Р Е Ш
Е Н И Е
Номер Година 2021 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и осми състав
На двадесет и пети февруари Година
две хиляди двадесет и първа
В публичното съдебно заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : РОСИЦА ШКОДРОВА
като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен
характер дело номер 337 по описа за две хиляди
двадесет и първа година.
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ НП №436а-272/06.10.2020г. на Директор на ОДМВР Варна, с което на К.И.А.
е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300 лева на осн. чл.209а ал.1 от ЗЗдравето.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на К.И.А. срещу
наказателното постановление, с което е наложено административно наказание
глоба.
Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна.
С жалбата се сочи, че въззивника е спортувал,
като от време на време свалял предпазната си маска. В един момент полицейски служител им се
скарал и той веднага поставил маската си.
Въпреки възраженията му, че
следва да му се състави само предупредителен протокол, му бил съставен
АУАН. На следващия ден заповедта в тази
си част е била отменена и е налице
хипотеза на чл.3 ал.2 от ЗАНН. Формулира се
искане за отмяна на НП.
В с. з. въззивникът поддържа жалбата си.
По същество иска отмяна на НП като поддържа основанията, наведени с
жалбата.
Представител на органа, издал НП не се явява. В допълнителна молба моли
съда да потвърди НП и претендира разноски.
След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка :
На 30.04.2020г. въззивникът А. ***, „Приморски
парк“ , в района на Делфинариума, като престоявал там
без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или
друго средство, покриващо носа и устата.
В същото време в района се намирали полицейски служители- св. Читаков и св. К., които възприели въззивника.
Към 25.04.2020г. била в сила т.9 от Заповед №РД-01-124/13.04.2020г. на
Министъра на здравеопазването , съобразно която всички лица, които се намират в
закрити или на открити обществени места са длъжни да имат поставена защитна
маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство,
покриващо носа и устата. За целите на тази мярка обществени са и местата и
пространствата, които са общодостъпни и /или са предназначени за обществено
ползване.
След като била извършена проверка, срещу въззивника
А. бил съставен акт за установяване на
административно нарушение. В съдържанието на акта били описани обстоятелствата
на извършване на нарушението. Акта бил надлежно предявен на въззивника,
който вписал в съдържанието му, че има възражения. Такива постъпили по АНП
впоследствие.
На 06.10.2020 г. е било издадено и НП , като видно от съдържанието на същото
административно наказващия орган е възприел описаната в АУАН фактическа
обстановка. Нарушението било квалифицирано като такова по чл.63 ал.1 от ЗЗДравето и било
наложено съответно административно наказание , съобразно чл.209а ал.1 от ЗЗдравето.
Горната фактическа обстановка, описана в съдържанието на акта за
установяване на административно нарушение и възприета от административно
наказващия орган в НП се установява по безспорен и категоричен начин от
събраните по делото доказателства – писмените доказателства – надлежно
съставен АУАН, показанията на св. Читаков и св. К. и др.
При проверка на съставения акт за установяване на
административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно
постановление, съдът констатира, че същите са издадени при спазване на всички
срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за установяване на
административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на
нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; наказателното
постановление е било издадено в предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за
издаването му. И акта за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка.
В съдържанието на съставения акт за установяване на административно нарушение
се съдържа подробно описание на самото нарушение, както и на обстоятелствата на
извършването му. Посочена е и правилната правна квалификация по ЗЗдравето.
Административно наказващият орган обаче неправилно, въз
основа на събраните доказателства е приел, че се касае за извършено
административно нарушение, което следва да бъде санкционирано по смисъла на
закона.
В настоящия казус, от приложените по делото доказателства
е видно, че от деянието не са произтекли каквито и да било вредни последици за
здравето и живота на останалите граждани. Безспорно е
налице неизпълнение на въведената забрана, но установеното по- горе, както и
факта, че се касае за първо установено нарушение, очертават извършеното
нарушение като такова с изключително
ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обичайните случаи от този вид и в този смисъл е налице хипотезата
на „маловажен случай” на административното нарушение.
Съдът намери, че не е налице хипотеза на чл.3 ал.2 от ЗАНН, предвид на факта, че разпоредбата на чл.209а ал.1 от ЗЗДравето
не е отменяна и към момента на санкциониране на лицето, както и към настоящия
момент е действаща.
След като обсъди възраженията, наведени с жалбата и
намери част от същите за основателни, съдът отмени НП като необосновано.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: