Решение по дело №2564/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 896
Дата: 17 май 2023 г.
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20227180702564
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   

№ 896/17.05.2023г.

гр. Пловдив

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Пловдив, IХ-ти състав в открито заседание на четвърти май две хиляди двадесет и трета година в състав:

Съдия: НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ

при секретаря Станка Журналова, като разгледа докладваното от съдия Ингилизов адм. дело № 2564/2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на С.Р.Н., действащ като едноличен търговец под фирма ЕТ „С.Р.Н.“, против Решение № 16/311/01356/3/01/04/02  за налагане на финансова корекция с изх. № 03-РД/3380 от 07.09.2022 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 336 090,68 лева, представляващо 100 % от предоставената финансова помощ по договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г. между Държавен фонд „Земеделие“ и ЕТ „С.Р.Н.“ за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013.

Твърди се в жалбата, че издаденото решение е недопустимо, незаконосъобразно, издадено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, нарушение  на материалния закон и противоречие с целта на закона. Изложени са аргументи за това, че предприятието е икономически жизненоспособно. Твърди се, че е постигната целта на мярка, а именно „насърчаване и създаване на възможности за заетост и повишаване на доходите в селските райони“, макар заложените приходи в бизнес плана да не са постигнати на 100 %. Твърди се и че е изтекла погасителната давност по Регламент № 2988/95 г. за процедура по налагане на финасова корекция. С оглед на това се иска отмяната на оспореното решение.  

При направената от съда служебна проверка за редовност и допустимост на исковата молба ПАС установи, че същата се явява редовна и допустима, поради което следва да се разгледа по същество.

В открито съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, не се представлява се от процесуалния си представител. Същият в писмено становище излага аргументи за отмяна на оспореното решение и иска решението да бъде отменено, както и да се присъдят сторените по делото разноски.

Ответникът, редовно призован, не се представлява, взема становище чрез процесуалния представител, в което иска потвърждаване на оспорения административен акт, излагат се аргументи за неоснователност на жалбата и се претендират разноски по делото.

Съдът, след запознаване с изпратената административна преписка, жалбата и становищата на страните, установява следното от фактическа страна :

От събраните по делото  доказателства се установява, че между Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) и ЕТ „С.Р.Н.“ е сключен договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от ПРСР 2007-2013, с който на едноличния търговец е предоставена безвъзмездна финансова помощ (БФП), представляваща 70 % от одобрените и реално извършени разходи, свързани с осъществяване на проект № 16/311/01356 от 31.05.2013 г.: „Къщи за гости и заведение за хранене“, като първоначално одобрената БФП е в размер на 336 090,68 лева. Видно от приложеното в административната преписка писмо за оторизация на плащането от 19.11.2015 г. и уведомително писмо за одобрение от 18.01.2016 г., във връзка с изпълнението на договора на 27.11.2015 г. жалбоподателя е изплатена сумата 336 090,68 лева.

Със заповед № 373866 от 17.06.2019 г. на началник отдел „Регионален технически инспекторат“ е разпоредено извършването на проверка на място на кандидат с УРН 607072 (жалбоподателя), констатациите от която проверка са отразени в контролен лист и приложения. Контролният лист е връчен на жалбоподателя за запознаване и е подписан без възражения от него.

С писмо с изх.№ 01-6500/8598 от 30.10.2019 г. жалбоподателят е уведомен на основание чл.26, ал.1, във връзка с чл.34, ал.3 АПК, че ДФЗ открива производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане във връзка с констатациите, направени след проверка на изпълнението на договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г., при която е констатирано неизпълнение на задължения по одобрения бизнес план.

На първо място, установено е неизпълнение на финансовите показатели на одобрения бизнес план – от представените документи за три пълни финансови години е констатирано средно аритметично изпълнение в размер на 3,02 %, което по години е: за 2016 г., първа прогнозна година – залегнали годишни приходи общо 348 000 лева, общо реализирани приходи 4 962,60 лева или 1,43 % изпълнение на одобрения бизнес план; за 2017 г., втора прогнозна година – залегнали годишни приходи общо 351 000 лева, общо реализирани приходи 22 169,96 лева или 6,32 % изпълнение на одобрения бизнес план; 2018 г., трета прогнозна година – залегнали годишни приходи общо 357 000 лева, общо реализирани приходи 4 736,94 лева или 1,33 % изпълнение на одобрения бизнес план.

На второ място, установено е неизпълнение по отношение на броя работни места в одобрения бизнес план, който предвижда разкриване на 5 работни места – 1 управленски и 4 изпълнителски персонал, и постоянна годишна заетост за тези 5 работни места, но реалното изпълнение е: за 2016 г. – здравно и социално осигуряване за 1,33 броя средно годишно заети лица или 26,67 % изпълнение на годишна база; за 2017 г. – здравно и социално осигуряване за 2 броя средно годишно заети лица или 40 % изпълнение на годишна база; за 2018 г. – здравно и социално осигуряване за 1,58 броя средно годишно заети лица или 31,67 % изпълнение на годишна база. Съответно констатирано е, че за трите последователни пълни финансови години поддържаното изпълнение е 33,33 %.

На трето място, при проверка на място контролните органи са установили, че в съседство се изпълнява друг проект по мярка 311 от ЕТ „А.А.И.“, че този едноличен търговец е купил от баща си имоти, които са били собственост на родителите на жалбоподателя; че изпълнителят на дейност „Консултантски услуги“ по проектите на ЕТ „А.А.И.“ и ЕТ „С.Р.Н.“ е „Кредит консулт“ ЕООД; че съществува координация при подаване на документите по проектите – заявленията за подпомагане са подадени в два последователни дни (30.05.2013 г. и 31.05.2013 г.), заявките за плащане са подадени в един и същи ден 14.10.2015 г.; че аналогично съответствие е установено при регистрацията в Търговския регистър, издаването на разрешенията за строеж, констативните актове за установяване годността за приемане на строежите, нотариалните актове за покупко-продажба на недвижими имоти. Т.е., контролните органи са установили индикатори за изкуствено създадени условия по смисъла на чл.7, ал.2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. – разделяне на едно инвестиционно намерение в две проектни предложения с цел заобикаляне на ограничението за максималния размер на общите допустими разходи за проект, фиксирано в чл.8, ал.2 от същата наредба.

Жалбоподателят е уведомен, че констатираните нарушения представляват нарушение на т.4.12 и т.4.18 от договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г., чл.2, т.2, чл.7, ал.2 и чл.16, ал.2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г., поради което и на основание т.4.4, б.“б“ и т.8.1 от договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г., чл.46, ал.1, ал.2 и ал.3, т.1 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. и Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване БФП при установени нарушения на чл.27, ал.6 и 7 ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007-2013 г. следва да му бъде наложена финансова санкция и издаден акт за установяване на публично държавно вземане.

Жалбоподателят е уведомен също за точния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ, определена поотделно за всяко от трите нарушения съгласно т.30, т.18 и т.7 от приложение към раздел „Общи положения“ от цитираните правила и съгласно чл.3, ал.1 от правилата, която не допуска кумулиране на размера на подлежащата на възстановяване финансова помощ за всяко едно от допуснатите нарушения по един и същ договор, в окончателен размер, равен на най-големият определен размер за отделните нарушения. Жалбоподателят е уведомен, че ДФЗ ще издаде решение за налагане на финансова корекция общо в размер на 336 090,68 лева, представляващи 100 % от получената субсидия. На жалбоподателя е указано, че в 14-дневен срок от получаване на уведомлението, може да представи писмени възражения и нови писмени доказателства.

Ползвайки правото си на отговор, на 26.07.2022 г. жалбоподателят е представил писмено възражение. Според жалбоподателя от определението за устойчива заетост, дадено в № 1, т.26 от ДР на Наредба № 30 от 11.08.2008 г., може да се стигне до извод, че е изпълнил изискване за създаване на устойчива заетост, защото дори и назначаването на една бройка управленски персонал води до увеличаване на работните места в региона. Като напълно неоснователни и недоказани счита жалбоподателят твърденията за наличие на индикатори за изкуствено създадени условия по смисъла на чл.7, ал.2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г. Жалбоподателят е възразил също относно реда, по който е определен размерът на санкцията, и счита, че Правилата за определяне на размера на подлежащата за възстановяване БФП при установени нарушения на чл.27, ал.6 и 7 ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007-2013 г. нямат правна сила в договорните отношения между него и ДФЗ, същите са приети след подписването на договора за безвъзмездна финансова помощ и не са били действащи към датата на подписването на договора.

На 11.02.2021 г. изпълнителния директор на ДФЗ е издал акт за установяване на публично държавно вземане № 16/311/01356/3/01/04/01, изх.№ 01-6500/8598 – предмет на настоящото съдебно производство, като е приел за неоснователни възраженията на жалбоподателя. Същият е оспорен по съдебен ред, като с Решение № 4923 от 23.05.2022 г., постановено по адм. дело № 8091/2021 г. по описа на Върховен административен съд, Първо отделение е отменен, тъй като е прието, че вместо АУПДВ е следвало да бъде издадено решение за налагане на финансова корекция на основание чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП.

          В тази връзка ДФ "Земеделие" открил производство по налагане на финансова корекция на основание чл.73, ал 2 от "Закона за управление на средствата от структурните и инвестиционни фондове" (ЗУСЕСИФ). Общият размер на наложената финансова корекция е 336 090,68 лева, (словом: триста тридесет и шест хиляди  деветдесет лева и шестедесет и осем ст.), представляваща 100% от получената субсидия.

С писмо с изх. № 01-6500/8598#14 от 15.07.2022 г. е предоставена възможност на ползвателя в 14-дневен срок от получаване му да представи писмени възражения по отношение на основателността и размера на финансовата корекция. Същото е връчено на адресата на 21.07.2022 г.

В указания 14-дневен срок, с писмо с вх. № 01-6500/9598#15 от 26.07.2022 г., в ДФ "Земеделие" е депозирано възражение относно основателността и размера на финансовата корекция. Възражението било обсъдено от УО и изложените в него доводи били приети за неоснователни.

При изложената конкретика било издадено оспореното решение от Изпълнителения директор на ДФЗ Г.Т..

В хода на съдебното производство е изготвена и приета съдебно-икономическа експертиза. В заключението си вещото лице е разгледало представения към жалбата бизнес план, както и наличния към присъединеното адм. дело №610/2021 г. по описа на Административен съд гр.Пловдив бизнес план. Прието е според представения към жалбата бизнес план, че за 2016 година процента на изпълнение на приходите от нощувки е 4, 24154, за 2017 година той е 18, 47496, а за 2018 година е 3,85117. Сравнено с другите приходи от бизнес плана приходите от нощувки за 2016 година са  3,53210 процента, за 2017 година са 15,3638, а за 2018 година са 3,08998 процента. Идентични стойности са получени и с оглед представения бизнес план, находящ се в кориците на присъединеното дело. По отношение на  процентът на изпълнение на приходите за финансовите 2016 г., 2017 г. и 2018 г. към датата на извършената проверка на място, съобразно заложените в приходната част на бизнес плана, неразделна част от договора за всяка една от трите финансови години поотделно, както и средно-аритметично за трите финансови години 2016 г., 2017 г. и 2018 г.? Сравнение само на приходите от нощувки (31869.50 : 360 000)х100 = 8.852639% средно-аритметично за трите години е прието следното :

Сравнение на приходите от нощувки и другите приходи по бизнес план (31869.50 : 438100)х 100 = 7.27448% средно-аритметично за трите години

Сравнение на всички приходи съгласно Бизнес план по присъединено адм.дело 610/2021 г. на ПАС (31869.50 : 1059000)х100 = 3.00939% средно-аритметично за трите години.

В бизнес плана на жалбоподателя е било планирано да бъдат наети на работа като им бъде заплащано месечно възнаграждение и социални осигуровки 2 лица за трите проверявани години. В действителност е било наето едно лице за периода м.09.2016 г. - м.08.2018 г.

Относно процентът на изпълнение спрямо заложените параметри за брой заети лица в бизнес плана на жалбоподателя за всяка една от трите финансови години 2016 г., 2017 г. и 2018 г. поотделно е следният:

2016  г. - Планирана заетост - 2 лица за 12 месеца, а действителна заетост - 1 лице за 4 месеца = 0.33 лица за 12 месеца Процент изпълнене = 16.5%

2017  г. - Планирана заетост - 2 лица за 12 месеца, а действителна заетост - 1 лице х 12 месеца = 1 лице за 12 месеца Процент изпълнене = 50%

2018  г. - Планирана заетост - 2 лица за 12 месеца, а действителна заетост - 1 лице х 8 месеца = 0.67 лица за 12 месеца. Процент изпълнение = 33.5%

Средно-аритметично за трите финансови години изчислението е следното: Планирана заетост за 3 години х 2 лица = 6 лица, а действителна заетост за (1x0.33) + (1x1) + (1x0.67) = 0.33 + 1 + 0.67 = 2 лица. Процент изпълнение = (2 лица : 6 лица) х 100 = 33.33%

По искане на ответната страна е назначена и допълнителна експертиза с оглед разлика в приложения бизнес план от жалбоподателят и този представен в хода на административното производство. Видно от заключението на вещото лице за 2016 година приходите от подпомаганата дейност са 1, 4260 % от заложените в бизнесплана, за 2017 година те са 6, 3162 %, а за 2018 година са 1, 3269 от заложените или средния процент на изпълнение е 3, 0179. В сравнение с другите приходи по бизнес плана те са следните : за 2016 година – 1, 3394 %, за 2017 година – 0, 0594 %, а за 2018 година – 1, 2482 % или средно 2, 8366 %. В бизнес плана на жалбоподателя е било планирано да бъдат наети на работа като им бъде заплащано месечно възнаграждение и социални осигуровки 4 лица по трудови правоотношения за трите проверявани години. В действителност е било наето едно лице за периода м.09.2016 г. - м.08.2018 г. 4.   Процентът на изпълнение спрямо заложените параметри за брой заети лица в бизнес плана на жалбоподателя за всяка една от трите финансови години 2016 г., 2017 г. и 2018 г. поотделно е следният: За 2016      г. - Планирана заетост - 4 лица за 12 месеца, а действителна заетост - 1 лице за 4 месеца = 0.33 лица за 12 месеца Процент изпълнене = 8.25%; за 2017 г. - Планирана заетост - 4 лица за 12 месеца, а действителна заетост - 1 лице х 12 месеца = 1 лице за 12 месеца Процент изпълнение = 25%;  за 2018 г. - Планирана заетост - 4 лица за 12 месеца, а действителна заетост - 1 лице х 8 месеца = 0.67 лица за 12 месеца Процент изпълнение = 16.75%. Средно-аритметично за трите финансови години изчислението е следното: Планирана заетост за 3 години х 4 лица = 12 лица, а Действителна заетост за (1x0.33) + (1x1) + (1x0.67) = 0.33 + 1 + 0.67 = 2 лица Процент изпълнение = (2 лица : 12 лица) х 100 = 16.67 %.

Заключенията на вещото лице се кредитират изцяло с доверие. Следва да се подчертае, че различните стойности в заключенията идват от различните бизнес планове, които жалбоподателят е представял в различни моменти от производството – по оспорването на издадения АУПДВ, след това в хода на административното производство преди издаване на оспореното решение за финансова корекция, както и при подаване на жалбата, по която е образувано настоящото производство. Независимо от това следва да се посочи, че за всеки от тези бизнес планове не се доказва среден процент на приходи над 50 % за трите проверявани години нито по отношение на приходи от нощувки, нито по отношение на приходи в сравнение с останалите заложени приходи в бизнес плана. Под 50 % средно е и заетостта на наетите лица.

С оглед на установените факти, съдът приема следното от правна страна :

          Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Спазена е предвидената от закона писмена форма, от компетентен орган и в отказа се съдържат изискуемите реквизити по чл. 59, ал. 2 АПК.

Оспореното решение е валиден административен акт- издадено е от компетентен орган. Видно от представеното заседание на Управителния съвет на Държавен фонд „Земеделие“ от 19.08.2022 г. за изпълнителен директор на ДФЗ София, е назначен Г.Щ.Т., който е заемал тази длъжност при издаване на оспореното решение. Същото е подробно мотивирано, а в рамките на проведеното административно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Предоставена е на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ възможност на жалбоподателя да направи възражения и такива са депозирани в предоставения 14- дневен срок.

На първо място следва да се посочи, че извършването на нарушението е безспорно установено, като в тази насока са и мотивите на Решение № 4923 от 23.05.2022 г., постановено по адм. дело № 8091/2021 г. по описа на Върховен административен съд, Първо отделение. Непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрените индикатори и е налице основанието на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ за извършване на финансова корекция. В случая е налице неизпълнение на одобрените индикатори за три пълни години- 2016, 2017 и 2018 г, като отчетените приходи от подпомаганата дейност представляват са под 50 %. Ето защо, правилно на основание чл. 46, ал. 1 и ал. 2 вр. чл.16, ал.2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г., както и на основание на т. 8. 1 от договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на т. 4. 12 и т. 4. 18 и т.4.4, буква „б“ вр. с т.9.1, б. „г“  от договора, респективно чл. 16, ал. 2 от Наредба № 30 от 11.08.2008 г, , и съгласно точка 30 и т.18  от Приложение към раздел I "Общи положения" от публикуваните в брой 69 от 30.08.2019 г. на Държавен вестник "Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 -2013 г. " е наложена финансова корекция в размер на 336 090,68 лв., представляваща 100 % от отпуснатата финансова помощ.

Основно възражение на жалбоподателят е свързано с противоречие на решението с влязъл в сила съдебен акт - Решение № 4923 от 23.05.2022 г., постановено по адм. дело № 8091/2021 г. по описа на Върховен административен съд, Първо отделение. Действително с това решение е отменен оспорения АУПДВ издаден спрямо жалбоподателят, но в мотивите на същото се сочи, че са налице пороци, за които обаче е следвало да се издаде РФК, а не АУПДВ. Изрично следва да се посочи, че производството по издаване на РФК не е открито след изтичането на мониторинговия период- същият е изтекъл на 23.10.2019 г., независимо, че производството по издаване на РФК е открито на 15.07.2022 г. Това е така, тъй като проверката за установяване на нарушението е извършена на 20-26.06.2019 г. и към този момент петгодишния срок на мониторинг не е изтекъл. Обстоятелството, че производствтото по издаване на РФК е открито на 15.07.2022 г. и жалбоподателят е уведомен за възможността да депозира възраженията си по чл. 73 ал 2 от ЗУСЕСИФ не променя този извод, тъй като неизпълнението на договора, което е дало основание за налагането на ФК, е констатирано на 26.06.2019 г., когато този петгодишен период от сключването му, още не е бил изтекъл. В тази насока е и константната практика на ВАС- напр. Решение № 9703/28.09.21 г. по адм. д. № 2903 на ВАС 1 отд.

Неоснователно е и друго възражение - за изтекла давност за упражняване на правомощието за налагане на ФК. Давността за упражняване на правомощието за определяне на финансови корекции, съгласно член 3, параграф 3 от Регламент № 2988/95 е четири години и започва да тече от датата, на която продължаваната или повторно извършена нередност е прекратена. В случая няма никакво съмнение, че се касае за продължено нарушение- тъй като неизпълнението на одобрени индикатори касае три поредни пълни години- 2016-2018 г., като липсват данни, нередността да е прекратена и за следващата година, когато изтича срока на договора. Ето защо следва да се приеме, че давността е започнала да тече от 28.10.2019 г. – датата на която е изтекъл срока на договора и до датата на издаване на РФК, тази давност не е била изтекла.

Ирелевантно за спора е обстоятелството че финансираното оборудване е работещо и налично, след като е констатирано неизпълнение на договорни задължения – неспазване на бизнес плана за три пълни години, като неизпълнението е значително.

Що се касае до наведените аргументи относно оспорване на компетентността за издаване на „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и ал.7 от ЗПЗП по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 година“ от ДФЗ следва да се посочи, че тези аргументи са неоснователни. Същите са обнародвани в Държавен вестник, влезли са в законна сила и към момента не са оспорени по надлежен ред /по реда на глава Десета, Раздел III от АПК/,  поради което и са действащи към момента и няма как да не бъдат отчитани и прилагани както от администрацията, така и от съда.

По изложените съображения следва да се приеме, че атакуваното решение е материално законосъобразно и жалбата против него като неоснователна следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане от процесуалния представител на ответника за заплащане на разноските, следва  на основание чл. 143, ал. 4 от АПК на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено на основание чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, както и 300 – депозит за вещо лице.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик. 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на С.Р.Н., действащ като едноличен търговец под фирма ЕТ „С.Р.Н.“, против Решение № 16/311/01356/3/01/04/02  за налагане на финансова корекция с изх. № 03-РД/3380 от 07.09.2022 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с който е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 336 090,68 лева, представляващо 100 % от предоставената финансова помощ по договор № 16/311/01356 от 28.10.2014 г. между Държавен фонд „Земеделие“ и ЕТ „С.Р.Н.“ за отпускане на финансова помощ по мярка 311 „Разнообразяване към неземеделски дейности“ от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013.

ОСЪЖДА  ЕТ „С.Р.Н.“, представлявано от С.Р.Н. да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сумата от 400 /четиристотин/ лева разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

                                   СЪДИЯ :