РЕШЕНИЕ
№ 539
гр. Русе, 24.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шести юли през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Венцислав Д. Василев
при участието на секретаря Юлия К. Острева
като разгледа докладваното от Венцислав Д. Василев Административно
наказателно дело № 20234520200763 по описа за 2023 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Формула -2“, ЕООД чрез едноличния собственик на капитала и
управител К.Б.Б. и редовно упълномощен процесуален представител, против електронен
фиш № **********/17.02.2021г, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ за налагане на
имуществена санкция в размер на 2 500 лв. за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата.
Наказаното дружество, редовно призовано не изпраща представител, но е постъпило
писмено становище по жалбата от процесуалния представител, с което се поддържа същата.
Ответникът по жалбата, редовно призован изпраща представител, който взема
становище за неоснователност на жалбата.
Русенската Районна прокуратура редовно призована, не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Съдът след преценка на събраните доказателства,приема за установено от фактическа
страна следното:
На 29.06.2021г. в 10,28 ч. е установено нарушение №
BBF2067721964D4BE053011F160AF2EC, с ППС влекач „Скания Р 500ЛА 4 х 4 ХНА“ с
ДК№ А 6000 КМ, с технически допустима максимална маса 18 500 кг., брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 4, в състав с ремарке с общ брой оси 5, в община И., за
движение по път 1-5 км 25+914 с посока нарастваш километър, включен в обхвата на
1
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна
такса по чл. 10. ал. 1. т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването. Нарушението е установено
с устройство № 40341, представляващо елемент от електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал 1 от Закона за пътищата и позиционирано на път 1-5 км 25+914.
Собственик на това регистрирано превозното средство било наказаното дружество. За
извършеното нарушение на основание чл.139 ал.5 и ал.7 вр.чл.102 ал.2 вр.чл.179 ал.3б
вр.чл.187а ал.2 т.3 от ЗДвП на против дружеството бил издаден електронен фиш №
**********/17.02.2021г. и с него му било наложено наказание имуществена санкция в
размер на 2 500 лв.
Тази фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните в хода на делото
доказателства.
Жалбата е допустима, защото е подадена в срока по чл.189ж ал.5 от ЗДвП и от лице,
което има право на това.
Разгледана по същество е неоснователна.
Нарушението съдът намира, че е безспорно установено и доказано по несъмнен начин.
Разпоредбата на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП предвижда, че движението на пътни превозни
средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение
на съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от ЗП. Според нормата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, ако за ППС не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на
размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП, според категорията на
пътното превозно средство.
Съгласно чл. 139, ал. 7 от ЗДвП водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа,
които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Горепосочените разпоредби задължават собствениците, респективно ползвателите
на пътни превозни средства да осигурят заплащането на дължимите пътни такси при
движение на превозните им средства по път, включен в платената пътна мрежа, като това
движение може да се осъществи след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани в
ЗП и в Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на
2
база изминато разстояние (НУРПИФССТРКППСБВБИР) приета на основание чл. 10, ал. 7
от ЗП.
Разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП предвижда, че за преминаването по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние, като таксата
за изминато разстояние се дължи за пътни превозни средства по чл. 10б, ал. 3 от ЗП.
Съгласно посочената разпоредба тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на
пътното превозно средство за всички пътни превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези по чл. 10а, ал.7 и ал. 9, като
заплащането и дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине
определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата на чл. 10б от ЗП
предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на
реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по
чл. 10, ал. 7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на
ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен
маршрут. Тол таксата се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя или
пътния участък, от изминатото разстояние, категорията на пътното превозно средство, броя
на осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен път или пътен
участък.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията, предвидена в
разпоредбата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП. Според последната, Собственик на пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани
данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от ЗП, се наказва с глоба в размер 2500 лв. При
установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че
ППС е управлявано от собственика му, а в случаите, в които в свидетелството за
регистрация на пътното превозно средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако
бъде установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице - чл. 187а, ал. 1
от ЗДвП.
По делото не се спори, че собственик на процесното пътно превозно средство е
„Формула -2“ ЕООД. Нарушението е установено въз основа на генериран запис /доклад/ от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, който заедно с приложените към него изображения във вид
на снимков материал ( л.10, л.11, л.12 и л.13 от делото) представляват годно доказателство
за отразените в него обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния
номер, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, както и местонахождението на техническото средство № 40341, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП. Съгласно
чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП генерирания доклад по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП и снимковия материал
представляват доказателства за установените обстоятелства относно мястото, датата, точния
3
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство,
както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на
заплащане на дължимите такси.
Наред с това безспорно е установено, че при преминаване на процесното пътно
превозно средство през контролно устройство № 40341, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси, същата е регистрирала нарушение за ППС
влекач „Скания Р 500ЛА 4 х 4 ХНА“ с ДК№ А 6000 КМ , собственост на наказаното
дружество, тъй като за него няма подадена тол, доколкото дружеството е избрало да
извършва заплащания посредством бордово устройство, а не чрез маршрутна карта. От
събраните по делото доказателства не се установява наказаното дружество да е подало тол –
декларация към АНО относно процесното ППС за изминат сегмент № ********** в 10,28 ч.
на 17.02.2021г. , т.е. не са изпълнени съответните кумулативни задължения за установяване
на изминато разстояние и заплащане на съответната тол такса. Това обстоятелство
безспорно се доказва от представения в с.з. от 06.07.2023г. доклад - извлечение от
електронната система, л.56 от делото, ред пети отдолу нагоре. Отделно от това, видно от
становище от отдел „УИСИ“ при НТУ и приложената към него таблица с получени и
платени тол декларации (л.57 и л.58 от делото) се установява, че не е получена тол
декларация за сегмента на рамката от която е отчетено нарушението. Следвало е наказаното
дружество да създаде такава организация на своите работници и служители, че бордовото
устройство на ППС да е постоянно в състояние да подава данни и по този начин да изпълни
задълженията си по установяване и заплащане на съответната такса по чл.10 ал.1 от Закона
за пътищата. От представените по делото доказателства се установява също, че за периода от
10,00 ч. до 10,57 ч. на 17.02.2021г. в процесния тол сегмент са констатирани множество
други нарушения – л.56 от делото, което изключва възможността отчитащото нарушения
устройство да е било неизправно, както възразява защитата. Също така не е основателно и
възражението на защитата, че в случая тол декларацията не е отчетена поради техническа
проблем, който нарушава комуникацията между бордовото устройство и камерата, защото
видно от приложена справка от АНО в с.з. от 06.07.2023г. – в процесния сегмент
********** са подадени множество тол декларации от други превозни средства, което се
установява от справка на л.50 и л.51 от делото, но не и от ППС с ДК№ А 6000 КМ. Това се
потвърждава и от становище на „Интелигентни трафик системи“АД, видно от което към
часа и датата на нарушението бордовото му устройство е било изключено или неправилно
включено в електрическото захранване, или с изчерпана батерия.
Неоснователно е и възражението на защитата, че издаденият електронен фиш не
съдържа реквизита дата на нарушението и в този смисъл да е допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила. Няма нарушение и по чл.34 от ЗАНН, защото по
своето правно действие ЕФ съчетава в себе си функциите както на АУАН, така и на НП (ТР
1/2014 на ВАС), поради което за него не намират приложение сроковете по чл. 34 ЗАНН за
издаване на АУАН, нито тези за издаване на НП. Тук би имала значение единствено
4
изтеклата основната и абсолютната давност за санкциониране на нарушителя, съответно три
и четири години и шест месеца, регламентирана в чл.80 ал.1 т.5 и чл.81 ал.3 от НК, които
безспорно не са изтекли нито към датата на връчване на електронния фиш, нито към
настоящият момент. Неоснователно е и възражението на защитата, че щом по банковата (-
ите ) сметки на дружеството към 02.02.2021г. и 16.02.2021г. е имало достатъчна наличност
за заплащане на тол такси, най – малко защото от последното плащане до деня на
нарушението е изминал един ден.
При това положение съдът намира, че издаденият електронен фиш е законосъобразен
и не са налице основания за неговата отмяна или изменение и като такъв следва да бъде
потвърден.
При такъв изход на делото и предвид изричното искане на процесуалния представител
на АНО ,жалбоподателят следва да бъде осъден да му заплати разноски по делото, а именно
юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лв.
С оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.2 т.5 вр. ал.9 вр.чл.чл.63д ал.4 от
ЗАНН, съдът:
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш № **********/17.02.2021г., издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, с който на „Формула - 2“ ЕООД, представлявано от К. Б. Б. за
нарушение по чл.179 ал.3б от ЗДвП му било наложено наказание имуществена санкция в
размер на 2 500 лв.
ОСЪЖДА „Формула - 2“ ЕООД да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“
сумата от 150 лв. за разноски по делото.
Препис от решението да се изпрати на жалбоподателя и АНО.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Русенски
административен съд.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
5