РЕШЕНИЕ
№ 738 дата 26 юни
2020г. гр.Бургас
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас, ХIIІ-ти състав,
в публично заседание на 11 юни 2020
год., в следния състав,
ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЕН ЙОСИФОВ
ЧЛЕНОВЕ: 1. ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА
2. ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ
Секретар: Илияна Георгиева
Прокурор: Росица Дапчева
разгледа докладваното от съдия
СТОЙЧЕВА
адм.дело № 163 по описа за 2020год.
и за да се произнесе
взе предвид следните
обстоятелства:
Производството
е по реда на чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191 от АПК.
Образувано е по протест на прокурор от
Окръжна прокуратура - Бургас против Наредба за пожарната и аварийна безопасност
на територията на Община Царево, приета с Решение № 56 от 18.03.2008г. на
Общински съвет - Царево по т.8 от дневния ред на проведеното на тази дата заседание, за което е съставен Протокол № 7.
Иска се прогласяване нищожността на подзаконовия нормативен акт, като протестиращият
прокурор възразява, че Наредбата е приета от некомпетентен орган и в
противоречие с нормативни актове от по-висока степен. Претендира се присъждане
на направените по делото разноски.
В съдебно заседание протестиращият
прокурор от Окръжна прокуратура – Бургас поддържа подадения протест на сочените
в него основания.
Участващият в производството на
основание чл.192 от АПК прокурор дава заключение за основателност на протеста.
Ответникът Общински съвет –Царево не изпраща
представител.
Съобщението за постъпилия протест е
обявено по реда на чл.181, вр. чл.188 от АПК. По делото не са встъпили
заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.
Съгласно
разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване на подзаконов
нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права,
свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него
или за които той поражда задължения. На основание чл.186, ал.2 от АПК
прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според
чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без
ограничение във времето.
Разгледан по
същество протестът е основателен.
Наредба за
пожарната и аварийна безопасност на територията на Община Царево е приета с
Решение № 56 от 18.03.2008г., по т.8 от дневния ред на заседание на Общински
съвет - Царево, проведено на 18.03.2008г., като производството е инициирано с
внасяне на докладна записка от кмета на Община Царево рег.№ 95/06.03.2008г., с която
е направено предложение за приемане на Наредба за пожарна и аварийна
безопасност на територията на община Царево, ведно с проект на подзаконовия
нормативен акт.
Съгласно
чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове Наредбата се издава за прилагане
на отделни разпоредби или други подразделения на нормативен акт от по-висока
степен, а според чл. 8 от ЗНА всеки общински съвет може да издава наредби, с
които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени с
тях обществени отношения с местно значение. В същия смисъл са и разпоредбите на
чл. 75, ал. 2 и чл. 76, ал.3 от АПК. Като компетентни да издават нормативни
/подзаконови/ административни актове разпоредбата на чл. 76, ал. 1 от АПК сочи
изрично овластените от Конституцията или закон органи, в какъвто смисъл е и
по-общата разпоредба, доколкото се отнася до всички нормативни актове, на чл.
2, ал. 1 от ЗНА. Като колективен орган на местното самоуправление по смисъла на
чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, общинският съвет е овластен да издава нормативни
актове, с които урежда, съобразно нормативни актове от по-висока степен,
обществени отношения с местно значение. В чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА са изброени
правомощията му, а съгласно ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА в изпълнение на
правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции, решения, декларации и обръщения. От направения по-горе преглед на
нормативната уредба следва изводът, че нормотворческите правомощия на общинския
съвет произтичат от Конституцията или закона или се ограничават до обществени
отношения с местно значение, неуредени от нормативни актове от по-висока
степен.
Съгласно
разпоредбата на чл. 192а от АПК компетентността на органа за издаване на
подзаконовия нормативен акт се преценява към момента на издаването му.
Към
датата на приемане на Наредбата, обществените отношения, свързани с осигуряване
на пожарна безопасност, извършване на пожарогасителна и спасителна дейност при
пожари и извънредни ситуации са били уредени в Закона за МВР (обн., ДВ, бр. 17 от 24.02.2006г., в сила от 1.05.2006г. и отм. ДВ, бр. 53
от 27.06.2014г.) като една от основните задачи на МВР по смисъла на чл.6 от
същия закон. В разпоредбата на чл.91б,
ал.6 от този закон е предвидено, че определянето на правилата и нормите на
пожарна безопасност по ал.1, т.5 от закона (при проектиране, строителство,
реконструкция, модернизация и експлоатация на обектите в урбанизираните,
земеделските, горските, защитените територии и нарушените територии за възстановяване,
сградите и технологичните съоръжения и инсталации) се извършва чрез наредби,
издадени от министъра на вътрешните работи съвместно с министъра на
инвестиционното проектиране. Съгласно чл.91б, ал.7 от ЗМВР в приложимата
редакция, за определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при други
дейности(различни от проектиране, строителство, реконструкция, модернизация и
експлоатация на обектите в урбанизираните, земеделските, горските, защитените
територии и нарушените територии за възстановяване, сградите и технологичните
съоръжения и инсталации), които създават опасност за възникване на пожари и
застрашават живота и здравето на гражданите, министърът на вътрешните работи
съвместно със съответния министър издават наредби.
Съгласно
разпоредбата на чл. 144 ал.1, т.2 от Правилника за приложение на Закона за МВР
(отм.), посочена като правно основание за издаване на Наредбата за пожарната и
аварийна безопасност на територията на Община Царево, в приложимата редакция (към момента на приемането на
наредбата), за осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита на
населението в населените места териториалните органи на изпълнителната власт са
длъжни съгласувано с органите на НСПБЗН да разработват специфични правила за
пожарна и аварийна безопасност в съответните населени места.
Анализът на
цитираните норми налага извода, че регулирането на различните видове
обществените отношения, свързани с пожарната и аварийната безопасност се
извършва с наредба като акт по прилагане на закона, но предоставената със
закона компетентност за издаването й не принадлежи на общинските съвети, а на
посочените в закона министри. Разпоредбата на чл. 144 ал.1 т.2 от ППЗМВР (отм.)
предоставя определени правомощия,
свързани с разработване на специфични правила за пожарна и аварийна
безопасност в съответните населени места единствено на териториалните органи на
изпълнителната власт, но не и на общинските съвети като органи на местно
самоуправление.
Недопустимо е
общинските съвети да приемат наредби, с които да уреждат паралелно обществените
отношения, свързани с пожарната безопасност на територията на Общината, за
които законът е предвидил да бъдат регламентирани на национално ниво - с
Наредба, издадена от съответния министър.
По изложените
съображения съдът приема, че процесната наредба е нищожна, приета от
некомпетентен орган, без наличие на законова делегация.
Съобразно този
изход на процеса претендираните от Окръжна
прокуратура Бургас разноски по
обявяване на оспорването в Държавен вестник следва да бъдат присъдени в размер
на 20лв.
Така мотивиран и на основание чл.193, ал. 1 от АПК, Бургаският административен съд, ХIIІ-ти състав,
РЕШИ:
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА Наредба за
пожарната и аварийна безопасност на територията на Община Царево, приета с
Решение № 56 от 18.03.2008г. на Общински съвет – Царево.
ОСЪЖДА Община Царево да
заплати на Окръжна прокуратура Бургас сумата от 20лв. разноски по делото.
Решението може да се обжалва
пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на
страните.
Решението да се разгласи по
реда на чл.194 от АПК при неподаване на жалба или протест или ако те са
отхвърлени.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: