Решение по дело №109/2017 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 42
Дата: 16 юни 2017 г. (в сила от 16 октомври 2017 г.)
Съдия: Ивета Венциславова Кънева-Санкова
Дело: 20171460200109
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 март 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ № 42

 

гр. Оряхово, 16.06.2017 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Оряховски Районен съд, наказателна колегия в открито заседание на 16.05.2017 г. /шестнадесети май две хиляди и седемнадесета година/ в състав:

                                                       

                                                                                   Районен съдия: Ивета Кънева - Санкова

 

при секретаря Вержиния Иванова в присъствието на прокурора ……………като разгледа докладваното от съдия Кънева-Санкова НАХД № 109/2017 г. по описа на Оряховски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Съдебното производство е административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

            Образувано е по жалба на „Пери Транс – Мизия – 2011“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Мизия, обл. Враца, ул. „Илия Байрамов“ № 13 чрез процесуалния представител адв. И.М. ***, с която е обжалвал наказателно постановление № 26-0000025/10.03.2017 г. на Началника на ОИ „АА“ гр. Враца.

            Жалбоподателят редовно призован, представлява се от адв.Т.Давидова, редовно упълномощена по делото, която поддържа жалбата и моли съда да постанови решение с което отмени обжалваното НП като незаконосъобразно.

            Ответната страна се представлява от Иван Г. Николов – началник на ОО „АА“ гр. Враца, който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено.

От събраните в хода на съдебното производство писмени и гласни доказателства, доводите на страните и посочените основания в жалбата съдът прие за установени от фактическа страна по делото следните обстоятелства:

АУАН № 233007/27.02.2017 г. е съставен затова, че на 27.02.2017 г. около 14.15 часа в гр. Враца, ул. „Васил Костов“ № 78 в ОО „АА“, стая № 5 при извършване на комплексна проверка на фирмата- жалбоподател, притежаваща лиценз за превоз на пътници в Република България № 03666 е констатирано че  превозвачът не е съхранил тахографските листа след тяхното приключване от предишната комплексна проверка, извършена на 29.06.2016 г. до 31.01.2017 г., когато е извършвал Специализиран превоз съгласно договор от 01.12.2015 г. с фирма „СЕ Борднетце – България“ ЕООД и маршрутно разписание, заверено на 08.07.2016 г. от село Хайредин до гр. Мездра с МПС рег. № ВР 8746 ВТ марка „Мерцедес“  кат. М2   и МПС марка „Мерцедес“ кат. М2 с рег. № ВР 0182 ВН, оборудвани с аналогови тахографи, в нарушение на чл. 91в, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

Въз основа на акта е издадено и обжалваното Наказателно постановление № 26-0000025/10.03.2017 год. на Началника на ОИ „АА“ гр. Враца, в обстоятелствената част на което, административно - наказващият орган е възприел описаната в АУАН фактическа обстановка, а именно че на 27.02.2017 г. около 14.15 часа в гр. Враца, ул. „Васил Костов“ № 78 в ОО „АА“, стая № 5 при извършване на комплексна проверка на фирмата- жалбоподател, притежаваща лиценз за превоз на пътници в Република България № 03666 е констатирано че  превозвачът не е съхранил тахографските листа след тяхното приключване от предишната комплексна проверка, извършена на 29.06.2016 г. до 31.01.2017 г., когато е извършвал Специализиран превоз съгласно договор от 01.12.2015 г. с фирма „СЕ Борднетце – България“ ЕООД и маршрутно разписание, заверено на 08.07.2016 г. от село Хайредин до гр. Мездра с МПС рег. № ВР 8746 ВТ марка „Мерцедес“  кат. М2   и МПС марка „Мерцедес“ кат. М2 с рег. № ВР 0182 ВН, оборудвани с аналогови тахографи, в нарушение на чл. 91в, т. 1 от Закона за автомобилните превози, за което административнонаказващият орган на основание чл. 104, ал. 7 от ЗАвПр е наложил на жалбоподателя  „Имуществена санкция” в размер на 5 000.00 /пет хиляди/ лева.

НП е връчено на жалбоподателя на 21.03.2016г.Жалбоподателят е обжалвал издаденото НП пред РС-Оряхово, като жалбата е депозирана на 24.03.2017 г. в ОО „АА“ гр. София. С жалбата се представят доводи за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност на наказателното постановление, издадено в нарушение на процесуалните правила.

Приложени по делото са: Писмо с вх. № 916/28.03.2017 г., Заповед № РД-08-249/15.05.2015 г. на Министъра на ИТС, Жалба с № 52-00-13/189/1/24.03.2017 г., Пълномощно, АУАН № 233007/27.02.2017 г., НП № 26-0000025/10.03.2017 г., Пътен лист, писмо с вх. № 1008/06.04.2017 г., Длъжностна характеристика, Пълномощно с рег. № РД-13-11/14.04.2016 г., Длъжностна характеристика, Пълномощно, Молба с вх. № 1393/15.05.2017 г., Писмени бележки, Констативен протокол за извършена комплексна проверка от 27.02.2017 г., 2 бр. декларации от 27.02.2017 г., НП № ДАИ-0000035/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000034/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000033/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000031/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000032/14.07.2016 г., Писмо с вх. № 1402/16.05.2017 г., Констативен протокол за извършена комплексна проверка, 2 бр. декларации от 27.02.2017 г., НП № ДАИ-0000035/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000034/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000033/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000031/14.07.2016 г., НП № ДАИ-0000032/14.07.2016 г.

Изслушани по делото са актосъставителя и свидетелите по установяване на нарушението.

Съдът като обсъди събраните доказателства и като съобрази доводите на страните и извърши проверка на издаденото наказателно постановление, намира, че жалбата е основателна, а НП е незаконосъобразно постановено при допуснати нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено.

 

МОТИВИ:

 

Настоящият съдебен състав възприема твърденията от страна на жалбоподателят за незаконосъобразност, като по силата на последващ контрол приема, че НП е незаконосъобразно, както следва: Наказателното постановление е правораздавателен акт, издаван от орган с административно наказателна компетентност. Съгласно т.7 от ППВС № 10 / 28.09.1973г. отразените в акта констатации на административното нарушение не се считат за установени до доказване на противното и затова административно наказателното обвинение следва да се установи с допустимите от закона средства. При издаването му следва да се спазва точно уреденото в ЗАНН състезателно производство за да настъпят целените правни последици, а именно да бъде наложена съответната административна санкция – административно наказание от съответния вид за извършеното нарушение.

В тази връзка по отношение развитие на административно наказателното производство преди да се произнесе по преписката, административно наказващия орган следва да направи два вида преценки: за допустимостта на съставения акт и за правната обоснованост. Административно наказващият орган проверява съставения акт като преценява събраните доказателства, а когато е необходимо извършва разследване на спорните обстоятелства. Върху актосъставителят лежи отговорността и тежестта на доказване на твърденията съдържащи се в съставения от него акт. Когато се установи, че нарушителят е извършил административното нарушение виновно се издава наказателно постановление. В тази насока са и ППВС № 5 / 28.10.1968г. и ППВС № 10 / 28.09.1973г.

Дори да се приеме, че констатациите на наказващите органи са верни, то те следва да спазват процедурата по установяване и прилагане. Целта на административното наказание е да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правов ред и да се въздейства предупредително към останалите граждани. Не следва обаче да се забравят целите на самия закон, да осигурява необходимите гаранции за защита правата и законните интереси на гражданите.

В конкретният случай Наказателно постановление № 26-0000025/10.03.2017 год. на Началника на ОИ „АА“ гр. Враца, е издадено в нарушение на процесуалния закон.

Извършвайки служебна проверка на законосъобразността на НП, както и на АУАН, въз основа на който е издадено, съобразно правомощията си в това производство, съдът констатира, че в хода на АНП са допуснати нарушения на чл.42 т.3 от ЗАНН и чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Съобразно цитираните две разпоредби на ЗАНН, в АУАН и НП задължително следва да бъдат посочени датата и мястото на извършване на нарушението, обстоятелствата при които е извършено, като следва да се съдържа и пълно, точно и ясно описание на нарушението.

В тази връзка на първо място следва да се отбележи, че в конкретния случай, както в АУАН, така и в НП е визирана единствено датата на установяване на нарушението – 27.02.2017г.,  но не са визирани дата и мястото му на извършване.

В конкретния случай в АУАН и НП е описано че на 27.02.2017 г. около 14.15 часа в гр. Враца, ул. „Васил Костов“ № 78 в ОО „АА“, стая № 5 при извършване на комплексна проверка на фирмата- жалбоподател, притежаваща лиценз за превоз на пътници в Република България № 03666 е констатирано че  превозвачът не е съхранил тахографските листа след тяхното приключване от предишната комплексна проверка, извършена на 29.06.2016 г. до 31.01.2017 г., когато е извършвал Специализиран превоз съгласно договор от 01.12.2015 г. с фирма „СЕ Борднетце – България“ ЕООД и маршрутно разписание, заверено на 08.07.2016 г. от село Хайредин до гр. Мездра с МПС рег. № ВР 8746 ВТ марка „Мерцедес“  кат. М2   и МПС марка „Мерцедес“ кат. М2 с рег. № ВР 0182 ВН, оборудвани с аналогови тахографи.

В акта се твърди, че жалбоподателят е извършил нарушение на чл.91в, т.1 от Закона за автомобилните превози.

  Описаното в АУАН и НП нарушение е посочено единствено, че жалбоподателя не съхранява пътни листа най-малко 1 год. след тяхното приключване от предишната проверка извършена на 29.06.2016г. до 31.01.2017г., когато е извършвал специализиран превоз съгласно договор от 01.12.2015г. с фирма „СЕ Борднетце – България“ ЕООД и маршрутно разписание, заверено на 08.07.2016 г.  в нарушение на чл.91в, т.1 от Закона за автомобилните превози. Липсва дата и място на извършване на нарушението, както и посочване на конкретните тахографски листове от аналоговите тахографи и дата на приключването им, които жалбоподателя не е съхранил. Съгласно посочената като нарушена разпоредба на чл.91в, т.1 от Закона за автомобилните превози превозвачите, ръководителите на предприятия и лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органи тахографските листове от аналоговите тахографи.

При положение, че състава  на описаното в АУАН и НП  адм.нарушение се изразява в бездействие, т.е. не е извършено нещо, което е следвало да се извърши в определен срок и на определено място, то описаното нарушение може да бъде извършено, само в едногодишния срок след приключването на конкретния тахографски лист, както и на мястото посочено в цитираната  разпоредба - предприятието, което в конкретния случай е седалището на жалбоподателя в гр. Мизия, обл. Враца, общ. Мизия, ул. „Илия Байрамов“ № 13. 

От показанията на разпитаните в хода на производството - актосъставител и свидетели при установяване на нарушението не се установи жалбоподателя да е извършил описаното нарушение. От показанията на тези свидетели не се установи, изобщо имало ли е тахографски листове за посочения период, на кои дати са приключили или кога е изтекъл периода който обхващат и кои тахографски листове конкретно жалбоподателя не е съхранил в едногодишния срок, както и къде е следвало да ги съхранява. Единствено се установи, че проверката е извършена в гр. Враца в ОО“АА“ гр.Враца на различен от седалището на жалбоподателя адрес, т.е на място различно от мястото на което превозвачът е длъжен да съхранява тахографските листа.

В този смисъл, освен че липсва дата и място на  описаното нарушение, липсва и пълно, точно и ясно описание на същото, като не са визирани и обстоятелствата, при които е извършено. Пълното, точно и ясно описание на нарушението, както и датата и мястото на извършването му, освен, че са задължителни реквизити на АУАН и НП, индивидуализират пряко нарушението като такова, като непосочването им по ясен и категоричен начин винаги съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като пряко рефлектира върху правото на защита на нарушителя. Освен, че ограничават възможността нарушителят да разбере в извършването на точно какво нарушение е обвинен, горните процесуални нарушения лишават и съда от възможността да прецени  в съответствие с материалния закон има ли извършени нарушения, правилно ли са квалифицирани същите и правилно ли е приложена санкционната норма.

В конкретния случай допуснатите нарушения на разпоредбите на ЗАНН не могат да бъдат санирани, тъй като същите касаят установяване по безспорен начин на визираното административно нарушение и по този начин са гаранция за разкриване на обективната истина в АП. Вместо да отстрани допуснатите нарушения, административно наказващия орган е постановил НП, с което е санкционирал жалбоподателя, като същото макар и от компетентен орган и в кръга на правомощията му и да е облечено в законова форма се явява незаконосъобразно.

 

Всички изложени съображения налагат извода, че обжалваното наказателно постановление на Началник № 26-0000025/10.03.2017 год. на Началника на ОО „АА“ гр. Враца е издадено в нарушение на процесуалните правила, поради което следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.

            Водим от изложените съображения Оряховски  Районен Съд

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 26-0000025/10.03.2017 год. на Началника на ОО „АА“ гр. Враца, с което на „Пери Транс – Мизия – 2011“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Мизия, обл. Враца, ул. „Илия Байрамов“ № 13 за нарушение на чл.91в ал.1 т.1 ЗАвПр от  чл. 104, ал. 7 от ЗАвПр е наложена „Глоба” в размер на 5 000.00 /пет хиляди/ лева.

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Административен Съд Враца в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                                       Районен съдия:

 

                                                                                               /И.Кънева-Санкова/