Определение по дело №53/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 93
Дата: 1 март 2022 г.
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20227070700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

гр. Видин, 01.03.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

пети административен състав

в закрито заседание на

първи март

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

адм. дело №

53

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

         Настоящето дело е образувано след отмяна на Решение №29 от 25.03.21 год., постановено по адм.д 296/2019 год. по описа на АС Видин, с Решение №1818 от 24.02.2022 год., постановено по адм.д.6669/21 год. по описа на ВАС.

        Предявени са и подлежат на разглеждане в настоящето производство субективно съединените искове, предявени от А.Т.А., И.А.А. и Б.В.Г., чрез процесуалния им представител, срещу Администрацията на Министерския съвет на Република България и Министерство на околната среда  и водите  с правно основание чл.203, ал.1 от АПК във връзка с чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, с които се претендират обезщетения за претърпени неимуществени вреди в размер на 150 000 лева за всеки от ищците, вследствие на смъртта на техен близък-Милка Петрова А., причинена вследствие незаконосъобразни бездействия на ответниците.

Иска се от съда да осъди ответниците Администрацията на Министерски съвет и Министерство на околната среда и водите, при условията на солидарност, да заплатят на всеки от ищците обезщетение в размер на 150 000 лв., ведно със законната лихва от датата на увреждането-01.10.2014г. до окончателното изплащане на сумите, за причинени неимуществени вреди, изразяващи се в тежък стрес и шок, неимоверна болка и страдание  от всеки един от ищците по посочените в допълнителна молба вх.№ 2177/30.10.2019г. аргументи/т.5/ .

Солидарността  е обоснована с разпоредбата на чл.53 от ЗЗД, а именно претендира се, че увреждането е причинено от бездействия, вменени в отговорност на неколцина.

Обстоятелствата, на които се основават исковете по отношение на Администрацията на МС, са незаконосъобразно бездействие на Министерски съвет, изразяващо се в неосъществяване на посочените в т.1.1 от молба вх.№ 2497/28.11.2019г. и вх.№ 2778/30.12.2019г. функции на МС, бездействие да бъде инициирано решение на поставените въпроси пред Междуведомствения съвет като не са предприети дължими мерки -действия и актове, с цел предотвратяване на незаконосъобразни и рискови за живота и здравето на гражданите и за околната среда дейности /т.1 и т.2.2 от молба вх.№ 2778/30.12.2019г. , т.3.3 от исковата молба, т.3.1.1. от молба вх.№ 2177/30.10.2019г., т.1.2 от молба вх.№ 2497/28.11.2019г. / , както и в неизпълнение на задължението за произнасяне или препращане на компетентен орган на искането за намеса, входено в Администрацията на МС на 06.07.2008г./т.2.3 от молба вх.№ 2778/30.12.2019г./.

Обстоятелствата, на които се основават исковете по отношение на Министерство на околната среда и водите, са незаконосъобразно бездействие-непредприемане на дължими мерки, изразяващи се в непредприемане на действия с оглед изменение или отнемане на разрешителното за експлоатация № 67/2007г. на „Видекс“АД.

По доказателствената тежест и фактите и обстоятелствата, подлежащи на доказване:

Съобразно чл.154 от ГПК на страните следва да се укажат обстоятелствата, за които следва да представят доказателства с оглед разпределението на доказателствената тежест.

ВАС е дал задължителни за настоящата инстанция указания, които следва да се вземат предвид при новото разглеждане на делото.

От ищците следва да се установят елементите на отговорността по чл.1 от ЗОДОВ, а именно:

От същите следва де се установи противоправното поведение на органи и длъжностни лица на ответниците-Администрацията на МС и Министерство на околната среда и водите. Следва да се установят настъпилите неимуществени вреди в резултат на настъпилата смърт на наследодателя им, съответно техен близък. Следва също така да се установи, че вредите са причинени именно в резултат на твърдяното противоправно поведение на ответниците-на сочените бездействия.

 Във връзка с твърдените незаконосъобразни бездействия, от ищците следва да бъде установено, че са налице фактически обстоятелства, сочещи необходимост от предприемане от страна на ответниците на сочените от ищците действия. Във връзка с твърдението за непредприемане на дължими мерки от МОСВ, което не е предприело действия за отнемане на разрешителното за експлоатация на „Видекс”АД , в тежест на ищците е да докажат, че по отношение на дружеството са били настъпили предпоставките за това.

По отношение на ответниците следва да бъде указано на същите, че в тяхна тежест е да докажат фактите, на които основават своите възражения. В случаят от ответниците следва да бъдат ангажирани доказателства, че са изпълнили нормативно установените си функции и задължения по закон и са извършили съответния контрол съгласно законоустановените си задължения. Също така от ответника Администрацията на МС следва да се установят предприетите мерки и разработени стратегии във връзка с извършване на дейността по съхранение и утилизация на взривни вещества и контрола върху тази дейност. От ответника МОСВ следва да се установи извършван ли е контрол върху дейността на „Видекс“ АД за завод „Миджур“ относно съответствие на дейността с условията на разрешителното и резултатите от този контрол, както  извършван ли е такъв в относимия за делото период, а именно в периода на подновените доставки на противопехотни мини през 2014г. и извършваната им утилизация.  

Съдът указва на ответниците, предвид указанията на ВАС, че ще следва да се изготви повторна експертиза, за изготвянето на която ще е необходимо събиране на нови писмени доказателства, както и с оглед непосредственото събиране на впечатления от гласните свидетелски показания дадени в наказателното производство, следва да се посочат имената, адресите за призоваване на лицата запознати със случая, които да се разпитат в настоящето производство. Това следва да са лица, чийто свидетелски показания биха имали отношение с изготвянето на експертизата. Задачите на експертизата също следва да се съобразят с изложеното в мотивите на решението на ВАС, с оглед изясняването на фактическата обстановка. Доказателства следва да бъдат ангажирани и за проведено разследване на причините за аварията и последиците от нея.   

Съдът констатира, че приложените по делото пълномощни, с които са упълномощени процесуалните представители на Министерство на околната среда и водите, пълномощните, които са приложени са от Емил Симеонов, впоследствие от Асен Личев. Към настоящият момент министър на МОСВ е Борислав Сандов, но по делото пълномощно от него липсва. Предвид горното и поради факта, че по делото няма пълномощно от страна на настоящия министър на МОСВ, Съдът намира, че следва да задължи ответната страна да представи по делото надлежно пълномощно.

Предвид горното, Съдът

 

                               О П Р Е Д Е Л И :

 

УКАЗВА на страните, че разпределението на доказателствената тежест и обстоятелствата, които следва да установяват са съобразно посоченото в обстоятелствената част на определението. 

ЗАДЪЛЖАВА Министерство на околната среда и водите да представи надлежно пълномощно.

Дава възможност на страните да сочат нови писмени и гласни доказателства.

ВНАСЯ делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 17.03.2022г. от 13,45ч., за която дата да се призоват страните.

Да се призове прокурор в Окръжна прокуратура Видин.

 

 

СЪДИЯ :