О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
№ 15
гр. Габрово, 06.01.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в закрито съдебно заседание на шести януари две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря ……………………. и с участието на
прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело №
329 по описа за 2020 година и за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на А.Й.Б. ***, в която
е посочено, че е против писмо с изх. № МДТ-01-675#1 от
06.10.2020 година, подписано от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в
Община Габрово.
В жалбата се твърди, че в оспореното писмо се съдържа отказ
да се извърши искано от жалбоподателя отразяване на обстоятелството отказ от
собственост – необходимо действие по силата на чл. 87, ал. 2, т. 7 от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. Развиват се доводи за издаване
на оспореното писмо от некомпетентен орган, както и в нарушение на материалния
закон. По същество се прави искане за отмяна на оспореното писмо и се заявява
претенция за присъждане на разноските за настоящата инстанция.
От фактическа и правна страна съдът приема следното:
А.Б. е депозирал в Дирекция „Местни данъци и такси“ на
Община Габрово искане с вх. № МДТ-01-675 от 29.09.2020 година /л. 9/ за
прекратяване на регистрация на собственост на 2 броя моторни превозни средства,
описани в искането, и за издаване на документ, постановяващ или удостоверяващ
същото. В искането Б. е посочил, че повече от 5 години не ползва и не владее
посочените в искането автомобили; с декларация по чл. 99 от Закона за
собствеността, приложена към искането – л. 10, собствеността му върху
автомобилите е прекратена, поради което прави искане да бъде заличена
регистрацията на собствеността на автомобилите на негово име в регистъра на
собствениците на МПС, който се поддържа
от Дирекция „МДТ“ за целите на Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.
Б. счита, че производството е по реда на глава Единадесета от ДОПК и прави
искане да бъде снабден с документ по чл. 88, ал. 1 от ДОПК.
По повод на описаното по-горе искане до Б. е изпратено писмо с изх. № МДТ-01-675#1 от 06.10.2020 година, подписано от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово /л. 8/, с което Б. е уведомен, че съгласно чл. 3, ал. 4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, всяка промяна в данните за регистрирано превозно средство и собственика се заявява за регистрация пред съответните звена „Пътна полиция“ в срок до един месец от настъпването ѝ, като в тази връзка Б. е уведомен, че е необходимо да представи декларация за отказ от собственост от 21.09.2020 година в КАТ гр. Габрово, сектор „Пътна полиция“ за извършване на необходимите действия по прекратяване регистрацията на посочените в искането 2 автомобила; съгласно чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ общинската администрация получава по служебен път данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР, и при прекратяване регистрацията на посочените автомобили, партидите за същите в Дирекция „МДТ“ ще бъдат служебно закрити.
Б. е подал жалба срещу описаното по-горе писмо до Кмета на Община Габрово /л. 5/, в която се развиват доводи, идентични с тези, изложени в жалбата до съда - липса на компетентност на издателя на писмото и нарушение на материалния закон, като се прави искане за отмяна на писмото и разпореждане искането за дерегистрация на МПС да бъде уважено, при нищожност или необжалваемост на писмото – произнасяне по жалбата като такава срещу мълчалив отказ.
На жалбата е отговорено с писмо с изх. № МДТ-02-20#1 от 06.11.2020 година, подписано от Кмет на Община Габрово /л. 4/, с което писмо Б. е уведомен, че съгласно чл. 54, ал. 3 от ЗМДТ декларации на хартиен носител за превозни средства се подават само в случаите, когато: 1. пътното превозно средство е придобито по наследство; 2. пътното превозно средство е собственост на повече от едно лице; 3. Собственикът/собствениците на пътното превозно средство няма/нямат постоянен адрес, съответно седалище на територията на страната. Общинската администрация получава по служебен път на основание чл. 54, ал. 2 от ЗМДТ данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР, и при прекратяване на регистрацията на превозните средства партидите на същите в Дирекция „МДТ“ се закриват служебно. Подадената от Б. декларация за отказ от собственост от 21.09.2020 година не попада в изброените по-горе хипотези. За да бъдат закрити партидите на притежаваните от Б. автомобили, трябва да се получи информация от МВР за промяна в регистрацията.
Писмото е връчено на Б. на 10.11.2020 година /известие за доставяне на л. 7 от делото/ и по депозирана чрез пощенски оператор на 25.11.2020 година жалба е образувано настоящото производство.
При
така установените факти настоящият съдебен състав намира, че оспореното писмо не представлява индивидуален административен
акт, подлежащ на съдебен контрол. Определението за индивидуален административен
акт е дадено в текста на чл. 21 от АПК - изричното волеизявление или изразеното
с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг
овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или
задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В
случая визираните в нормата предпоставки не са налице. Действително, оспореното
писмо е издадено от административен орган – Директор на Дирекция „МДТ“ при
Община Габрово, но с него не се създават права или задължения за оспорващия,
нито непосредствено се засягат негови права, свободи или законни интереси.
Писмото представлява уведомяване на подателя на искането какви действия и пред
кой орган следва да предприеме, за да бъде прекратена регистрацията на
посочените в искането автомобили, което прекратяване от своя страна ще бъде
предпоставка за служебно закриване на партидите на тези автомобили в Дирекция
„МДТ“ при Община Габрово. От съдържанието на писмото може да се направи извод,
че според издателя му Б. е отправил искането си до некомпетентен орган –
следвало е да сезира звено „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово, което е
компетентно да отрази промяната в данните относно собствеността на
автомобилите, а партидите на същите, водени в Дирекция „МДТ“, ще бъдат закрити
служебно след предоставяне на информация от звеното, която информация се
получава по служебен път.
В ЗМДТ не е предвидено общините да водят регистър относно
превозните средства и собствеността върху тях. Според чл. 140 и 142 от ЗДвП и
чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ регистърът на пътните превозни средства се води и поддържа
от МВР чрез съответните звена „Пътна полиция“, а редът за това е регламентиран в
Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение
и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Видно от съдържанието на отправеното до Дирекция „Местни
данъци и такси“ на Община Габрово от Б. искане с вх. № МДТ-01-675 от 29.09.2020
година /л. 9/, то е за прекратяване на регистрацията на моторните превозни
средства, описани в искането, като претенцията е Б. да бъде заличен като техен
собственик на основание приложената към искането декларация за отказ от
собственост от 21.09.2020 година, което прекратяване касае именно данните в
регистъра, поддържан от МВР.
Издателят на оспореното в настоящото производство писмо
правилно е преценил, че друг е компетентният орган, който следва да разгледа
искането на Б., указал е в най-общи линии кой и по какъв ред следва да разгледа
искането, но не е съобразил, че съгласно чл. 31, ал. 2 от АПК, когато органът,
започнал производството, установи, че индивидуалният административен акт трябва
да бъде издаден от друг административен орган, той му изпраща незабавно
преписката, като уведомява този, по чиято инициатива е започнало
производството, както и привлечените до момента заинтересовани граждани и
организации, като не е препратил преписката по искането на Б. на звеното „Пътна
полиция“ при ОД на МВР – Габрово.
По изложените съображения съдът намира подадената от А.Б. жалба за процесуално недопустима поради липса на предмет - подлежащ на оспорване административен акт, поради което следва да бъде оставена без разглеждане на основание чл. 159, т. 1 от АПК, образуваното по нея производство да се прекрати, а преписката по искането на Б. да се изпрати в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово за произнасяне по компетентност.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.Й.Б. *** против писмо с изх. № МДТ-01-675#1 от 06.10.2020 година, подписано от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 329/2020 година по описа на Административен съд – Габрово.
ИЗПРАЩА искане на А.Й.Б. ***, заведено с вх. № МДТ-01-675 от 29.09.2020 година /л. 9/ в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово, на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово за произнасяне по компетентност.
Определението подлежи на обжалване
с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в
седемдневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: