Р Е Ш Е Н И Е
№ 12.06.2020
година град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА ДЕСЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав
На 02 юни 2020 година
В публично заседание в следния състав:
Председател:
МИЛЕНА
КОЛЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА КОЛЕВА
Секретар: ЛАЗАРИНА
ЛАЗАРОВА
Прокурор:
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ МИЛЕНА КОЛЕВА
гр.дело № 351 по описа за 2020 година и за да се произнесе,
съобрази:
Предявени са обективно съединени искове
с правно основание чл. 344, ал. 1 т. 1,2 и 3
от КТ – за признаване уволнението за незаконно и неговата отмяна, за
възстановяване на преди заеманата работа,
за изплащане на обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ.
Ищцата
В.Р.С. твърди в исковата си молба, че По силата на трудов договор, сключен през 2015г., ищцата
заемала длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси“ в Община Опан.
При встъпването и в длъжност и била връчена Длъжностна
характеристика с посочени в нея изисквания за притежавано образование за
заемане на длъжността - Висше.
В периода от м.09.2017г. до 03.10.2019г. ползвала
последователно отпуски за бременност, раждане и отглеждане на дете до 2 годишна
възраст. След изчерпването на тези отпуски и било разрешено ползването на
полагащите и се платени годишни отпуски, които приключили на 12.12.2019г. На
13.12.2019г. се явила на работа в Община Опан, където и били поискани
документите за притежаваното от нея образование. Обяснение за причините, поради
които това се правело, не и било дадено.
Непосредствено след като представила притежаваните от нея
документи, лицето, което я замествала до този момент (и което би следвало да
бъде освободено от работа след нейното завръщане) и връчила Заповед №
36/13.12.2019г. на Кмета на Община Опан, с която трудовото и правоотношение за
заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси“ в Община Опан било прекратено на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ. Като
причини за прекратяване на трудовия договор се сочело: „Промяна на Длъжностното
разписание на общинска администрация Опан. Служителят не притежава необходимото
образование за изпълняваната длъжност“, без обаче да бъдело посочено какво
образование трябвало да притежава и от коя дата била извършена сочената в
заповедта промяна.
Ищцата не била доволна от издадената заповед и
извършеното с нея едностранно прекратяване на трудовото и правоотношение за
заемане на длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки
ресурси“ в Община Опан. Счита, че извършеното уволнение било неправилно и
незаконосъобразно. Не била извършена промяна в изискванията за заемане на
длъжността „Младши експерт Административно обслужване и човешки ресурси“ в
Община Опан.
В отговор на нейна жалба до Дирекция „Инспекция по труда“
гр.Стара Загора относно законосъобразността на извършеното уволнение, с писмо с
изх. № 20002282/16.01.2020г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“
гр.Стара Загора била уведомена, че в Длъжностното разписание на Общинска
администрация в Община Опан, което било в сила от 13.12.2019г. заеманата от нея
до уволнението и длъжност - „Младши експерт „Административно обслужване и
Човешки ресурси“ не съществувало, като вместо нея била вписана длъжността
„Младши експерт „Счетоводител и управление на човешки ресурси“.
С оглед тази констатация счита, че прекратяването на
трудовото и правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт
„Административно обслужване и Човешки ресурси“ поради промяна в изискванията за
заемане на тази длъжност било незаконосъобразно и упражнено в злоупотреба с
правата на работодателя по възникналото трудово правоотношение.
Моли съда да постанови съдебен акт, въз основа на който :
-
Да отмени Заповед
№ 36 от 13.12.2019г. на Кмета на Община Опан, с която трудовото и
правоотношение за заемане на длъжността „Младши експерт “Административно
обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан било прекратено на основание
чл.328, ал.1, т.6 от Кодекса на труда;
-
Да признае, че
извършеното със Заповед № 36 от 13.12.2019г. на Кмета на Община Опан
едностранно прекратяване на трудовото и правоотношение за заемане на длъжността
„Младши експерт “Административно обслужване и човешки ресурси“ било незаконно;
-
Да я възстанови
на заеманата преди уволнението длъжност „Младши експерт
“Административно обслужване и човешки ресурси“ в Община Опан;
-
Да осъди Община
Опан да й заплати обезщетение за оставане без работа в резултат на извършеното
със Заповед № 36 от 13.12.2019г. уволнение в размер на 3 000 лева,
представляващо брутното й трудово възнаграждение за периода от 13.12.2019г. до
13.06.2020г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на
подаване на настоящата искова молба до окончателното плащане;
-
Да осъди Община
Опан да й заплати направените по делото разноски.
С
определение в проведеното открито съдебно заседание на 02.06.2020г. съдът
допусна увеличение на иска по чл.225 ал.1 от КТ, поради което същият следва да
се разглежда като предявен за сумата от 3136,62 лева.
В
законоустановения срок по делото ответникът Община Опан представя писмен
отговор, в който заявява, че искът е допустим, но неоснователен. Счита,
че заповедта не страда от пороците, посочени в исковата молба. Твърди, че ищцата
е работила по трудов договор с Община Опан на длъжност „Младши експерт
Административно обслужване и човешки ресурси". Съгласно длъжностната
характеристика за тази длъжност се изисквало образователна степен „Бакалавър“.
През периода м.09.2017г. до 03.10.2019г. ищцата ползвала отпуски за бременност,
раждане и отглеждане на дете до 2 години, след което й било разрешено
ползването на полагащите й се платени годишни отпуски до 12.12.2019г.
Твърдят, че Община
Опан е малка
община и длъжността, която заема ищцата е в обща администрация - Дирекция „ФАПИОУС“, която е с численост 8 броя персонал. Предвид малката
численост на общинската администрация и малкия обем на административното
обслужване в общината, натовареността на „Младши експерт
административно обслужване“ била малка. Същевременно Дирекцията разполагала само с
две длъжности, които осъществявали счетоводните дейности в общината - главен и
старши счетоводител. Оптимизацията на работната сила налагало да се направи
промяна в щатното разписание, като се преобразува бройката младши експерт
„Административно обслужване и Човешки ресурси" в Младши експерт
„Счетоводител и управление на човешки ресурси„. Нужни били и други промени в
щатното разписание, свързани с оптимизацията на работната ръка. Във връзка с
това Кметът на Общината издал Заповед № 381/06.12.2019г., с която утвърдил щатно разписание с
приложение №1 в сила от 09.12.2019г., в което били отразени промени в щата,
които не касаели ищцата и с приложение № 2 в сила от 13.12.2019г., където била
отразена промяната в длъжността, заемана от ищцата. За новата длъжност Младши
експерт „Счетоводител и управление на човешките ресурси„ по длъжностна
характеристика се изисквало образователна степен „Магистър“, специалност
„Счетоводство и контрол“. Ищцата не притежавала такова образование. Дипломата,
която притежавала била за образователна степен „Бакалавър“, специалност
„Стопанско управление“. Предвид изложеното, след като изтекъл ползваният от
ищцата отпуск й била
връчена процесната заповед за прекратяване на трудовия и договор на основание
чл.328, ал.1, т.6 от КТ.
При извършена проверка от Дирекция „Инспекция по труда“ –
Стара Загора по сигнал на ищцата не били констатирани нарушения на трудовото
законодателство. Моли съда да отхвърли иска като неоснователен и
недоказан. Претендира за направените разноски
по делото.
От събраните по делото доказателства,
преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намира за установена следната
фактическа и правна обстановка:
Безспорно се установи по делото, че
ищцата е била в трудово правоотношение с ответника и е заемала длъжността “Младши
експерт Административно обслужване и човешки ресурси” до 13.12.2019г., когато
със заповед № 364/13.12.2019г. е било прекратено трудовото й правоотношение на
основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ.
Видно от приетата като доказателство
по делото Заповед № 381/06.12.2019г. на Кмета на Община Опан, считано от
09.12.2019г. е утвърдено ново длъжностно разписание на дейност „Общинска
администрация“ при Община Опан, а от 13.12.2019г. е утвърдено длъжностно
разписание на дейност „Общинска администрация“ при Община Опан. Неразделна част
от заповедта са приложение № 1 и приложение № 2. В приложение №1, което е в
сила към 09.12.2019г. фигурира длъжност „Младши експерт „Административно
обслужване и Човешки ресурси“, за която е отбелязано, че се изисква
образователна степен бакалавър. В приложение №2, в което са описани длъжностите
на общинската администрация на Община Опан към 13.12.2019г. липсва длъжност
„Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурс“, като на нейно
място е вписана длъжност „Младши експерт „Счетоводител и управление на
човешките ресурси“, за която е отбелязано, че се изисква образователна степен
магистър.
От представената диплома за висше
образование на В.Р. Годумова се установява, че същата притежава
образователно-квалификационна степен бакалавър.
За да е налице
законосъобразно уволнение по чл. 328,
ал. 1 т.6 от КТ трябва да е извършена промяна в изискванията за образование или
професионална квалификация за заеманата длъжност. Прекратяването на трудовото правоотношение по
чл.328 ал.1 т.6 от КТ е безвиновно. То има обективен характер. По същността си
е юридически факт, възникващ по време на трудовото правоотношение и даващ
възможност на работодателя да го прекрати.
Видно от представената и приета като
доказателство по делото заповед № 364/13.12.2019г., трудовото правоотношение с
ищцата е било прекратено на основание чл. 328, ал. 1 т.6 от КТ, като в същата
като причини за прекратяването му е посочено, че е налице промяна на
длъжностното разписание на общинска администрация Опан и служителят не
притежава необходимото образование за изпълняваната длъжност.
От събраните доказателства по делото съдът
приема, че е налице съкращаване на щата „Младши експерт „Административно
обслужване и Човешки ресурси“ при ответника. От Заповед № 381/06.12.2019г. на
Кмета на Община Опан става ясно намерението на работодателя да трансформира
длъжността „Младши експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ в
длъжност „Младши експерт „Счетоводител и управление на човешките ресурси“. Със
заличаването от щатното разписание на длъжността „Младши експерт
„Административно обслужване и Човешки ресурси“ на 13.12.2019г., на която дата е
уволнена ищцата, работодателят на практика е извършил съкращаване на щата.
Според трайно установената съдебна практика промяната на изискванията за образование
по смисъла на чл.328 ал.1 т.6 от КТ е налице само при запазване на съответната
длъжност, каквото в случая не е налице. Предвид гореизложеното, съдът приема,
че приложеното от работодателя фактическо основание не съответства на
действителното. /В този смисъл Решение № 400/11.05.2001г. по гр.д. №
1415/2000г. на ІІІ г.о. на ВКС, Определение № 539/05.06.2009г. по гр.д. №
27/2009г. на ІV г.о. на ВКС/. Безспорно се установи по делото, че работодателят
на практика съкращава щата, и заобикаля закона, като формално променя
образованието за заеманата длъжност и прекратява трудовото правоотношение на
основание чл.328 ал.1 т.6 от КТ, което основание не попада в кръга на защитата
по чл.333 от КТ. От събраните доказателства по делото може да се направи
извода, че е налице злоупотреба на работодателя с право, тъй като със законово
допустими средства работодателят цели да постигне единствената цел –
прекратяване на трудовия договор с конкретния работник или служител /в този
смисъл са Решение по гр.д. № 284/2012г. на ІV г.о. на ВКС, Решение №
6/08.02.2019г. по гр.д. № 1659/2018г. на ІІІ г.о. на ВКС/. Ето защо, заповедта за уволнение е
незаконосъобразна.
Предвид гореизложените фактически и
правни съображения, съдът намира, че
следва да отмени издадената заповед № 364/13.12.2019г., като незаконосъобразна.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че предявеният
иск за отмяна на заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение и
признаване на уволнението за незаконно е основателен и следва да бъде уважен
като такъв.
Основателни се явяват и другите два
обективно съединени иска - за възстановяване на предишната работа и за
изплащане на обезщетение по чл.225, ал.1 от КТ за времето, през което ищецът е
останал без работа. Правото на ищеца да бъде възстановен на преди заеманата
длъжност предпоставя признаване за незаконна заповедта за уволнение и нейната
отмяна.
Искът за признаване незаконността на
уволнението и неговата отмяна имат преюдициален характер по отношение на
останалите два обективно съединени иска. /В този смисъл Решение No 625-
Предвид гореизложеното, съдът намира,
че предявеният от ищцата иск за възстановяване на преди заеманата длъжност „Младши
експерт „Административно обслужване и Човешки ресурси“ в Община Опан е
основателен и доказан.
По отношение на иска за заплащане на
обезщетение за времето, през което ищцата е останала без работа, съдът счита,
че същият е основателен.
От приетите като доказателства по
делото декларация от ищцата, регистрационна карта на „Бюро по труда” гр.Стара
Загора и копие на трудова книжка на ищцата се установява, че ищцата е останала
без работа след уволнението.
Видно от заключението на
съдебно-икономическата експертиза, назначена по делото, което съдът възприема
като компетентно и добросъвестно изготвено, обезщетението по чл.225, ал.1 от КТ
и изчислено съобразно последното брутно трудово възнаграждение на ищцата за
периода от 14.12.2019г. до 14.06.2020г. е в размер на 3136,62 лв.
Предвид гореизложеното, съдът намира,
че иска се явява основателен и доказан и следва да го уважи в пълен размер.
Следва да се присъди и законната лихва
върху сумата от 3136,62 лв., считано от предявяване на исковата молба в съда на
23.01.2020г. до окончателното й изплащане, съобразно разпоредбата на чл.86 от ЗЗД и петитума на исковата молба.
Ищцата е направила искане за заплащане
на разноските по делото. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.1 от ГПК тези
разноски се заплащат от ответника съразмерно с уважената част от иска.
Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените от последния
разноски по делото в размер на 732 лв., представляващи възнаграждение за
адвокат.
На основание чл.78, ал.6 от ГПК
ответникът следва да заплати по сметка
на Районен съд гр.Стара Загора държавна такса в размер на 226,00 лева, както и
сумата от 200 лв., представляваща възнаграждение за вещо лице.
Водим от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ
заповед № 364/13.12.2019г. на КМЕТА НА ОБЩИНА ОПАН, с която
е прекратено трудовото правоотношение с В.Р.С. с ЕГН ********** ***, считано от
13.12.2019г. на основание чл.328, ал.1, т.6 от КТ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
ВЪЗСТАНОВЯВА
В.Р.С. с ЕГН ********** *** на преди заеманата длъжност – „Младши експерт
„Административно обслужване и Човешки ресурси“ в ОБЩИНА ОПАН.
ОСЪЖДА
ОБЩИНА ОПАН ДА ЗАПЛАТИ на В.Р.С. с
ЕГН ********** *** сумата от 3136,62 лева, представляваща обезщетение по
чл.225, ал.1 от КТ за периода от 14.12.2019г. до 14.06.2020г., заедно със
законната лихва върху сумата, считано от 23.01.2020г. до окончателното й изплащане, както и сумата
от 732 лв., представляваща направени разноски по делото за адвокат.
ОСЪЖДА
ОБЩИНА ОПАН да заплати полза на бюджета на съдебната власт по сметка на РАЙОНЕН
СЪД-СТАРА ЗАГОРА сумата от 226,00лв.,представляваща държавна такса, съразмерно
с уважената част от иска, както и сумата от 200лв., представляваща
възнаграждение за вещо лице.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване от страните в двуседмичен срок от връчването му пред Окръжен съд - Стара Загора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: