Определение по дело №329/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2021 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20207090700329
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  

 

№ 15

 

гр. Габрово, 06.01.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на шести януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ……………………. и с участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело 329 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на А.Й.Б. ***, в която е посочено, че е против писмо с изх. № МДТ-01-675#1 от 06.10.2020 година, подписано от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово.

В жалбата се твърди, че в оспореното писмо се съдържа отказ да се извърши искано от жалбоподателя отразяване на обстоятелството отказ от собственост – необходимо действие по силата на чл. 87, ал. 2, т. 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. Развиват се доводи за издаване на оспореното писмо от некомпетентен орган, както и в нарушение на материалния закон. По същество се прави искане за отмяна на оспореното писмо и се заявява претенция за присъждане на разноските за настоящата инстанция.

От фактическа и правна страна съдът приема следното:

А.Б. е депозирал в Дирекция „Местни данъци и такси“ на Община Габрово искане с вх. № МДТ-01-675 от 29.09.2020 година /л. 9/ за прекратяване на регистрация на собственост на 2 броя моторни превозни средства, описани в искането, и за издаване на документ, постановяващ или удостоверяващ същото. В искането Б. е посочил, че повече от 5 години не ползва и не владее посочените в искането автомобили; с декларация по чл. 99 от Закона за собствеността, приложена към искането – л. 10, собствеността му върху автомобилите е прекратена, поради което прави искане да бъде заличена регистрацията на собствеността на автомобилите на негово име в регистъра на собствениците на МПС, който се поддържа  от Дирекция „МДТ“ за целите на Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. Б. счита, че производството е по реда на глава Единадесета от ДОПК и прави искане да бъде снабден с документ по чл. 88, ал. 1 от ДОПК.

По повод на описаното по-горе искане до Б. е изпратено писмо с изх. № МДТ-01-675#1 от 06.10.2020 година, подписано от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово /л. 8/, с което Б. е уведомен, че съгласно чл. 3, ал. 4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, всяка промяна в данните за регистрирано превозно средство и собственика се заявява за регистрация пред съответните звена „Пътна полиция“ в срок до един месец от настъпването ѝ, като в  тази връзка Б. е уведомен, че е необходимо да представи декларация за отказ от собственост от 21.09.2020 година в КАТ гр. Габрово, сектор „Пътна полиция“ за извършване на необходимите действия по прекратяване регистрацията на посочените в искането 2 автомобила; съгласно чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ  общинската администрация получава по служебен път данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР, и при прекратяване регистрацията на посочените автомобили, партидите за същите в Дирекция „МДТ“ ще бъдат служебно закрити.

Б. е подал жалба срещу описаното по-горе писмо до Кмета на Община Габрово /л. 5/, в която се развиват доводи, идентични с тези, изложени в жалбата до съда  - липса на компетентност на издателя на писмото и нарушение на материалния закон, като се прави искане за отмяна на писмото и разпореждане искането за дерегистрация на МПС да бъде уважено, при нищожност или необжалваемост на писмото – произнасяне по жалбата като такава срещу мълчалив отказ.

На жалбата е отговорено с писмо с изх. № МДТ-02-20#1 от 06.11.2020 година, подписано от Кмет на Община Габрово /л. 4/, с което писмо Б. е уведомен, че съгласно чл. 54, ал. 3 от ЗМДТ декларации на хартиен носител за превозни средства се подават само в случаите, когато: 1. пътното превозно средство е придобито по наследство; 2. пътното превозно средство е собственост на повече от едно лице; 3. Собственикът/собствениците на пътното превозно средство няма/нямат постоянен адрес, съответно седалище на територията на страната. Общинската администрация получава по служебен път на основание чл. 54, ал. 2 от ЗМДТ данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР, и при прекратяване на регистрацията на превозните средства партидите на същите в Дирекция „МДТ“ се закриват служебно. Подадената от Б. декларация за отказ от собственост от 21.09.2020 година не попада в изброените по-горе хипотези. За да бъдат закрити партидите на притежаваните от  Б. автомобили, трябва да се получи информация от МВР за промяна в регистрацията.

Писмото е връчено на Б. на 10.11.2020 година /известие за доставяне на л. 7 от делото/ и по депозирана чрез пощенски оператор на 25.11.2020 година жалба е образувано настоящото производство.

При така установените факти настоящият съдебен състав намира, че оспореното писмо не представлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Определението за индивидуален административен акт е дадено в текста на чл. 21 от АПК - изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт. В случая визираните в нормата предпоставки не са налице. Действително, оспореното писмо е издадено от административен орган – Директор на Дирекция „МДТ“ при Община Габрово, но с него не се създават права или задължения за оспорващия, нито непосредствено се засягат негови права, свободи или законни интереси. Писмото представлява уведомяване на подателя на искането какви действия и пред кой орган следва да предприеме, за да бъде прекратена регистрацията на посочените в искането автомобили, което прекратяване от своя страна ще бъде предпоставка за служебно закриване на партидите на тези автомобили в Дирекция „МДТ“ при Община Габрово. От съдържанието на писмото може да се направи извод, че според издателя му Б. е отправил искането си до некомпетентен орган – следвало е да сезира звено „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово, което е компетентно да отрази промяната в данните относно собствеността на автомобилите, а партидите на същите, водени в Дирекция „МДТ“, ще бъдат закрити служебно след предоставяне на информация от звеното, която информация се получава по служебен път.

В ЗМДТ не е предвидено общините да водят регистър относно превозните средства и собствеността върху тях. Според чл. 140 и 142 от ЗДвП и чл. 54, ал. 1 от ЗМДТ регистърът на пътните превозни средства се води и поддържа от МВР чрез съответните звена „Пътна полиция“, а редът за това е регламентиран в Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Видно от съдържанието на отправеното до Дирекция „Местни данъци и такси“ на Община Габрово от Б. искане с вх. № МДТ-01-675 от 29.09.2020 година /л. 9/, то е за прекратяване на регистрацията на моторните превозни средства, описани в искането, като претенцията е Б. да бъде заличен като техен собственик на основание приложената към искането декларация за отказ от собственост от 21.09.2020 година, което прекратяване касае именно данните в регистъра, поддържан от МВР.

Издателят на оспореното в настоящото производство писмо правилно е преценил, че друг е компетентният орган, който следва да разгледа искането на Б., указал е в най-общи линии кой и по какъв ред следва да разгледа искането, но не е съобразил, че съгласно чл. 31, ал. 2 от АПК, когато органът, започнал производството, установи, че индивидуалният административен акт трябва да бъде издаден от друг административен орган, той му изпраща незабавно преписката, като уведомява този, по чиято инициатива е започнало производството, както и привлечените до момента заинтересовани граждани и организации, като не е препратил преписката по искането на Б. на звеното „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово.

По изложените съображения съдът намира подадената от А.Б. жалба за процесуално недопустима поради липса на предмет - подлежащ на оспорване административен акт, поради което следва да бъде оставена без разглеждане на основание чл. 159, т. 1 от АПК, образуваното по нея производство да се прекрати, а преписката по искането на Б. да се изпрати в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово за произнасяне по компетентност.

 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на А.Й.Б. *** против писмо с изх. № МДТ-01-675#1 от 06.10.2020 година, подписано от Директор на Дирекция „Местни данъци и такси“ в Община Габрово.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 329/2020 година по описа на Административен съд – Габрово.

ИЗПРАЩА искане на А.Й.Б. ***, заведено с вх. № МДТ-01-675 от 29.09.2020 година /л. 9/ в Дирекция „Местни данъци и такси“ при Община Габрово, на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Габрово за произнасяне по компетентност.

    

             Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.    

                             

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: