РЕШЕНИЕ
№ 1332
Варна, 17.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна в съдебно заседание на двадесет и седми септември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
МАРИЯНА БАХЧЕВАН |
При секретар РУМЕЛА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от
съдия МАРИЯНА БАХЧЕВАН административно дело
№ 20237050701196 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по жалбата на "Планет
1" ЕООД, представлявано от управителя П.Т.П. чрез адв. Д.К. срещу отказ
изх.№ 339/13.04.2023г. на директора на Общинско предприятие "Общински
паркинги и синя зона" гр.Варна по заявление вх.№ 264/01.03.2023г. на
дружеството-жалбоподател.
В жалбата се
правят оплаквания за материално-правна незаконосъобразност на отказа. Изтъква
се, че дружеството е представило необходимите документи - договор за наем на
имота, във връзка с който е поискано разрешение за платено паркиране „служебен
абонамент“. Сочи се, че отказът е немотивиран и не е извършен анализ на
относимите факти и обстоятелства, както изисква разпоредбата на чл.35 от АПК.
Подчертава се, че позоваването на чл.30 от НОДТОВ, която съдържа осем алинеи
лишава заявителя от възможността да разбере неговото заявление на кое от всички
изисквания не отговаря. Отделно се изтъква, че дори и заявлението първоначално
да не е отговаряло на изискванията, административният орган е трябвало да
проведе процедура по чл.30 ал.2 от АПК като уведоми заявителя да отстрани
недостатъците в определен срок, което е довело до нарушение на чл.34 от АПК.
Иска отмяна на отказа и връщане на преписката на органа за ново произнасяне по
заявление вх.№ 264/01.03.2023г. на дружеството-жалбоподател. Претендира
присъждане на съдебни разноски.
Ответникът -
директора на Общинско предприятие "Общински паркинги и синя зона"
гр.Варна в молба с.д. № 10721/14.07.2023г. е посочил, че съгласно чл.5 т.5 от
Инструкцията относно реда за организация и функциониране на режим платено
паркиране на пътни превозни средства „Служебен абонамент“, утвърдена със
заповед № 2343/21.06.2018г. на кмета на община Варна, е била извършена проверка
от комисия, която е изготвила и продставила докладна до директора на ОП
„Общински паркинги и синя зона“ към протокол № 101/ 12.04.2023г. Комисията е
установила, че в района на бул. „В. В.“ № ***има седем паркоместа в режим
„служебен абонамент“ и обособяването на още едно паркомясто не би било
целесъобразно и би намалило необосновано броя на паркоместата за обществено
ползване на живущите в района граждани, които са подали жалби, че 21 броя
паркоместа са недостатъчни за обитаващите 6 многоетажни блока.
В писмени
бележки с.д. № 13932/03.10.2023г. ответникът е добавил, че мотивите на
административния акт могат да се съдържат в други документи от преписката,
както е посочено в тълкувателно решение №16/1975г. на ОСГК на ВС, следователно
обжалваният отказ е мотивиран, като мотивите му се съдържат в докладната на
комисията, извършила проверката по протокол № 101/ 12.04.2023г. Ответникът иска
жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и претендира присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
В отказа изх.№
339/13.04.2023г. на директора на Общинско предприятие "Общински паркинги и
синя зона" гр.Варна не е указано пред кой орган и
в какъв срок може да се подаде жалба. Въпреки, че отказът е бил
съобщен до "Планет 1" ЕООД на 18.04.2023г. /видно
от обратната разписка/, съгласно чл.140 ал.1 от АПК, срокът за
обжалване се удължава на два месеца, т.е. до 18 юни 2023г. Жалбата е подадена
на 29 май 2023г., поради което не е просрочена. Подателят й е лице с активна
процесуална легитимация, подало заявление вх.№
264/01.03.2023г. до Общинско предприятие "Общински паркинги и синя
зона" гр.Варна и отказът е индивидуален административен акт, подлежащ на
съдебен контрол. Следователно, жалбата е допустима и подлежи на разглеждане по
същество.
Въз основа на
събраните от административния орган доказателства и тези, представени пред
съда, се установява следната фактическа обстановка:
На първи март
2023г. "Планет 1" ЕООД е подало заявление с вх.№ 264 до директора на
Общинско предприятие "Общински паркинги и синя зона" гр.Варна, с
което е поискало да му бъде издадено разрешение за режим на платено паркиране
„служебен абонамент“ във връзка с ползване на едно паркинг място, намиращо се в
гр.Варна, бул. “В. В.“ № ***. Към
заявлението е представен договор за наем от 01.02.2021г., по силата на който
„Планет 1“ ООД наема магазин с площ от 31 кв.м и склад от 16 кв.м, находящи се
в гр.Варна, бул. „В.В.“ № *** за срок от три
години, считано от 01.02.2021г. 01.02.2024г.
Комисия,
сформирана със заповед № 2346/21.06.2018г. на кмета на община Варна е извършила
проверка и оглед на място по подадените заявления в т.ч. и заявлението на
жалбоподателя с вх.№ 264/01.03.2023г. и е установила, че обособяването на
паркоместа за служебни нужди не са съобразени с действащата организация на
движение и паркиране на територията на община Варна и броя на паркоместата за
обществено ползване, като са взети предвид и интересите на живущите в района.
Комисията е предложила да бъде издаден отказ за обособяването на паркомясто по
заявлението на жалбоподателя на основание чл.5 т.4 от Инструкцията относно реда
за организация и функциониране на режим платено паркиране на пътни превозни
средства „Служебен абонамент“ и чл.30 от Наредбата за организация на движението
на територията на община Варна /НОДТОВ/.
По делото е представена самата
Инструкция ведно със заповедта на кмета на община Варна, с която е била
утвърдена с № 2343/21.06.2018г. Според чл.5 от Инструкцията, местата с режим
„служебен абонамент“ се определят след подаване на заявление от собственици,
ползватели или наематели на нежилищни имоти, към което се прилага копие от
нотариален акт или договор за наем, схема на местата, за които ще се въвежда
режим на платено паркиране „служебен абонамент“ и документ за липса на
задължения към община Варна. Уточнено е, че проектът на схемата за разполагане
на местата за паркиране трябва да съдържа самите паркоместа всяко от тях с
размери 2.50 х 6.00 метра и не трябва да попадат в зелени площи. Подадените
заявления се разглеждат от комисия от пет члена заедно с председателя, докато в
дадения случай комисията се е състояла от четири члена в т.ч. и председател.
Протокол №101/12.04.2023г. е подписан от всички членове на комисията, които са
взели единодушно решението. В чл.5 т.4 от Инструкцията е отбелязано, че
комисията съобразява разглежданите от нея заявления с действащата организация
за движение и паркиране на територията на община Варна и броя на паркоместата
за обществено ползване, както и интересите на живеещите в района. Във връзка с
констатациите в протокола на комисията е била изготвена докладна по реда на
чл.5 т.5 от Инструкцията до директора на ОП „Общински паркинги и синя зона“
гр.Варна, в която по заявлението на жалбоподателя вх.№ 264/01.03.2023г. е
изтъкнато, че заявителят желае обособяването на едно паркомясто „служебен
абонамент“ в локалното платно на бул. “В.В.“ между №*** и №***. Локалното платно е с 30 съществуващи места за паркиране и 3
места, от които са отредени за хора в неравностойно положение и 7 паркоместа са
отдадени за „служебен абонамент“. За въпросното място е посочено, че е подадена
жалба с вх.№ 66/17.01.2023г. относно нарушаване интересите на живущите в
района, които ползват ограничен брой паркоместа. В жалбата /приложена по
делото/ е направено оплакване, че в района между № *** и №***на бул. „Вл.В.“ има около 6 блока с по 4 етажа и по 3 апартамента на етаж или 72
апартамента и от общо 30 паркоместа остават около 21, които да могат да се
ползват от живущите, тъй като 3 паркоместа са за инвалиди и 6 паркоместа
„служебен абонамент“. Комисията е направила заключението, че всеки нов
„служебен абонамент“ на тази улица ще намалява броя на паркоместата за
обществено ползване и биха се нарушили интересите на живущите в района.
Позовавайки се на резултатите от проверката на комисията, директорът на ОП
„Общински паркинги и синя зона“ гр.Варна е издал обжалвания отказ, който е
обосновал с аргумента, че заявлението на жалбоподателя не отговаря на
изискванията на чл.30 от НОДТОВ.
Въз основа на установената
фактическа обстановка, съдът извежда следните правни заключения:
Самият чл.30 от НОДТОВ гласи
следното: (Изм. - Решение № 972-3(26)/17.05.2022 г.) /1/ На
улици, площади и паркинги – общинска собственост, на специално обозначени за
това места, може да се въвежда режим на платено паркиране „Служебен абонамент”,
както следва в „Синя зона“ от понеделник до неделя от 9:00 до 20:00 часа, в
„Зелена зона“ от понеделник до петък от 09:00 до 19:00ч., за което се заплаща
цена, посочена в Приложение
№2 към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на
услуги на територията на община Варна. /2/ Редът и условията за определяне на местата с режим на платено
паркиране „Служебен абонамент" се утвърждава със заповед на кмета на
Община Варна или упълномощени със заповед на кмета лица. /3/ Режимът на паркиране на ППС за служебни нужди,
които са собственост на Община Варна и/или се ползват на валидно правно
основание от административни, здравни и обслужващи звена, които се издържат
изцяло от бюджета на Община Варна, се урежда в раздел IV.2.7 от настоящата
глава.
/4/ Редът и условията за използване на местата за
служебни нужди, посочени в чл. 30, ал. 3 се определят със заповед на кмета на
Община Варна.
/5/ Режим на платено паркиране „Служебен
абонамент" се допуска само за собственици, ползватели и/или наематели на
нежилищни имоти. /6/ При регистриране
на паркирано в нарушение ППС на паркомясто, обозначено с неподвижен пътен знак
в режим "Служебен абонамент", съгласно заповедта по чл. 30, ал. 2 на
кмета на Община Варна, същото ППС може да бъде преместено принудително по реда
на чл. 6, ал.“б“ от Наредба за принудително преместване на ППС с техническо
средство „паяк“ на територията на Община Варна, като водачът или собственикът
на ППС заплаща разходите по принудителното преместване и отговорното пазене на
специализиран паркинг. /7/ Временно
закриване на места с режим на платено паркиране „Служебен абонамент“, с цел
провеждане на заявени по съответния ред в Община Варна мероприятия от частен
характер, се допуска единствено в неработни дни, а в работни дни за времето
след 20.00 часа, но не по-късно от 09.00 часа. /8/ Временно ограничаване на
паркирането на местата в режим „Служебен абонамент”, с цел провеждането на
заявени по съответния ред в Община Варна мероприятия в работни дни, се допуска
със заповед на кмета на Община Варна. Следователно, едно
от изискванията, касаещи допустимостта на заявлението е поискалият разрешение
за паркомясто с режим на платено паркиране „служебен абонамент“ да е
собственик, ползвател или наемател. В случая, "Планет
1" ЕООД е представило към заявлението си договор за наем, по силата на
който то е наемател на нежилищни помещения – магазин и склад, разположени на
бул. „Вл.В.“ № *** в гр.Варна от 01.02.2021г. до 01.02.2024г. Тоест, заявлението му
е допустимо. За да бъде и основателно е необходимо съобразяването на
допълнителни нормативни изисквания.
Съгласно ал.2 на чл.30 от
цитираната наредба, редът и условията за определяне на местата с режим на
платено паркиране „Служебен абонамент" се утвърждава със заповед на кмета
на Община Варна или упълномощени със заповед на кмета лица. За целта е одобрена
със заповед № 2343/21.06.2018г. на кмета на община Варна, Инструкция относно
реда за организация и функциониране на режима на платено паркиране на ППС
„служебен абонамент“, предвидена в чл.30 от Наредбата за организация на
движението на територията на община Варна и според чл.5 т.4 от тази инструкция,
комисията разглежда постъпилите в ОП „Общински паркинги и синя зона“ заявления
и ги съобразява с действащата организация за движение и паркиране на
територията на община Варна и броя на паркоместата за обществено ползване и
интересите на живущите в района, за който е заявен режима „служебен абонамент“.
Следователно, горецитираното изискване на чл.5 т.4 от Инструкцията е станало
част от изискването и на чл.30 от НОДТОВ, по силата
на чиято алинея 2 е приета и самата инструкция. В дадения казус, комисията е
направила заключението, че всеки нов „служебен абонамент“ на тази улица ще
намалява броя на паркоместата за обществено ползване и биха се нарушили
интересите на живущите в района. Нейните констатации се подкрепят и от данните
в представения по делото генерален план за организацията на движението на
територията на община Варна, одобрен със заповед № 1424/17.04.2018г. на кмета
на община Варна в участъка на бул. „Вл.В.“ между № *** и №*** /на лист 42 от делото/. Позовавайки се в отказа си на
констатациите на комисията от нейното заседание на 12 април 2023г. /за което е
изготвен протокол №101/, административният орган всъщност е обосновал акта си с
мотивите на комисията, изложени в протокол №101/12.04.2023г. по т.ІІІ, в които
е подчертано, че паркомястото, заявено със заявление вх.№ 264/01.03.2023г. не е
съобразено с действащата организация на движение и паркиране на територията на
община Варна и броя на паркоместата за обществено ползване и съобразно интересите
на живеещите в района. В решението си комисията се позовава на чл.5 т.4 от
Инструкцията, предвидена в чл.30 от НОДТОВ.
С оглед на гореизложеното,
обжалваният отказ е мотивиран и мотивите му се съдържат в документ, който е
съставен преди самия административен акт и е част от неговата преписка, така
както позволява Тълкувателно решение №16 от 31.03.1975г. на ОСГК на ВС.
Неоснователни са оплакванията в
жалбата за нарушение на чл.34 и чл.35 от АПК, предвид проверката на комисията,
извършения от нея оглед на място и изготвения от протокол и докладна, които
съответстват на одобрения и действащ за района генерален план за организация на
движението на територията на община Варна. По делото не са налице данни за
дискриминационно отношение към дружеството-жалбоподател, нещо повече отказано е
със същите мотиви и на други заявители, посочени в акта. При упражняване на
оперативната самостоятелност, с която е разполагал административният орган е
спазил изискването за законосъобразност на административните актове, както повелява
разпоредбата на чл.169 от АПК. Обжалваният отказ е съобразен и с принципа на
съразмерност по чл.6 от АПК, като е мотивиран
с надделяващ над личния интерес на заявителя обществен интерес и организация на
движението, регламентирана чрез генерален план, одобрен по правилата на Наредба
№ 1/17.01.2001г. за организиране на движението по пътищата.
Оспореният
административен акт е издаден от компетентен орган по чл.5 т.5 от Инструкцията
по чл.30 от Наредбата, в установената от закона писмена форма, с изложени
мотиви в документи, които са част от административната преписка и са съставени
преди издаването на оспорения отказ. Спазени са
административно-производствените правила регламентирани в приложимата
инструкция и наредба, цитирани многократно от съда в настоящите мотиви на
съдебното решение. Материалният закон и неговата цел са спазени, поради което
няма основание за отмяна на отказ изх.№
339/13.04.2023г. на директора на Общинско предприятие "Общински паркинги и
синя зона" гр.Варна по заявление вх.№ 264/01.03.2023г. на „Планет 1“ ЕООД.
Жалбата се
явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Във връзка с този
изход на делото, ответникът има право да му бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение по реда на чл.143 ал.3 от АПК, чийто размер трябва да се
определи в минимума по чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ,
предвид ниската фактическа и правна сложност на делото.
Воден от
изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК и чл.143 ал.3 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на "Планет 1" ЕООД,
представлявано от управителя П.Т.П. чрез адв. Д.К. срещу отказ изх.№
339/13.04.2023г. на директора на Общинско предприятие "Общински паркинги и
синя зона" гр.Варна по заявление вх.№ 264/01.03.2023г. на „Планет 1“ ЕООД.
ОСЪЖДА „Планет 1“ ЕООД с ЕИК *********, представлявано от управителя П.Т.П. да заплати на Общинско
предприятие „Общински паркинги и синя зона“ юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 /сто/ лева.
Решението може
да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в
14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия: |
||