Определение по дело №454/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 май 2020 г. (в сила от 12 август 2020 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20197220700454
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ 

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Административен съд Сливен, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети май две хиляди и двадесета година в състав

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело № 454 по описа за 2019 год., за да се произнесе съобрази :

 

Производството е образувано по искова молба на П.К.З., ЕГН ********** ***, чрез адв. Т.И.Д. ***, със съдебен адрес ***, с която е предявен иск срещу АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА за осъждане на ответника, на основание чл. 49, вр. с чл. 45, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите, вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ да заплати на ищеца сумата от 225 лева, като обезщетение за имуществени вреди – направени разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение по ч.гр.д. № 120/ 2019 г. по описа на Окръжен съд – Сливен, във връзка с обжалване на Определение № 3/08.02.2019 г. по искане вх. № 255/08.02.2019 г. на съдията по вписванията при РС – Нова Загора, с което е отказано заличаване на договорна ипотека, ведно със законната лихва върху тази сума считано от 05.03.2019 г..

Настоящото производство е образувано, след като с Определение № 3288 от 27.09.2019 г., постановено по гр. дело № 5025/2019 г. по описа на Районен съд Сливен, делото, образувано по посочената искова молба е изпратено на Административен съд – Сливен, по подсъдност.

С определение № 1/13.01.2020 г. постановено по делото съдът е оставил без разглеждане исковата молба и е прекратил производството по делото. С определение № 5845/20.05.2020 г. по адм.дело № 3313/2020 г. по описа на ВАС на РБ  се отменя  определение № 1/13.01.2020 г. и делото е върнато на същия съд за продължаване на съдопроизводствените действия съобразно дадените указания.

Административен съд Сливен, с оглед дадените указания намира, че делото не му е подсъдно и следва да се десезира сам от разглеждането му, като повдигне препирня за подсъдност по следните съображения:

Предмет на делото е претенция за суми, от Агенция по вписванията на основание чл. 49, вр. с чл. 45, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите, вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, като обезщетение за имуществени вреди – направени разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение по ч.гр.д. № 120/ 2019 г. по описа на Окръжен съд – Сливен, във връзка с обжалване на Определение № 3/08.02.2019 г. по искане вх. № 255/08.02.2019 г. на съдията по вписванията при РС – Нова Загора, с което е отказано заличаване на договорна ипотека, ведно със законната лихва върху тази сума считано от 05.03.2019 г..

Съдът намира, че претендираните вреди не са следствие на административна дейност и не са настъпили като пряка и непосредствена последица от визирания в иска незаконосъобразен акт.  Според разпоредбата на чл. 18, ал. 1, т. 1 от Устройствения правилник на Агенцията по вписванията, службата по вписванията е с правомощия да извършва вписвания, отбелязвания и заличавания по разпореждане на съдията по вписване, чийто статут се урежда от Закона за съдебната власт (ЗСВ). Въпреки, че по дефиниция от § 1, т. 1 от ДР на АПК длъжностното лице на Агенцията по вписванията попада в обхвата на определението "административен орган", от анализа на правомощията му се налага извод, че актовете, постановени при изпълнение на задълженията на орган по вписване, носят белезите на актове с правно значимо действие, а последните подлежат на контрол за законосъобразност по реда на глава двадесет и първа ГПК. Производството по вписване е охранително, съгласно част шеста на Гражданския процесуален кодекс (ГПК). Актът с който приключва вписването, респективно отказът то да бъде извършено, следва да бъде определено като охранително. И това е така тъй като съдебния контрол върху вписването или отказа се осъществява от окръжния съд и не могат да бъдат основание за ангажиране на отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В конкретния случай този ред е спазен, видно от приложените като доказателство по делото Определение № 258 от 05.03.2019 г. по гражданско дело № 120/2019 г. по описа на Окръжен съд – Сливен, постановено в производство по чл. 274 и сл. от ГПК.

Ето защо следва да се приеме, че съдията по вписванията не е административен орган, съобразно правната уредба в ЗСВ и ГПК. Същият се назначава от министъра на правосъдието по трудово правоотношение след обявен конкурс, като изпълнява длъжността и предвидените в закона функции под ръководството на председателя на съответния районен съд, а видно от разпоредбите на чл. 279 и следващите от ЗСВ качеството му е на длъжностно лице като част от органите на съдебната власт.

Съгласно чл. 280, ал. 1 от ЗСВ вр. чл. 569, ал. 1, т. 5 от ГПК, съдията по вписванията издава разпореждания за вписване, отбелязване и тяхното заличаване в имотния регистър, когато това е предвидено в закон, което сочи, че дейността му има не административен, а охранителен характер по смисъла на чл. 530 от ГПК, какъвто е настоящият случай. Следователно, той няма качеството на административен орган, т. к. не притежава властнически правомощия да постановява актове, с последица създаване на права и задължения за правните субекти. Макар дейността по вписването да се осъществява от Агенцията по вписванията, като администрация на министъра на правосъдието нейните завършващи актове не се дължат на извършвана административна работа от съдиите по вписванията. Поради това и разпорежданията, които издават, не представляват административни актови по смисъла на чл. 21 от АПК, нито неговите фактически действия или бездействия по повод изпълнение на служебните му задължения се включват в приложното поле на чл. 203, ал. 1 от АПК.

Съдиите по вписванията осъществяват дейността към районните съдилища по ръководството и контрола на председателя на районния съд (чл.80, ал.1,т.8 ЗСВ), в рамките на охранително производство по реда на Правилника за вписванията или Закона за кадастъра и имотния регистър, предвид което настоящият съдебен състав намира, че делото е подсъдно на общите съдилища

            Ръководен от изложените съображения и на основание чл. 135, ал.4 и 5 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

           

 

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 454/2019 г. по описа на Административен съд Сливен.

 

ПОВДИГА СПОР ЗА ПОДСЪДНОСТ между Административен съд – Сливен и Районен съд Сливен пред смесен състав на ВАС и ВКС, за определяне на компетентния съд да се произнесе по исковата молба на П.К.З., ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Т.И.Д. ***, със съдебен адрес ***, с правно основание на иска чл. 49, вр. с чл. 45, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите, вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Определението не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: