Решение по дело №65/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 89
Дата: 12 май 2022 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20227280700065
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 89/12.5.2022 г.

 

12.05.2022 г., гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На  двадесет и  осми  април                                                         2022 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  В.  Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 65 по описа на 2022 година.

        За да се произнесе, взе предвид следното:          

        Производството  е  образувано по жалба  на  Сдружение с нестопанска цел „К.К.“, със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, **, представлявано от А.Ж.К. против решение № 2801-03128/15.02.2022г. на Секретаря на Община Ямбол в частта по т.3 и т.4 с която е отказан  достъп до обществена информация по заявление   с рег. № 2801-01851/28.01.2022 г. 

       В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на решението в оспорената  му част, като постановено  при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се, че исканите данни са създадени и се съхраняват в Община Ямбол и са свързани с функционирането и дейността на общинската администрация и представляват част от информацията за начина на разходване на предоставените бюджетни средства. Доколкото тези средства са публични, то в интерес на гражданите е да знаят за какво се изразходват и изплащането им за допълнително материално стимулиране не следва да е изключение. Чрез получаване на информация за размера на средствата, изплатени като ДМС за отделните структурни звена на администрацията и зам. кметовете и секретаря на Община Ямбол, гражданите могат да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект, доколкото ще могат да направят преценка за целесъобразността на извършените разходи. Иска се съдът да отмени оспорения  отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган със задължение да предостави исканата информация, с присъждане на направените по делото разноски.

        В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,  не изпраща процесуален представител.  С представената писмена молба  от адв. Д. с вх. № 1180/28.04.2022 г. жалбата и направеното искане се поддържат изцяло на основанията, изложени в същата. Представя се списък на направените разноски.

        За ответникът по делото, своевременно и редовно призован, се явява М.К., * отдел „Правни дейности“ при община Ямбол, редовно упълномощена, която оспорва жалбата по подробни съображения изложени в писмен отговор с вх.№ 811/28.03.2022г. Допълнително сочи, че в чл.107а, ал.14  от КТ и в чл.67, ал.7, т.5 от ЗДСл. са предвидени възможности за изплащане на допълнителни възнаграждения за постигнати резултати. В този смисъл, не се касае за средства за материално стимулиране, а за изплащане на възнаграждение за извършената от служителите в администрацията  работа и следователно в община Ямбол не се съхранява и не може да бъде предоставена търсената информация за допълнително стимулиране на отделните структурни звена, дирекции, отдели, сектори, като и за заместник-кмета и за секретаря на общината. Претендира за отхвърляне на жалбата с  присъждане на направените разноски. 

      След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

      С писмено заявление с peг. № 2801-01851 от 28.01.2022 г. по описа на Община Ямбол,  оспорващия Сдружение с нестопанска цел „К.К.“, на основание чл.24, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/, е поискал предоставянето на достъп до обществена информация, като е посочил, че иска предоставяне на  такава за: 1. Какъв е размерът на средната работна заплата в общинската администрация на община Ямбол за м. декември 2021 г.?; 2. Какъв е общият размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на служители в общинската администрация на община Ямбол през 2021 г. и кога са изплатени?; 3. Какъв е размерът на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране в общинската администрация на община Ямбол за отделните структурни звена /дирекции, отдели, сектори/?; 4. Какъв е общият размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на заместник кметовете и секретаря на община Ямбол?; 5. Какъв е общият размер на средствата, разходвани за фонд работна заплата на общинска администрация през 2021 г.? Каква част от тях е предоставена от държавата и какъв е размерът на дофинансирането от местни приходи? Какъв е размерът на преходния остатък от фонд работна заплата? 6. Какъв е размерът на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране за всеки един от второстепенните разпоредители с бюджетен кредит към община Ямбол за 2021 г.? Кога са изплатени средствата?

     В заявлението е посочен и начинът, по който се иска да бъде предоставена информацията –  писмен отговор на посочената в заявлението електронна поща.

      С Решение № 2801-03128/15.02.2022г.  секретаря на Община Ямбол, упълномощен със Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на общината за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация   е разрешил частичен достъп до обществена информация както следва: „По т. 1. Размерът на средната работна заплата в общинската администрация на община Ямбол за м. декември 2021 г. е 1255,25 /хиляда двеста петдесет и пет и 25 ст./ лв. По т. 2. Общият размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на служители в общинската администрация на община Ямбол през 2021 г. е 194 495 /сто деветдесет и четири хиляди четиристотин деветдесет и пет/ лв. Изплатени са през месеците януари, юли и октомври. По т. 5. Общият размер на средствата, разходвани за фонд работна заплата на общинска администрация през 2021 г. е 2 209 606 /два милиона двеста и девет хиляди шестстотин и шест/ лв. От тях 1 979 638 лв. /един милион деветстотин седемдесет и девет шестстотин тридесет и осем/ лв. са предоставени от държавата и 229 968 /двеста двадесет и девет хиляди деветстотин шестдесет и осем/е дофинансирането от местни приходи. Размерът на преходния остатък от фонд работна заплата е 279 150 /двеста седемдесет и девет хиляди сто и петдесет/. По т. 6. Прилагам справка за размерът на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране за всеки един от второстепенните разпоредители с бюджетен кредит към община Ямбол за 2021 г. Средствата са изплатени през месец декември 2021 г.“

        С решението на основание чл. 28, ал. 2 във връзка с чл. 2, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация е отказан достъп по заявление с per. № 2801-01851 от 28.01.2022 г. както следва: по т.3 Какъв е размерът на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране в общинската администрация на община Ямбол за отделните структурни звена /дирекции, отдели, сектори/?, и по  т.4. Какъв е общият размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на заместник кметовете и секретаря на община Ямбол? За така постановения изричен отказ  административния орган е изложил следните мотиви:“ Поисканата информация със заявление с per. № 2801-01851 от 28.01.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К." не попада в обхвата на ЗДОИ и не представлява служебна обществена информация по смисъла на чл. 11 от с. з.

         В процесния случай не са налице кумулативно дадените изисквания в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, дефиниращи понятието "обществена информация" - информацията да е свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Понятието обществен живот е относимо към живота на обществото като група хора, и следователно всяка информация, която е свързана с живота на обществото като група хора по своя характер е обществена информация.

        Исканата в конкретния казус информация е свързана с обществения живот в страната, но не може да се приеме, че същата дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект - в случая община Ямбол.

        Размерът на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране в общинската администрация на община Ямбол за отделните структурни звена /дирекции, отдели, сектори/ и общият размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на заместник кметовете и секретаря на община Ямбол, не представляват данни за дейността на административния орган, предоставянето на които би дало възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на общинската администрация.

        Следва да се отбележи, че търсената информация по т.3 и т.4 независимо от нейния характер не се създава и съхранява от община Ямбол във връзка с постановени актове на администрацията, не е налична, а трябва да се създава /чрез събиране на данни, изготвяне на справки и др./ по повод направеното заявление с peг. № 2801-01851 от 28.01.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К." по ЗДОИ.

       За прецизност следва да се отбележи, че в случая разпоредбата на чл. 37 от ЗДОИ се явява неприложима, защото както се отбеляза по-горе в настоящото решение процесната информация не е обществена по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.“

       Решение № 2801-03128/15.02.2022г.  освен на посочения електронен адрес е изпратено и на хартиен носител до оспорващия с писмо с обратна разписка с ИД PS 8600 00X4R1 О от 15.02.2022г. и съответно получено от СНЦ „К.К.“ на 16.02.2022г., а жалбата му е подадена чрез адм. орган до ЯАС с рег.№ 2801-04417 от 02.03.2022г.

       С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

      Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол, с оглед на което е допустима.                

       Разгледана по същество жалбата се преценя като неоснователна по следните съображения:

       В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания. За да е законосъобразен един административен акт, е необходимо да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административнопроизводствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да е в съответствие с целта на закона. Липсата на някое от посочените изисквания за законосъобразност опорочават административния акт и предпоставят неговата отмяна.

     Решение № 2801-03128/15.02.2022г. в оспорената му част е издадено от материално компетентен  адм. орган, предвид представената по делото Заповед № РД/02-00307 от 06.04.2020 г. на кмета на Община Ямбол, с която секретаря на последната е определен за длъжностно лице, което да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на обществена информация. Процесното решение е в изискуемата от закона писмена форма и  съдържа всички предвидени в разпоредбата на чл.59, ал.2 от АПК реквизити, включително и фактически и правни основания за издаването му.

     Относно съответствието на оспорения адм. акт с материалния закон и неговата цел съдът съобрази следното:

     Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

    В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

    В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно, една информация е обществена когато са налице визираните в правната норма кумулативни предпоставки – да е свързана с обществения живот на страната и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В ЗДОИ не се съдържа легално определение на понятието обществен живот, но като такъв следва да се счита животът на обществото като група от хора. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация.  Основанията за отказ за предоставяне на обществена информация са уредени в разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ, а чл. 38 от същия закон регламентира съдържанието на решението за отказ.

       В настоящият случай съдът споделя напълно мотивите на административния орган да откаже исканата информация досежно размерът на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране в общинската администрация на община Ямбол за отделните структурни звена /дирекции, отдели, сектори/, както и за общият размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на заместник кметовете и секретаря на община Ямбол. Безспорно е, че процесната информация е свързана с обществения живот, но не е налице втората кумулативна предпоставка по смисъла на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ, а именно  тя да  дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект – Община Ямбол.

      Видно от самото  решение на оспорващия е предоставена информация за общия размер на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на служители в общинската администрация на община Ямбол през 2021 г. За да се предостави информация по т.3 и т. 4  от заявлението на жалбоподателя следва да се създадат съответните справки и да се извършат необходимите пресмятания, за да се извлекат данни за размера на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране в общинската администрация на община Ямбол за отделните структурни звена /дирекции, отдели, сектори/ и за размера на средствата, изплатени като допълнително материално стимулиране на заместник кметовете и секретаря на община Ямбол, т.е. исканата информация не е налична, а трябва да се създава във връзка със самото искане. Създаването на информация за целите на постановяване на решение по ЗДОИ обаче, не кореспондира с разпоредбата на чл.10 от ЗДОИ, който въвежда задължение за предоставяне на информация, която се „съхранява" от задължения субект.

                   С оглед изложеното се налага извода, че решение № 2801-03128/15.02.2022г. на секретаря на Община Ямбол  в оспорената му част е законосъобразен  адм. акт, а депозираната жалба е неоснователна и като такава следва да бъде   отхвърлена.  

          При този изход на делото своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски  е основателно.  Оспорващият следва да бъде осъден да заплати на  ответника направените в производството разноски в размер на 100/сто/ лева за  юрисконсултско възнаграждение, който  размер е определен на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, втори административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

          ОТХВЪРЛЯ   жалбата на  Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, против решение № 2801-03128/15.02.2022г. на Секретаря на Община Ямбол, в частта по т.3 и т.4 с която е отказан  достъп до обществена информация по заявление   с рег. № 2801-01851/28.01.2022 г. 

 

         ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.*****, представлявано от А.Ж.К.-член на УС да заплати на Община Ямбол направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева. 

          Решението на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ  е окончателно.

 

          Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/ не се чете