Решение по дело №351/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 604
Дата: 12 юни 2020 г. (в сила от 5 декември 2020 г.)
Съдия: Милена Кирова Колева Костова
Дело: 20205530100351
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                                                              

                             Р Е Ш Е Н И Е

 

                                     12.06.2020 година               град Стара Загора

 

                                    В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪДСТАРА ЗАГОРА         ДЕСЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав

 

На      02      юни                                                 2020 година

В публично заседание в следния състав:

                                                                                                                                          Председател:     МИЛЕНА КОЛЕВА   

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:     МИЛЕНА   КОЛЕВА

 

Секретар: ЛАЗАРИНА ЛАЗАРОВА

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ    МИЛЕНА   КОЛЕВА

гр.дело № 351 по описа за 2020 година и за да се произнесе, съобрази:

 

          Предявени са обективно съединени искове с правно основание чл. 344, ал. 1 т. 1,2 и 3  от КТ – за признаване уволнението за незаконно и неговата отмяна, за възстановяване на преди заеманата работа,  за изплащане на обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ.

Ищцата В.Р.С. твърди в исковата си молба, че По силата на трудов договор, сключен през 2015г., ищцата заемала длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан.

При встъпването и в длъжност и била връчена Длъжностна характеристика с посочени в нея изисквания за притежавано образование за заемане на длъжността - Висше.

В периода от м.09.2017г. до 03.10.2019г. ползвала последователно отпуски за бременност, раждане и отглеждане на дете до 2 годишна възраст. След изчерпването на тези отпуски и било разрешено ползването на полагащите и се платени годишни отпуски, които приключили на 12.12.2019г. На 13.12.2019г. се явила на работа в Община Опан, където и били поискани документите за притежаваното от нея образование. Обяснение за причините, поради които това се правело, не и било дадено.

Непосредствено след като представила притежаваните от нея документи, лицето, което я замествала до този момент (и което би следвало да бъде освободено от работа след нейното завръщане) и връчила Заповед № 36/13.12.2019г. на Кмета на Община Опан, с която трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан било прекратено на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ. Като причини за прекратяване на трудовия договор се сочело: „Промяна на Длъжностното разписание на общинска администрация Опан. Служителят не притежава необходимото образование за изпълняваната длъжност“, без обаче да бъдело посочено какво образование трябвало да притежава и от коя дата била извършена сочената в заповедта промяна.

Ищцата не била доволна от издадената заповед и извършеното с нея едностранно прекратяване на трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан. Счита, че извършеното уволнение било неправилно и незаконосъобразно. Не била извършена промяна в изискванията за заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан.

В отговор на нейна жалба до Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Стара Загора относно законосъобразността на извършеното уволнение, с писмо с изх. № 20002282/16.01.2020г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр.Стара Загора била уведомена, че в Длъжностното разписание на Общинска администрация в Община Опан, което било в сила от 13.12.2019г. заеманата от нея до уволнението и длъжност - „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ не съществувало, като вместо нея била вписана длъжността „Младши експерт „Счетоводител и управление на човешки ресурси“.

С оглед тази констатация счита, че прекратяването на трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ поради промяна в изискванията за заемане на тази длъжност било незаконосъобразно и упражнено в злоупотреба с правата на работодателя по възникналото трудово правоотношение.

Моли съда да постанови съдебен акт, въз основа на който :

-    Да отмени Заповед № 36 от 13.12.2019г. на Кмета на Община Опан, с която трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт “Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан било прекратено на основание чл.328, ал.1, т.6 от Кодекса на труда;

-    Да признае, че извършеното със Заповед № 36 от 13.12.2019г. на Кмета на Община Опан едностранно прекратяване на трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт “Административно обслужване и човешки ресурси“ било незаконно;

-    Да я възстанови на заеманата преди уволнението длъжност                  „Младши експерт “Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан;

-    Да осъди Община Опан да й заплати обезщетение за оставане без работа в резултат на извършеното със Заповед № 36 от 13.12.2019г. уволнение в размер на 3 000 лева, представляващо брутното й трудово възнаграждение за периода от 13.12.2019г. до 13.06.2020г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на подаване на настоящата искова молба до окончателното плащане;

-    Да осъди Община Опан да й заплати направените по делото разноски.

С определение в проведеното открито съдебно заседание на 02.06.2020г. съдът допусна увеличение на иска по чл.225 ал.1 от КТ, поради което същият следва да се разглежда като предявен за сумата от 3136,62 лева.

 

         В законоустановения срок по делото ответникът Община Опан представя писмен отговор, в който заявява, че искът е допустим, но неоснователен. Счита, че заповедта не страда от пороците, посочени в исковата молба. Твърди, че ищцата е работила по трудов договор с Община Опан на длъжност „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси". Съгласно длъжностната характеристика за тази длъжност се изисквало образователна степен „Бакалавър“. През периода м.09.2017г. до 03.10.2019г. ищцата ползвала отпуски за бременност, раждане и отглеждане на дете до 2 години, след което й било разрешено ползването на полагащите й се платени годишни отпуски до 12.12.2019г.

Твърдят, че Община Опан е малка община и длъжността, която заема ищцата е в обща администрация - Дирекция „ФАПИОУС“, която е  с численост 8 броя персонал. Предвид малката численост на общинската администрация и малкия обем на административното обслужване в общината, натовареността на Младши експерт  административно обслужване била малка. Същевременно Дирекцията разполагала само с две длъжности, които осъществявали счетоводните дейности в общината - главен и старши счетоводител. Оптимизацията на работната сила налагало да се направи промяна в щатното разписание, като се преобразува бройката младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси" в Младши експерт „Счетоводител и управление на човешки ресурси„. Нужни били и други промени в щатното разписание, свързани с оптимизацията на работната ръка. Във връзка с това Кметът на Общината издал Заповед № 381/06.12.2019г., с която утвърдил щатно разписание с приложение №1 в сила от 09.12.2019г., в което били отразени промени в щата, които не касаели ищцата и с приложение № 2 в сила от 13.12.2019г., където била отразена промяната в длъжността, заемана от ищцата. За новата длъжност Младши експерт „Счетоводител и управление на човешките ресурси„ по длъжностна характеристика се изисквало образователна степен „Магистър“, специалност „Счетоводство и контрол“. Ищцата не притежавала такова образование. Дипломата, която притежавала била за образователна степен „Бакалавър“, специалност „Стопанско управление“. Предвид изложеното, след като изтекъл ползваният от ищцата отпуск й била връчена процесната заповед за прекратяване на трудовия и договор на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ.

При извършена проверка от Дирекция „Инспекция по труда“ – Стара Загора по сигнал на ищцата не били констатирани нарушения на трудовото законодателство. Моли съда да отхвърли иска като неоснователен и недоказан. Претендира за направените разноски по делото.

 

          От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намира за установена следната фактическа и правна обстановка:

 

          Безспорно се установи по делото, че ищцата е била в трудово правоотношение с ответника и е заемала длъжността “Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси” до 13.12.2019г., когато със заповед № 364/13.12.2019г. е било прекратено трудовото й правоотношение на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ.

          Видно от приетата като доказателство по делото Заповед № 381/06.12.2019г. на Кмета на Община Опан, считано от 09.12.2019г. е утвърдено ново длъжностно разписание на дейност „Общинска администрация“ при Община Опан, а от 13.12.2019г. е утвърдено длъжностно разписание на дейност „Общинска администрация“ при Община Опан. Неразделна част от заповедта са приложение № 1 и приложение № 2. В приложение №1, което е в сила към 09.12.2019г. фигурира длъжност „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“, за която е отбелязано, че се изисква образователна степен бакалавър. В приложение №2, в което са описани длъжностите на общинската администрация на Община Опан към 13.12.2019г. липсва длъжност „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурс“, като на нейно място е вписана длъжност „Младши експерт „Счетоводител и управление на човешките ресурси“, за която е отбелязано, че се изисква образователна степен магистър.

          От представената диплома за висше образование на В.Р. Годумова се установява, че същата притежава образователно-квалификационна степен бакалавър.

 

          За да е налице законосъобразно уволнение  по чл. 328, ал. 1 т.6 от КТ трябва да е извършена промяна в изискванията за образование или професионална квалификация за заеманата длъжност.  Прекратяването на трудовото правоотношение по чл.328 ал.1 т.6 от КТ е безвиновно. То има обективен характер. По същността си е юридически факт, възникващ по време на трудовото правоотношение и даващ възможност на работодателя да го прекрати.

          Видно от представената и приета като доказателство по делото заповед № 364/13.12.2019г., трудовото правоотношение с ищцата е било прекратено на основание чл. 328, ал. 1 т.6 от КТ, като в същата като причини за прекратяването му е посочено, че е налице промяна на длъжностното разписание на общинска администрация Опан и служителят не притежава необходимото образование за изпълняваната длъжност.

         От събраните доказателства по делото съдът приема, че е налице съкращаване на щата „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ при ответника. От Заповед № 381/06.12.2019г. на Кмета на Община Опан става ясно намерението на работодателя да трансформира длъжността „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ в длъжност „Младши експерт „Счетоводител и управление на човешките ресурси“. Със заличаването от щатното разписание на длъжността „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ на 13.12.2019г., на която дата е уволнена ищцата, работодателят на практика е извършил съкращаване на щата. Според трайно установената съдебна практика промяната на изискванията за образование по смисъла на чл.328 ал.1 т.6 от КТ е налице само при запазване на съответната длъжност, каквото в случая не е налице. Предвид гореизложеното, съдът приема, че приложеното от работодателя фактическо основание не съответства на действителното. /В този смисъл Решение № 400/11.05.2001г. по гр.д. № 1415/2000г. на ІІІ г.о. на ВКС, Определение № 539/05.06.2009г. по гр.д. № 27/2009г. на ІV г.о. на ВКС/. Безспорно се установи по делото, че работодателят на практика съкращава щата, и заобикаля закона, като формално променя образованието за заеманата длъжност и прекратява трудовото правоотношение на основание чл.328 ал.1 т.6 от КТ, което основание не попада в кръга на защитата по чл.333 от КТ. От събраните доказателства по делото може да се направи извода, че е налице злоупотреба на работодателя с право, тъй като със законово допустими средства работодателят цели да постигне единствената цел – прекратяване на трудовия договор с конкретния работник или служител /в този смисъл са Решение по гр.д. № 284/2012г. на ІV г.о. на ВКС, Решение № 6/08.02.2019г. по гр.д. № 1659/2018г. на ІІІ г.о. на ВКС/.  Ето защо, заповедта за уволнение е незаконосъобразна.

          Предвид гореизложените фактически и правни съображения,  съдът намира, че следва да отмени издадената заповед № 364/13.12.2019г., като незаконосъобразна.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че предявеният иск за отмяна на заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение и признаване на уволнението за незаконно е основателен и следва да бъде уважен като такъв.

          Основателни се явяват и другите два обективно съединени иска - за възстановяване на предишната работа и за изплащане на обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ за времето, през което ищецът е останал без работа. Правото на ищеца да бъде възстановен на преди заеманата длъжност предпоставя признаване за незаконна заповедта за уволнение и нейната отмяна.

          Искът за признаване незаконността на уволнението и неговата отмяна имат преюдициален характер по отношение на останалите два обективно съединени иска. /В този смисъл Решение No 625-92 г. III ГО ВКС, Решение № 141/ 30.03.2000г. по гр.д. № 1104/1999г. на ІІІ ГО на ВКС/.

          Предвид гореизложеното, съдът намира, че предявеният от ищцата иск за възстановяване на преди заеманата длъжност „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ в Община Опан е основателен и доказан.

          По отношение на иска за заплащане на обезщетение за времето, през което ищцата е останала без работа, съдът счита, че същият е  основателен.

          От приетите като доказателства по делото декларация от ищцата, регистрационна карта на „Бюро по труда” гр.Стара Загора и копие на трудова книжка на ищцата се установява, че ищцата е останала без работа след уволнението.

Видно от заключението на съдебно-икономическата експертиза, назначена по делото, което съдът възприема като компетентно и добросъвестно изготвено, обезщетението по чл.225, ал.1 от КТ и изчислено съобразно последното брутно трудово възнаграждение на ищцата за периода от 14.12.2019г. до 14.06.2020г. е в размер на 3136,62 лв.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че иска се явява основателен и доказан и следва да го уважи в пълен размер.

Следва да се присъди и законната лихва върху сумата от 3136,62 лв., считано от предявяване на исковата молба в съда на 23.01.2020г. до окончателното й изплащане, съобразно разпоредбата на чл.86 от ЗЗД и петитума на исковата молба.

          Ищцата е направила искане за заплащане на разноските по делото. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.1 от ГПК тези разноски се заплащат от ответника съразмерно с уважената част от иска. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените от последния разноски по делото в размер на 732 лв., представляващи възнаграждение за адвокат. 

          На основание чл.78, ал.6 от ГПК ответникът следва да заплати  по сметка на Районен съд гр.Стара Загора държавна такса в размер на 226,00 лева, както и сумата от 200 лв., представляваща възнаграждение за вещо лице.

          Водим от горните мотиви, съдът

 

                                                Р   Е   Ш   И :

 

          ОТМЕНЯ заповед № 364/13.12.2019г. на КМЕТА НА ОБЩИНА ОПАН, с която е прекратено трудовото правоотношение с В.Р.С. с ЕГН ********** ***, считано от 13.12.2019г. на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

 

          ВЪЗСТАНОВЯВА В.Р.С. с ЕГН ********** *** на преди заеманата длъжност – „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ в ОБЩИНА ОПАН.

 

          ОСЪЖДА ОБЩИНА ОПАН ДА ЗАПЛАТИ на В.Р.С. с ЕГН ********** *** сумата от 3136,62 лева, представляваща обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ за периода от  14.12.2019г. до 14.06.2020г., заедно със законната лихва върху сумата, считано от 23.01.2020г.  до окончателното й изплащане, както и сумата от 732 лв., представляваща направени разноски по делото за адвокат.

 

          ОСЪЖДА ОБЩИНА ОПАН да заплати полза на бюджета на съдебната власт по сметка на РАЙОНЕН СЪД-СТАРА ЗАГОРА сумата от 226,00лв.,представляваща държавна такса, съразмерно с уважената част от иска, както и сумата от 200лв., представляваща възнаграждение за вещо лице.

 

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните в двуседмичен срок от връчването му  пред Окръжен съд - Стара Загора.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: