Решение по дело №916/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 26
Дата: 12 март 2020 г. (в сила от 29 септември 2020 г.)
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20195310200916
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                          

 

гр. Асеновград, 12.03.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АСЕНОВГРАДСКИ РАЙОНЕН СЪД, втори  наказателен състав в публично съдебно заседание на единадесети декември през две хиляди и деветнадесета  година, в състав:

 

               ПРЕДСЕДАТЕЛ: И. БЕДАЧЕВ

 

         с участието на секретаря Ася Иванова, като разгледа АНД № 916 по описа на Асеновградския районен съд за 2019 година, докладвано от съдията, за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

         С наказателно постановление № 58/25.10.2019 г. на Председателя на Държавната комисия по хазарта – Александър Георгиев Георгиев на жалбоподателя „ИВ-ГЕТ“ ЕООД, ЕИК160024665, със седалище и адрес на управление: гр. Асеновград, ул. „Козановско шосе“ № 8, представлявано от управителя И.С.А. ЕГН: ********** са наложени следните административни наказания:

       1.На основание чл. 108 ал. 1 от Закона за хазарта е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 3000.00 лв., за нарушение по чл.6 ал.1,във вр. с чл. 4 ал.1 т.1 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол  при организиране на хазартни игри с игрални автомати,

       2. На основание чл. 108 ал. 1 от Закона за хазарта е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 3000.00 лв., за нарушение по чл.6 ал.1,във вр. с чл. 4 ал.1 т.1 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол  при организиране на хазартни игри с игрални автомати.

         Недоволен от горното постановление е останал представляващия дружеството и  чрез пълномощника си адв. П. е депозирал жалба срещу него пред АРС.  В жалбата се сочи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, като се оспорват фактическите констатации обусловили налагането на административното наказание и се навеждат твърдения за допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила в процедурата по издаването му, както и за неправилно приложение на материалния закон.  Излагат се съображения за маловажност на нарушението  и съответно за прилагането на чл. 28 от ЗАНН. Искането към  съда е за пълната му отмяна.

         Въззиваемата страна – Държавна комисия по хазарта  редовно призована не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

        Асеновградският районен съд, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите, изложени в жалбата и от страните намери следното:

       Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

       От приложената по делото административна преписка  и от писмените доказателства приети  по делото, се установява следното от фактическа страна:

        По отношение на дружеството-жалбоподател  „ИВ-ГЕТ“ ЕООД на 29.05.2019г. била извършена проверка от служители на Държавната комисия по хазарта в стопанисвана от дружеството игрална зала с адрес: гр. Асеновград област Пловдив, бул. “България“  № 2.  В същата  се организирали хазартни игри от дружеството жалбоподател, с игрални автомати, за която дейност същото имало надлежно издаден лиценз. Предмет на проверката бил спазване на изискванията на ЗХ при организирането на хазартните игри и конкретно спазването на Общите правила за организацията на работа и финансовия контрол при организиране на хазартни игри с игрални автомати. В хода на проверката на место били изискани и проверени представените дневни  и месечни отчети за игралните автомати, като никъде в документите за по проверката обаче не е посочен нейния обем и съответно  контролирания период, като не е уточнено за кой период и колко на брой дневни отчети са проверени. При проверката им се констатирало, че в два от тях – съответно в дневните отчети за дати 07.04.2019 г. и 20.04.2019 г. липсват задължителен реквизити – подпис  на управителя на игралната зала. За констатациите при проверката на место бил съставен констативен протокол, а впоследствие на 25.10.2019 г. срещу дружеството-жалбоподател бил съставен АУАН, като акта бил съставен в присъствието на управителя  на дружеството, който го подписал и му бил връчен екземпляр от акт. В срока по чл. 44 ал.1 от ЗАНН били депозирани писмени възражения пред Председателя на ДКХ, които обаче не били уважени и въз основа на така съставения АУАН, от компетентният за това орган било издадено обжалваното Наказателно постановление.

         При така установената фактическа обстановка и при пълната проверка на НП, съдът намира, че в  процедурата по издаването му са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, като и такива касаещи правилното приложение на материалния закон,  които обуславят неговата незаконосъобразност.

         На първо място при прегледа на НП и след анализ на описаното в него нарушение е видно, че същото се състои в това, че организаторът на хазартните игри е съставил дневни отчети за игралните автомати за две конкретно посочени дати  07.04.2019 г. и 20.04.2019 г., в които липсват задължителни реквизити, а именно не са подписани от управителя на игралната зала, въпреки че в същите в бланката под табличното съдържание е записано неговото име и фамилия. Така описаното нарушение е квалифицирано по чл. 6 ал.1 , във вр. с чл. 4 ал.1 т.1 от ОПОРФКОХИИА. Посочената като нарушена материално правна разпоредба въвежда изискването организаторът на хазартни игри да води дневен отчет за игралните  автомати в игралната  зала – по образец съгласно приложение №1. Описаното в НП нарушение обаче, не съдържа директно нарушаване на това изискване. От анализа на обективния състав на нарушението, съдържащо се в посочената като нарушена материално-правна норма, следва че за да е налице, то трябва да има пълно неизпълнение на задължението на организатора на хазартните игри да води дневни отчети за игралните автомати, т.е. такива изобщо да не са водени и съставяни, което обстоятелство обаче не е установено при проверката, нито е описано в НП. Напротив установено  е, че за целия проверяван период, който не е посочен като продължителност редовно са водени дневни отчети за игралните автомати. Действително изискването на чл. 4 ал.1 т.1 от посочените Общи правила е те да се водят по образец – приложение, но независимо от това липсата на само един от реквизитите и то такъв, който не се отнася до същественото съдържание на дневните отчети, не може да се приеме за пълно неизпълнение на това задължение, тъй като такива отчети са били водени включително и за процесните две дати, същите са били подписани от едно от двете задължени лица, посочени като техни издатели,а именно крупието Л. М., а второто лице управителя въпреки, че липса саморъчен подпис е посочен с име и фамилия, поради което същите имат стойност на официални удостоверителни документи и в този им вид. 

        При това положение, Съдът намира от една страна, че така квалифицираното нарушение не е реализирано от обективна страна и от друга, че в НП е налице порок в съдържанието му отнасящ се до неговите основни и задължителни реквизити по чл. 57 ал.1 т.5 и т.6  от ЗАНН, тъй като е налице непълнота при описанието на нарушението, като не са посочени всички елементи от неговия обективен състав. Налице е и неточно посочване на нарушената материално правна разпоредба, несъответстваща на описанието на нарушението и съответно неправилно съотнасяне и към санкционната разпоредба въз основа на която е наложена санкцията. По този начин административното обвинение не е достатъчно пълно и ясно, което пък компрометира възможността на нарушителя да разбере за какво точно нарушение му се налага санкцията и съответно да организира и реализира защитата си срещу постановлението в пълен обем.

       На второ място,  отделно от горното, Съдът намира, че дори да се приеме строго  формалистичен подход  и се приеме, че е налице реализиран състав на административно нарушение, НП отново е незаконосъобразно в частта, с която на жалбоподателя е наложено  административно наказание, тъй като и в този случай нарушението извършено от жалбоподателя, следва да се квалифицира като маловажен случай и по отношение на него е следвало да се приложи  разпоредбата на чл. 28, б. А от ЗАНН. В ЗАНН няма легално определение на понятието “маловажен случай”, но предвид препращащата норма на чл.11 от ЗАНН, следва да намери приложение легалната дефиниция на това понятие, дадена в чл. 93, т. 9 от НК, тъй като разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН препраща към общата част на НК, а именно извършеното административно нарушение, с оглед липсата на вредни последици или незначителността им и с оглед другите смекчаващи отговорността обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.

