Р Е Ш Е Н И Е №
гр.Стара Загора 21.05.2021
год.
В И
М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд в публичното
заседание на двадесет и шести април
през две хиляди двадесет и първа година
в състав:
Председател:
БОЙКА ТАБАКОВА
Членове:
при секретаря Николина
Николова
и в присъствието на
прокурора , като
разгледа докладваното от БОЙКА
ТАБАКОВА адм.дело № 163
по описа за 2021 год, за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е с правно основание чл.268 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.
Образувано е по жалба от Б.Г.Т. *** чрез
пълномощника й адвокат И.З. против Решение № 36/ 17.02.2021г на Директора на Териториална
дирекция гр.Пловдив на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/, с което е оставена
без уважение жалбата й срещу Разпореждане с изх. № С210024-137-0000429/21.01.2021
г., издадено от главен публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП
Пловдив, в обжалваната част, като неоснователна. В жалбата са изложени доводи
за незаконосъобразност на оспореното решение поради неправилно приложение на
материалния закон и несъответствие с целта на закона. Според жалбоподателката
по отношение на процесните публични задължения е изтекла абсолютната
погасителна давност по чл.171, ал.2 от ДОПК, считано от датата на осъществяване
на всяка конкретна сделка, от която произтичат тези задължения, посочени в
Споразумение от 16.10.2018г по НОХД № 503/ 2015г по описа на Специализирания
наказателен съд. Счита, че актът по приключване на наказателното производство
не създава процесните задължения, а само ги установява. По подробно изложени
съображения моли решението да бъде отменено и да бъде постановено отписване на
посочените в него вземания като погасени по давност. Претендира за направените по делото разноски.
Ответникът – Директор ТД на НАП Пловдив чрез своя
процесуален представител главен юрисконсулт К. в писмено становище и юрисконсулт
Т. в съдебно заседание оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, тъй като не
са налице изложените в нея твърдения за незаконосъобразност на оспорените
административни актове. Претендира за
заплащане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200лв и прави възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателката.
От събраните по делото доказателства съдът
установи следната фактическа обстановка:
С протоколно определение от 16.10.2018 г. по НОХД № 503/2015 г. по описа на
Специализиран наказателен съд-София е одобрено споразумение, по силата на което
Б.Г.Т. е осъдена за извършени престъпления на лишаване от свобода и на
основание чл.253, ал.6 от НК поради липса на предмета на престъплението е
осъдена да заплати солидарно с други лица в полза на бюджета на съдебната власт
по сметка на Специализиран наказателен съд сумите 292 000лв,
35 000лв, 200 000лв и 323 336лв, както и да заплати сумите 423.33лв,
1088.40лв и 100лв, представляващи разноски по делото. Предметът на
престъплението са извършени сделки с имущества, придобити чрез тежки умишлени
престъпления, в периода 14.01.2005г-04.11.2009г. Определението е влязло в сила
на 16.10.2018г.
Въз основа на споразумението за гореописаните суми са издадени изпълнителни
листове на 23.11.2018г. Вземанията са присъединени към образуваното изп. дело
№24140004576/2014 г с Разпореждане за присъединяване изх.№ С190024-105-0003705/
16.01.2019г и изх.№ С190024-105-0199954/ 21.06.2019г на публичен изпълнител при
ТД на НАП Пловдив офис Стара Загора.
С Постановление №С 190024-022-0060557/18.07.2019 г. и Постановление №С
190024-022-0077185/29.08.2019 г. е наложен запор върху налични и постъпващи
суми по банкови сметки, по депозити, вложени вещи в трезори, включително и
съдържанието на касети, както и суми, предоставени на доверително управление в
3 /три/ банки. Изпратени са и получени от банките запорни съобщения. С
Постановление №0190024-022-0078730/03.09.2019 г. е наложен запор върху вземане
от трето задължено лице „Галини“ ЕООД с ЕИК ********* по договор за аренда на
земеделски земи в с. Памукчии за сумата 984 814,43 лв. Изпратено е и получено
от третото задължено лице запорно съобщение. С Постановление за налагане на обезпечителни
мерки изх. №С200024-022-0006205/06.02.2020 г. и Постановление за налагане на
обезпечителни мерки изх.№С200024- 022-0034100/05.06.2020 г. са наложени възбрани
върху недвижими имоти на длъжника, които са вписани в Службата по вписванията
Стара Загора на 11.02.2020 г. и 10.06.2020 г. С Постановление
за налагане на обезпечителни мерки
изх.№0200024-022-0034006/05.06.2020 г. е наложен запор върху притежавани от лицето
ценни книги - дялове от капитала на „Сокол - Хан Аспарухово” ЕООД, „Сити Груп
1“ ЕООД, „Хан 09“ ООД. Изпратеното на основание чл. 203, ал. 8 от ДОПК Запорно
съобщение изх.№С200024-121-0001023/05.06.2020 г. до Агенцията по вписванията е
получено на 10.06.2020 г. и запорът е вписан на същата дата.
С молба вх.№ С200024-000-604481/ 30.12.2020г Б.Т. е поискала от Директора
на ТД на НАП Пловдив да отпише гореописаните задължения на основание чл.171,
ал.2 във връзка с чл.173, ал.2 от ДОПК като погасени по давност.
С Разпореждане с изх. №С210024-137-0000429/21.01.2021 г., издадено от
главен публичен изпълнител в дирекция „Събиране“ при ТД на НАП Пловдив, е
отказано прекратяването поради изтекла погасителна давност на събирането на процесните
вземания. Изложени са съображения, че с оглед предприети действия по
принудително събиране на задълженията давността е прекъсната, а с издаване на
Постановление за налагане на обезпечителни мерки изх.№ С200024-022-0034006/
05.06.2020г и налагане на запор върху дялове в търговски дружества е налице
спиране на давността.
Разпореждането е обжалвано от Б.Г. чрез Директора на ТД на НАП Пловдив в
частта за вземанията, представляващи парична равностойност на предмета на
престъплението, за което е одобрено Споразумение от 16.10.2018 г. по НОХД №
503/2015 г. по описа на Специализиран наказателен съд – София.
С обжалваното Решение № 36/
17.02.2021г Директорът оставя жалбата без уважение с доводи, че от одобреното
споразумение възниква публичното вземане и неговата изискуемост, а не както
сочи жалбоподателката от осъществените от нея деяния /сделки/. Приема,
че давността за тези задължения е започнала да тече от 01.01.2019 г., тъй като
вземането е дължимо от 16.10.2018 г, с присъединяването в производството по
събиране на публични вземания по изп. дело №24140004576/2014 г. с Разпореждане
изх.№С 190024-105-0199954/21.06.2019 г давността е прекъсната и е започнала да
тече нова давност, на основание чл. 202, ал. 3 от ДОПК с наложени запори
давността е спряна на основание чл. 172,
ал. 1, т. 5 от ДОПК. Обоснован е краен извод, че давностният
срок, започнал да тече от 01.01.2019 г., към момента на произнасяне не е
изтекъл.
Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:
Жалбата е допустима като подадена в законоустановения
срок по чл.268, ал.1 от ДОПК, от лице с правен интерес и срещу подлежащ на
съдебно оспорване акт.
Разгледана по същество, е неоснователна.
Обжалваното Решение № 36/ 17.02.2021г е постановено от компетентен орган - Директор на ТД на НАП Пловдив. Решението е издадено в рамките на установения срок в чл. 197, ал. 1 от ДОПК, в писмена форма, след обсъждане на наличните в преписката писмени доказателства и оплакванията на лицето, подало жалбата пред решаващия орган. Обжалваното по административен ред Разпореждане изх. № С210024-137-0000429/21.01.2021г също е издадено от компетентен орган - публичен изпълнител в компетентната териториалната дирекция на НАП гр. Пловдив, определена съгласно чл. 8, ал. 1, т. 1 от ДОПК и в рамките на правомощията му по чл. 167, ал. 1 от ДОПК. Същото е издадено и в предвидената в чл. 196 от ДОПК писмена форма и съдържа посочените в ал. 1 задължителни реквизити.
При постановяването на процесните административни актове правилно е приложен материалният закон.
Съгласно чл. 171, ал. 1 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон не е предвиден по-кратък срок. С изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания, независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в случаите, когато задължението е отсрочено или разсрочено /чл. 171, ал. 2 от ДОПК/.
Между страните по делото няма спор, че паричната равностойност на отнети в полза на държавата вещи и лихвите за тях представляват публични задължения по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 5 и т. 9 от ДОПК. Спорният момент е откога за тези задължения започва да тече давностен срок и изтекъл ли е той.
В съдебната практика се приема, че отнемане предмета на престъплението в полза на държавата или присъждане на неговата равностойност при липса или отчуждаване по чл.53 от НК е своеобразна гражданска санкция за извършеното престъпление. Тази санкция, макар и да прилича на глобата и конфискацията, не е наказание по смисъла на НК, тъй като не е предвидена като такова в чл. 37 НК. Отнемането настъпва в момента на влизане в сила на присъдата, с която вещите или имуществото се присъждат в полза на държавата, като един от способите за трансформиране на личната в държавна собственост – в този смисъл е Тълкувателно решение № 47 от 21.12.1981г по Н. Д. № 37/1981 Г., ОСНК на ВС, което не е загубило значение. Аналогично от същия момент възниква задължението за заплащане на равностойността на липсващия предмет на престъплението. Затова не може да бъде споделено твърдението в жалбата, че задължението за заплащане на равностойността на предмета на престъплението произтича от всяка конкретна сделка и следвало да се плати на датата на осъществяване на тази сделка. На датата на извършване на инкриминираните сделки е възникнало изцяло гражданскоправно отношение между страните, което не поражда задължение за Б.Т. от вида и в размера на процесните. Воденото срещу Б.Т. наказателно производство също няма за цел установяване или събиране на публично вземане, но като следствие от признаване на подсъдимия за виновен са възникнали и установени процесните публични вземания и то след влизане в сила на крайния акт от проведеното наказателно производство, т.е. едва с факта на осъждането на Т.. Действително, както се сочи в жалбата, при данъците задължението за внасяне в бюджета възниква въз основа на закона, в съответствие с принципа на законоустановеност на данъци и такси по чл.60 от Конституцията на РБ, което обяснява и защо определянето на началния момент, в който започват да текат давностните срокове, няма връзка с издаване на ревизионен акт. В случая обаче се касае за различно по вид и характер публично вземане от това за данъци и при него възникването и установяването съвпадат във времето.
Предвид изложеното съдът приема, че с влизане в сила на 16.10.2018г на определението за одобряване на споразумението по НОХД № 503/2015 г. по описа на Специализиран наказателен съд-София, имащо последиците на присъда съгласно чл. 383, ал.1 от НПК, вземанията, представляващи паричната равностойност на липсващия предмет на престъплението, са станали и изискуеми. Съгласно чл.171, ал.1 ДОПК, давността за процесните публични вземания е започнала да тече от 01.01.2019г. и към момента на подаване на молбата за отписването им на 30.12.2020г, както и към настоящият момент, не е изтекла. В тази връзка не следва да се обсъждат действията, описани в оспореното решение, обосноваващи изводи за спиране и прекъсване на давностния срок.
По тези
съображения според настоящия съдебен състав правилно и в съответствие с
материалния закон публичният изпълнител е приел в свое Разпореждане с изх. №
С210024-137-0000429/21.01.2021 г, че не са налице предпоставките по чл.171,
ал.2 от ДОПК за отписване на
процесните публичните задължения на стойност 292 000лв, 35 000лв, 200
000лв и 323 336лв като погасени по давност. Като е оставил без уважение жалбата
срещу разпореждането за отказ да се прекрати събирането им поради изтекла
погасителна давност, решаващият орган е постановил акта си при правилно прилагане на относимите материалноправни
разпоредби и целта на закона да се съберат дължими публични вземания, поради
което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този
изход на делото в полза на ответната администрация следва да бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв, определен по реда на чл. 78,
ал. 8 от ГПК във връзка с § 2 от ДР на ДОПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната
помощ и чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ съобразно
фактическата и правна сложност на спора.
Водим от
гореизложеното и на основание чл.268 от ДОПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на Б.Г.Т. ЕГН ********** *** против Решение № 36/ 17.02.2021г на
Директора на Териториална дирекция гр. Пловдив на Национална агенция за
приходите, с което е оставена без уважение жалбата й срещу Разпореждане с изх.
№ С210024-137-0000429/21.01.2021 г., издадено от главен публичен изпълнител в
дирекция „Събиране“ при ТД на НАП Пловдив, в обжалваната част, като
неоснователна.
ОСЪЖДА Б.Г.Т.
ЕГН ********** *** да заплати на Териториална дирекция гр .Пловдив на
Национална агенция за приходите сумата от 100 /сто/ лева, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: