№ 611
гр. Велико Търново , 18.12.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XIV СЪСТАВ в публично
заседание на втори декември, през две хиляди и двадесета година в следния
състав:
Председател:ЕМИЛ БОБЕВ
като разгледа докладваното от ЕМИЛ БОБЕВ Административно наказателно
дело № 20204110201709 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран със жалба на „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ВТ“ АД с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски“ № 71А, общ.
Велико Търново, обл. Велико Търново против Наказателно постановление № 05 от
31.01.2020 год., издадено от Директора на РИОСВ - гр. Велико Търново, с което за
допуснато от дружеството нарушение на чл. 166, т. 3 в частта „не изпълняват
предписанията, дадени в индивидуалните административни актове ..., издавани от ...
директорите на РИОСВ“, във връзка с чл. 165, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда
(обн., ДВ, бр. 91 от 25.09.2002 г.), му е наложено административно наказание "Имуществена
санкция" в размер на 4 000 (четири хиляди) лева. В жалбата се излагат доводи относно
незаконосъобразността на атакуваното НП, като се моми пълната му отмяна.
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател, редовно призовано, се представлява
от ю.к. Т.Х. - редовно упълномощен. Същия поддържа жалбата и изложените в нея доводи,
като моли съда да отмени процесното НП или алтернативно да намали размера на
наложеното наказание до предвидения в закона минимум. Претендира разноски, като
представя списък с направените такива.
Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от ю.к. Ж.А., редовно
1
упълномощена. Същата счита, че е доказано извършеното от жалбоподателя нарушение,
както и че атакуваното НП е правилно и законосъобразно, поради което моли същото да
бъде потвърдено. Представени са писмени доказателства - Заверено копие от Решение №
ВТ-39-ПР/2013 год. на Директора на РИОСВ - Велико Търново, както и писмени бележки.
Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства, намери за установено
от фактическа и правна страна следното:
На 10.12.2019 год. екип от контролни органи на РИОСВ - В. Търново в състав В. С. Д. -
гл. експерт в отдел "КД" и И. Г. М. - гл. експерт в отдел "УООП" са извършили комплексна
проверка на "Топлофикация-ВТ" АД - гр. В. Търново. При проверката контролните органи
са установили изгарянето на слънчогледова люспа и слънчогледови пелети в намиращия се
на територията на предприятието парен Котел ПТ 10-6,518 MW. При извършена
документална проверка е било установено, че за този източник на емисии дружеството в
качеството на възложител на инвестиционно предложение (ИП) „Монтиране на парен котел
ПТ10 за производство на топлинна енергия с гориво биомаса с капацитет 10т/ч наситена
пара“ има издадено Решение № ВТ-39-ПР/2013 г. на директора на РИОСВ - Велико Търново
за преценяване необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната
среда. С решението е съгласувано котела да работи на гориво дървесен чипс от твърда
дървесина, с влага 40%.
Установено било също така, че на дружеството е издадено предписание с изх. № П-
04/08.02.2018 год. на директора на РИОСВ - Велико Търново, според което при
експлоатацията на Парен котел ПТ 10 с термична мощност 6,518 MW да бъде използвано
само и единствено гориво дървесен чипс от твърда дървесина с влага 40%, което е
съгласувано с Решение № ВТ-39-ПР/2013 г. на директора на РИОСВ - Велико Търново за
преценяване необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната
среда. Срокът на предписанието е до съгласуване използването на други видове горива, като
се спазят процедурите по Глава Шеста, Раздел III от Закона за опазване на околната среда
(ДВ, бр. 91/2002 г.). Това предписание е било връчено на дружеството на 12.02.2018 год.,
като не е обжалвано от него.
Контролните органи установили при проверката, че за Парен котел ПТ 10 с термична
мощност 6,518 MW няма приключила процедура по съгласуване използването на други
видове горива, освен гориво дървесен чипс от твърда дървесина с влага 40%.
За установените констатации бил изготвен Констативен протокол № КЧВ-ВД-
64/10.12.2018 год., който бил връчен на изпълнителния директор на "Топлофикация-ВТ" АД
Емануил Константинов.
Въз основа на горните констатации и описания констативен протокол, на 09.01.2020
год. В.Д. в присъствието на св. И.М. и в присъствието на изп. директор на "Топлофикация-
ВТ" АД, съставила АУАН № 1 от същата дата, в който било описано констатираното
2
нарушение и обстоятелствата при които е било извършено. Като нарушена в АУАН е
посочена разпоредбата на чл. 166, т. 3 в частта „не изпълняват предписанията, дадени в
индивидуалните административни актове ..., издавани от ... директорите на РИОСВ“ във
връзка с чл. 165, ал. 2, във връзка с чл. 14, ал. 4 в частта „Директорите на РИОСВ ...
издават... предписания“ от Закон за опазване на околната среда (обн., ДВ, бр. 91 от
25.09.2002 г.). Процесния АУАН е бил връчен на изп. директор и представляващ
дружеството, който го е подписал без възражения.
В законоустановения тридневен срок не е било депозирано писмено възражение пред
наказващия орган.
Въз основа на този АУАН, на 31.01.2020 год. Директора на РИОСВ - В. Търново е
издал обжалваното НП № 5. В НП се приема за установено, че на територията на
предприятие за производство на топлоенергия и електроенергия и пренос па топлинна
енергия, с адрес гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски“ №71 А, стопанисвано от
„Топлофикация-ВТ“ АД, е разположен и се експлоатира Парен Котел ПТ 10 - 6,518 MW. За
този източник на емисии дружеството в качеството на възложител на инвестиционно
предложение (ИП) „Монтиране на парен котел ПТ 10 за производство на топлинна енергия с
гориво биомаса с капацитет 10 т/ч наситена пара“ има издадено Решение №ВТ-39-ПР/2013
г. на директора на РИОСВ - Велико Търново за преценяване необходимостта от извършване
на оценка на въздействието върху околната среда. С решението е съгласувано котелът да
работи на гориво дървесен чипс от твърда дървесина, с влага 40%.
На основание чл. 14, ад. 4 от ЗООС, във връзка спазване изискванията определени в чл.
93, ал. 7 от ЗООС, на дружеството е дадено предписание с изх. № П-04/08.02.2018 год. на
директора на РИОСВ - Велико Търново, което гласи, че при експлоатацията на Парен котел
ПТ 10 с термична мощност 6,518 MW да бъде използвано само и единствено гориво
дървесен чипс от твърда дървесина с влага 40%, което е съгласувано е Решение № ВТ-39-
ПР/2013 год. на директора на РИОСВ - Велико Търново за преценяване необходимостта от
извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Срокът на предписанието е
до съгласуване използването на други видове горива, като се спазят процедурите по Глава
Шеста, Раздел III от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 год.).
Предписанието с връчено на 12.02.2018 год. и не с обжалвано от дружеството.
На 10.12.2019 год. експерти на РИОСВ - Велико Търново извършват планова
комплексна проверка на предприятието за производство на топлоенергия и електроенергия,
и пренос на топлинна енергия, стопанисвано от „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ВТ” АД, гр. Велико
Търново, ул. „Никола Габровски“ № 71 А. За извършената проверка е съставен Констативен
протокол №КЧВ-ВД-64/10.12.2019 година. По време на проверката е установено, че като
гориво за парен котел П 10 нерегламентирано се използват слънчогледови пелети.
За новия отоплителен сезон 2019 год. - 2020 год. доставките па слънчогледови пелети
се осигуряват централизирано от дружествата „Форед Клъб“ ЕООД и „Флай Пауър“ ЕООД.
3
Към 10.12.2019 год. на територията на предприятието са налични около 200 тона
слънчогледови пелети. Няма налични други горива на площадката, включително отпадъци.
В НП е описано също, че с вх. № 1200/17.04.2018 год. в РИОСВ - Велико Търново е
представено уведомление за инвестиционно предложение на „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ВТ“ АД
„Включване като гориво на слънчогледова люспа и слънчогледови пелети и реконструкция
на изпускащото устройство на парен котел ПТ 10, чрез отвеждане на димните газове към
съществуващ, стоманобетонен комин с Н=100 м“. С писмо изх. № 1200/14.06.2018 год.
РИОСВ – Велико Търново уведомява дружеството, че инвестиционното предложение
подлежи на процедура по преценяване необходимостта от оценка на въздействието върху
околната среда (ОВОС). В тази връзка е било необходимо да бъде представено писмено
искане с достатъчно подробна информация по приложение № 2 към чл. 6 на Наредба за
условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (поел.
изм. ДВ бр. 3 от 05.01.2018 год.). С писмо изх. № 1200-2018(1)/28.11.2019 год. дружеството е
уведомено, че към настоящия момент, повече от 12 месеца от писмо изх. № 1200/14.06.2018
год., в РИОСВ - Велико Търново няма данни за предприети действия по изпълнение на
дадените указания по чл. 5, ал. 1 от горецитираната наредба. Изискано е внасяне на искане
за преценяване или искане за прекратяване на процедурата в РИОСВ - Велико Търново със
срок 14 дни от датата на получаване на горецитираното писмо. Съгласно наличната в
РИОСВ - Велико Търново обратна разписка, Писмото е получено на 05.12.2019 година. На
27.12.2019 год. от „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ВТ “ АД е входирано писмо, с което дружеството
моли стартиралата процедура да не бъде прекратена, а срокът за внасяне на искане, да бъде
удължен до 30.01.2020 г. Към момента на издаване на настоящото постановление искане от
дружеството не е внесено.
В НП наказващия орган е описал, че с оглед горното и след извършена справка в
деловодната програма на РИОСВ - Велико Търново, е установено, че за Парен котел ПТ 10 е
термична мощност 6,518 MW няма приключила процедура по съгласуване използването на
други видове горива, освен гориво дървесен чипс от твърда дървесина с влага 40%,
съгласувано с Решение № ВТ-39-ПР/2013 год. на директора на РИОСВ - Велико Търново за
преценяване необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната
среда.
При така описаната фактическа обстановка, наказващият орган е приел, че е налице
нарушение на чл. 166, т. 3 в частта „не изпълняват предписанията, дадени в индивидуалните
административни актове ..., издавани от ... директорите на РИОСВ“, във връзка с чл. 165, ал.
2 от Закопа за опазване на околната среда (обн., ДВ, бр. 91 от 25.09.2002 г.), поради което и
на основание чл. 168 от ЗООС е наложил на "Топлофикация-ВТ" АД "Имуществена
санкция" в размер на 4 000 (четири хиляди) лева. НП е било връчено на дружеството по
пощата на 05.02.2020 год. (видно от приложеното копие от пощенско известие - л. 23 от
НАХД № 285/2020 год. по описа на ВТРС), което го хе обжалвало в законоустановения срок
4
по реда на чл. 59 от ЗАНН.
При така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни
изводи:
При издаване на АУАН и НП не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Същите са издадени от оправомощени за това лица, в рамките на
законоустановените срокове и не страдат от реквизитни недостатъци.
Настоящия съдебен състав намира, че описаната в обстоятелствената част на
обжалваното наказателно постановление фактическа обстановка е правилно установена.
Същата се потвърждава от всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, които
са непротиворечиви. Актосъставителят и свидетелката по акта в рамките на съдебното
следствие потвърждават напълно описаната в НП фактология. Съдът кредитира показанията
на свидетелите, тъй като същите са безпротиворечиви и кореспондират с останалите
доказателства по делото. Описаната фактическа обстановка се потвърждава и от събраните
по делото писмени доказателства.
Съдът счита, че правилно наказващият орган е определил приложимите материални
разпоредби, като е приел, че е налице нарушение на чл. 166, т. 3 в частта „не изпълняват
предписанията, дадени в индивидуалните административни актове ..., издавани от ...
директорите на РИОСВ“, във връзка с чл. 165, ал. 2 от Закопа за опазване на околната среда
(обн., ДВ, бр. 91 от 25.09.2002 г.). Предписание № П-04/08.02.2018 год. на директора на
РИОСВ - В. Търново представлява индивидуален административен акт, който не е бил
обжалван по съответния ред и е влязъл в сила, поради което предписанията в него са
задължителни за жалбоподателя. Неизпълнението им влече след себе си ангажиране на
административнонаказателната отговорност предвидена по чл. 166, т. 3 от ЗООС. Не са от
съществено значение обстоятелствата оспорени от процесуалния представител на
жалбоподателя относно количествата на съхраняваните от дружеството жалбоподател
слънчогледови пелети, техния цвят и консистенция, както и твърдяното разрешение за
изгаряне на слънчогледов чипс. Тези обстоятелства не са от съществено значение за
настоящото производство, тъй като същото касае единствено обстоятелството дали или не е
било изпълнено влязлото в сила Предписание № П-04/08.02.2018 год. на директора на
РИОСВ В. Търново, което изрично задължава жалбоподателя при експлоатацията на Парен
котел ПТ 10 с термична мощност 6,518 MW да бъде използвано само и единствено гориво
дървесен чипс от твърда дървесина с влага 40%, което е съгласувано е Решение № ВТ-39-
ПР/2013 г. на директора на РИОСВ - Велико Търново за преценяване необходимостта от
извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Срокът на предписанието е
до съгласуване използването на други видове горива, като се спазят процедурите по Глава
Шеста, Раздел III от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г.). От
доказателствата по делото безспорно се установява, че до датата на проверката - 10.12.2019
год., както и до датите на съставяне на АУАН - 09.01.2020 год. и издаване на НП -
5
31.01.2020 год. такова съгласуване няма. Макар да е било подадено уведомление от
"Топлофикация-ВТ" АД до РИОСВ за инвестиционно предложение "Включване като гориво
на слънчогледова люспа и слънчогледови пелети и реконструкция на изпускащото
устройство на парен котел ПТ 10, чрез отвеждане на димните газове към съществуващ,
стоманобетонен комин с Н-100 м", то такава процедура не е била открита повече от година и
то по вина на "Топлофикация-ВТ" АД, която те е изпълнила дадените от РИОСВ указания за
представяне на писмено искане. По този начин такова съгласуване няма извършено и
издадено и по този начин е осъществен състава на цитираното административно нарушение.
Отговорността на жалбоподателя е обективна и безвиновна, предвид обстоятелството, че е
ЮЛ.
В хода на съдебното следствие по делото бе приобщено и Решение № ВТ-39-ПР/2013 г.
на директора на РИОСВ - Велико Търново. Със същото е решено да не се извършва оценка
на въздействието на околната среда за инвестиционното предложение "Монтиране на парен
котел ПТ 10 за производство на топлинна енергия с гориво биомаса с капацитет 10 т/ч
наситена пара". В решението изрично посочено, че котелния агрегат ще работи на гориво
дървен чипс от твърда дървесина с влага 40 %. Именно това обстоятелство (използването
само на такъв вид гориво) е дало основание на РИОСВ да не извършва оценка за
въздействието върху околната среда, като е преценено, че с този вид гориво няма да има
въздействие върху околната среда. Това пък оди до извода, че за да бъде използвано друг
вид гориво, е било необходимо "Топлофикация-ВТ" АД да направи ново инвестиционно
предложение до РИОСВ за разрешение за използване на такова. От доказателствата по
делото се установява, че до датата на извършената на 10.12.2019 год. проверка и съответно
до издаване на процесното НП няма приключила такава процедура за съгласуване с РИОСВ.
Тъй като в РИОСВ са постъпили данни, че в процесния котел се използва друг вид
гориво освен разрешения дървесен чипс, то от РОСВ е било издадено и процесното
предписание с изх. № П- 04/08.02.2018 год. на директора на РИОСВ - Велико Търново,
според което при експлоатацията на Парен котел ПТ 10 с термична мощност 6,518 MW да
бъде използвано само и единствено гориво дървесен чипс от твърда дървесина с влага
40%, което е съгласувано с Решение № ВТ-39-ПР/2013 г. на директора на РИОСВ - Велико
Търново. От данните по делото се установява, че през м. февруари 2018 год. (след издаване
на посоченото предписание) е била извършена подобна проверка от компетентни органи на
РИОСВ - В. Търново в "Топлофикация-ВТ" АД, при която е било установено същото
нарушение - използване на друг вид гориво в котела (слънчогледови пелети), за което е било
издадено НП № 06/29.03.2018 год., потвърдено с Решение на Административен съд - В.
Търново.
Настоящия съдебен състав намира, че въпреки, че дружеството вече е наказвано един
път за неизпълнение на посоченото предписание, то не може да се счита, че след като е било
санкционирано един път за неизпълнението му и след това е продължило да не го изпълнява,
то е извършило само едно нарушение и не може да бъде санкционирано втори път за такова
6
нарушение (т.е. да бъде приложена разпоредбата на чл.17 от ЗАНН). Предписанието на
практика съдържа забрана за използване на слънчогледови пелети като гориво. Това
означава незабавно да се преустанови използването им. Указано е междувременно като
гориво да се използва само съгласувания с РИОСВ дървесен чипс, докато не се проведе
процедура по съгласуването на друг вид гориво (каквато не е извършена). Санкционирането
на дружеството един път за неизпълнение на предписанието не води до отмяна на неговото
действие, като в същото ням указан срок на действие, а е валидно до изпълнението му. В
случая не е посочен срок за изпълнение, а е посочено, че дружеството следва да приведе
инсталацията си в правомерна форма за използване. Т.е. всяко едно използване на
инсталацията не по установения и разрешен начин, се явява неизпълнение на даденото
предписание и съответно съставлява нарушение.
Съдът счита, че правилно наказващият орган е определил санкционната разпоредба и е
наложил административно наказание от вида и в размерите предвидено за цитираното
административно нарушение. Имуществената санкция е определена в размер на 4 000
(четири хиляди) лева, което е над минимално предвидената – 2 000 лева, като наказващия
орган е изложил мотиви в тази насока, а именно взел е предвид обстоятелството, че
жалбоподателят е санкциониран за същото нарушение с влязло в сила наказателно
постановление № 06/29.03.2018 год. и очевидно не е постигната целта на наложеното с това
НП наказание. Съдът счита, че наложената имуществена санкция съответства на вида и
тежестта на нарушението и е правилно определена от наказващия орган, поради което не
следва да бъде изменяна.
По изложените съображения съдът намира, че обжалваното наказателно постановление
е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
По отношение на направеното искане от процесуалния представител на въззиваемата
страна за присъждане на направените по делото разноски, съдът намира, че същото е
основателно. Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН (Нова – ДВ, бр. 94 от 2019 г.) в
съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, а съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от
АПК когато съдът отхвърли оспорването или подателят на жалбата оттегли жалбата,
страната, за която административният акт е благоприятен, има право на разноски. Съгласно
чл. 78, ал. 8 от ГПК в полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и
възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт,
като размерът на присъденото възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за
съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. В
конкретния случай въззиваемата страна като юридическо лице е представлявана от
надлежно упълномощен юрисконсулт. В настоящия случай са направени разноски от
въззиваемата страна, като е заплатено юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 (сто
и двадесет) лева (посочено в представените писмени бележки от процесуалния представител
на въззиваемата страна), което не се явява прекомерно съобразно действителната правна и
7
фактическа сложност на делото и няма искане от насрещната страна да присъди по-нисък
размер на разноските в тази им част. С оглед изхода на делото, а именно потвърждаване на
процесното НП, съдът намира, че следва да се присъдят на страна направените от нея
разноски в размер на 120 (сто и двадесет) лева.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 05/31.01.2020 год., издадено от
Директора на РИОСВ - гр. Велико Търново, с което на „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ВТ“ АД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр. Велико Търново, ул. „Никола
Габровски“ № 71А, общ. Велико Търново, обл. Велико Търново, за нарушение на чл. 166, т.
3 в частта „не изпълняват предписанията, дадени в индивидуалните административни актове
..., издавани от ... директорите на РИОСВ“, във връзка с чл. 165, ал. 2 от Закона за опазване
на околната среда (обн., ДВ, бр. 91 от 25.09.2002 г.) е наложена имуществена санкция в
размер на 4 000 (четири хиляди) лева - като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА жалбоподателя „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ВТ“ АД с ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Велико Търново, ул. „Никола Габровски“ № 71А, общ.
Велико Търново, ДА ЗАПЛАТИ на РИОСВ - гр. Велико Търново направените по делото
разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 (сто и двадесет) лева.
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския административен съд в 14
дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
8