         Настоящият случай е именно такъв, тъй като и двете деяния разкриват по–ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. При преценката на тежестта на всяко от нарушенията  и съответно степента на обществена  опасност на всяко от тях, следва да  се съобразят във всички случаи конкретните обстоятелства по неговото извършване, а именно: От проверения вероятно голям брой  дневни отчети, за които незаконосъобразно  не е посочено колко точно са проверени за да се прецени тежестта на нарушението е установено, че всички те са надлежно водени за целия период, като са водени такива и за двете процесни дати.  В тази връзка липсата само на един реквизит – подпис на  управителя на залата,  и то на такъв, който не се отнася до същественото му съдържание и то  само на  два от  дневните отчети и които въпреки това са подписани от едно от оторизираните  лица – крупието , с което им е придадена официална удостоверителна стойност е пренебрежимо малко нарушение на задължението за водене на дневни отчети от организатора на хазартните игри. Не са отчетени  и липсата на вредни последици  от нарушението, което неминуемо води до извод за незначителна степен на обществена опасност на нарушението, както и не са преценени останалите смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно, че в цялостния контекст на проверката и въпреки значителния и обем, при нея не са открити други нарушения на Общите правила за организирането на хазартни игри. Не е взето предвид и обстоятелството, че липсата на посочения реквизит не е довел до възпрепятстване на финансовата отчетност на дружеството, нито е променил неговия финансов резултат, както и не са нанесени никакви вреди на бюджета.  При това положение, налагането на имуществена санкция в размер на 3000 лв., за всяко от двете нарушения  макар и в минималния предвиден за нарушението размер, се явява несъразмерно тежка санкция спрямо тежестта на нарушението и степента на обществена  опасност на същото. При наличието на описаните по-горе факти, административно-наказващия орган, е следвало да извърши преценка за наличие на маловажен случай.  С разпоредбата на чл.28 от ЗАНН несъмнено е дадена възможност на административно-наказващия орган да освобождава от административно-наказателна отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен. Преценката за “маловажност на случая” подлежи и на съдебен контрол, и когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не ги е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, като в този случай преценката на съда е преценка за законосъобразност /ТР №1/12.12.2007 г. на ОСНК - ВКС/.

        Процесният случай, с оглед посочените по-горе обстоятелства, както и предвид липсата на данни за извършени от жалбоподателя на други нарушения на фискалната дисциплина,  разкрива  по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с другите такива нарушения, и е типичен маловажен случай на административно нарушение. Като не го е квалифицирал като такова, административно-наказващият орган е приложил неправилно материалния закон, тъй като са били налице всички предпоставки за прилагането на чл. 28, б. “а” от ЗАНН, и не може да се приеме, че налагането на такова административно наказание е в съответствие с целта на закона.

      

Предвид изложените съображения обжалваното наказателно постановление се явява необосновано и незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено,  поради което и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

          ОТМЕНЯ наказателно постановление № 58/25.10.2019 г. на Председателя на Държавната комисия по хазарта – Александър Георгиев Георгиев, с което на жалбоподателя „ИВ-ГЕТ“ ЕООД, ЕИК160024665, със седалище и адрес на управление: гр. Асеновград, ул. „Козановско шосе“ № 8, представлявано от управителя И.С.А. ЕГН: ********** са наложени следните административни наказания:

       1.На основание чл. 108 ал. 1 от Закона за хазарта е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 3000.00 лв., за нарушение по чл.6 ал.1,във вр. с чл. 4 ал.1 т.1 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол  при организиране на хазартни игри с игрални автомати,

       2. На основание чл. 108 ал. 1 от Закона за хазарта е наложено административно наказание – имуществена санкция  в размер на 3000.00 лв., за нарушение по чл.6 ал.1,във вр. с чл. 4 ал.1 т.1 от Общите правила за организацията на работата и финансовия контрол  при организиране на хазартни игри с игрални автомати.

 

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд-гр. Пловдив.

 

 

 

 

 

                                                           РАЙОНЕН  СЪДИЯ: