017 г.  Установено е, че в имот № 000904 в землището на с. Г., подотдел 297 „а1“ горски територии – държавна собственост в териториалния обхват на ТП ДГС – С.е направена просека с ширина 5 / пет / метра и дължина 80 / осемдесет / метра, по дължина 80 метра на просеката е изграден земен път с ширина 3 метра до имот № 000196, същият е затворен, като се наблюдават единични храсти и издънково възобновяване  от цер.

В акта за установяване на административно нарушение сериен № 6001053 от 19.12.2017 година е посочено, че жалбоподателят е изградил земен път в държавна горска територия, с дължина 75.6 м и ширина 3.5 м, площ 260.6 кв. м. по негова инициатива, без да е спазена процедурата за промяна на предназначението за част от имот № 000904  по Закона за горите

– нарушение на чл. 265 ал. 1 от Закона за горите.

         Изложената фактическа обстановка по делото съдът прие въз основа на свидетелските показания на свидетелите Д.Л.Н. и М.С.В. - актосъставител, както и приобщените на основание чл. 283 от НПК писмени доказателства.

         След като страните взеха становище, че не държат на разпита на свид. Е.Д., съдът заличи същият от списъка на призованите лица.

         При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи от правна страна :

От приложените по делото доказателства е видно, че наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 22.05.2018 г., а жалбата е подадена до РС - гр. Костинброд, чрез административнонаказващия орган с вх. № РДГ 14 – 5025 / 29.05.2018 г. / пощенското клеймо е от 23.05.2018 г. /. Съдът приема, че жалбата е допустима с оглед на обстоятелството, че същата е подадена в предвидения в чл. 59 от ЗАНН - 7 - дневен срок за обжалване на връченото наказателно постановление.

Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с който се установява извършването на административното нарушение. В чл. 42 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен. Посочените в чл. 42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на административно нарушение са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в разпоредбата : " Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа…. ". В конкретния случай съдът след като се запозна внимателно с акта за установяване на административно нарушение сериен № 6001053 от 19.12.2017 г. намира, че същият не отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН.

Съдът намира, че е нарушена разпоредбата на чл. 42 т. 5 от ЗАНН, т.е. в акта  е извършено описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, но е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл. 265 ал. 1 от Закона за горите.

Разпоредбата на чл.265 ал.1 от ЗГ гласи : „ Наказва се с глоба от 1000 до 5000 лв. физическо лице, което промени предназначението на горски територии или фактическото им използване не по установения за това ред“.

Производството по налагане на административно наказание е една последваща дейност и предполага образуване на административнонаказателно производство, наличие на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от получаването й, като преди да се произнесе наказващият орган проверява съставения акт за неговата законосъобразност и обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер наказание.

В чл. 57 ал. 1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно наказателно постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно. Посочените в чл. 57 ал. 1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното постановление са задължителни и с оглед на използуваното словосъчетание в разпоредбата : „ Наказателното постановление трябва да съдържа …. „.

Съгласно разпоредбата на чл.57, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, наказателното постановление следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването си - описание на нарушението и нарушените с него разпоредби. Същите са необходим реквизит на НП и липсата или неточното или непълното им отразяване са обстоятелства, които го опорочават съществено. Освен, че те следва да бъдат отразени в акта и постановлението, следва и да си кореспондират взаимно, като описанието на нарушението и хипотезата на посочената като нарушена правна норма се припокриват. В настоящия правен спор такова съответствие не е налице. Санкционираното лице е поставено пред невъзможност или затруднение в защитата си, поради обстоятелството, че не е наясно в извършването на какво точно по вид административно нарушение е обвинено.

Съдът извършва контрол за законосъобразността на постановлението в рамките на тези фактически и правни основания, посочени в постановлението.

Така установените от съда процесуални нарушения, не са от категорията нарушения, които могат да се преодолеят по реда на чл.53, ал.2 от ЗАНН. Те са съществени и не биха могли да се санират в последващ стадий на административно - наказателното производство. Същите са довели до невъзможност да се индивидуализира деянието, а оттам и до накърняване правото на защита на посоченото като нарушител лице. Това нарушение според съда е съществено, води до ограничаване правото на защита на нарушителя и представлява самостоятелно основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление.

Тъй като се касае за съществено нарушение на процесуалните правила, допуснати от административно - наказващия орган, не следва да се обсъждат и доводите по същество на спора.

От горното е видно, че е налице несъответствие между описанието на нарушението, извършено от жалбоподателя и правната квалификация на нарушението, дадена от АНО, което процесуално нарушение е  съществено и налагат отмяната на наказателното постановление.

Предвид горепосочените процесуални нарушения съдът намира, че наказателно постановление № 24 / 15.05.2018 г. издадено от Директора на РДГ - С.въз основа на акт за установяване на административно нарушение сериен № 6001053 от 19.12.2017 г. е незаконосъобразно, поради което същото следва да бъде отменено изцяло, заедно с наложеното административно наказание, без да се произнася по същество относно останалите основания, посочени в жалбата за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

         Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р       Е       Ш     И  :

        

         ОТМЕНЯ  изцяло  наказателно постановление № 24 / 15.05.2018 г. издадено от директора на РДГ - С.,  с което на И.П.Т., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание  „Глоба“ в размер на 1 000.00 / хиляда / лева, на основание на основание чл. 265, ал. 1 от Закона за горите, като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд – С.област в 14 – дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

                                                              

                                                                     

                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ :