O П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 395/09.09.2020 г.
В името на народа
Административен съд - Монтана, четвърти състав в закрито заседание на девети септември две хиляди и двадесета година, в състав:
Председател : Мария Ницова
като разгледа административно дело № 360/2020 г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по жалба от Г.Л.Г. ***, чрез пълномощника адв.Д*** .Ц., „ против индивидуален административен акт, писмо изх.№ ЛП-195/13.08.2020 г. на кмета на община Л*** ..“.
Съдът намира, че жалбата е недопустима за разглеждане по същество при следните съображения:
По делото се установява се, че жалбоподателят Г. е подал заявление – декларация за включване в механизма лична помощ по реда на Закона за личната помощ вх.№ 172/05.08.2020 г./л.28-29 от делото/. С писмо изх.№ ЛП-195/13.08.2020 г., кметът на община Л*** уведомява заявителя Г., че има право и е включен в механизма лична помощ по реда на Закона за личната помощ за 142 часа месечно, със срок до 30.07.2025 г. У*** е също така, че избраното от него и посочено в декларацията лице за асистент Н*** Н*** Г*** , не отговоря на условията за личен асистент и с това лице не може да бъде сключено тристранно споразумение и трудов договор за назначаване като личен асистент. Като е указано, че има право да посочи друго лице, което да отговаря на условията или избере личен асистент от Б*** на кандидатите за личен асистент/л.6 от делото/.
Г. недоволен от това писмо го оспорва, с довод, че нарушава правото му на избор на асистент, излага доводи, че посочената от него Н*** Н*** Г*** неправилно не е допусната в списъка за кандидати за асистенти. Прави искане за отмяна на въпросното писмо, което представлява индивидуален административен акт, като незаконосъобразно и прави искане преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне.
Настоящият съдебен състав намира, че в производството не се спори, че заявителят има право и е включен в механизма лична помощ по Закона за личната помощ, също, че има право да избира асистент, съгласно чл.8, ал.3, т.1 от Закона за личната помощ, т.е. в това отношение изложеното в писмото не засяга негативно неговите права.
Що се отнася до твърдението, че с
писмото са засегнати негови права, т.к. е уведомен, че посоченият от него
асистент не отговаря на условията за личен асистент, настоящият съдебен състав
намира на първо място, че оспореното писмо има уведомителен характер за Г.,
т.е. същото не е индивидуален административен акт. Въпросното писмо само
уведомява Г., с него не се засягат негови права и интереси, не му е отказано правото на избор на личен
асистент, а само е уведомен, че посоченият от него Н*** Н*** Г*** не отговаря
на условията за личен асистент. Не е
налице волеизявление на административния орган по отношение на негови
законни права и интереси. Твърдението, че същото засяга правата на
жалбоподателя не се споделят от настоящия съдебен състав, т.к.същият не е лишен
от право да избира асистент, но съгласно разпоредбата на чл.18, ал.1 от Закона
за личната помощ доставчик на личната помощ е общината, а съгласно чл.21, ал.1
от същия „ Кметът на общината вписва в регистъра по чл. 17, ал. 6 от Закона за
социално подпомагане ползвателите и асистентите на лична помощ на територията
на съответната община…“, а в чл.21, ал.2 са посочени правата и задълженията на
доставчика на лична помощ, като в т.7 се
сочи “поддържа актуален списък за кандидатите за асистенти и професионалния им
опит;“, т.е. законодателят е определил правила за личните асистенти.
Съгласно чл.17 от Закона за
личната помощ „ М*** на труда и социалната политика издава наредба по
прилагането на тази глава.“ В изпълнение на което е издадена Наредба № РД-07-7
от 28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ/
/ изд. от министъра на труда и социалната политика, oбн., ДВ, бр. 53 от
5.07.2019 г., в сила от 5.07.2019 г., изм. и доп., бр. 99 от 17.12.2019 г., в
сила от 17.12.2019 г./, където са уредени подробно въпросите по процедурата на
механизма лична помощ. В чл.3 от тази
наредба изрично е посочено „ ал.1. П*** на
личната помощ или неговият законен представител избира самостоятелно или
съвместно с доставчика на лична помощ асистент/и и асистент-заместник/ци.; ал.2
При необходимост доставчикът на лична помощ предлага кандидат-асистенти на
ползвателя от списъка по чл. 6, ал. 1. П*** избира асистент от предложените
кандидат-асистенти след провеждане на интервю.; ал.3 Предоставянето и
ползването на лична помощ се осъществяват въз основа на споразумение между
ползвателя, избрания асистент и доставчика на лична помощ съгласно чл. 14, ал.
3 от Закона за личната помощ. Споразумението урежда реда и срока за
предоставянето и ползването на личната помощ, както и правата и задълженията на
страните.;ал.4 В срок до 7 дни от постъпването на заявлението по чл. 2, ал. 2,
съответно от изтичането на срока по чл. 2, ал. 7, след проверка за съответствие
с изискванията на Закона за личната помощ кметът на общината изготвя проект на
споразумение по ал. 3 и го предоставя за подпис на останалите страни.“, т.е.
дадена е възможност асистентът да бъда избран съвместно, като безспорно същият следва да отговаря на
определени условия. Дали и доколко едно лице не отговаря на условията за личен
асистент е въпрос, който следва да бъде решен между кандидата за асистент и
административния орган, ползвателят на лична помощ не е страна в това
производство.
На настоящия съдебен състав служебно е известно, че в АС М*** е образувано адм.д.№ 361 по описа за 2020 г., като предмет на същото е обжалване от Н*** Н*** Г*** на писмо с изх.№ ЛП-196/13.08.2020 г. на кмета на община Л*** , с което същата е уведомена, че не отговаря на условията за личен асистент. Първото заседание по делото е насрочено за 19.10.2020 г./ виж писмо и извлечение от С*** на л.84 и 85 от делото/. След като бъде решен този въпрос и се установи дали лицето отговаря на условията за личен асистент, тогава ползвателят Г. би могъл да се възползва от правото си да избере Н*** Г*** за личен асистент. Преди това ползвателят на лична помощ не може да твърди, че са нарушени неговите права, още повече, че не му е отказано правото да избере личен асистент.
За пълнота следва да се посочи, че дори да бъде отменено въпросното писмо, ако посоченото лице Н*** Г*** не отговаря на условията за личен асистент, община Л*** не може да подпише споразумение, нито да сключи трудов договор със същата, т.е. тогава наистина ще бъдат засегнати правата на жалбоподателя.
При положение, че посоченото писмо с изх.№ ЛП -195/13.08.2020 г. на кмета на община Л*** има уведомителен характер, не притежава белезите на индивидуален административен акт, същото е част от производство по предоставянето и ползването на лична помощ и съобразно нормата на чл. 21, ал. 5 АПК не подлежи на самостоятелно оспорване. С него не се нарушават или застрашават засягат пряко права или законни интереси на Г.. Жалбата, с която е сезиран съда в настоящото производство следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати, поради липсва годен за оспорване административен акт.
Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 1 и т.4 АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Г.Л.Г. ***, чрез пълномощника адв.Д*** .Ц., „..против индивидуален административен акт, писмо изх.№ ЛП-195/13.08.2020 г. на кмета на община Л*** ..“.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 360/2020 г. по описа на Административен съд М*** .
Определението може да се обжалва с частна жалба, в 7- седем дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.
Препис от определението да се изпрати на страните.
Административен
съдия: