Присъда по дело №200/2014 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 72
Дата: 1 декември 2014 г. (в сила от 17 април 2015 г.)
Съдия: Стефка Томова Пашова
Дело: 20145310200200
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 14 април 2014 г.

Съдържание на акта

 

П  Р  И  С Ъ  Д  А

 

Номер

 

              Година

2014

 

Град

Асеновград

 

        В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Асеновградският районен

съд   

   Четвърти  наказателен

    състав

 

На

      Първи декември

 

 

Година

2014

 

В публично заседание в следния състав:

                    Председател:  

Стефка Пашова

 

 

Секретар:

М.А.

 

Прокурор:

Калоян Димитров

 

като   разгледа    докладваното    от

Съдията

 

Наказателно общ характер дело номер

   200

  по описа за     

 2014

година.

 

                   П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА  подсъдимия В.Ф.Ж. - роден на ***г***, обл. Смолян, българин, български гражданин, със средно образование, женен, работи като шофьор във „ВЕСТАТРАНС” ЕООД,  неосъждан,  ЕГН ********** за  ВИНОВЕН в това, че на 19.03.2013г. на път П-86, километър 46+200 Асеновград -Нареченски бани, обл.Пловдивска, при управление на МПС, товарен автомобил " ДАФ" с ДК№ СМ 8494 АНУ, е нарушил правилата за движение по пътищата: чл.5 ал.1 т.1 от ЗДвП – „Всеки участник в движението по пътищата: с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди”;  чл.67 ал.1 от ППЗДвП – „Водачът на ППС е длъжен да се движи възможно най-вдясно на платното за движение,а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка-да използва най-дясната свободна лента”;, като по непредпазливост е причинил значителни имуществени вреди в размер на 10 272 лв. на автобус „Неоплан” с ДК № РВ 4600 ВТ, собственост на „Е. 98” ООД и на полуремарке „Шмитц” с ДК№ СМ 2770 ЕЕ, собственост на „ВЕСТАТРАНС” ЕООД, в размер на 1202,40 лв., всичко на обща стойност 11474,40 лв., поради което и на основание чл. 343, ал. 1, б. „а”, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 54, ал. 1 от НК го ОСЪЖДА на „ПРОБАЦИЯ”, със следната съвкупност от пробационни мерки, а именно:

 

 

- „ЗАДЪЛЖИТЕЛНА РЕГИСТРАЦИЯ по настоящ адрес”***, за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА, на основание чл.42а, ал.3, т.1 вр.ал.2,т.1, вр.ал. 1 от НК, като на основание чл.42б от НК се определя периодичност на явяване и подписване на  подсъдимия пред пробационния служител „ДВА ПЪТИ СЕДМИЧНО”.

 

- „ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ ПЕРИОДИЧНИ СРЕЩИ С ПРОБАЦИОНЕН СЛУЖИТЕЛ за срок от ШЕСТ МЕСЕЦА, на основание чл.42а, ал.3, т.1 вр.ал.2, т.2 , вр.ал.1 от НК и на основание чл. 304 от НПК го ПРИЗНАВА за НЕВИНЕН и го ОПРАВДАВА за това да е нарушил правилата за движение по пътищата, както следва - чл.16 ал.1 т.1 от ЗДвП – „На пътно платно с двупосочно движение на водача на ППС е забранено: 1. когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне”; чл.20 ал.1 от ЗДвП – „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства ,които управляват”; чл.20 ал.2 от ЗДвП -  „Водачите на пътните превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението и с всички други обстоятелства, които имат значение за безопасността на движението. Водачите са длъжни да направят всичко възможно, за да намалят скоростта или да спрат превозното средство във всички случаи,когато възникне опасност за движението”;  чл.3 от ППЗДвП – „Участниците в движението са длъжни: 1. да спазват правилата за движение; 2. да пазят живота и здравето на хората; 3. да не създават опасности или пречки за движението”; чл. 68 от ППЗДвП – „На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено: 1. когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение, освен при изпреварване и заобикаляне”

 

 

 На основание чл. 343г., вр. чл. 343, ал. 1, б. „а”, вр. чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК ЛИШАВА подс. В.Ф.Ж. от ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ОСЕМ МЕСЕЦА.

 

На основание чл. 189, ал. 3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия В.Ф.Ж. да заплати сумата от 680лв. по сметка на ОД на МВР – Пловдив, представляваща  разноски по водене на делото.

 

На основание чл. 189, ал. 3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия В.Ф.Ж. да заплати сумата от 220лв. по сметка на РС - Асеновград, представляваща  разноски по водене на делото.

 

Вещественото доказателство, приложено по делото, а именно тахометър от автобус „Неоплан” с рег. № РВ 4600 ВТ ДА СЕ ВЪРНЕ на „Е. 98” ООД, след влизане на присъдата в законна сила.

 

Присъдата подлежи на обжалване и протест пред Окръжен съд – Пловдив в петнадесетдневен срок от днес.

 

 

                                                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ

По нохд № 200.14г. по описа на Районен съд- Асеновград, четвърти наказателен състав

 

Съдът е сезиран с обв. акт срещу подсъдимия В.Ф.Ж. ***, по обвинение за престъпление по чл.343 ал.1 б.“а“ вр.чл. 342 ал.1 от НК.

В хода по същество, представителят на РП- Асеновград пледира за признаване на подсъдимия за виновен по предявеното му обвинение и за налагане на наказание, ориентирано към минимума.

Упълномощеният защитник на подсъдимия- адвокат К., пледира за постановяване на оправдателна присъда, с оглед на липсата на осъществен от обективна страна състав на вмененото престъпление,       като изтъква съображение, че подсъдимият е управлявал МПС-то в неговото пътно платно и не е нарушил нито едно правило за движение по пътищата, поради което и настъпилото ПТП не се дължи на негово поведение, а на навлизане на автобуса в платното за движение на подзащитния му, при което е настъпил удар между двете насрещно движещи се превозни средства, в резултат на което са причинени и имуществени щети в значителен размер по тях.

Подсъдимият не се признава за виновен и пледира за оправдателна присъда.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, от фактическа страна намери за установено следното:

Подсъдимият В.Ф.Ж. не е осъждан.

Същият е правоспособен водач категории „В“, „С“, „Д“, „ВЕ“, „ СЕ“. Той работи като шофьор във „Вестранс“ еоод –с. Подвис, която фирма се занимава с транспортна дейност- превоз на товари. Същият на 19.03.2013г. управлявал товарен автомобил „Даф“ с прикачено ремарке по курс- град Пловдив- Смолян. Малко преди квартал „Нареченски бани“ , управляваният от него автомобил се изкачвал по пътя, като същият не е бил натоварен. Теглото на товарния автомобил  е 14 500 кг. В същото време, по маршрута град Рудозем - град Пловдив, извършвал редовен курс с тръгване в 06:00 часа от град Рудозем, автобус „Неоплан“ , закупен преди 5 години от фирма „Е. -98“ оод, занимаваща се с транспортна дейност, за 30 000 лева и управляван от свидетеля С.С.,  работещ като професионален шофьор повече от 20 години. Автобусът е преминал технически преглед и същият към момента на този курс бил с изрядни документи и в пълна техническа изправност. Автобусът навлязъл в квартал „Нареченски бани“, преминал същия, преминал през квартал „Наречен“ и се движил в прав участък на пътя, завършващ с ляв завой за движещите се в посока град Асеновград, пътен участък. Времето било ясно, с добра видимост, по пътното платно е нямало дупки, като  в десния край на същото, в посока град Асеновград,  имало разстлан пясък, останал от зимното опесъчаване на пътното платно, който образувал ивица от около 50 см. Свидетелят С. намалил скоростта при наближаване към завоя, с оглед навлизането му в него. В този участък няма видима пътна  маркировка, като  северния край на платното за движение до бордюра, асфалтовото покритие е скосено и се образува праг. В района на завоя платното за движение е с ширина 7,3 метра. Скоростта на товарния автомобил „Даф“ в началото на завоя е била около 63 км./ч., а скоростта на движение на автобус „Неоплан“ преди започване на спирането е била около 62 км./ч.. Скоростта на товарния автомобил “Даф“ в началото на завоя е била по-голяма от критичната скорост, която е изчислена от АТЕ на 61-66 км./ч., а тази на автобуса „Неоплан“ е била близка и по-малко от критичната за него, която възлиза на 63-68 км./ч. Автобусът „Неоплан“ се е движил по платното за движение в посока от запад на изток, като в същото време по същото платно насреща му се е движел товарен автомобил “Даф“ с влекач с полуремарке, в посока от изток на запад, до момента, в който двете насрещно движещи се превозни средства са достигнали до завой на пътя, който е бил десен за товарния автомобил“Даф“ и ляв за автобуса“Неоплан“. Водачът на товарния автомобил “Даф“ е навлязъл в завоя, като се е движел около средата на платното, като в един момент двамата водачи са получили пряка видимост един към друг. Водачът на товарния автомобил  е навлязъл в завоя, движейки се плътно максимално в дясно, в непосредствена близост до средата на платното, като в този момент двамата водачи са получили пряка видимост един към друг.При забелязване на насрещно движещия се автобус „Неоплан“, водачът на товарен автомобил „Даф“ е отклонил волана на дясно, при което влекачът се насочил надясно към десния край на платното, но ремаркето изостанало при следването на влекача и е останало към средата на платното, при което е настъпил удар в предната лява част на автобус марка „Неоплан“ и в задната лява страна на полуремаркето на товарния автомобил „Даф“. След удара, свидетелят С., управляващ автобуса, паднал от шофьорската седалка и изпуснал управлението на същия, като автобусът в резултат на удара променил траекторията на движението си,  напуснал пътното платно, преминал през банкета на същото и навлязъл в полята около пътя, където преустановил своето движение, а товарния автомобил „Даф“  спрял плътно в дясно до банкета на пътното платно.

Ударът между двата автомобила е настъпил около средата на платното за движение в конфликтната точка на първоначален контакт, която по дължина е установена от АТЕ на 30-35 метра преди мястото, в което е спрял товарния автомобил и по ширина - около средата на платното за движение.Установените находки на пътното платно- разпилени предмети, според становището на експертите, депозирано в съдебно заседание, не е относимо към определяне мястото на удара, с оглед на това, че  сами по себе си, тези находки не са достатъчно обективни данни, въз основа на които това място да се определи. Това е така, тъй като тези предмети могат да бъдат на различно място на пътното платно, в зависимост от скоростта на движение, тяхното тегло,  закрепеността им към ППС-то и т.н. и не определят мястото, където е станало съприкоснованието между двете ППС-та. С оглед на което и обстоятелството, че те са в частта на пътното платно, в която се е движил товарния автомобил „Даф“, не водят до извода, че именно в тази част е настъпил удара. Нещо повече, безспорно е установено по делото, че тези разпилени вещи са били в ремаркето, в което е станало удара и което към момента на удара безспорно се сочи от експертите, не е навлязло в частта на движение на автобуса, а е било в своята си част, но плътно в ляво на същата, като след удара, респективно, в резултат на действащата сила на автобуса, то е променило своята траектория обратно надясно, когато и в който момент от него са изпадали вещите, намиращи се в него, където са и установени. С оглед на което и наведеното в това отношение възражение на защитата за относимост на тези находки към мястото на удара между двете ПТП и оттам изводимостта за липса на допуснато нарушение на правилата за движение по пътищата от страна на подсъдимия, което да е в пряка причинно-следствена връзка с настъпилото ПТП, се отхвърлят от съда, като неоснователни.

Експертизата заключава, че поради липса на маркировка и при променлива ширина на платното за движение, особено в участъка на завоя, където вътрешната за завоя мислена лента е по-голяма от външната такава, с оглед мястото на удара към средата на платното, потвърждава извода за това, че водачът Ж. се е движил в по-широката лента, тъй като за него завоят е с вътрешна крива на пътния участък, като въпреки това, неговото движение е плътно в ляво на същата, което е довело до първоначално разминаване между двете ППС-та с оглед предприеманата от подсъдимия Ж. маневра-завъртане на волана надясно, където товарният автомобил е имал възможност да избяга, с оглед наличието на място за това и оставането на ремаркето в първоначалната траектория, където вече с него настъпва удара, с оглед на закъснението на неговото прибиране и в това време- продължаване движението на автобуса напред, до мястото на съприкосновението.

В случая, водачът на товарния автомобил „Даф“ е имал техническа възможност да избегне произшествието, ако при навлизането си в завоя се е движил в дясната част на платното за движение, вместо по-към средата му, при което би се разминал с автобус „Неоплан“, без да се налага да прави рязка корекция на траекторията си в средата на завоя.В случая, водачът на автобус „Неоплан“ е нямал техническа възможност да избегне произшествието, тъй като рязка корекция на траекторията му, след навлизане в завоя,  с цел да се измести към десния край на платното, не е безопасна с оглед пътните условия - мокър асфалт и наличие на пясък в десния край на платното.  Основна причина за настъпилото ПТП от техническа гледна точка е, че водачът на товарния автомобил „Даф“ – подсъдимия В.Ф.Ж., при навлизане в десния завой, се е движил около средата на платното, вместо възможно най-вдясно върху него.

В протокола за оглед на местопроизшествието, направен при незапазено местопроизшествие, са били фиксирани две следни на пътното платно, описани като „две дъги от престъргване на автомобилни гуми“, като е посочено, че следата от Тира е с начало 26,8 метра източно и 21,6 метра северно от ориентир 1, а краят й е с начало 18,3 метра северно и 7,7 източно от ориентир 1.Описано е, че следата от автобуса е с дължина 5,4 метра и с начало 13,6 метра източно и 16,6 метра северно от ориентир 1. Така описаните следи, макар да са описани като такива, оставени от товарния автомобил“Даф“ и от Автобуса“Неоплан“, съобразно становището на тройната авто-техническа експертиза, не са относими към механизма на произшествието и не кореспондират с обстоятелствата, свързани със същото. Това становище на експертите, развито подборно в разпита им в съдебно заседание, се базира на обстоятелството, че тези следи не са фиксирани като проекция и ориентир, не са ситуирани на платното, а по начина, по който са описани, едната от тях излиза извън него, поради което и съдът приема становището на експертите, че те не са относими към това ПТП и не влияят на изводите за скоростта на ППС-тата, участвали в него и в механизма на същото, с оглед на което и съдът намира, че тези следи нямат отношение към това ПТП, още повече, че огледът е при произшествие, което не е запазено, което потвърждава извода за тяхната неотносимост.В подкрепа на това е становището на вещите лица, развито в разпита им в съдебно заседание относно липсата на натискане на спирачната система от страна на водачът на автобуса, тъй като същите изрично посочват, че дори и това да е станало, то липсва обективно време тя да сработи, с оглед времето за изминаване на опасната зона, поради което и съдът счита, че тази следа не е относима към действие и факт, свързан с ППС- участник в произшествието.

От изготвената по делото авто-оценъчна експертиза се установява, че стойността на причинените имуществени вреди по автобус „Неоплан“ с рег. № РВ 46 00 ВТ, към датата на настъпилото ПТ – 19.03.2013г.10 272 лева.

Това заключение е дадено въз основа на извода, че цената на възстановяване на автобуса, което технически е възможно да стане, е икономически нецелсъобразна, тъй като новите части и труда надхвърлят 70 % от стойността на автобуса преди повреждането му, с оглед на което и стойността му е определена на базата на средната пазарна стойност на автобуса към момента на повреждането му, определена по метода на пазарните аналози.

Стойността на щетите по товарния автомобил „Даф“ е 1202,40 лева.

Така приетите за установени факти  по делото, съдът намери за доказани от протоколът за оглед на местопроизшествие, изготвен в светлата част на денонощието и в присъствието на две поемни лица, съгласно изискванията на НПК, поради което и го кредитира като годно доказателствено средство.С оглед на вписаното в него обстоятелство, че огледът е направен при незапазено местопроизшествие, съдът намира същият за напълно достоверен, включително и относно фиксираните в него две следи, които са видни и от изготвения към него фотоалбум и от приетите като ВД снимки в хода на съдебното следствие, представени от защитата. Относимостта на така фиксираните в него следи обаче е въпрос, по който съдът ще вземе становище по-долу, като същият не влияе върху годността на протокола като доказателствено средство и не опровергава неговата достоверност.

Съдът не кредитира изготвената от вещото лице П.С. авто- оценъчна експертиза, тъй като макар същата да е изготвена на база оценка на по-голяма част от щетите, то в същата не е включено като оценка усуканото шаси на автобуса, което прави същата непълна от една страна, а от друга - тя не е съобразена с икономическата обосновка за ремонта, която съпоставена с пазарната цена на автобус, идентична година на производство и в добро техническо състояние като този участвал в ТП-то, дава стойност, много по-ниска от тази, която би била простата замяна на увредените части с нови. С оглед на което и съдът не цени заключението на тази експертиза като необосновано и неправилно.

Съдът кредитира заключението на повторната авто- оценъчна експертиза за щетите на автобус „Неоплан“,  изготвена от вещото лице С.М., като намира същата за обоснована- изследвани са всички относими обстоятелства по делото и като правилна- изготвена от лице, имащо правоспособност за изготвяне на експертизи в съответната област и базирана на изследване на пазарните стойности, със съответния процент овехтяване.

Съдът кредитира като обосновано и правилно заключението на авто- оценъчната експертиза на щетите по товарния автомобил“Даф“, като счита същата за обоснована- позоваваща се на доказателствата по делото и правилна- при оценка на пазарната стойност, при средно пазарни цени и отчетеното овехтяване, включително и включен труд за възстановяване на деформираните и подлежащи на подмяна авточасти.

Съдът не кредитира заключението на първоначалната единична авто- оценъчна експертиза, като счита същото за непълно и необосновано, което налага извода и за неговата неправилност.Това е така, тъй като същото се базира на описаните две следи в протокола за оглед, с оглед извеждане на скорости и механизъм на ПТП-то, които следи тази експертиза безспорно приема, без наличието на обективни данни за това, че са оставени от двете, участвали в ПТП-то ППС-та. Тази експертиза установява суркане и навлизане на управлявания от подсъдимия влекач и ремарке в участъка от пътното платно, предназначен за движение на автобуса, което  не кореспондира с материалите по делото и не е обосновано, предвид неотносимостта на следите, на които тази експертиза се базира, към настоящето ПТП.

Съдът кредитира заключението на тройната авто-техническа експертиза, тъй като същата е изготвена при преценка на относимите данни и доказателства по делото, при направена детайлна мотивировка за тяхната относимост и изводите са обосновани и правилни, с оглед на това, че се позовават на математически изчисления, базирани на изходни и безспорно относими към предмета на делото обективни данни.

Съдът кредитира и писмените доказателства по делото- справка за съдимост, характеристична справка и документи за двете МПС-та и правоспособността на водачите им, технически проект на пътя, по който е станало  ПТП-то, като надлежно приобщени по делото.

Като надлежно приобщени по делото, съдът кредитира и вещественото доказателство по делото- тахошайба от автобус „Неоплан“.

Съдът кредитира показанията на свидетелите С.М., като логични, последователни, непротиворечиви с останалите доказателства по делото и неопровергани от същите. Съдът кредитира показанията на свидетеля С.С., като относно този свидетел по две обстоятелства- за това, че подсъдимият е предприел маневра надясно и че е свидетелят е натиснал спирачката в завоя, съдът кредитира неговите показания от ДП, прочетени в съдебно заседание, като съответни и на заключението на АТЕ тройна експертиза и на другите доказателства по делото, като в тази част първоначално депозираните в съдебно заседание като опровергани не кредитира..

Съдът кредитира и показанията на свидетелката Е.В.Ч.,  като логични последователни, незаинтересовани и подкрепени и от АТЕ-за и АОЕ-за по делото.

Съдът кредитира и по-голямата част от показанията на свидетеля А., с изключение на частта за следите, отразени на приетите по делото като ВД снимки, с оглед на това, че в тази им част, неговите показания представляван предположения, но не и фактически твърдения на възприети от този свидетел факти, които предположения по своето естество не представляват свидетелстване относно релевантни по делото обстоятелства, а са субективни съждения и на следващо място, те са напълно опровергани от заключението на тройната АТЕ по делото.

Съдът кредитира като непротиворечиви и логични и последователни и показанията на свидетелите Е. и Ч., които съдът кредитира като логични, последователни и покрепени от останалите показания по делото и от тройната АТЕ и единичната АОЕ, кредитирани от съда,  по делото.

       По отношение на обясненията на подсъдимия Ж., относно механизма на станалото ПТП, съдът не кредитира същите, като ги цени единствено като защитна позиция, с оглед на това, че те се опровергават от кредитираната от съда тройна авто-техническа експертиза, както и от разпита на вещите лица, изготвили същата, в който те напълно изключват като правдоподобност механизма на причиняване на ПТП-то, описан от подсъдимия като изрично изтъкват, че автобусът е навлязъл в участъка за движение на товарния автомобил „Даф“, в разултат на което е настъпило и ПТП, тъй като при това положение, ударът между двете ППТ-та би бил съвсем друг, в съвсем други части на същите, а и установяването на двете ППс-та щеше да бъде на съвсем различно място от мястото, където те са описани като преустановили движението си.С оглед на което и като отчете, че в тази част обясненията на подсъдимия Ж. се опровергават от кредитираните от съда показания на свидетеля С., не кредитира същите, а ги цени единствено като защитна позиция. В останалата им част, обясненията на подсъдимия се намериха да подкрепени от гласните доказателствени средства и от кредитираната от съда тройна авто-техническа експертиза, поради което и съдът ги кредитира.

Съдът кредитира и приложените в хода на съдебното заседание ВД- фотоснимки, като приобщени по реда на чл. 159 от НПК като предмети, които могат да послужат за изясняване на обстоятелствата по делото, съгласно чл. 109 от НПК с характер на ВД. Съдът отчита същите с оглед и протокола за оглед на местопроизшествието, като отчита вписаното в него обстоятелства за липсата на запазване на същото и отчита, че предвид на това, че установените и снимани следи на тези снимки, съгласно заключението и на тройната авто-техническа експертиза, не могат да бъдат отнесени като такива, оставени от участвалите в ПТП-то пътни превозни средства.

 

При така установените факти по делото, от правна страна, съдът намери за установено следното:

При управление на товарен автомобил “Даф“ със скорост, разрешена за населеното място и съобразена с пътните условия, подсъдимият  Ж. е допуснал 2 нарушения на правилата за движение по пътищата, имащи отношение към причиняването на ПТП, пряка и непосредствена последица именно от така допуснатите нарушения на правилата за движение, което е довело до причиняване на значителни имуществени щети в размер на 10 272 лева за автобус „Неоплан“ и в размер на 1202, 40 за товарния влекач, на двете дружества, собственици на автобуса и на товарния автомобил, а именно: нарушение по чл. 5 ал.1т.1 от ЗДвП, гласящ, че „Всеки участник в движението по пътищата, с поведението си не трябва да създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди“ и чл. 67 ал.1 от ППЗДП, гласящ, че „ Водачът на ППС е длъжен да се движи възможно най-вдясно на платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка- да използва най- дясната свободна лента“.

В случая, подсъдимият се е движил, с оглед кривата на завоя, при липса на очертана наземна маркировка, при нееднаквост в самата крива на завоя на участъка,предназначен за движение на насрещно движещи се ППС-та в своя участък, като не е навлязъл в участъка на насрещно движещия се автобус, но движението на товарния автомобил “Даф“ е било максимално в ляво на своя участък, с което е нарушен чл. 67 ал.1 от ППЗДП, като по този начин, е допуснато ПТП с материални щети в значителен размер, поради което и съдът намери, че в пряка причинно-следствена връзка с нарушаване на това правило за движение, е причиняването на ПТП и настъпилите в резултат на него значителни имуществени щети, с оглед на което и съдът призна подсъдимия за виновен в нарушаване на това правило за движение.

С оглед забраната за причиняване на щети, разписана в чл. 5 ал.1т.1 от ЗДВП и предвид липсата на специална правна норма, налагаща забрана за причиняване на щети, съдът намери, че подсъдимият е нарушил същата, като в резултата на допуснато от него ПТП е причинил такива в значителен размер, поради което и го призна за виновен в нарушение на това правило за движение.

С оглед липсата на наземна пътна маркировка и разделяне на пътното платно на две пътни ленти, е неприложима вменената за нарушена правна норма на правилото за движение, разписано в чл. 16 ал.1т.1 от ЗДвП, гласящо, че „На пътно платно с двупосоно движение, на водача на ППС е забранено : 1 г. когато платното за движение има две пътни ленти- да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение, освен при изпреварване и заобикаляне“, поради което и в случая от обективна страна, поради неотносимост на това правило за движение, то същото не е и нарушено от страна на подсъдимия и за неговото нарушаване същият следва да бъде оправдан.

Неотносимост се констатира и относно правилото на чл. 20 ал.1 от ЗДВП, гласящо, че „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.“ Това е така, тъй като в случая, съдът не кредитира заключението на първоначалната единична авто-техническа експертиза, чието становище е за  навлизане в насрещното движение и занасяне на влекача, което кореспондира с нарушаване както на така вмененото правило за движение, така и с предходно обсъденото такова. Тъй като кредитираната от съда тройна авто-техническа експертиза не установи такова обстоятелство, то в случая липсва факта на загуба на контрол от страна на подсъдимия върху управляваното от него ППС, поради което и същият не е допуснал така вмененото му правило за движение по пътищата, за което следва да бъде оправдан.

Съдът намери, че липсва нарушаване от страна на подсъдимия и на правилото по чл.20 ал.2 от ЗДвП, касаещо задължението на водачите да избират съобразена скорост. В случая, скоростта на движението на управляваното от подсъдимия ППС е била допустима от ЗДвП в извън населено място и съобразена с пътната настилка и с интензитета на движението и пътните условия, като съдът се позовава и на заключението на експертите, че тя е и съобразена с тези компонентни и не скоростта е причината за настъпилото ПТП, а движението плътно в ляво е относима към причиняване на ПТП-то. С оглед на което и съдът оправда подсъдимия да е нарушил и това правило за движение по пътищата.

Съдът намери, че подсъдимият не е нарушил правилото за движение, разписано в чл. 3 от ППЗДвП, гласящо, че „Участниците в движението са длъжни при избиране на скоростта да спазват правилата за движение, да пазят живота и здравето на хората и да не създават опасности или пречки за движението“, с оглед на общия характер на това правило за движение, който се изключва при наличие на нарушени специални правни норми, съдът оправда подсъдимия да е нарушил тази правна норма.

С оглед липсата на надлежна маркировка и липсата на две пътни ленти, липсва каквато и да било относимост на вмененото на подсъдимия правило за движение по пътищата, разписано в чл. 68 от ППЗДП, гласящо, че на „ На пътното платно с двупосочно движение, на водача на пътно превозно средство е забранено, когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение, освен при изпреварване и заобикаляне“, като с оглед неотносимост на това  правило към задълженията на подсъдимия при управление на товарения автомобил в пътен участък без наземна пътна маркировка, съдът го оправда да е нарушил същото.

 

Тези две допуснати от подсъдимия нарушения на правилата за движение по пътищата, са в пряка причинно-следствена връзка с настъпилото ПТП между двете превозни средства, пряка и непосредствена последица от което е причиняване на имуществени вреди по двете участвали в това ПТП превозни средства, собственост на две отделни дружества, занимаващи се с транспортна дейност, възлизащи в общ размер на 11 474,40 лева, от които 10 272 по автобус „Неоплан“, собственост на „Е. 98“оод и на полуремарке „Шмитц“ с ДК № СМ 2770 ЕЕ, собственост на „Вестатранс“ еоод в размер на 1202,40 лева. Значителния характер на същите е изводим от това, че техният размер надвишава 14 минимални работни заплати за страната, съгласно Постановление № 1 / 1983г. на Пленума на ВС.

С оглед на което и съдът намери, че от обективна страна, подсъдимият Ж. е осъществил състава на престъпление по чл. 343 ал.1 б.“а“ вр.чл. 342 ал.1 от НК, а от субективна страна, съдът намери, че деянието е извършено по непредпазливост, при непредвиждани общественоопасни последици, но  след като подсъдимият е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, с оглед на това, че същият е бил наясно с обстоятелството, че в завой траекторията на ремаркето и различна и следваща по време тази на влекача, поради което и движението плътно в  ляво създава условия за ПТП, каквото в случая е реализирано, както и причиняването на щети в значителен размер, в резултат на него.

С оглед на което и съдът призна подсъдимия Ж. за виновен по това обвинение.

По отношение на наказанието, което следва да се наложи за престъплението, съдът отчете законоустановеността на същото, а именно: „ЛС“ до 1 година или „пробация“ и при така алтернативно предвидените наказания, съгласно разпоредбата на чл. 57 ал.1 от НК, като отчете непредпазливия характер на престъплението, добрите характеристични данни и и чистото съдебно минало на дееца, механизма на ПТП и причините и условията за неговото допускане, поради което и намери както степента на обществената опасност на дееца, така и тази на стореното от него деяние за по-ниски, с оглед на което и намери, че нему следва да бъде наложено по-лекото измежду двете алтернативно предвидени наказания, а именно, наказанието „Пробация“.

При определяне на пробационните мерки като вид и продължителност, съдът отчете наличието единствено на смегчаващи отговорността обстоятелства, каквито са чистото съдебно минало на подсъдимия, добрите му характеристични данни, трудовата му ангажираност, липсата на нарушения на ЗДвП, поради което и което и при наличие единствено на смегчаващи отговорността обстоятелства определи наказанието „пробация“ с двете задължителни пробационни мерки- “Задължителна регистрация по настоящ адрес“ и „Задължителни периодични срещи с пробационен служител“, всяка от които за срок от по 6 – шест месеца, като първата от тях с периодичност на явяване и подписване на подсъдимия пред пробационния служител два пъти седмично.

С оглед на предвиденото наказание в разпоредбата на чл. 343г. от НК, съдът наложи и кумулативно предвиденото наказание „лишаване от право да се управлява МПС“, съгласно чл. 37 ал.1т.7 от НК за срок от 8 – осем месеца, отново при оценка наличието на смегачващи отговорността обстоятелства, като отчете и едно утежняващо- а именно- причиняване на щети на две МПС-та.

С така наложените две кумулативни наказания по вид и размер, съдът намери, че ще бъдат постигнати целите на наказанието, визирани в чл. 36 от НК за поправяне и превъзпитание на подсъдимия и ще се постигне предупредително-възпиращото въздействие върху останалите членове на обществото.

По отношение на направените в хода на досъдебното производство разноски по делото, с оглед на това,че подсъдимият Ж. бе признат за виновен, съдът го осъди да заплати същите в размер на 680- шестотин и осемдесет лева, в полза на ОД на МВР- Пловдив, от чийто бюджет са били направени, а относно направените такива в съдебната фаза на процеса от бюджета на РС- Асеновград, в размер на 200 лева, съдът го осъди да ги заплати на същото правно основание, в този размер, на РС- Асеновград.

По отношение на вещественото доказателство по делото- тахометър от автобус “Неоплан“,съдът намери, че след приключване на производството по делото, същото следва да бъде върнато на юридическото лице, собственик на автобуса, а именно „Е. 98“ оод.

 

По изложените мотиви, съдът постанови своята присъда.

 

 

Районен съдия: