Решение по дело №154/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 169
Дата: 21 юни 2021 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е     № 169

гр.Кюстендил, 21.06.2021г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                 Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№154/2021г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците /ЗМДВИП/.

„Р.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** оспорва заповед №З-ЦУ-1050/07.04.2021г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020“ по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.  Изложени са съображения за незаконосъобразност на отказа, поради противоречието му с материалноправните разпоредби.  Не се претендират разноски.                 

                 Ответникът чрез процесуалния си представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

                  Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 „Р.“ ЕООД *** е подало заявление рег.№BG16RFOP002-2.095- 1544 за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Посоченият от дружеството код за дейността, за която се иска предоставяне на БФП, извършвана в обект, преустановил дейност е 56.30 Дейност на питейни заведения. Същата е посочена като основна. Като допълнителна икономическа дейност на кандидата е посочена такава с код 47.59 Търговия на дребно с мебели, осветителни и други стоки за бита, неквалифицирани другаде.

След проверка на заявлението на кандидата е изпратено съобщение чрез системата ИСУН 2020, с което е даден седем дневен срок да удостовери, че осъществяваната от него икономическа дейност – основна или допълнителна, е с допустим/недопустим код/сектор, съгласно Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ /Условията/. В срока от дружеството са представени доказателства за осъществявана търговска дейност в търговски обект кафе-аперитив „АВС“ в гр.Кюстендил – справка от НАП за вписани актуални трудови договори, свидетелства за регистрирани касови апарати в обекта, месечни отчети от търговския обект за 2019г. и оборотна ведомост за 2019г., хронологичен регистър за сметка 702 Приходи от продажба на стоки за търговския обект – кафе-аперитив от сметка 703 Приходи от продажби на услуги – магазин РУС и А1 за 2019г., от сметка 709 Други приходи от дейността за 2019г., от сметка 705 Приходи от продажби на дълготрайни активи за 2019г.

Извършена е проверка от административния орган чрез НСИ/Мониторстат, при която е установено, че за 2019г. основната икономическа дейност на дружеството не е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията. В годишните отчети за дейността, подадени от „Р.“ ЕООД *** за 2019г.  основната икономическа дейност е с КИД 43.32 Монтаж на дограма и дърводелски работи. В отчетите няма посочена основна или допълнителна дейност с код по КИД 2008 – 56.30 или 47.59.

При така установените факти изпълнителния директор на НАП със заповед №З-ЦУ-1050/07.04.2021г. отказал предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020“ по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ на „Р.“ ЕООД ***, с мотив – основната икономическа дейност на кандидата не е сред посочените в т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията.

                  С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на заповедта на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът счита следното:

 Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган с оглед съвкупния анализ на разпоредбите на чл.10, ал.1, т.18 от ЗНАП във вр.с т.3 и т.4 от Решение №947/18.12.2020г. на МС за даване на съгласие на Министерствотo на икономиката по линия на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020 г. (опик) да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент Националната агенция за приходите за целите на изпълнение на мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ във вр.с чл.26б от ЗМДВИП.  Същият е в писмена законова форма и съдържа изложение на фактически и правни основания, обективиращи волята на административния орган ясно и безпротиворечиво, т.е. мотивирана е.

Посоченото основание за отказ за предоставяне на БФП по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ на дружеството-жалбоподател е, че кандидатът не отговаря на критерии за допустимост по раздел 11.1, т.4, респ. налице е критерият за недопустимост по раздел 11.2, т.2 от Условията – основната икономическа дейност на кандидата не е сред посочените като допустими такива в т.11.1 от Условията за кандидатстване. Този извод е направен от административния орган единствено на база извършена проверка на годишните отчети за дейността на дружеството за 2019г. за дейност с код по КИД 2008 43.32 Монтаж на дограма и дърводелски работи, въпреки че в заявлението за кандидатстване кандидатът е посочил дейност с код по КИД 2008 56.30 Дейност на питейни заведения и дейност с код по КИД 2008 47.59 Търговия на дребно с мебели, осветителни и други стоки за бита, неквалифицирани другаде. Допълнително е представил и доказателства за дейността извършвана в търговски обект – кафе-аперитив „АВС“ в гр.Кюстендил, преустановил/ограничил дейност, за която се иска подпомагане с БФП в размер на 20% от реализирания в него оборот. При това фактическо положение, съдът счита, че оспореният акт е издаден при съществено процесуално нарушение, доколкото органът не е изпълнил задължението си по чл.7 вр. чл.35 от АПК да постанови акта си въз основа на действителните факти от значение за случая. Съгласно чл.35 от АПК административният акт се издава след изясняване фактите и обстоятелствата от значение за случая и след като се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации. Нормата на чл.36 от АПК вменява в задължение на административния орган и служебно да събира доказателства. По силата на чл.36, ал.3 от АПК административният орган следва да провери и прецени всички събрани в хода на производството доказателства. Същевременно в Условията за кандидатстване е предвидено, че кодът на основна/допълнителната икономическа дейност на предприятието-кандидат ще се проверява въз основа на данни за 2019г. По отношение на кандидати, които нямат приключена финансова 2019 година или не са осъществявали дейност през тази година, съответствието с изискването ще бъде проверявано съобразно кода на организацията по КИД, вписан в т.1 „Данни за кандидата“ от формуляра за кандидатстване. В случай че след проверката се установи, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат за 2019г. кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във формуляра за кандидатстване, се извършва служебна корекция в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от формуляра за кандидатстване. Анализът показва, че органът не е извършил задълбочена проверка на дейностите – основна/допълнителна, осъществявани от кандидата и посочени в заявлението за кандидатстване, както и на доказателствата, представени от кандидата, не е събрал и относимите доказателства служебно, в следствие на което е формирал извод, че основната дейност не е сред посочените като допустими по т.4 от раздел 11.1 от Условията. Т.е. постановил е акт при неизяснена фактическа обстановка, което съставлява отменително основание по чл.146, т.3 от АПК.

Съдът счита, че не е приложен правилно и материалния закон. В разпоредбата на чл.26б, ал.1 от ЗМДВИП е предвидено, че на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. вкл., за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по ал.1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката, а именно Условията за кандидатстване. Критериите за допустимост на кандидатите са посочени в раздел 11.1 от Условията, като сред тях са и: Кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди с №№ РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г., РД-01-718/18.12.2020г., РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. на Министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от следните кодове/сектори съгласно КИД – 2008 – Приложение 3 към настоящите Условия /в случая 56.30 Дейност на питейни заведения/. Кодът на основната или допълнителната дейност следва да се посочи в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна дейност във формуляра за кандидатстване. Видно от съдържанието на формуляра, подаден от дружеството, същото е декларирало код на основна икономическа дейност 56.30 и код на допълнителна икономическа дейност 47.59. Същевременно от доказателствата в административната преписка се установява безспорно, че кандидата осъществява и двете дейности и реализира приходи от тях в съответния размер за 2019г. Безспорно е и че дейността с код по КИД – 2008 56.30 Дейност на питейни заведения попада сред допустимите по т.4 от раздел 11.1 от Условията. Фактът, че същата не се явява основна икономическа дейност, а допълнителна, е ирелевантен за случая, тъй като в Условията е предвидено, че когато при проверка се установи, че кодът на основната/допълнителната икономическа дейност на кандидата е допустим, но е попълнен погрешно във формуляра за кандидатстване, се извършва служебна корекция в т.1 „Данни на кандидата“, поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ от формуляра за кандидатстване /т.2 от раздел 11.2/. Следователно, след като водещо за определяне на кандидата за допустим е посочената за извършвана от него основна или допълнителна дейност във формуляра да е измежду изброените такива в раздел 11.1 от Условията, то „Р.“ ЕООД *** кандидатствайки с дейност с код по КИД - 2008 56.30 Дейност за питейни заведения по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ се явява кандидат, покрил критериите за допустимост по т.4 от раздел 11.1 от Условията /по отношение на останалите критерии не се спори от страните, че са доказани/.  В този смисъл приемайки, че осъществяваната от кандидата основна икономическа дейност не е с код, измежду визираните в т.4 на раздел 11.1 от Условията, административният орган е издал неправилна заповед, по отношение на която е налице и отменителното основание по чл.146, т.4 от АПК. Същата ще бъде отменена и преписката върната на органа за ново произнасяне  при правилното тълкуване и прилагане на закона.

Разноски не се присъждат, тъй като не се претендират от жалбоподателя.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                                               Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТМЕНЯ заповед №З-ЦУ-1050/07.04.2021г. на изпълнителния директор на НАП, с която на „Р.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020“ по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне при правилното тълкуване и прилагане на закона.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

                 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: